Muiden ihmisten huomioon ottaminen ja kohteliaat tavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raisa Reikänaama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raisa Reikänaama

Vieras
https://www.facebook.com/sauli.fay/posts/10204505911275595?fref=nf

Sauli Fay
7. syyskuuta kello 20:13 ·
Rakastan työtäni ja asiakaspalvelua.
Jouduin kuitenkin punnitsemaan rakkauteni määrän.
Nuori liikuntarajoitteinen, lievästi kehitysvammainen tyttö tuli kahvilaan ja teki hymyillen tilauksensa. Kun aloin toteuttaa tytön toivetta, kauniin pilvilinan rikkoi epäkohtelias puheensorina. Seuraavana jonossa ollut vanhempi, viidenkympin tienoilla ollut tyylikäs, aivan tavallinen nainen, puhui ystävättärensä kanssa sen hetkisestä asiakkaastani ja jakoi kärkkäästi mielipiteensä kehitysvammaisuudesta.
Tytön hymy hyytyi, eikä omanikaan ollut enää aidoimmasta päästä. Vanhempi nainen jatkoi asiakkaani haukkumista ystävälleen niin hirveillä sanoilla ja kielenkäytöllä, etten muista kuulleeni yhtä kamalaa puhetta koskaan. Tässä vaiheessa puheen voimakkuus oli noussut siihen pisteeseen, että minäkin kuulin sen selkeästi. Pyysin kohteliaasti naista lopettamaan ja vastaukseksi sain hymähdyksen ja olkien kohautuksen. Nainen oli hetken hiljaa.
Mutta tilanne ei suinkaan jäänyt tähän. Tämä vanhempi nainen kääntyi yhtäkkiä nuoren tytön puoleen ja sanoi:
"Tuollaisten ei kuuluisi elää."
Olin järkyttynyt. Vedet nousivat silmiini, sillä en olisi koskaan voinut kuvitella että kukaan sanoo kenellekään noin päin kasvoja.
Tämä samankaltaisten haukkujen ketju jatkui vanhemman naisen toimesta. Asiakkaani ei ottanut puolustuskantaa vaan tuntui hiljaa hyväksyvän väitteet omasta huonommuudestaan. Siinä vaiheessa minun oli pakko puuttua tilanteeseen kovemmin ottein ja ääntäni korottaen pyysin uudelleen naista lopettamaan. Hän kääntyi ystävättärensä puoleen ja olin jo varma, että he poistuvat kahvilastamme.
Koska asiakkaanani ollut nuori nainen ei kyennyt itse kantamaan tarjotintaan, tarjouduin tekemään sen hänen puolestaan. Hän istuutui kahvilan laidalle paikkaan, josta ei ollut enää näköyhteyttä kassalle. Pyysin tytöltä anteeksi.
Sen hetken kun kävelin takaisin tiskin taakse, pohdin, pysyttelenkö asiakaspalvelijan roolissani loppuun saakka vai annanko oman mielipiteeni näkyä tilanteen vaatimalla tasolla.
Vanhempi nainen ei noteerannut edeltävää hetkeä mitenkään palattuani kassalle vaan ilman tervehdystä esitti tilauksensa:
"Pieni kahvi ja tuplatäytepulla."
Siihen hetkeen kulminoituu kaikki se suru, viha, järkytys ja epäuskoisuus jota tunsin - Se, miten kuvitellaan, ettei omilla teoilla ole näkyvää jälkeä toisissa ihmisissä - Tai kuinka pelottavaa toisen erilaisuus voi olla.
Tuijotin naista epäuskoisena: miten tuollaisen jälkeen voi vain seisoa selkä suorana omien sanojensa takana ja jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunut? Kasattuani itseni vaadin naista pyytämään edelliseltä asiakkaalta sanojaan anteeksi. Annoin hänelle mahdollisuuden saada minulta asiallista palvelua, mutta vanhemman naisen sanaton välinpitämättömyys johti minun päätökseeni. Hän tuijotti minua kysyvästi kuin odottaen tilaustaan, ja toistin toiveeni anteeksipyynnöstä.
Anteeksipyyntöä ei kuulunut.
Kieltäydyin palvelemasta naista.
Sitten oltiinkin kuin Cheekin keikalla Stadionilla: "Sokka irti" ja "Eksä tiedä kuka mä luulen olevani". Sain uhkauksen potkuista ja olin hänen sanojensa mukaan "paska asiakaspalvelija, koska en tee työtäni". Itse koin kuitenkin olevani oikeassa ja seisoin ylpeänä päätökseni takana, vaikka hän ja ehkä joku muukin oli siitä eri mieltä. Naisen ystävätär yritti rauhoitella haukkujaani siinä kuitenkaan onnistumatta.
Asiakaspalvelijaroolini murtui. Vähemmän tarkkaan harkittujen haukkujen, huutojen ja epäkohteliaisuuksien vyöryn jälkeen käytin oman puheenvuoroni ehkä turhankin lapsellisesti ja olisin voinut valita sanani toisin. "Painu v*******". (Anteeksi.)
Nainen ystävättärensä kera poistui tuohtuneena paikalta ja jätti jälkeensä vihaiset sanat.
...
Tiedän, että nuori tyttö pahoitti mielensä ja pyydänkin kaikkien läsnäolleiden puolesta tilannetta anteeksi. Minua järkytti, että joku voi sanoa toiselle niin hirveitä asioita. En ollut itse sen parempi sanoja valitessani, mutta puolustan mielelläni sellaista henkilöä, joka ei voi puolustaa itseään.
Toinen asia, joka minua järkytti oli se, että olin ainut tilanteeseen puuttuva ja hiljaisia hyväksyjiä oli useita. Vanhemman naisen haukut eivät kuuluneet vain minun ja nuoren tytön korviin vaan ne kaikuivat koko kahvilaan; niille, jotka olivat jo tilauksen tehneet ja niille, jotka jonossa odottivat heidän jälkeen vuoroansa. Olisiko kukaan _oikeasti_ sanonut ääneen ajatuksiaan jos minä en olisi sitä tehnyt?
Kuka opettaisi aikuisia olemaan kiusaamatta?
Muistakaa puolustaa niitä, jotka eivät siihen itse kykene. Oli se sitten bussipysäkillä kiusattu lapsi, vanhus kirjastossa tai miehiin päin oleva naapurin Jukka-Pekka. Jonain päivänä sinäkin tarvitset puolustajaa.
Tästä viisastuneena, olen mielelläni paska asiakaspalvelija.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Täytyy tunnustaa että kun tuon ensimmäisen kerran luin niin ajattelin ettei kai KUKAAN aikuinen (vielä varttuneempi sellainen) VOI käyttäytyä NOIN :O
Kun näin tämän MTV 3 (etu) sivulla ja kertomuksen oikeellisuus tarkastettu niin MIHIN IHMEESEEN on kadonnut muiden ihmisten huomioon ottaminen,
minulle 40v sitä opetettiin kyllä jo peruskoulussa? eikö 10-15v vanhemmille opetettu?
Vai onko meillä oikeasti niin paljon lakkautettu mt-palveluja että avohoidossa olevat saavat laukoa mitä törkeyksiä vain haluavat :(

Mie ajattelin ensin kun luin että on törkeyksiä huudeltu jollekin, että kyseessä on joku teini tai pari mut mitä vielä, aikuiset naiset!? Ihan järkyttävää, kyl tuon ikäisen pitäis osata pitää turpansa kiinni sillon jos ei oo mitään hyvää sanottavaa..

Luulin että vanhemmille ihmisille on aikoinaan opetettu vielä tiukemmin toisten ihmisten kunnioittamista mut ehkä vain itseään vanhempia(ko) kohtaan ja millä tahansa tavoin erilaisia saa mollata ja lytätä minkä kerkeää?: /

Kaupassa itse työskennellessäni olen huomannut, että ei teinit yleensä kyllä hauku tai valita vaan ne iäkkäämmät rouvat :| Kommenttia saattaa tulla melkein mistä vain ja mitä vain. Saattavat arvostella muiden ulkonäköäkin niin kuuluvasti, että varmasti asianomainen kuulee. Missä on näiden vanhojen "hienojen" rouvien käytöstavat vai pitävätkö he itseään niin hyvinä, että on vara muita arvostella..

Tuossa taannoin odotin vesisateessa bussia. Kuinka ollakkaan minulla ei ollut sateenvarjoa eikä sadetakkia :(
Meillä nuo bussikatoksetkin on uusittu ja saatu nekin kutistumaan puolet pienempiin joten todellakaan sinne katoksen alle ei mahdu kuin
2 istumaan ja 3 seisomaan jos tiukkaan ahtautuu.
Tosiaan sitä vettä tuli ja juoksin sinne katoksen alle suojaan jotta en enempää kastu :/
Kohta sinne tuli muutama muukin minua vanhempi ja mahtuihan sinne vielä.
hetken päästä sinne käveli eräs vanhempi rouva ja ilmoitti minulle hyvin suoraan että väisty sillä hän haluaa katoksen alle kun sataa.
Ei siinä muuten outoa mutta kun tällä rouvalla kuten näillä kaikilla muillakin jotka katoksen alle tulivat oli se sateenvarjo.
Minä olin ainut joka olin lähtenyt ilman varjoa matkaan kun en sitä kotoa löytänyt.
Sanoin rouvalle että minä kastun jos menen ulkopuolelle kun minulla ei valitettavasti ole varjoa
ja pyytelin sitä kohteliaasti anteeksikin.
Johan tämä rouva minut hakkumaan kuin nykyajan nuorilla ei ole käytöstapoja !
Pyysin edelleen kohteliaasti jos saisin sitten rouvan varjoa lainata sillä minulla ei oikeasti ollut varjoa ja en minäkään halunnut kastua,
bussi kuitenkin hakee pysäkiltä ja sinne mihin olin matkalla pääsin suoraan bussinovesta juoksemalla sen 7metriä niin olin taas kaupassa sateensuojassa josta saisin ostaa sen oman varjoni.
Eihän mummo minulle sitä varjoa lainannut vaan jatkoi huutamista minun käytöstavoistani :(
Muut minua vanhemmat ihmiset siis katselivat katoksessa tilannetta :(
mutta heistä myöskään kukaan ei tehnyt tilanteelle mitään tarjoutumalla esimerkiksi itse poistumalla katoksen alta.
Minä sitten siirryin odottamaan bussia sinne vesisateeseen ilman varjoa jotta vanhus pääsi katokseen ja sai taiteltua varjonsa hetkeksi kasaan.
Joten en todellakaa ihmettele etenkin vanhusten itsekkyydestä taitaa nämä vanhukset vain ratsastaa vahuuden varjolla minua on kunnioitettava ja minä voin tehdä mitä vain kun olenhan vanhus.
Jokseenkin ironista tilanteesta tekee vielä sekin kun nousin bussista niin samalla pysäkillä jäi osa siitä porukasta myös pois joka nousi minun kanssani hetkeä aijemmin kyytiin ja eräs näsitä sitten minulle anteeksi pyytelemään kuinka törkeä se mummo oli.
Niin mutta eipä hänkään saanut suutaan auki tuossa bussipysäkillä kun minä varjottomana jouduin ulkopuolelle kastumaan.

En tiedä oonko vanhempi rouva (+40), mutta ei tulis mieleenkään käyttäytyä annettujen esimerkkien kaltaisesti. Ja aivan 100varmasti olisin puuttunut tilanteeseen, niin kahvilassa kuin bussipysäkillä.

Juttu on tosiaan karsea ja uskomaton. On sen takia hienoa, että jutun kirjotitanut Sauli on halunnut puuttua tilanteeseen ja työnantaja on hänen tukenaan. Tämä on iso asia kiusaamisen vastustamiseksi!

Tosin kiusaamista, huonotapaisuutta ja ajattelemattomuutta on joka päivä. Se voi olla pientä, osoitus elämänasenteista ylipäätään ja yleistä tottumista siihen, että näin vain toimitaan. Puuttuminen tilanteisiin voi olla vaikeaa, jos ei edes näe että vääryyttä tapahtuisi. Ymmärrys kiusaamisesta ja vääristä teoista on usein oivaltamisen paikka, koska uskon että suurin osa ihmisistä haluaa auttaa heikompiaan sitten kun tajuavat että nyt pitäisi auttaa. Oikeudenmukaisuutta voi opetella miettimällä myös omaa käytöstään/asenteitaan eri tilanteissa ja kuuntelemalla muita olenko minä sittenkään oikeassa. Mitä lukee tämän palstan juttuja törmää aika usein siihen, että joku teilataan heti kättelyssä tai puhutaan kolmansista osapuolista esim, sukulaisista erittäin yksipuolisesti hakemalla vain tukea muilta palstalaisilta että oma toiminta olisi ollut oikein. Hyvin harva vaivautuu kysymään, miksi ja mitä varten ja mitä sinä teit tilanteen haitaksi tai hyväksi.

VAatii rohkeutta kasvaa ihmisenä ja myöntää, että minäkin voin olla Saulin tarinan törkyturpainen täti. Ei ehkä niin kärjistetysti,mutta äkkiäkös sitä naapurin teilaa pyykkituvassa tai toisne mamman leikkipuistossa. SEuraavan kerran vaan miettimään, että kysyn siltä ensin mikä tää juttu nyt onkaan.

On se hienoa toki puolustaa ihmisia, mutta kummallista viihdetta, kun jokaista hyvaa tekoa taytyy nykyisin mainostaa facebookissa. Kayttaytymalla kuin normaali-ihminen, mutta nostamalla itsensa jalustalle, saa presidentiltakin kiitoksen. Koulukiusatuista ja vammaisista on tullut kuin pikkuelaimia, joita pelastamalla paasee lehteen. Kuka kysyisi noilta pelastetuilta, etta tykkaatko paatya iltiksen juttuun vai olisiko vaan hyva palata siihen normaaliin, jolloin hyva teko oli ihan aidosti hyva teko.

En tiedä onko teistä muut huomanneet samaa, mutta silloin kun olin ihmisten ilmoilla vielä usein vaunujen/rattaiden ja pienen kävelijän kanssa, tulin nähneeksi monta törkeää pientä tekoa. Sellaisia, että ei väistetä hississä vaikka tilaa olisi, annetaan oven lävähtää naaman edestä kiinni vaikka sen auki pitäminen ei maksa kuin muutaman sekunnin. Käveltiin vaunuja päin, tai vielä pahempaa: pientä lasta päin niin että meidän piti väistää, vaikka yksin liikkuvalle se väistäminen ei olisi ollut vaikeaa. Etuiltiin kassajonoissa koska vaunujen kääntäminen vaikka pienessä kaupassa ei ollut niin nopeaa. Kukaan ei ole ikinä sanonut minulle ääneen mitään, eikä ole kyllä uskaltanut katsoa silmiinkään näin tehdessään.

Etuilijoille olen sanonut, mutta mitä se auttaa kun toinen ei liiku jonosta mihinkään ja kukaan muu ei sano mitään? "Hei anteeksi, voisitko pitää sitä ovea auki?" Ai et voi, no ei tässä sitten mitään.

Toivottavasti pyörätuoleilla ja muilla apuvälineillä liikkuvat eivät koe samaa. Minulle se oli pieni aika elämästä tarvita vähän enemmän tilaa/aikaa tehdä jotain, toisilla se on niin aina.

Ja se välinpitämättömyys leikkipaikoilla yms. vanhempien toimesta! Sekin vielä. Joskus meinaa usko loppua suomalaisiin ja heidän käytökseen, joka minusta kyllä on aika tylyä monessa paikassa.

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
On se hienoa toki puolustaa ihmisia, mutta kummallista viihdetta, kun jokaista hyvaa tekoa taytyy nykyisin mainostaa facebookissa. Kayttaytymalla kuin normaali-ihminen, mutta nostamalla itsensa jalustalle, saa presidentiltakin kiitoksen. Koulukiusatuista ja vammaisista on tullut kuin pikkuelaimia, joita pelastamalla paasee lehteen. Kuka kysyisi noilta pelastetuilta, etta tykkaatko paatya iltiksen juttuun vai olisiko vaan hyva palata siihen normaaliin, jolloin hyva teko oli ihan aidosti hyva teko.

niin että sinusta pitäisi asioista olla hiljaa ja antaa kiusaajan jatkaa tekojaan tai jos kissan nostat pöydälle haluatkin omaa egoasi pönkittää kuinka minä puutun kiusaamiseen

Mikä sinuakin nyppii? Niitä hyviä tekoja ei voi koskaan kertoa liikaa missään, ja tässäkin minusta huomio pitäisi kiinnittyä kahteen todella huonosti käyttäytyvään naiseen eikä mihinkään muuhun.

Että noin törkeitä ihmisiä on olemassa - pitäkää varanne ja puolenne ja pitäkää toistenne puolia myös. Se oli minusta se pointti, mutta totta kai joku hapannaama näkee sen toisin.

• Tykkää
En ole hapannaama eika hyvia tekoja ole koskaan liikaa, mutta minusta auttajan taytyy olla hienotunteinen auttaessaan ja avun antamisen korostaminen on mautonta. Jos on yhtaan kokemusta esim. koulukiusaamisesta, niin tietaa varmasti milla tavalla ei ole syyta auttaa. Pitaa asettua sen toisen asemaan.

Sä näet sen noin, mä taas ymmärsin, että tarkoitus oli tuoda esiin ihmisten huonoa käytöstä, joka sisältää myös sen, että toisten sikailuun ei puututa. Miten kuvittelet ihmisten palaavan siihen "normaaliin", jossa hyvä teko on aidosti hyvä teko, jos tökeröstä käytöksestä ei koskaan puhuta?
Eikä kaikki mediasisältö ole tarkoitettu viihteeksi, vaikka joku sen sellaisena ottaisi.

Siis kai jokaisella hyvalla teolla on vaikutuksensa ihan siina piirissa kuin missa teko tapahtuu. Harvapa omaa moraalikoodistoaan paivittaa vaan jonkun iltisjutun takia eli auttaminen auttaa vaikkei siita lue lehdessa. Hairikkoihmiset eivat hyva ihminen sentaan ole uusi asia, joten sita on turha hurskastella. Lahinna se hairitsee, etta mika olisi ennen tapahtunut lehdissa naapuri kertoo tyyppisesti, onkin nykyisin omalla naamalla ja nimella tapahtuvaa kuten se olisi se jutun tarkein asia. Jopa jonkun pikkupojan anonymiteetin sailyminen on vahempiarvoinen kuin se, etta otetaan siita hankipojasta kuva ja laitetaan nettiin. Aikuinen tajuaa asian paremmin, mutta nuorien ihmisien kehitysta tuollainen saattaa haitata.

En ole hapannaama eika hyvia tekoja ole koskaan liikaa, mutta minusta auttajan taytyy olla hienotunteinen auttaessaan ja avun antamisen korostaminen on mautonta. Jos on yhtaan kokemusta esim. koulukiusaamisesta, niin tietaa varmasti milla tavalla ei ole syyta auttaa. Pitaa asettua sen toisen asemaan.

Mä olin koulukiusattu kahden vuoden ajan, kunnes kouluun tuli uusi tyttö, joka alkoi puuttua kiusaamiseeni ja nosti mm. välitunnilla helvetillisen metelin aina kun jouduin sen porukan silmätikuksi, ja kiusaaminen loppui parin kuukauden sisällä. Tuo tyttö opetti koko koululle enemmän käytöstapoja ja ihmisyyttä kuin kaikki opettajat yhteensä. Mun mielestä on outoa kiinnittää huomiota auttajan käytöksen mauttomuuteen, kun mautonta on nimenomaan kiusaajien käytös.

Nimenomaan eli auttoi sinua siella missa kuului. Ei vaan kerran sanonut suoria sanoja ja sen jalkeen olisitte lukeneet asiasta jutussa vaikka paikkakunnan lehdessa. Minusta parempi niin. Avun saaja sailyy ihmisena eika ole kohde, jonka avulla avun antaja ylenee tai asia tulee tietoisuuteen. Suhde on silloin tasavertaisempi. Apua ihmiselta ihmiselle kuten sen pitaisi olla.

Nimenomaan eli auttoi sinua siella missa kuului. Ei vaan kerran sanonut suoria sanoja ja sen jalkeen olisitte lukeneet asiasta jutussa vaikka paikkakunnan lehdessa. Minusta parempi niin. Avun saaja sailyy ihmisena eika ole kohde, jonka avulla avun antaja ylenee tai asia tulee tietoisuuteen. Suhde on silloin tasavertaisempi. Apua ihmiselta ihmiselle kuten sen pitaisi olla.

Millä tavalla se apu menettää merkityksensä, jos siitä kertoo muille?

Ihan oikein on röyhistellä ja kertoa, että MINÄ autoin kun ei kukaan muu niin tehnyt. Hävetkööt ne, jotka kiusasivat ja ne, jotka eivät puuttuneet. Haluaako joku oikeasti kuulua siihen joukkoon, jota halveksutaan? En minä ainakaan - ja tiedän, että se puuttuminen on äärimmäisen vaikeaa joskus mutta se kannattaa.

• Tykkää
Enka noista yksittaisista jutuista sano, etta ovat huonoa tai huomionhalkemista. Lahinna se on huono, jos yleisena tyylina auttamisessa aletaan ylikorostamaan sita tekoa, vaikka olennaisinta on empatiakyky ja se auttaminen niin, etta autettava voimaantuu. On tosi haitallista, jos nostetaan autettava reppanana tikun nokkaan ja ollaan vaan moraalisesti niin kauhuissaan yksittaisista teoista, ettei huomata etta joskus olisi parempi auttaa, mutta olla sitten hissun kissun. Ei kiusattujakaan tule leimata uhreiksi ulkopuolelta.

Auttaminen ei ole koskaan norsu posliinikaupassa -touhua. Siina puututaan toisen yksityisalueeseen. Jos ihminen on hetken heikoilla, niin siihen ei tule menna tomistelemaan saappaat jalassa ja pannuja kolistelemaan. Siina vaaditaan herkkyytta aistimaan mita se toinen ihminen kaipaa.

Mutta eihän tuossa jutussa ole edes kuvailtu avun saajaa saati mainittu nimeltä?
Omassa tilanteessani silloin aikoinaan mulle olis ollut aivan yks lysti vaikka jutusta olisi kirjoitettu lehdessä. En käsitä tätä hyssyttelyä, joka on mun mielestä suomalaiseen vaatimattomuuden palvontaan liittyvä lieveilmiö. Kaikkea vähänkin näkyvämpää toimintaa pidetään itsekorostuksena.

Auttaminen ei ole koskaan norsu posliinikaupassa -touhua. Siina puututaan toisen yksityisalueeseen. Jos ihminen on hetken heikoilla, niin siihen ei tule menna tomistelemaan saappaat jalassa ja pannuja kolistelemaan. Siina vaaditaan herkkyytta aistimaan mita se toinen ihminen kaipaa.

Olen eri mieltä, noissa tilanteissa usein vaaditaan juuri jonkinlaista ronskiutta. Kiusatun ihmisen yksityisalueeseenhan on jo siinä vaiheessa puututtu. En oikein siedä näitä "auttoi väärin" -juttuja. Väliintulijat ovat usein spontaanisti toimivia ihmisiä.

No sen perusteella mita yleisesti kiusattuja on tutkittu, niin yleisempaa on, etta kaivataan sita, etta puututaan asiaan jamakasti, mutta hienotunteisesti ja ettei leimata. Muutenhan asia olisi hienon helppoa. No niin, kasi ylos kaikki kiusatut luokassa, niin puututaan siihen nyt. Jos kiusattu ei kerro, niin julistakaa muut miten asia on! Ja maailma pelastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Raisa Reikänaama;30255437:
Täytyy tunnustaa että kun tuon ensimmäisen kerran luin niin ajattelin ettei kai KUKAAN aikuinen (vielä varttuneempi sellainen) VOI käyttäytyä NOIN :O
Kun näin tämän MTV 3 (etu) sivulla ja kertomuksen oikeellisuus tarkastettu niin MIHIN IHMEESEEN on kadonnut muiden ihmisten huomioon ottaminen,
minulle 40v sitä opetettiin kyllä jo peruskoulussa? eikö 10-15v vanhemmille opetettu?
Vai onko meillä oikeasti niin paljon lakkautettu mt-palveluja että avohoidossa olevat saavat laukoa mitä törkeyksiä vain haluavat :(

Järkytyin kans tuosta kuvatusta tapauksesta. Sellainen pieni sivuhuomautus, että harva avohuollossa oleva mt-ongelmainen tuskin arvostaa tätä sun viimeistä lisäystäsi. Monet leimaavat törkeästi käyttäytyvät ihmiset mielenterveysongelmaisiksi, koska pyrkivät sillä tavalla jotenkin alentamaan törkeästi käyttäytyneen ihmisen. Tarinan rouvan ei tarvinnut kuitenkaan olla mielenterveysongelmainen, ainoastaan todella moukka k****ää. Mielenterveysongelmat eivät tee ihmisestä julmaa, huonokäytöksistä, törkeää tai ennakkoluuloista. Joten pidetään tämä heikossa asemassa oleva ryhmä poissa keskustelusta, jooko. :)

Järkytyin kans tuosta kuvatusta tapauksesta. Sellainen pieni sivuhuomautus, että harva avohuollossa oleva mt-ongelmainen tuskin arvostaa tätä sun viimeistä lisäystäsi. Monet leimaavat törkeästi käyttäytyvät ihmiset mielenterveysongelmaisiksi, koska pyrkivät sillä tavalla jotenkin alentamaan törkeästi käyttäytyneen ihmisen. Tarinan rouvan ei tarvinnut kuitenkaan olla mielenterveysongelmainen, ainoastaan todella moukka k****ää. Mielenterveysongelmat eivät tee ihmisestä julmaa, huonokäytöksistä, törkeää tai ennakkoluuloista. Joten pidetään tämä heikossa asemassa oleva ryhmä poissa keskustelusta, jooko. :)

Mitä mielenterveysongelmaisten käytökseen tulee niin äitini on tällaisen yhden ystävä
tosin kiistää nuo ongelmat ja peittelee niitä mutta hänen oma miehensä ne on äidilleni tunnustanut.
Äitini ajeluttaa häntä milloin missäkin lähialueiden paikoissa katselemassa nähtävyyksiä ja syömässä
vähän kuin terapia mielessä.
Kerran oli sitten menneet eräääseen kahvioon jonne myös oli tullut bussillinen näitä kehitysvammaisia.
Äitini ystävä oli sanonut että voisiko he lähteä sittenkin muualle kahville kun nuo vammaiset on tänne tulemassa.
Äitini ei suostunut lähtemään kun kerran oli jo auto parkissa ja kahvitkin melkein tilattu kun tiskillä jo olivat.
Äitin ystävä oli sitten kokoajan supissut kuinka hänen tekee pahaa kuin tuollaisten pitää ihmistenilmoille tulla
tosin onneksi nyt vaan oli supissut ettei huutanut kuten aloituksessa oli.
Äitinikin ystävätär on oikein hienosto ihminen kuten itseään kehuu
kyseinen rouva ja oikein lukion kuin korkeakoulun käynyt tuo ihminen joka nyt on vähän päästään kipeä.
Että hyvinkin voi olla avohuollon potilas joka on kilahtanut

Yhteistyössä