Onko seksi tosiaan pitkän parisuhteen perusta?

nohh
Ei se pitkän parisuhteen perusta ole. Moni pitkä parisuhdehan on onneton. Mutta onnellisen parisuhteen yksi tärkeimmistä perusteista se on. Rakkauden lisäksi siis. Rakkaus ja seksi ovat mielestäni ne perustat, joille onnellinen ja pitkä parisuhde rakentuu.
 
"random"
[QUOTE="nymfo";30267431]No meillä ero ei tule olemaan vaihtoehto koskaan, kun elämäksi ollaan sitouduttu, ja seksi on minulle perustarve (ja tietynlainen seksi vähän elämäntapakin) siinä missä syöminenkin, vaikka sitä ilman henki ei lähtisikään, mutta elämänlaatu olisi olematon. -- Kyllä sitä pari vuotta kestäisi vaikka mitä, useinhan tulee vaiheita jolloin on kiire tai vaikeaa tai ties mitä, mutta ei sitä erota silti tarvitse heti kun on hankalaa. --[/QUOTE]

Jossakin toisessa samaa aihetta käsittelevässä ketjussa joku muu oli sitä mieltä, että on ihan ok laittaa lusikat jakoon, jos seksiin uhkaa tulla puolenkin vuoden tauko, olipa syy mikä hyvänsä, sairaus tms. Näin me ollaan erilaisia.
 
Ei se pitkän parisuhteen perusta ole. Moni pitkä parisuhdehan on onneton. Mutta onnellisen parisuhteen yksi tärkeimmistä perusteista se on. Rakkauden lisäksi siis. Rakkaus ja seksi ovat mielestäni ne perustat, joille onnellinen ja pitkä parisuhde rakentuu.
Mun parisuhteessani on aina ensin tullut muuten huono kausi ja se on sitten vaikuttanut seksiin. Sitten kun muuten menee paremmin, seksi tulee taas kuvioihin. Tosin ei tässä ole viimeseen kymmeneen vuoteen ollut huonoja kausia, kai se ikä on tasoittanut kummaltakin pahimmat särmät. Seksi sujuu, mutta enemmän arvostan muita yhteisiä juttuja. Rakkaus, huumorintaju, lapset, vuosikymmenten myötä samanlaisiksi hioutuneet tavat
 
pata&kattila
Mun parisuhteessani on aina ensin tullut muuten huono kausi ja se on sitten vaikuttanut seksiin. Sitten kun muuten menee paremmin, seksi tulee taas kuvioihin. Tosin ei tässä ole viimeseen kymmeneen vuoteen ollut huonoja kausia, kai se ikä on tasoittanut kummaltakin pahimmat särmät. Seksi sujuu, mutta enemmän arvostan muita yhteisiä juttuja. Rakkaus, huumorintaju, lapset, vuosikymmenten myötä samanlaisiksi hioutuneet tavat
Mulla on suunnilleen samalla tavalla ollut omassa liitossani.
 
  • Tykkää
Reactions: Bitch
kokenut mies
ennen sitä pitä suhteen tärkeimpänä puolena ja tykkäsin kun vaimo oli innokas kisu mutta kun vaimo sairastui eikä halunnut niin huomasin että pärjää sitä ilmankin, ei tehnyt mieli vieraisiin en tosin olisi mennyt vaikka olisikin, vaimon parantuminen oli kaikkein tärkeintä ja sitten seksikin tuli taas kuvioihin kun vaimo halusi. pitkään se tauko kesti mutta siinä huomasi että meillä on paljon muutakin kuin seksi, niin tärkeää kuin se onkin.
 
Mielummin pari viikkoa ilman seksiä (miehen Levin reissut) kuin seksiä vain kerran kaksi kuussa. Seksi ei ole parisuhteen perusta ja joskus on aikoja, jolloin on pakollisiakin kausia ilman ja joskus voi olla aikoja, jolloin toinen ei niin haluakaan, mutta en osaisi kuvitella eläväni parisuhteessa, jossa seksiä ei olisi.
 
iu
ennen sitä pitä suhteen tärkeimpänä puolena ja tykkäsin kun vaimo oli innokas kisu mutta kun vaimo sairastui eikä halunnut niin huomasin että pärjää sitä ilmankin, ei tehnyt mieli vieraisiin en tosin olisi mennyt vaikka olisikin, vaimon parantuminen oli kaikkein tärkeintä ja sitten seksikin tuli taas kuvioihin kun vaimo halusi. pitkään se tauko kesti mutta siinä huomasi että meillä on paljon muutakin kuin seksi, niin tärkeää kuin se onkin.
:heart:

(Näissä tilanteissa, kun haluais tykätä eikä voi, välillä vähän harmittaa, ettei oo tullut mustuttua.)
 
On se tärkeä osa parisuhdetta, mutta kyllä hyvä parisuhde kestää myös seksittömät kaudet kunhan siihen on joku hyvä syy.
Hyvä syy voi olla sitten jokaisessa suhteessa ihan eri tavalla määritelty, toinen pitää väsymystä riittävänä, toiselle taas vasta vakava sairaus on riittävä. Tärkeintä onkin mun mielestä avoin kommunikaatio kumppaneiden välillä.

Noista alun poikkeustilanteista en kyllä itse jaksaisi mitään paria vuotta vaan jotain apua olisi saatava aiemmin.
 
no meillä
Meillä seksittömyys on johtanut etääntymiseen. Ei voi puhua vapaasti tjnteista, haluista, haaveista jne koska jossain kohtaa lipsauttaa jotain, mikä viittaa seksiin ja tappelu on valmis.
Ja mä haluan niin kovasti että mun on tosi hankala olla lähellä, kun tietää ettei sitä seksiä kuitenkaan tule. Kuitenkin haluais läheisyyttäkin, mutta.

Eli, valitsisin ihan mitä tahansa muuta kuin seksittömyyden, koska se aiheuttaa sitten tuhat muutakin ongelmaa. Ei parisuhdetta ole ilman seksiä. Se on ystävyyttä tai sit ollaan kämppiksiä.
 
m1es
Alkuperäinen kirjoittaja no meillä;30268091:
Eli, valitsisin ihan mitä tahansa muuta kuin seksittömyyden, koska se aiheuttaa sitten tuhat muutakin ongelmaa. Ei parisuhdetta ole ilman seksiä. Se on ystävyyttä tai sit ollaan kämppiksiä.
Aivan, toimiva PARIsuhde perustuu hyvälle seksielämälle. Se ei tarkoita, että parisuhteessa ei olisi mitään muuta, mutta ilman seksiä parisuhde vääristyy irvikuvakseen, jossa toinen tai molemmat osapuolet kärvistelevät itseään ja kumppaniaan kiduttaen.

Asiaa on helppo testata mielessään. Jos olet parisuhteessa, mikä on sinusta parikumppanin pettämistä?
1. parikumppanin seksi jonkun sinulle vieraan kanssa
2. parikumppanin ystävyys jonkun sinulle vieraan kanssa
3. parikumppanin taloudelliset hankkeet jonkun sinulle vieraan kanssa
4. parikumppanin harrastukset jonkun sinulle vieraan kanssa
5. parikumppani ymmärtää ja tukee jotakuta sinulle vierasta
6. parikumppani leikkii jonkun sinulle vieraan lasten kanssa
7. perikumppanin ruokailu jonkun sinulle vieraan kanssa
8. perikumpppani tekee kotitöitä jonkun sinulle vieraan kanssa

Minun mielestäni kohta 1 on pettämistä. Kohdat 2-8 kuvaavat asioita, jotka liitetään hyvään parisuhteeseen, mutta niitä ei koeta samalla tavalla parisuhteen ytimeksi kuin seksiä ja siksi niiden harrastaminen ei ole sidottu parikumppaniin. Jos seksi ei ole parisuhteen perusta, voi pihtaava puoliso helposti antaa suostumuksensa vieraissa käyntiin - sehän on vain parisuhteen kannalta vähämerkityksellistä seksiä. Tärkeintä on tiskata yhdessä! Kulissiliitot ovatkin liittoja aidoimmillaan?
 
"Raikka"
Aivan, toimiva PARIsuhde perustuu hyvälle seksielämälle.
Asiaa on helppo testata mielessään. Jos olet parisuhteessa, mikä on sinusta parikumppanin pettämistä?
Seksielämään perustuvaa kumppania kutsutaan fuckbuddyksi tai friends-with-benefits- suhteeksi.

Eivät parisuhteet enää niinkään yleisesti uskottomuuteen purkaudu, että sinänsä parisuhteen perusta on jossain muualla kuin vaakamambossa.

Avioero nykyajan maustella | Akuutti | yle.fi
 
Aivan, toimiva PARIsuhde perustuu hyvälle seksielämälle. Se ei tarkoita, että parisuhteessa ei olisi mitään muuta, mutta ilman seksiä parisuhde vääristyy irvikuvakseen, jossa toinen tai molemmat osapuolet kärvistelevät itseään ja kumppaniaan kiduttaen.

Asiaa on helppo testata mielessään. Jos olet parisuhteessa, mikä on sinusta parikumppanin pettämistä?
1. parikumppanin seksi jonkun sinulle vieraan kanssa
2. parikumppanin ystävyys jonkun sinulle vieraan kanssa
3. parikumppanin taloudelliset hankkeet jonkun sinulle vieraan kanssa
4. parikumppanin harrastukset jonkun sinulle vieraan kanssa
5. parikumppani ymmärtää ja tukee jotakuta sinulle vierasta
6. parikumppani leikkii jonkun sinulle vieraan lasten kanssa
7. perikumppanin ruokailu jonkun sinulle vieraan kanssa
8. perikumpppani tekee kotitöitä jonkun sinulle vieraan kanssa

Minun mielestäni kohta 1 on pettämistä. Kohdat 2-8 kuvaavat asioita, jotka liitetään hyvään parisuhteeseen, mutta niitä ei koeta samalla tavalla parisuhteen ytimeksi kuin seksiä ja siksi niiden harrastaminen ei ole sidottu parikumppaniin. Jos seksi ei ole parisuhteen perusta, voi pihtaava puoliso helposti antaa suostumuksensa vieraissa käyntiin - sehän on vain parisuhteen kannalta vähämerkityksellistä seksiä. Tärkeintä on tiskata yhdessä! Kulissiliitot ovatkin liittoja aidoimmillaan?
Unohdit listasta kohdan 9: Rakkaussuhde jonkun muun kanssa. Seksisuhde voi olla ilman parisuhdettakin ja ilman rakkautta, mutta rakkaussuhde melkein poikkeuksetta on parisuhde tai siihen verrattava, sisälsi se sitten seksiä tai ei. Joten sanoisi, että pitkän parisuhteen perusta on rakkaus ja kumppanuus. Seksi ei ole parisuhteen perusta, vaikka useimmiten se onkin tärkeä ja olennainen osa sitä.
 
"Nasu"
Kyllä jonkinlainen seksuaalinen lataus parisuhteeseen kuuluu, jotta sitä voidaan parisuhteeksi kutsua. Muussa tapauksessa kyse on enemmin jostain kaveri/järki suhteesta. Itse taidan elää jälkimmäisessä.. Ehkä. Seksiä tai siihen rinnastettavaa touhua saattaa joskus olla, mutta kovin väkinäiseltä vaikuttaa. Vähän niin kun vaimoke vaan päättäisi antaa, koska niin kuuluu silloin tällöin tehdä. Hankalaa on.
 
"Raikka"
[QUOTE="Nasu";30270709]Vähän niin kun vaimoke vaan päättäisi antaa, koska niin kuuluu silloin tällöin tehdä. Hankalaa on.[/QUOTE]

Mitvit sä sit teet jos mä päätän ottaa?

Tommoiset jutut kun ei o suhteita vaan hyväksikäyttöä tai rikoksia.

Himot ne on hiirelläkin. Samaan tapaan meil miehillä kuin naisilla.

Seksi on juttu jota tehdään milloin himot kohtaa.
 
Mutsis
Tuota lausetta kuulee sanottavan nykyään usein. Ja sille harmaalle joka kohta tulee väittämään että olen fiksoitunut seksiin kun teen taas seksiaiheisen aloituksen, niin voit katsoa mun tiedoista mun tekemät aloitukset, niistä tosi harva käsittelee seksiä.

Ja tällä aloituksella EI ole tekemistä kristillisyyden kanssa, tiedän monia kristittyjä pareja joilla on oikein antoisa seksielämä. Itse en ole megahalukas mutta kun tiedän että mieheni on viriili niin multa lohkeaa sille ihan kivasti, sit välillä ollaan ihan poikki ja mieskin tuskailee että "ei kyllä jaksa tänä iltana." :D

Seksi on ihanaa, mutta onko se liiton perusta?

Minkä näistä valitsisit vaikkapa parin vuoden ajaksi?

a) puoliso muuttuu haluttomaksi ilman selkeää syytä ja seksiä on 1-2 kk välein
b) halauksia, helliä sanoja ja pusuja on enää vain 1-2 kk välein
c) puolisolla pari äijäreissua vuodessa vaikkapa Leville, ei hiisku niistä kysyttäessä mitään
d) puhutte vain pakolliset: työasiat, kumpiko menee vanhempainiltaan, imuroi lattian jne. plus sovitte lasten harrastuskuskaamiset
e) puoliso elää yli varojensa, ostaa vuodessa vaikka ylikalliin sterosetin, telkkarin ja moottoripyörän vaikka sitten sä joudut tinkimään muun perheen varannoista
f) puoliso selkeästi pakoilee arkea eli jää arkipäivinä ylitöihin ilman selkeää syytä, salille tai tuopilliselle vaikka olet kotona ihan puhki (siis salillakäyminen ei ole mulle ongelma mutta että joka arki-ilta on siellä)
g) ennen kohtuudella alkoholia ottanut puoliso alkaa ottamaan 2-3 tölkkiä illassa
h) puoliso viettää 2-3 h illasta pelaten (noo, jotkut on joskus tuon verran Kaksplussalla :ashamed:) ja sulle kertyy kotityöt
i) puoliso kertoo 2-3 kertaa vuoteen tylysti että "hyi kun olet lihonut, saisit laihduttaa"
j) puoliso ei vietä lasten kanssa aikaa, muuta kuin tv:n ääressä, kerran kuussa lähtee lenkille/harrastamaan/piirtää/pelaa lautapeliä heidän kanssa

...voisin jatkaa listaa vaikka kuinka. Mulla palaisi käpy kaikista noista ensin, ennen sänkykamarielämää.
H tai I.

Kyllä nekin vatuttaisi, mutta eivät ole samalla lailla selkeitä avioeroperisteita kuin nuo muut.

Ja vastauksena kysymykseen, kyllä se seksi ja läheisyys on se liima, joka parinsuhteen pitää parisuhteena.
Jos seksiä ei ole, tai sitä on liian harvoin, ilmaantuu väistämättä noita muitakin asioita ja tilanteen pitkittyessä jompi kumpi joko pettää tai suoralta kädeltä lähtee suhteesta.
(Jälkimmäinen oikeasti parempi, mutta ensimmäinen valitettavasti yleisempää käytöstä)
 
vierass
Vaikka jokainen parisuhde on ainutlaatuinen, on olemassa myös ns. tyypillisiä parisuhdeongelmia. Parisuhdeneuvontaan hakeutuvien parien yksi tavallisimpia palvelun hakemisen syitä on läheisyyden puute ja viestintävaikeudet (puhumattomuus). Tällöin kyse on yleensä siitä, että vuosien mittaan tunteiden ilmaisu ja avoimuus on alkanut hiipua, mikä on tuonut mukanaan etäisyyttä. Asoista on tuolloin vaikea puhua ja keskustelussa joudutaan helposti syyttelylinjalle. Tämä ei tarkoita sitä, että suhde on tullut tiensä päähän vaan sitä, että suhteen kehittämiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Parisuhdeneuvonta tai parisuhteen kehittämiskurssit (vrt. Rakentava Valinta –seminaari) ovat paikallaan.

Läheisyyden puuttuessa myös sukupuolielämä alkaa näivettyä. Sukupuolielämän vaikeudet ovat harvoin syy eroon. Sukupuolielämän vaikeudet ovat osa suhteen kokonaisuutta, mutta niitä voidaan lähestyä myös kapea-alaisesti eli keskittyä hoitamaan esim. haluttomuutta ja erektio-ongelmia. Sukupuolielämän ongelmissa on yleensä läheisyyden puutteesta ja tunneilmaisun vaikeuksista. Myös omien tarpeiden tunnistaminen ja niistä huolehtiminen on keskeistä.

Ero ei ole ainoa vaihtoehto | Kiianmaa

Linkin aihe ei ehkä tähän sovi mutta muuten tuo teksti kyllä.
 

Yhteistyössä