Ekaluokkalaisen koulumatkasta

• Viestiketjun aloittaja Ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti
"Jenis"
Minusta on kyllä hassua, että eskarilainen ei voi olla hetkeäkään kotona yksinään, ettei syytetä heitteillejätöstä, mutta kun menee pari kuukautta, hänet voi tuosta noin vain laittaa kulkemaan liikenteessä ihan itsekseen.

Meillä on vielä kuskattu (joo, kivittäkää vaan) niinä päivinä, kun en ole itse ehtinyt koulumatkaa pyöräilemään ekaluokkalaisen kanssa. Tässä on koko kouluvuosi ja vielä ensi vuosikin aikaa harjoitella koulumatkaa, joten en näe mitään syytä kiirehtiä tässä asiassa.
Miten niin eskarilainen ei voi olla hetkeäkään kotona yksinään? Sitä vartenhan se eskarivuosi on, että kaikenlaisia taitoja ehtii harjoitella.

Ja meillä on tosiaan koulumatka sama kuin päikky/eskarimatka jota ollaan 4 vuotta kuljettu, että eiköhän se ala suht tuttu olla.

viieeras
[QUOTE="Jenis";30240578]Miten niin eskarilainen ei voi olla hetkeäkään kotona yksinään? Sitä vartenhan se eskarivuosi on, että kaikenlaisia taitoja ehtii harjoitella.

Ja meillä on tosiaan koulumatka sama kuin päikky/eskarimatka jota ollaan 4 vuotta kuljettu, että eiköhän se ala suht tuttu olla.[/QUOTE]

No, minusta se harjoittelu voi jatkua myös kouluiässä. Koulun alussa on muutenkin niin paljon uusia opittavia asioita, joten mielestäni ihan hyvin ehtii vähän hitaammallakin totuttamisella. Aina sanotaan, että lapset ovat erilaisia ja heidän pitää antaa kehittyä omaan tahtiin ja antaa olla lapsia, mutta sitten kas kun tullaan kouluikään, kaikkien pitääkin osata ihan tasan samat jutut.

"jossu"
Meillä koulumatka 3km ja lapsi kulkee yksin nyt pyörällä ja talvella kävelemällä. Olemme liikkuneet lapsen kanssa tosi paljon pienestä pitäen. Koulumatkaa harjoiteltu pitkään. En ymmärrä vanhempia, jotka kuskaavat lapsia paikasta toiseen autolla. Kyllä sen näkee jo päiväkodissa lapsista ketkä liikkuu myös vapaa-ajalla.

Meillä olisi hassua alkaa kuskaamaan ekaluokkalaista kouluun tuo 1,5km mitä hänellä on matkaa, kulkee sen pyörällä. Olemme pyöräilleet hänen ja muidenkin lastemme kanssa hoitoon päivittäin ( sulallakelillä) 5km/suunta, joten tuo ei ole enää matka eikä mikään.
Nuorimmaisen kanssa pyöräilemme hoitoon ja hyvin jaksaa tuon 10km/päivä ajaa kun on tottunut ajamaan.

Mutta en kivitä hengiltä niitäkään, jotka kuskaavat tai järjestävät koulumatkat muuten. Jokainen tekee sen niin kuin heille parhaiten sopivalla tavalla.

"Jenis"
No, minusta se harjoittelu voi jatkua myös kouluiässä. Koulun alussa on muutenkin niin paljon uusia opittavia asioita, joten mielestäni ihan hyvin ehtii vähän hitaammallakin totuttamisella. Aina sanotaan, että lapset ovat erilaisia ja heidän pitää antaa kehittyä omaan tahtiin ja antaa olla lapsia, mutta sitten kas kun tullaan kouluikään, kaikkien pitääkin osata ihan tasan samat jutut.
Totta kai voi jatkua/jatkuu, ja totta kai kaikki roudaa tenavansa kouluun omien näkemystensä mukaan - mä en vaan tajua miksi viidennelle luokalle asti pitäis koulun "määräyksellä" kävellä, kun me ollaan jo tässä vaiheessa 4 vuotta tuota samaa matkaa pyöräilty?

Yksi mielipide
No mun mielestä tuossa on yksinkertaisesti turhan paljon matkaa! Kun ajattelen miten väsynyt meidän ekaluokkalainen oli koko vuoden, en olisi raaskinut pakottaa kävelemään tuollaisia matkoja. Ulkoilua pitää saada muuten kuin väsyneenä koulusta kotiin kävelemällä. Mikset voi viedä lasta kouluun?

ierwuus
Se että lapsemme kulkee pyörällä tai kävellen koulumatkansa niin sen lisäksi he ulkoilevat ja juoksevat ulkona koulun jälkeenkin plus harjoitukset. Saavat todella paljon liikuntaa päivässä ja se on vain hyvä!

"Mie"
Meillä ekaluokkalainen kävelee tuon kilometrin suuntaansa. Täällä kouluun saa mennä pyörällä tokasta asti, ekalla vain rehtorin poikkeusluvalla. Minusta ihan järkevää lasten oman turvallisuuden kannalta. Aikamoisia säheltäjiä on suurin osa vielä tuossa iässä ja porukassa vielä enemmän.

Fgh
Meillä lapsi menee vasta parin vuoden päästä kouluun ja nyt jo välillä mietiskelen koulumatkaa... Joo tiedä, hölmöä. Asutaan maalla, koulumatkaa 3,5 km. Kahden isomman tien ylitys. Suurimman tien laitaa käveltävä noin 2 km. Tiellä ajaa kivirekkoja, traktoreita ja autoja. En halua totuttaa liian hyvään mutten halua vaarantaa lastakaan. Reilu vuosi sitten lähellä koulua huumekuski ajoi yhden vanhemman koululaisen hengiltä. Onneksi päätöstä ei tarvi tehdä nyt.

kävellen
Meillä koulumatkaa 2 km ja kävellen on kulkenut 2 vuotta, nyt kolmannella pyörällä.

Luin ennen koulun alkua tutkimuksen, jossa todettiin että ne jotka kävelevät/pyöräilevät noin 30 minuutin matkan kouluun oppivat paremmin ensimmäisillä tunneilla. Ja ihan loogistahan tuo onkin jos toinen herää, syö , hyppää autoon ja siitä suoraan pulpettiin ja toinen on liikkunut ja saanut raitista ilmaa siinä välissä niin kyllä siinä paremmin hereillä jo on.

vierass
Meillä lapsi menee vasta parin vuoden päästä kouluun ja nyt jo välillä mietiskelen koulumatkaa... Joo tiedä, hölmöä. Asutaan maalla, koulumatkaa 3,5 km. Kahden isomman tien ylitys. Suurimman tien laitaa käveltävä noin 2 km. Tiellä ajaa kivirekkoja, traktoreita ja autoja. En halua totuttaa liian hyvään mutten halua vaarantaa lastakaan. Reilu vuosi sitten lähellä koulua huumekuski ajoi yhden vanhemman koululaisen hengiltä. Onneksi päätöstä ei tarvi tehdä nyt.
Kuinka ison tien ylitys? Kannattaa hakea kuljetusta vaarallisuuden perusteella.

vie ras
Meillä on lapset pyöräilleet kouluun ekaluokasta lähtien, koulumatka siis 3,5 km. Kävellen olisi mennyt liikaa aikaa, joten allekirjoitettiin lupalappu, että saa pyöräillä.

Tuo, että vasta viidennellä luokalla saisi kouluun mennä pyörällä -wtf??? Voiko koulusta tosiaan tulla moinen määräys?

Töiden takia meidän on mahdoton kuskata lapsia, joten itsekseen ovat saaneet mennä. Ja kappas, hyvin on sujunut. Jotenkin tuntuu, ettei lapset saisi nykyään tehdä mitään. Vanhemman pitäisi olla koko ajan vahtimassa. Ei ihme, että nuoriso on niin uusavutonta, kun äiti on joka paikassa mukana auttamassa.

viieeras
[QUOTE="Jenis";30241021]Totta kai voi jatkua/jatkuu, ja totta kai kaikki roudaa tenavansa kouluun omien näkemystensä mukaan - mä en vaan tajua miksi viidennelle luokalle asti pitäis koulun "määräyksellä" kävellä, kun me ollaan jo tässä vaiheessa 4 vuotta tuota samaa matkaa pyöräilty?[/QUOTE]

Juu, eihän tuollaisessa 5-luokkalaisten rajoittamisessa olekaan järkeä. Minä puhuin nyt ekaluokkalaisesta.

Ap.
Joku mainitsi että pakottaisin lapsen kävelemään. En missään nimessä! Hän kävelee mielellään ja toki vien tai haen autolla/pyörällä jos keli on huono tai on jotain muuta syytä. Lähinnä kyse on siitä, että selviytyy itse koulumatkat ja olis kiva kun kaverikin kävelisi. Suurin ongelma taitaa olla ne vanhemmat.

Ja kun palaan parin kuukauden päästä töihin, ei mulla eikä isällään ole mahdollista saatella kovin usein kouluun kun työt alkaa klo.7. Senkin takia on vaan opeteltava itse menemään.

vierass
No, näin täällä kuitenkin on. Pyörällä saa kulkea jos on aikuinen mukana. Jos kulkee pyörällä yksin, otetaan koululta yhteyttä vanhempiin.
Vanhempiin? Mitäs se haittaa? Vanhempi voi sanoa, että meidän Kalle kulkee pyörällä, koska niin on parempi. Piste.

Meillä saa kulkea kakkosen keväällä kouluun pyörällä, mutta meillä ekaluokkalainenkin kulkee pyörällä, koska ehtii ja jaksaa paremmin niin.

"Jenis"
Meillä on lapset pyöräilleet kouluun ekaluokasta lähtien, koulumatka siis 3,5 km. Kävellen olisi mennyt liikaa aikaa, joten allekirjoitettiin lupalappu, että saa pyöräillä.

Tuo, että vasta viidennellä luokalla saisi kouluun mennä pyörällä -wtf??? Voiko koulusta tosiaan tulla moinen määräys?

Töiden takia meidän on mahdoton kuskata lapsia, joten itsekseen ovat saaneet mennä. Ja kappas, hyvin on sujunut. Jotenkin tuntuu, ettei lapset saisi nykyään tehdä mitään. Vanhemman pitäisi olla koko ajan vahtimassa. Ei ihme, että nuoriso on niin uusavutonta, kun äiti on joka paikassa mukana auttamassa.
Amen. Täysin samaa mieltä.

V.ieras
Vanhempiin? Mitäs se haittaa? Vanhempi voi sanoa, että meidän Kalle kulkee pyörällä, koska niin on parempi. Piste.

Meillä saa kulkea kakkosen keväällä kouluun pyörällä, mutta meillä ekaluokkalainenkin kulkee pyörällä, koska ehtii ja jaksaa paremmin niin.
Niin elikkä siis vanhemmille pidetään "puhuttelu" ja muistutellaan siitä, että vasta 3.luokkalaiset saavat kulkea koulumatkat pyörällä ilman aikuista saattajaa. Ja että koulumatkat pitää suunnitella siten, että 1. Ja 2. luokkalaiset eivät ilman aikuista pyöräile.

Ei tämä täällä mikään ongelma ole =) näin on ollut jo silloin kun tuo näiden meidän lasten isä on ollut ala-asteella. Parikymmentä vuotta siis ainakin. Eikä kukaan täällä pöksyjään sen vuoksi revi :D

Luulen että sen toisen perheen vanhemmat pääsevät helpommalla kun nappaavat lapsen autoon ja vievät kouluun. Lähtee ajoissa ja on aikanaan koulussa.
Kyllä mun lapset on tokasta koulupäivästä lähtien kulkeneet matkan kävellen ja myöhemmin pyörällä. Hyvää liikuntaa, ei tuu pullamössölapsia :). Nykyään ei enää kyyti tahdo kelvatakaan.

pilkun ...
Joku mainitsi että pakottaisin lapsen kävelemään. En missään nimessä! Hän kävelee mielellään ja toki vien tai haen autolla/pyörällä jos keli on huono tai on jotain muuta syytä. Lähinnä kyse on siitä, että selviytyy itse koulumatkat ja olis kiva kun kaverikin kävelisi. Suurin ongelma taitaa olla ne vanhemmat.

Ja kun palaan parin kuukauden päästä töihin, ei mulla eikä isällään ole mahdollista saatella kovin usein kouluun kun työt alkaa klo.7. Senkin takia on vaan opeteltava itse menemään.
"..jos keli on huono". HAHA. Tää on aika hassu, koska keli on huono yli puolet Suomen kalenterivuodesta. Eli kohta kun ne syksyn pimeät, sateiset, liukkaant aamut alkavat, vietkö lapsen kouluun päivittäin? Enpäusko. Tulee mieleen tästä ketjusta, että olet itse laiska, etkä ajattele lapsen kannalta. Itse en jaksaisi väsyneenä koululaisena kävellä noin pitkiä matkoja...

"Lissu"
Meiltä on 2,5 km kouluun, lapsi käveli matkan ekan luokan (talvella potkukelkalla) ja tokasta luokasta lähtien on pyöräillyt. Ei ole ollut ongelmia.

Meillä on myös suositus että vasta 2 luokasta saa tulla pyörällä. Eihän koulu sitä kieltää voi jos vanhemmat eivät suostu yhteisiä sääntöjä noudattamaan, onneksi täällä kuitenkin kaikki ymmärtävät että homma toimii parhaiten kun vähän joustetaan siitä minä-ja-meidän-lapset-ajattelusta. :)

Yhteistyössä