Ekaluokkalaisen koulumatkasta

• Viestiketjun aloittaja Ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti
Ärsyttää
Asumme melko pienellä paikkakunnalla ja lapsen koulumatka on n. 2,4km. Matka on mielestäni turvallinen ja lapsi sen mielellään kävelee. Aikaa menee noin 30 minuuttia. Nyt olen miettinyt, että olenko jotenkin "julma" lastani kohtaan, kun laitan sen kävelemään. Naapurissa asuu nimittäin samalla luokalla oleva lapsi, jota kuskataan autolla / pyörällä joka päivä. Olen ehdottanut, että kävelisi lapseni kanssa (alunperin sovittiin perheen kanssa, että lapset kulkevat yhdessä koulumatkan...), mutta lapsen vanhemmat kokevat matkan liian raskaaksi. SIIS VANHEMMAT? Eihän ne sitä kävele, vaan lapsi. Pyörällä kyllä antaisivat lapsensa kulkea, mutta se kävely jotenkin rassaa niitä...Itse taas olen sitä mieltä, että pyörällä mennään vasta kun reitti sujuu kävellen oikein hyvin. Sateella, pimeällä ja kovalla pakkasella olen minäkin autokyydin kannalla.

Olen hoitovapaalla vielä muutaman kuukauden (meillä kaksi pienempää lasta), joten mulla olisi aikaa kuskata lasta mennen tullen...tämän toisen lapsen vanhemmat ovat töissä ja jotenkin ne vaikuttaa närkästyneiltä, kun kyyti ei meiltä irtoo. Olen sanonut, että kävellen mennään ja voin vähän saatella. No toinen lapsi meni mummonsa kanssa pyörällä ohi että heilahti.

Pitkän ja sekavan tarinoinnin päätteeksi...miten teillä ekaluokkalaiset kulkevat tällaisen hieman pitemmän koulumatkan?

Niin ja mainittakoon, että olen melko varovainen laittamaan lapsiani liikenteeseen...toisen perheen lapsi on kulkenut hyvinkin vapaasti asuinalueella jo pitkään, eli kyse ei voi olla siitä, että vanhemmat kokevat liikenteen vaaralliseksi.

vierass
Menisi kävellen pääasiassa, joskus voisi saada kyydin. Niin itsekin aikoinaan kuljin. Meidän lapsilla matka on ollut reilusti lyhyempi tai sitten niin pitkä, että on ensimmäisellä luokalla saanut taksikuljetuksen.

ieruusw
Kulkee nyt pyörällä, mutta kun tulee liukkaat ja talvi alkaa kävellä. Periaatteessa pääsisi kyydilläni kun joka aamu ajan koulun ohi nuorempaa hoitoon viedessäni mutta en halua opettaa häntä kuskaamiseen. Tuo matka on hyvää liikuntaa. Ja virkistyy mukavasti ennen koulua.

Vljhi
Saako teidän kunnissa ekaluokkalaiset mennä yksin pyörällä koulumatkat?
Meillä ei saa. Aikuisen pitää olla mukana jos ekaluokkalainen pyörällä kulkee.

Joten kävellen menisi meilläkin tuon matkan. Ja kävellen menee nytkin, mutta matka on lyhyempi.

Vierass
En ymmärrä nykymenoa. Lapsia kuskataan pienetkin matkat. Sama se on monilla aikuisillakin. Jo parin sadan metri on liian pitkä matka käveltäväksi. Pururadallekin aikuiset menevät autolla, vaikka matkaa olisi alle kilometri.

En ymmärrä nykymenoa. Lapsia kuskataan pienetkin matkat. Sama se on monilla aikuisillakin. Jo parin sadan metri on liian pitkä matka käveltäväksi. Pururadallekin aikuiset menevät autolla, vaikka matkaa olisi alle kilometri.
Mä en kanssa ymmärrä tätä trendiä ollenkaan. Jokainen tietty tekee omat ratkaisunsa mutta aika onnetonta on jos ei jaksa lyhyitä matkoja kävellä. Tuskin kaikilla kuitenkaan on vaarallisia risteyksiä tms syynä kuljettamisiin..

"Jenis"
Saako teidän kunnissa ekaluokkalaiset mennä yksin pyörällä koulumatkat?
Meillä ei saa. Aikuisen pitää olla mukana jos ekaluokkalainen pyörällä kulkee.

Joten kävellen menisi meilläkin tuon matkan. Ja kävellen menee nytkin, mutta matka on lyhyempi.
Millä ikenillä koulu sen määrää, millä kyydillä sinne saa mennä?

Meillä mennään pyörällä, aikuisen saattamana tosin. Takaisin kotiin myös pyörällä, mutta silloin ekaluokkalainen tulee omia aikojaan. Matka jonkin verran lyhyempi kuin ap:lla, ja tuttu jo eskariajoilta.

V.ieras
[QUOTE="Jenis";30240340]Millä ikenillä koulu sen määrää, millä kyydillä sinne saa mennä?

Meillä mennään pyörällä, aikuisen saattamana tosin. Takaisin kotiin myös pyörällä, mutta silloin ekaluokkalainen tulee omia aikojaan. Matka jonkin verran lyhyempi kuin ap:lla, ja tuttu jo eskariajoilta.[/QUOTE]

No, näin täällä kuitenkin on. Pyörällä saa kulkea jos on aikuinen mukana. Jos kulkee pyörällä yksin, otetaan koululta yhteyttä vanhempiin.

ap.
Hyvä huomata, että moni muukin toimii niinkuin meillä. Kouluun saa täällä periaatteessa mennä pyörällä, mutta kun olen näitä kahta kaverusta muutaman kerran pyörällä saattanut, niin en kyllä kahdestaan niitä liikenteeseen pyörällä laittaisi. Mulla myös noi kaksi pienempää, jotka on aika raskasta pukea aamulla vain sitä varten, että lähtisin saattamaan lasta, joka pärjää matkan itse kävellen. Nytkin toinen nuoremmista kipeänä, joten hyvä kun tuo selviää itse matkasta. Ja siis eihän tuo matka ole lapselle mikään ongelma, ellei vanhempi siitä sellaista tee.

"Jenis"
No, näin täällä kuitenkin on. Pyörällä saa kulkea jos on aikuinen mukana. Jos kulkee pyörällä yksin, otetaan koululta yhteyttä vanhempiin.
Kuulostaapa erikoiselta. Meille sanottiin että koulu "suosittelee" kävelyä tai pyöräilyä ihan raittiin ilman ja kuntoilun vuoksi, mutta tuskin ottavat yhteyttä niihin moniin jotka silti autolla lapsensa oven eteen roudaa...

vieras__
Täällä ei koulu suosittele ekaluokalla vielä pyöräilyä. Muutaman kerran oman lapsen ja hänen kaverinsa kanssa pyöräretkellä oltuani en kyllä itsekään noita pyörällä päästäisi :) Meillä on kävelymatkaan hiukan alle 2km. Ihan hyvää se lapselle tekee ulkoilla.

"Jenis"
Täällä ei koulu suosittele ekaluokalla vielä pyöräilyä. Muutaman kerran oman lapsen ja hänen kaverinsa kanssa pyöräretkellä oltuani en kyllä itsekään noita pyörällä päästäisi :) Meillä on kävelymatkaan hiukan alle 2km. Ihan hyvää se lapselle tekee ulkoilla.
Riippuu varmaan, mihin lapsi itse on tottunut - me ollaan pyöräilty jo pari kesää 10km matkoja suuntaansa :)

[QUOTE="Jenis";30240380]Kuulostaapa erikoiselta. Meille sanottiin että koulu "suosittelee" kävelyä tai pyöräilyä ihan raittiin ilman ja kuntoilun vuoksi, mutta tuskin ottavat yhteyttä niihin moniin jotka silti autolla lapsensa oven eteen roudaa...[/QUOTE]

Meillä taas lasten koulu (alakoulu) on vetänyt tosi tiukan linjan pyöräilyn suhteen ja sallii sen vasta 5. luokkalaisille. :O Ei tosin haittaa meidän lapsia kun kouluun on matkaa reilut 100 m.

Vvvierasss
Meillä koulumatka 2,8km ja kyllä tuo nykyinen tokaluokkalainen myös viime vuonna käveli matkat, joskus sateella meni bussilla.
Bussilla on vaan koululla puoli tuntia liian aikaisin tai 5 minuuttia myöhässä.
Vasta kolmannella pyörällä, koulun sääntö.

vieraus
Missä sä Jenis oot kasvanut? Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, etteivät ainakaan 1.-2- -luokkalaiset vielä saa koulun sääntöjen mukaan kulkea pyörällä kouluun. Ja hyvä niin. Ovat vielä niin arvaamattomia liikenteessä.

Ap:lle: mun mielestä tollanen koulumatka alkaa olla siinä ja siinä ekaluokkalaiselle. Itse varmaan olisin kuskannut tai järjestänyt kyydin ainakin alkuun, jos matkaa olisi tuon verran. Se tekee kuitenkin 5km päivässä. Kakkos-kolmosella voisi jo ajatella kävelemistä ja vähitellen pyörällä menoa. Vaikka tiedä sit. Meiltä on koululle muutaman sadan metrin matka, tuo on aina kävelty. Ei edes pyörää kannata tolla matkalle ottaa.

"Jenis"
Missä sä Jenis oot kasvanut? Taitaa olla enemmän sääntö kuin poikkeus, etteivät ainakaan 1.-2- -luokkalaiset vielä saa koulun sääntöjen mukaan kulkea pyörällä kouluun. Ja hyvä niin. Ovat vielä niin arvaamattomia liikenteessä.
No ihan normaalissa suomalaisessa keskisuuressa kaupungissa :D Ja me ollaan tosiaan kuljettu pyörällä lähes kaikki matkat jo kaks vuotta, että en nyt ajatellut pyöräilyä kieltää lapselta koulun takia. Meillä ei tosin ole mitään kieltoa, ainoastaan suositus että AUTOLLA ei kuskattaisi.

Saako teidän 1.-2.-luokkalaiset sitten pyöräillä muutenkaan kavereiden kanssa tai kavereille? Täällä sekin on ihan normaalia toimintaa.

viieeras
Minusta on kyllä hassua, että eskarilainen ei voi olla hetkeäkään kotona yksinään, ettei syytetä heitteillejätöstä, mutta kun menee pari kuukautta, hänet voi tuosta noin vain laittaa kulkemaan liikenteessä ihan itsekseen.

Meillä on vielä kuskattu (joo, kivittäkää vaan) niinä päivinä, kun en ole itse ehtinyt koulumatkaa pyöräilemään ekaluokkalaisen kanssa. Tässä on koko kouluvuosi ja vielä ensi vuosikin aikaa harjoitella koulumatkaa, joten en näe mitään syytä kiirehtiä tässä asiassa.

Yhteistyössä