Ainainen kotitöistä kitiseminen..

• Viestiketjun aloittaja Joopa joo
  • Ensimmäinen viesti
Joopa joo
Itsellänihän on taustalla parisuhde jossa kotona oleva puolisoni oli äärettömän laiska, hän käytännössä odotti että minä työpäivän jälkeen hoidan kodin ja siinä sivussa teen vielä noi ns miesten työt joita riitti aika mukavasti puulämmitteisessä talossa. Hän käytännössä ei tehnyt mitään muuta kotona ollessaan kuin ruokki lapset ja pesi vaatteet. Kun meitsi tuli kotiin niin hän joko lähti kavereilleen tai shoppailemaan.. Silti sai vähän väliä kuunnellal itkua kun kotona on niin raskasta ja työtaakka on hänellä ihan älytön..

"Jenis"
Itsellänihän on taustalla parisuhde jossa kotona oleva puolisoni oli äärettömän laiska, hän käytännössä odotti että minä työpäivän jälkeen hoidan kodin ja siinä sivussa teen vielä noi ns miesten työt joita riitti aika mukavasti puulämmitteisessä talossa. Hän käytännössä ei tehnyt mitään muuta kotona ollessaan kuin ruokki lapset ja pesi vaatteet. Kun meitsi tuli kotiin niin hän joko lähti kavereilleen tai shoppailemaan.. Silti sai vähän väliä kuunnellal itkua kun kotona on niin raskasta ja työtaakka on hänellä ihan älytön..
Sulla tais olla puolisona tyypillinen mies, lukuunottamatta tota pyykkäystä ja itkemistä ;)

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Joopa joo
[QUOTE="Jenis";30214230]Sulla tais olla puolisona tyypillinen mies, lukuunottamatta tota pyykkäystä ja itkemistä ;)[/QUOTE]

Järjestelykyvytön ja laiska hän ainakin oli ;) Ja hemmetin kova valittamaan.
Noo eipä hän sittenkään ollut kovin tyytyväinen kun joutuikin menemään töihin ja meikäläinen rupesi olemaan kotona enemmän ja myös näin ollen hoitamaan 90% kotitöistä, ei ollut hyvä sekään.

"Jenis"
Järjestelykyvytön ja laiska hän ainakin oli ;) Ja hemmetin kova valittamaan.
Noo eipä hän sittenkään ollut kovin tyytyväinen kun joutuikin menemään töihin ja meikäläinen rupesi olemaan kotona enemmän ja myös näin ollen hoitamaan 90% kotitöistä, ei ollut hyvä sekään.
Toi on ihan tietty ihmistyyppi - vika on aina muissa, ei itsessä, eikä mikään kelpaa. Good riddance, niinku britit sanoo :)

[QUOTE="Jenis";30214170]Omasta puolestani voin sanoa, että se on kyllä miesten itsekkyys joka on kasvanut. Olen täysin valmis hoitamaan lapset ja kotityöt, jos se tarkoittaa että mies osaltaan rakentaa meille talon omin pikku hyppysin metritavarasta kuten pappani, ja kalastaa kuhat yms. pöytään. Metsästää syksyisin lihat, leikkaa omenapuut, tekee lämmityspuut omasta metsästä. Palkkatyön ohella, toki, koska mieshän se taloon rahat tuo.

Nykyäänhän tämä menee niin, että koska ulkotöitä ja ruuanhankkimishommia (muualta kuin lähikaupasta) ei enää ole, miehet katsovat että on olemassa vain naisten töitä.[/QUOTE]

Tä on muuten niin totta.

Joopa joo
Tä on muuten niin totta.
Vastaavasti miespuolta puolustaakseni tähän on todettava että onpahan nuo ns naisten työtkin vähentyneet ja helpottuneet aivan älyttömästi viimeisen 10v aikana..
Esim: aikalailla on puolivalmiiden einesten myynti kasvanut jatkuvasti, ei enkä usko että pelkästään miehet näitä ostaa ;)
Joka talossa on imurit/astianpesukoneet ymym kodinkonetta joka säästää aikaa hirveästi.

Ja meikäläisen ikäluokan miehissä 30-40v niin ei ole mitenkään harvinaista että äijä tekee vaikkapa ruuat tai huolehtii vaatteista ymym

Joopa joo
Jatketaan listaa.
Nykypäivänä ei ole mitenkään tavatonta että lapset ovat hoidossa vaikka äiti on kotona.
Lapsille järjestetään toimintaa kaikkien perhekahviloiden ym puitteissa, erilaiset leikkiringit ovat yleisiä näin se kotona oleva saa vapaa-aikaa ymym
Varsinkin hyvätuloiset ihmiset ovat ulkoistaneet paljon näitä ns naisten töitä, siivoojat käyvät kotona, matot pesetetään pesuloissa.
Marjat ostetaan toreilta esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon.

Vastaavasti miespuolta puolustaakseni tähän on todettava että onpahan nuo ns naisten työtkin vähentyneet ja helpottuneet aivan älyttömästi viimeisen 10v aikana..
Esim: aikalailla on puolivalmiiden einesten myynti kasvanut jatkuvasti, ei enkä usko että pelkästään miehet näitä ostaa ;)
Joka talossa on imurit/astianpesukoneet ymym kodinkonetta joka säästää aikaa hirveästi.

Ja meikäläisen ikäluokan miehissä 30-40v niin ei ole mitenkään harvinaista että äijä tekee vaikkapa ruuat tai huolehtii vaatteista ymym
No tuo on ihan totta. Kyllä mun mies osallistuu kotitöihin ihan yhtälailla. En voi hänestä valittaa tai no... voishan sekin olla hiukan aloitekykyisempi.

Mitä tulee arjen pyörittämisen kevenemiseen, niin tuokin pitää paikkansa. Kummallakin osapuolella. Usein vaan kuulee näitä juttuja miesten suusta, että kun mä kerran vaihdan renkaat kahdesti vuodessa niin sä hoidat kodin.
Ja ei, tämä ei ole mikään kärjistetty juttu, vaan pätkä ihan oikeasta keskustelusta erään miehen ja hänen vaimonsa väliltä.

Mutta, olen pääsääntöisesti sitä mieltä, että kun kerran kaikkien kohdalla arki on keventynyt, niin on hyvä jakaa kodissa tehtävät askareet tasapuolisesti. Jos toinen on himassa, niin hoitelee päivän aikana sen, minkä kerkeää ja loppu tehdään yhdessä, kun toinen palautuu töistä.

Eipä olla juuri koskaan asiasta kitisty. Eikä olla koskaan kytätty kelloa niitä tehdessä.
Kumpainenkin tekee mitä osaa parhaiten/sujuu nopeiten.
Minä en raskaita kasseja tms. kanna metriäkään, ja ihan vain siksi koska olen nainen.:rolleyes: Sitäpaitsi mies nolostuisi suuresti jos kantaisin jotakin hänen läsnäollessa. Jotakin pientä voin itsekseni kaupasta hakea.:D
Rakastan passata miestäni. Saan itselleni todella hyvän mielen kun mies saa tulla töistä "valmiiseen pöytään". Koskaan hän ei ole pitänyt panostustani itsestäänselvyytenä, mikä on todella ihanaa.:heart:

Vastaan "naisten hommeleista". Jotakin poikkeuksia saattaa olla. Muun muassa elektroniikkalaitteiden korjaus. Pleikkarin tuossa vastikään avasin ja paistoin sen sisällä olevan levyn uunissa ja sipasin vähän hopeatahnaa.:cool: Taas toimii.
Se on sellaista kivaa paskartelua.

Jos on kotosalla lasten kanssa niin kyllä siinä päikkäreiden aikana "lattiat pesee ja laittelee paikat kuntoon". Työssä oleva voip käydä vaikka kaupassa kun tulee kotiin.

Vaan otettava se on huomioon nekin perheet joissa on erityistarpeisia lapsosia yms. Ymmärtäähän tuon jos silloin ei ennätä kaikkea.

Tietysti osa on laiskojakin, ja joillakin voi olla kehno organisointikyky, sellainen voi antaa mittavan haasteen ennättää tehdä kaikkea.

Kun lapsilla alkaa pysyä rätti kädessä niin hommaia voi alkaa nakittaa heille.:saint:

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
joopa joo
. Usein vaan kuulee näitä juttuja miesten suusta, että kun mä kerran vaihdan renkaat kahdesti vuodessa niin sä hoidat kodin.
Ja ei, tämä ei ole mikään kärjistetty juttu, vaan pätkä ihan oikeasta keskustelusta erään miehen ja hänen vaimonsa väliltä.

.
Hahah olen ollut osallisena itse samanlaisessa keskustelussa 3na pyöränä ja kyllä muakin alkoi hymyilyttää aika lailla :)

Joopa joo
Sitten taas vedetään omaa ääripäätä tähän aina asunut puulämmitteisessä OKT:ssä ja kuten varmaan tiedätte niin polttopuuta menee paljon ja siinä on ihan helvetin moinen homma saada sitä tarpeeksi vuodeksi kerrallaan.. Talo on myös aika vanha joten esim tänä vuonna on ollut maalausurakkaa, pihan muokkausta/ lautojen vaihtoa ymym, kattolumi työt, ja vielä olisi n 50h hommia jäljellä ennen kuin talvi saa tulla.

Äkkiä jos pitäisi laskea niin varmaan n 300h on tullut puuhasteltua talon ympärillä tän vuoden puolella, joka taas jo tekee n 40min vrk kohden. Ja tämä ei todellakaan ole edes paljon ns miesten hommia vielä jos pitäisi itse paria autoa korjailla, olisi kesämökkiä tai vastaavaa niin tuntimäärät saattaisi vuodessa pompata ihan tolkuttomiksi.. Tuohon kun sitten lisätään se päivätyö päälle niin ei tarvitse ihan hirveästi miettiä onko kenelläkään varaa enää sanoa mitäään kotitöistä-

Sitten taas vedetään omaa ääripäätä tähän aina asunut puulämmitteisessä OKT:ssä ja kuten varmaan tiedätte niin polttopuuta menee paljon ja siinä on ihan helvetin moinen homma saada sitä tarpeeksi vuodeksi kerrallaan.. Talo on myös aika vanha joten esim tänä vuonna on ollut maalausurakkaa, pihan muokkausta/ lautojen vaihtoa ymym, kattolumi työt, ja vielä olisi n 50h hommia jäljellä ennen kuin talvi saa tulla.

Äkkiä jos pitäisi laskea niin varmaan n 300h on tullut puuhasteltua talon ympärillä tän vuoden puolella, joka taas jo tekee n 40min vrk kohden. Ja tämä ei todellakaan ole edes paljon ns miesten hommia vielä jos pitäisi itse paria autoa korjailla, olisi kesämökkiä tai vastaavaa niin tuntimäärät saattaisi vuodessa pompata ihan tolkuttomiksi.. Tuohon kun sitten lisätään se päivätyö päälle niin ei tarvitse ihan hirveästi miettiä onko kenelläkään varaa enää sanoa mitäään kotitöistä-
No se on ihan eriasia, jos kotityöt on jaettu noin... Puiden pilkkominen on kyllä kivaa. Tekisin mielummin sen, kuin pyykkaisin kotona.
Se on ihan erihomma, että toinen tulee sohvalle makaamaan, kun toisen työpäivä kestää 24 tuntia vuorokaudessa.
Korjaako joku muuten vielä autoja itse?

Liekkiö
Ei tarvitse kitistä, se tekee kuka jaksaa ja pystyy. Rakastan rankahommia kuten mieskin ja sen huomaa kauniista pinoista pihalla, useampi satametriä koivua kauniisti rivissä odottaa talvea ja polttamista.

Joopa joo.
No se on ihan eriasia, jos kotityöt on jaettu noin... Puiden pilkkominen on kyllä kivaa. Tekisin mielummin sen, kuin pyykkaisin kotona.
Se on ihan erihomma, että toinen tulee sohvalle makaamaan, kun toisen työpäivä kestää 24 tuntia vuorokaudessa.
Korjaako joku muuten vielä autoja itse?
Kyllä kai niitä jotkut vieläkin osaa korjata, ainakin itsellä on aikalailla tuttuja jotka tähän pystyvät.. Ja joo puiden pilkkominen on ihan jees hommaa pienissä määrissä mutta siinä vaiheessa kun on 2-3 pv hakattu halkoja a+8h päivässä niin se ei enää tunnukkaan niin herkulta ;)

dddd

Edelleenkään astiat eivät mene itsestään tiskikoneeseen ja sieltä kaappiin. Vaatteet eivät mene itsestään pyykkikoriin, pesukoneeseen, narulle ja kaappeihin, eivätkä sility itsestään. Imurin varressa pitää jonkun olla, samoin lattialuutun. Eineksetkään eivät kävele itsestään jääkaappiin ja lämmitä itseään valmiiksi lautasille ruokapöytään.

Nykyään naiset ovat pääsääntöisesti työelämässä ja elämä on muutenkin muuttunut erilaiseksi. Lapsia kuskataan harva se ilta harrastuksiin, mitä ei tapahtunut vielä pari vuosikymmentä sitten.

"äiti yhdelle"
Olen kova siivoomaan, ja olen suorastaan ällistynyt siitä kuinka paljon kotityöt vie aikaa yhdenkin lapsen kanssa. Ja kotitöihin siis lasken myös esim. ruuanlaiton. En kyllä selviä esim. päivällisen laitosta ja siivouksesta 15 minuutissa, tai välipalasta 2 minutissa :D Taitaa olla tosiaan ukkojen juttuja tollaset, omakin ukko voi selvitä välipalasta 2 minuutissa kun se tyrkkää mukulalle yhden jogurtin kouraan ja korkeintaan pyyhkii ruokapöydän. :D Ottaen vielä huomioon että harvoin sitä ruokaa/tiskiä/imuria/paskaa täällä saa vääntää rauhassa...

Joopa joo.
[QUOTE="äiti yhdelle";30214980]Olen kova siivoomaan, ja olen suorastaan ällistynyt siitä kuinka paljon kotityöt vie aikaa yhdenkin lapsen kanssa. Ja kotitöihin siis lasken myös esim. ruuanlaiton. En kyllä selviä esim. päivällisen laitosta ja siivouksesta 15 minuutissa, tai välipalasta 2 minutissa :D Taitaa olla tosiaan ukkojen juttuja tollaset, omakin ukko voi selvitä välipalasta 2 minuutissa kun se tyrkkää mukulalle yhden jogurtin kouraan ja korkeintaan pyyhkii ruokapöydän. :D Ottaen vielä huomioon että harvoin sitä ruokaa/tiskiä/imuria/paskaa täällä saa vääntää rauhassa...[/QUOTE]

Niin, sehän tosiaan riippuu kovasti siitä ruuasta mitä laittaa.. Jos johonkin kanakastikkeeseen mikä väsätään puolivalmiista eineksistä saa uppoamaan +30 min niin aika hitaasti saa väännellä... Tänään väväsin perus makkarakastikkeen + perunat niin eipä tuohonkaan kovin montaa minuuttia mennyt, bonuksena syödään tuota samaa nyt illalla.

Välipaloista joo aika usein on jotain hedelmää tai sitten esim tänään oli velliä joka jäi aamulta, en mä kovin montaa sekuntia saanut tuohon uhrattua..

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30215019:
pakko taas huomauttaa, vaikka joku joka ei kestä arvostelua tulee sanomaan, että entis aikaa ja nykyistä ei voi verrata. mutta nykyajan naiset kuolis, jos ne laitettas elämää joku 50 vuott sitten ja tekemään kaiken, mitä sen ajan naiset joutu tekemään
Mä ainakin kuolisin.
Miettikää nyt jotain pyykkaamista jäisessä järjvessä.

joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30215019:
pakko taas huomauttaa, vaikka joku joka ei kestä arvostelua tulee sanomaan, että entis aikaa ja nykyistä ei voi verrata. mutta nykyajan naiset kuolis, jos ne laitettas elämää joku 50 vuott sitten ja tekemään kaiken, mitä sen ajan naiset joutu tekemään
Tasapuolisuuden nimissä eiköhän sitä koko ihmiskunta kuolisi poislukien amishit jos yhtä-äkkiä taannuttaisiin 50v.

iu
Noihin kaupassa käynteihin ym niin eihän noita voi oikeasti laskea mihinkään? Jos kaupassa kyntikin tuntuu jo työltä ja sielläkin pitää joka päivä käydä useasti niin sitten kannattaa jo panostaa vähän elämän hallintaan..
Ai elämänhallinta on meillä hukassa, kun pidän kaupassa käymistä yhtenä saatanan keksintönä - ja niin pitää toi mun mieskin. Vaikka millä lahjotaan, että toinen suostuis päivän/viikon ruokaostokset ja muut jokapäiväishärpäkkeet marketista etsimään, jonottamaan ruuhkassa, raahaamaan kotiin ja vielä siirtämään kasseista asianmukaisille paikoilleen.

Kyllä mä vaan lasken ton rumban johonkin, jos mun pitää tehdä se suunnilleen joka toinen päivä (juu, tälle porukalle en mä ainakaan jaksa raahata kerralla koko viikon safkoja, enkä ees niin vanhaa kamaa halua syödäkään, vaan esim. lihat ja kalat kyllä mieluummin tuoreena, kiitos). Ja jos se pitää tehdä parkuvan lapsikatraan kanssa tai vaihtoehtoisesti työpäivän jälkeen ruuhkassa ja kiireessä (ne nälkäiset suut siellä kotona nääs), niin totta helvetissä se työstä käy. Ootko oikeesti koskaan (tai edes joskus) kokeillut?

Noita keittiössä kuluvia aikoja ihmettelin mäkin, mutta jos sitä einesruokaa pääsääntöisesti syö ja välipalaksi jotain valmiiksi maustettua jugurttia tai vanukasta, niin onnistuuhan se varmaan noinkin. Meillä ei juuri eineksiä tai puolivalmisteita syödä vaan kyllä, melkein kaikki tehdään alusta asti itse. Mielelläni nään sen vaivan, koska en halua tarjota lapsille (enkä ees tolle miehelle tai itselleni) sitä valmishöttöä, jos kerta on mahdollista tehdä itse parempaa.

Kuten joku sanoikin, nää on tietysti omia valintoja. Eikä meillä kukaan kitise (enää - alkeiskoulutus vei aikansa, mutta tehosi. :D )

Yhteistyössä