Syökö lapsenne keitettyjä porkkanoita?

• Viestiketjun aloittaja "Tiina"
  • Ensimmäinen viesti
namia
Alkuperäinen kirjoittaja höyrykattila;30212384:
Keittämällä niistä liukenee vitamiinit pois, mutta höyryttämällä ne säilyvät ja maistuvat muutenkin paremmilta ;)
Keittämällä niistä tulee ällön vetisiäkin.
Kerran erehdyin syömään hörytettynä ja nyt ei muuten niitä valmisteta kuin höyryllä :p

Äiti van
Meillä lapset ovat vielä niin pieniä (7v, 5v, 3v ja 1v) että heille ei ole annettu kasviksia, hedelmiä tai marjoja koska nehän ovat pikku lapsille sopimatonta ruokaa.

vierass
Kypsasta porkkanasta beetakaroteeni (porkkanan ja ylipaataan vihannesten terveellisin aine) imeytyy kaikkein parhaiten, samoin kuin lykopeeni tomaatista. On tosi helppoa lisata porkkanaa sellaiseen ruokaan, josta keitinvetta ei heiteta pois. Esim riisin joukkoon voi paloitella parin sentin paloja. Kypsyvat sopivan rapsakan kypsiksi kymmenessa minuutissa.

viera.s
Lapsi on aina syönyt keitettyä porkkanaa, mutta raakana ei suostunut syömään pienempänä. Nykyään menee sekä että.

Minulle taas lapsena keitetty porkkana oli suurin inhokki. Se siis ihan oikeasti oksetti, en pystynyt syömään. En tiedä mistä keitetty porkkana-inhotus minulle oli minulle tullut, mutta pitkään kesti päästä siitä yli. En minä nykyäänkään oikein tykkää keitetystä porkkanasta sellaisenaan lisäkkeenä, mutta pystyn suomään ilman oksetusta ja ruuan joukossa menee ihan hyvin.

vieras...
Molemmat lapseni syö. Mutta sisareni, ainoana viiden lapsen sisarusparvesta, kieltäytyi koko lapsuutensa syömästä keitettyjä porkkanoita. Koki ne jotenkin ällöttäviksi. Porkkanaa söi raakana ja muita kasviksia raakana ja kypsennettynä, mutta kypsä porkkana oli ehdoton nou-nou. Ja varmaan aika samalla tavalla kasvatettu ja samojen ruoka-asioiden ääressä varttunut kuin sisaruksensa :)

Yhteistyössä