[QUOTE="salvia";30250531]"Rajoittamaton vapaus ja oikeus", kyllä, siinä samassa mielessä kuin vaikka alaikäisillä tai muilla, joiden ei koeta olevan kykeneviä itse puolustautumaan. Jokaisen elollisen oikeus koskemattomuuteen, senhän pitäisi olla selkeä fakta ilman mitään muistutuksia. Tämä oikeus koskee sekä naisia, lapsia, miehiä, jopa Johanna Tukiaista ja Matti Nykästä. Se koskee humalaista, vammaista, idioottia, se koskee myös uhkarohkeita ihmisiä.[/quote]
Mutta ei tuo abstrakti postulaatti mitenkään riitä vakuuttavaan vähänkin praktiseen yhteiskunta-analyysiin. John Locke jo julisti aivan tuota samaa luonnonoikeuksilla, mutta tuskinpa löydät 2000-luvulla yhteiskunta-analyytikkoa, joka jättää pohdinnan tähän.
Eli jos me kuvitellaan edelleen maailma, jossa yksilö on vapaa ja koskematon lain rajoissa ja piste, niin sellaisen katsannon puutteellisuus ja puhdas utooppisuus on räikeää eikä enää mitenkään tätä päivää. Nimittäin noita asioita on melko paljon pohdittu viimeiset 350 vuotta Locken jälkeenkin.
Kuten olen aiemmin sanonut, nyky-Suomessa Locken ajatukset ovat kenties maailman vahvimpia. Tämä ei silti tee niistä ainoita oikeita tai valideja ja epäilen syyksi enemmänkin täkäläisen keskustelun kuivuutta ja kaupungistumisen tuoreutta kuin tietoista valintaa, johon myös sosialistinen lähimenneisyytemme viittaa. Yhtä kaikki, näkemys on vahingollinen vaikka se toimisikin, muiden myyttien tapaan.
[QUOTE="salvia";30250531]Olen kuitenkin sitä mieltä, että naisten kohdalla tätä rajoittamattoman vapauden ja oikeuden korostamista tapahtuu, ei siksi että naisilla tulisi lupa olla ja tehdä niin kuin tahtovat. Eikä siksi, että kyse olisi perustavanlaatuisesta epäluottamuksesta miehiin.
Kyse on itse asiassa perustavanlaatuisesta epäluottamuksesta, mutta kohde on naiset ja tytöt. Nainen on epävakaa, epävarma, kyvytön huolehtimaan itsestään. Naiselle rakennetaan tällainen ideologinen "rajoittamaton vapaus ja oikeus", jonka pohjimmainen lähtökohta on se, että naisen katsotaan olevan kykenemätön hoitamaan itsensä, kykenemätön olemaan itsestään vastuussa. Naisesta tehdään ultimaalisen heikko astia, jolla ei ole arvostelukykyä, ei harkintaa, ei voimaa tai tahtoa, vaan häntä tulee suojella kaikilta vaatimuksilta ja koettelemuksilta. Hänelle myönnetään ikuinen immuniteetti, sillä nainen on heikko, huono, kykenemätön.[/QUOTE]
Ymmärsit ilmeisesti väärin. Nimittäin juuri päin vastoin ideologiamme ylikorostaa naisen oikeutta, vapautta ja valtaa, johon kohdistuvaa arvostelua, sisäistä tai ulkoista, ei siedetä eikä hyväksytä. Eli sen sijaan, että nainen olisi heikompi astia, nainen päinvastoin on teräskulho, joka tekee mitä tahtoo. Tällainen "vallankumouksellisuus" poistaa myös kaiken analyysin naisen käytöksestä ja toiminnasta, koska kaikki naisen käytös ja toiminta on sallittava ja usein tähän lisätään "kuten miehelläkin on".
Vaikka naisyhteisössä asia ei olekaan näin kuten sanoin, ja vaikka miehet, kristinusko ja kaupallisuus lataavat omia vastavetojaan, em. ideologiarakenne iskee kiilaa ja vuorovaikuttaa naisyhteisön, ja siten naisyksilön, kanssa painavasti. Tätä tarkoitan "jatkuvalla USA:n 60-luvulla": keskustelun taso on erittäin abstrakti, se on vastakkainasetteleva, aktiivinen ja taisteleva. Tämä kiila täytyisi "liudentaa", sillä vaikka se on resurssi, se myös on haitta. Haitta esimerkiksi silloin, jos siitä yritetään johtaa kriittis-eettistä yhteiskunta-analyysia tai silloin, jos sitä käytetään toiminnan oikeutuksena.