Muiden ihmisten huomioon ottaminen ja kohteliaat tavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raisa Reikänaama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta on hienoa, että näitä asioita jaetaan Facessa. Niistä nyt kirjoitellaan paljon myös lehdissä, mutta face on usein jopa tehokkaampi nykyään.
Kun kirjoitellaan niin ihmiset alkaa puhua ja ajatella. Pikku hiljaa myös asenteet voi muuttua. Vaikuttaa siltä, että nyt on jo saatu jokin "hyvä aalto" liikenteeseen, toivotaan. Ehkä jopa tämä nuori mies osittain näiden lähiaikojen kiusaamista vastustavien tempausten vuoksi uskalsi puuttua tilanteeseen jämäkästi. Ja todellakin, myös aikuiset ihimiset voivat olla kiusaajia ja tämäkin pointti on hyvä tuoda esille!

Vaikka yksittäistapauksia on, törkeä käytös tuskin erottelee avohoidossa ja terveen kirjoissa olevia. Uskallan väittää, että valtaosa ihmisistä, joilla on (diagnosoituja) psyykkisiä sairauksia, ovat enemmänkin vetäytyviä ja varovaisia, ja kahvilassa käydessään miettivät ennemmin, mitä heistä ajatellaan, kuin mitä vikaa muissa on. Empatiavajeiset eivät välttämättä ole hoidon piirissä, koska eivät näe ongelmaa itsessään, ja huonotapaisuus taas ei ole sairaus, vaan oppimisen tulosta ja aikuisilla myös oma valinta.

Mitä mielenterveysongelmaisten käytökseen tulee niin äitini on tällaisen yhden ystävä
tosin kiistää nuo ongelmat ja peittelee niitä mutta hänen oma miehensä ne on äidilleni tunnustanut.
Äitini ajeluttaa häntä milloin missäkin lähialueiden paikoissa katselemassa nähtävyyksiä ja syömässä
vähän kuin terapia mielessä.
Kerran oli sitten menneet eräääseen kahvioon jonne myös oli tullut bussillinen näitä kehitysvammaisia.
Äitini ystävä oli sanonut että voisiko he lähteä sittenkin muualle kahville kun nuo vammaiset on tänne tulemassa.
Äitini ei suostunut lähtemään kun kerran oli jo auto parkissa ja kahvitkin melkein tilattu kun tiskillä jo olivat.
Äitin ystävä oli sitten kokoajan supissut kuinka hänen tekee pahaa kuin tuollaisten pitää ihmistenilmoille tulla
tosin onneksi nyt vaan oli supissut ettei huutanut kuten aloituksessa oli.
Äitinikin ystävätär on oikein hienosto ihminen kuten itseään kehuu
kyseinen rouva ja oikein lukion kuin korkeakoulun käynyt tuo ihminen joka nyt on vähän päästään kipeä.
Että hyvinkin voi olla avohuollon potilas joka on kilahtanut

Eräs korkeassa asemassa työskentelevä mies kysyi minulta ( kun tein yhden projektin vammaisten kanssa) ei kai MINUN tarvitse koskea heihin.

Harvoin suuni jää auki, silloin jäi.

En tiedä onko teistä muut huomanneet samaa, mutta silloin kun olin ihmisten ilmoilla vielä usein vaunujen/rattaiden ja pienen kävelijän kanssa, tulin nähneeksi monta törkeää pientä tekoa. ...
Kaikki eivät hyväksy kärryjä ja pieniä lapsia julkisella paikalla. Sinun mielestäsi lapset pitää saada ottaa joka paikkaan mukaan, ja se on sinun mielipiteesi. Et kuitenkaan voi velvoittaa kaikkia muita toimimaan sen mukaan, koska muillakin on oikeus mielipiteeseensä joka voi olla päinvastainen kuin sinun. Et itsekään varmasti edesauta asioita, joita et hyväksy. Minä en hyväksy lasten tuomista joka paikkaan, joten toimin sen mukaisesti. En hauku teitä, en koske teihin, enkä vaikeuta teidän elämäänne. Mutta en myöskään avusta sitä. Ja siihen minulla on oikeus.

Alkuperäinen kirjoittaja Erilaisia ihmisiä;30258888:
Kaikki eivät hyväksy kärryjä ja pieniä lapsia julkisella paikalla. Sinun mielestäsi lapset pitää saada ottaa joka paikkaan mukaan, ja se on sinun mielipiteesi. Et kuitenkaan voi velvoittaa kaikkia muita toimimaan sen mukaan, koska muillakin on oikeus mielipiteeseensä joka voi olla päinvastainen kuin sinun. Et itsekään varmasti edesauta asioita, joita et hyväksy. Minä en hyväksy lasten tuomista joka paikkaan, joten toimin sen mukaisesti. En hauku teitä, en koske teihin, enkä vaikeuta teidän elämäänne. Mutta en myöskään avusta sitä. Ja siihen minulla on oikeus.

Nyt puhutaan sellaisista paikoista kuin terveyskeskus, kirjasto, kauppakeskus, jättikokoinen market. Aivan jokaisella kansalaisella on oikeus kävellä rauhassa näissä pakoissa tulematta jyrätyksi. Jopa lapsella.

Minä en keksi, miksi en hyväksyisi ihmisiä paikoissa joissa itse viihdyn tai joissa joudun käymään. Ja vaikka olisi olemassa joku inhokki-ihmisryhmä jonka olemassaoloa dissaisin (ja tällainen ryhmä onkin: rikolliset) niin en minä silti käyttäydy ketään kohtaan epäkohteliaasti. Ihan oikeasti! Jos joku pyytää minua pitämään ovea auki, minä pidän. Se on peruskohteliasuutta ja siitä en tingi.

Meidän kaupungissa tosi usein avataan toisille ovea, ihan nuoretkin. Siitä tulee kyllä tosi hyvä mieli ja vaikka puhun puhelimessa tms niin aina tulee huikattua "kiitos". Tietysti miehiltä sitä odottaa erityisesti (vaikka oma asperger-poikaystäväni ei koskaan sitä teekään) mutta naisilta se on ihan yhtä cool =) Hyvä mieli tarttuu niin pienestä!

Aiheeseen; hirveä juttu. Ei uskoisi tuollaista roskasakkia olevan edes olemassa mutta tsempit heille. :/

Mitä mielenterveysongelmaisten käytökseen tulee niin äitini on tällaisen yhden ystävä
tosin kiistää nuo ongelmat ja peittelee niitä mutta hänen oma miehensä ne on äidilleni tunnustanut.
Äitini ajeluttaa häntä milloin missäkin lähialueiden paikoissa katselemassa nähtävyyksiä ja syömässä
vähän kuin terapia mielessä.
Kerran oli sitten menneet eräääseen kahvioon jonne myös oli tullut bussillinen näitä kehitysvammaisia.
Äitini ystävä oli sanonut että voisiko he lähteä sittenkin muualle kahville kun nuo vammaiset on tänne tulemassa.
Äitini ei suostunut lähtemään kun kerran oli jo auto parkissa ja kahvitkin melkein tilattu kun tiskillä jo olivat.
Äitin ystävä oli sitten kokoajan supissut kuinka hänen tekee pahaa kuin tuollaisten pitää ihmistenilmoille tulla
tosin onneksi nyt vaan oli supissut ettei huutanut kuten aloituksessa oli.
Äitinikin ystävätär on oikein hienosto ihminen kuten itseään kehuu
kyseinen rouva ja oikein lukion kuin korkeakoulun käynyt tuo ihminen joka nyt on vähän päästään kipeä.
Että hyvinkin voi olla avohuollon potilas joka on kilahtanut

Mä ainakin myönnän etten todellakaan halua mennä kahville tai syömään samaan paikkaan jossa useampi kehari. Yksikin voi riittää viemään ruokahalun. Ihan samalla lailla en halua mennä kahville paikkaan joka täynnä juoppoja. Mä en ole todellakaan ainoa joka näin ajattelee koska jos kerran olen maksava asiakas niin haluan myös viihtyä.

Nyt puhutaan sellaisista paikoista kuin terveyskeskus, kirjasto, kauppakeskus, jättikokoinen market. Aivan jokaisella kansalaisella on oikeus kävellä rauhassa näissä pakoissa tulematta jyrätyksi. Jopa lapsella.

Minä en keksi, miksi en hyväksyisi ihmisiä paikoissa joissa itse viihdyn tai joissa joudun käymään. Ja vaikka olisi olemassa joku inhokki-ihmisryhmä jonka olemassaoloa dissaisin (ja tällainen ryhmä onkin: rikolliset) niin en minä silti käyttäydy ketään kohtaan epäkohteliaasti. Ihan oikeasti! Jos joku pyytää minua pitämään ovea auki, minä pidän. Se on peruskohteliasuutta ja siitä en tingi.

Niin, SINUN MIELESTÄSI lapsen pitää päästä kauppoihin ja kirjastoon. Se on SINUN mielipiteesi ja SINUN arvomaailmasi. Jollakin muulla voi olla eri mielipide ja eri arvot. Molemmilla omiinsa oikeus.

Tuskin sinäkään pitäisit ovea auki varkaalle, joka olisi juoksemassa siitä läpi mummolta ryöstetty käsilaukku kädessä. Ja minä en pidä ovea auki niille, jotka raahaa lapsia paikkoihin joihin ne eivät minun mielestäni kuulu. Sinä et hyväksy rikollisten käytöstä, minä en hyväksy sinun käytöstäsi.

Mä ainakin myönnän etten todellakaan halua mennä kahville tai syömään samaan paikkaan jossa useampi kehari. Yksikin voi riittää viemään ruokahalun. Ihan samalla lailla en halua mennä kahville paikkaan joka täynnä juoppoja. Mä en ole todellakaan ainoa joka näin ajattelee koska jos kerran olen maksava asiakas niin haluan myös viihtyä.

Ehkä jatkossa on parempi mennä sinne metsän siimekseen kahville tai syömään jossa harvemmin on vaarana törmätä erilaisuuteen ;)
Eikö kehareillakin ole samanlainen oikeus käydä näissä ruoka ja kahvi paikoissa vai meneekö ne siitä piloille?

Alkuperäinen kirjoittaja Erilaisia ihmisiä;30259119:
Niin, SINUN MIELESTÄSI lapsen pitää päästä kauppoihin ja kirjastoon. Se on SINUN mielipiteesi ja SINUN arvomaailmasi. Jollakin muulla voi olla eri mielipide ja eri arvot. Molemmilla omiinsa oikeus.

Tuskin sinäkään pitäisit ovea auki varkaalle, joka olisi juoksemassa siitä läpi mummolta ryöstetty käsilaukku kädessä. Ja minä en pidä ovea auki niille, jotka raahaa lapsia paikkoihin joihin ne eivät minun mielestäni kuulu. Sinä et hyväksy rikollisten käytöstä, minä en hyväksy sinun käytöstäsi.

Sun elämä on varmaan todella kuormittavaa ja ahdistavaa. Vaikka sanot mitä, tuollainen ajatusmaailma vaikuttaa myös psyykkeeseen: ei ole paljoa paikkoja, joissa saisit olla ilman inhoamaasi ihmisryhmää. Oikeastaan tämä tuo hymyn huulille: meillä lapset käyvät ravintoloissa, lasten näytelmiä katsomassa teatterissa, elokuvissa, museoissa, kirjastoissa, joissain urheilutapahtumissa, toreilla, kaupoissa, kirppareilla,
messuilla, ties missä.

On sinulla sietämistä.

:)

Sun elämä on varmaan todella kuormittavaa ja ahdistavaa. Vaikka sanot mitä, tuollainen ajatusmaailma vaikuttaa myös psyykkeeseen: ei ole paljoa paikkoja, joissa saisit olla ilman inhoamaasi ihmisryhmää. Oikeastaan tämä tuo hymyn huulille: meillä lapset käyvät ravintoloissa, lasten näytelmiä katsomassa teatterissa, elokuvissa, museoissa, kirjastoissa, joissain urheilutapahtumissa, toreilla, kaupoissa, kirppareilla,
messuilla, ties missä.

On sinulla sietämistä.

:)

Sanopa muuta, mutta ikävä kyllä inhon kohteitaan ei niin vaan muutetakaan. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän lapset ärsyttävät. Siksi varmaan ymmärrätkin, miksi en hymyissä suin ole availemassa ovia teille. Mitä vaikeampaa lasten kanssa on liikkua, sitä vähemmän liikutte - ja se on sitä mieluisampaa minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Erilaisia ihmisiä;30259181:
Sanopa muuta, mutta ikävä kyllä inhon kohteitaan ei niin vaan muutetakaan. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän lapset ärsyttävät. Siksi varmaan ymmärrätkin, miksi en hymyissä suin ole availemassa ovia teille. Mitä vaikeampaa lasten kanssa on liikkua, sitä vähemmän liikutte - ja se on sitä mieluisampaa minulle.

Muuten ei mitään sanottavaa enää, mutta mitä ihmettä teet Kaksplussalla? Oletko masokisti?

Muuten ei mitään sanottavaa enää, mutta mitä ihmettä teet Kaksplussalla? Oletko masokisti?

Eihän tämäkään keskustelu alunperin liittynyt lapsiin millään lailla. Suurin osa täällä olevista keskusteluista ei liity lapsiin. Luen minä myös murobbs:n keskusteluja, vaikka en tietokoneita värkkääkään. Täällä on paljon ja vilkasta keskustelua, ja taso on kuitenkin jonkin verran laadukkaampaa kuin esim. suomi24:lla.

Eli siksi. Luetko sinä vain ja ainoastaan niitä palstoja, jotka liittyvät 100% sinun elämääsi? Voiko sellaisia olla edes olemassa?

[QUOTE="lissukka";30259126]Ehkä jatkossa on parempi mennä sinne metsän siimekseen kahville tai syömään jossa harvemmin on vaarana törmätä erilaisuuteen ;)
Eikö kehareillakin ole samanlainen oikeus käydä näissä ruoka ja kahvi paikoissa vai meneekö ne siitä piloille?[/QUOTE]

Aloit sä lissuttelemaan mua??? Hyväksyn erilaiset ihmiset muttet oikein haluakaan ymmärtää mitä tarkoitin. Mä olen jonkin verran herkkä syömisten suhteen ja mulla voi mennä ruokahalu jos näen sellaista mikä inhottaa mua. Ei se tarkoita keharia varsinaisesti vaan sitä miten ne syö ja siiihen liittyvät asiat. Mua inhottaa hoitolaitoksetkin enkä sille mitään voi.

Aloit sä lissuttelemaan mua??? Hyväksyn erilaiset ihmiset muttet oikein haluakaan ymmärtää mitä tarkoitin. Mä olen jonkin verran herkkä syömisten suhteen ja mulla voi mennä ruokahalu jos näen sellaista mikä inhottaa mua. Ei se tarkoita keharia varsinaisesti vaan sitä miten ne syö ja siiihen liittyvät asiat. Mua inhottaa hoitolaitoksetkin enkä sille mitään voi.

Pakko hiukan puuttua, vaikken se olekaan jolle vastasit..

Suosittelen hieman harjoittelemaan sietämistä, sillä koskaan ei voi tietää mitä kohtalo tuo. Voi itsekin vammautua esim.sairauden vuoksi.
Kaikista ei tarvitse pitää ym mutta kaikilla ulkoisista "vioistaan" huolimatta on oikeus liikkua ja syödä, juoda julkisilla paikoilla.
Ehkä sinulla on järkeä ettet ala inhottavuuksia huutelemaan mikäli sattuu olemaan näitä sun ihhotuksia samassa paikassa? Sekin on jo riittävän hyvää käytöstä. :)

- Kerran minulle ruokaravintolassa tultiin kertomaan viereisestä pöydästä "Voisitte vaihtaa paikkaa, kun ruokahalu menee Sinua katsoessa, pitäisi osata pysyä kotona tuossa tilassa" jne, olin mieheni kanssa kaksin syömässä. Tuo kerta jäi mieleen siksi, että nainen pisti seuralaisensa tuon sanomaan ja huuteli itse pöydästä perään..

Itselläni on siis melko näkyvä vamma, joka ei ollut syntymästä lähtien. On kummasti antanut uutta näkökantaa muiden ihmisten käytöksestä ns.poikkeavuuksia kohtaan muissa. ( Eikä ykskään heistä ole vaikuttanut avohuollon asiakkailta tms vähempiosaisilta. ;) Kyllä ne yleensä ovat erittäin fiksun oloisia, hyvin pukeutuneita ihmisiä, joiden käytöstä ei uskoisi jos ei itse kokisi.. )

[QUOTE="jepjep";30258614]Vaikka yksittäistapauksia on, törkeä käytös tuskin erottelee avohoidossa ja terveen kirjoissa olevia. Uskallan väittää, että valtaosa ihmisistä, joilla on (diagnosoituja) psyykkisiä sairauksia, ovat enemmänkin vetäytyviä ja varovaisia, ja kahvilassa käydessään miettivät ennemmin, mitä heistä ajatellaan, kuin mitä vikaa muissa on. Empatiavajeiset eivät välttämättä ole hoidon piirissä, koska eivät näe ongelmaa itsessään, ja huonotapaisuus taas ei ole sairaus, vaan oppimisen tulosta ja aikuisilla myös oma valinta.[/QUOTE]

Kiitos, juuri näin :) Vaikka tietysti joillakin psyykeen sairaus voi aiheuttaa persoonallisuuden muutoksen. Onhan tuostakin esimerkkejä mainittu ylempänä.

Ihmiset käyttävät niin valtavasti eri vähemmistöjä siihen, että leimaavat toisia ihmisiä. Tarkoitan sitä, että huonosti käyttäytyvälle ihmiselle sanotaan, että "Onko lääkkeet ottamatta?" tai tehdään erilaisia diagnooseja ilman mitään pätevyyttä. Tai esimerkiksi naiselta kysytään "Ootko lesbo, kun sulla on tuo tukka?" taas tarkoituksena arvostella hänen kampaustaan. Ihmistä, joka ei ehkä heti tajua jotain pointtia, sanotaan "kehariksi" tai jälkeenjääneeksi. Jne., jne., jne. Ja sitten väitetään, että ei oo mitään esim. mielenterveysongelmaisia tai toisaalta vaikka seksuaalivähemmistöjä vastaan. Kuitenkin arkikielessä ihmisen leimaaminen johonkin näistä ryhmistä kuuluvaksi (vaikka todellisuudessa ihmisen ei edes ajattele olevan vaikka avohoidossa) on ennakkoluuloista.

Ihmiset jeesustelevat todella räikeää syrjimistä, mutta eivät välttämättä tajua harjoittavansa sitä vähän (mutta vain vähän) hienovaraisemmalla tasolla.

[QUOTE="Voevoe";30259346]Pakko hiukan puuttua, vaikken se olekaan jolle vastasit..

Suosittelen hieman harjoittelemaan sietämistä, sillä koskaan ei voi tietää mitä kohtalo tuo. Voi itsekin vammautua esim.sairauden vuoksi.
Kaikista ei tarvitse pitää ym mutta kaikilla ulkoisista "vioistaan" huolimatta on oikeus liikkua ja syödä, juoda julkisilla paikoilla.
Ehkä sinulla on järkeä ettet ala inhottavuuksia huutelemaan mikäli sattuu olemaan näitä sun ihhotuksia samassa paikassa? Sekin on jo riittävän hyvää käytöstä. :)

- Kerran minulle ruokaravintolassa tultiin kertomaan viereisestä pöydästä "Voisitte vaihtaa paikkaa, kun ruokahalu menee Sinua katsoessa, pitäisi osata pysyä kotona tuossa tilassa" jne, olin mieheni kanssa kaksin syömässä. Tuo kerta jäi mieleen siksi, että nainen pisti seuralaisensa tuon sanomaan ja huuteli itse pöydästä perään..

Itselläni on siis melko näkyvä vamma, joka ei ollut syntymästä lähtien. On kummasti antanut uutta näkökantaa muiden ihmisten käytöksestä ns.poikkeavuuksia kohtaan muissa. ( Eikä ykskään heistä ole vaikuttanut avohuollon asiakkailta tms vähempiosaisilta. ;) Kyllä ne yleensä ovat erittäin fiksun oloisia, hyvin pukeutuneita ihmisiä, joiden käytöstä ei uskoisi jos ei itse kokisi.. )[/QUOTE]

Voin helpottuneena sanoa etten mä ole sellainen että mä kehtaisin mennä sanomaan tai haluisin edes ketään loukata noin rumasti ja ei mua varsinaisesti häiritse keharit yms. yhtään ja tietenkin vammaisilla on oikeus kulkea ja käydä missä haluavat. Mun olisi muutenkin vaikeaa syödä vaikkapa ruokaloissa riippumatta siitä keitä siellä syö. Mä en voisi kuvitellakaan itseäni hoitajana koska ne kauhutarinatkin mitä välillä kuulee inhottaa paljon.

Yhteistyössä