Vaimo hoitoon...

• Viestiketjun aloittaja Edgar
  • Ensimmäinen viesti
Edgar
Niin no tuosta linkistä ei sinällään meille ole hyötyä, eli vaimon "hysteeria" sisältää jo kaikkien noiden välttämiset, eli natriumglutamaatti, hyvin monet e-koodit, monen tyypin siemenet, lista on lähes loputon.. usein saan kehuja jos kaupasta tulleessa leivässä on suolaprosentti liian iso, kun "verenpaineeseenko minut haluat tappaa".

Toki ymmärrän huolen, enkä halua sitä vähätellä, joskus valikoimissa ei vain ole vähäsuolaista enää jäljellä tai itse on niin väsynyt että unohtaa suolanprosentin kun on tutkinut onko leivässä seesamin, pinjan tai muiden siemeniä.

Voisin melkein väittää että näihin käytetyn energian kun suuntaisi muualle, ei tulos ainakaan huonompi olisi.

vieraas
Mä koitin saada miestä hoitoon, mutta kyllä se oli aika mahdoton tehtävä. Kävin puhumassa mm. mt-polilla ja oikeastaan vain poliisin avulla olisi onnistunut, mutta poliisikin voi toimia vain jos "tilanne on päälle". Otin sitten eron.

Edgar
Onhan se eroaminen aina vaihtoehto ratkaista ongelmia, mutta itse näen tilanteen enemmän niin että rakastamani ihminen on sairas ja tarvitsee apua, tunnen vielä että siellä sisällä jossain on tallella se sama persoona mihin nuorempana rakastuttiin. Olen myös naimisiin mennessä tehnyt lupauksen jonka aion myös pitää, en ole uskovainen, mutta olen vanhanaikaisesti sanani mittainen.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
suosittelen
Onhan se eroaminen aina vaihtoehto ratkaista ongelmia, mutta itse näen tilanteen enemmän niin että rakastamani ihminen on sairas ja tarvitsee apua, tunnen vielä että siellä sisällä jossain on tallella se sama persoona mihin nuorempana rakastuttiin. Olen myös naimisiin mennessä tehnyt lupauksen jonka aion myös pitää, en ole uskovainen, mutta olen vanhanaikaisesti sanani mittainen.
Sittenhän sun on saatava vaimosi nopeasti hoitoon ettei lapset joudu enempää tilanteesta kärsimään. Minkä ikäisiä lapset ovat?

----lisäksi
---monen tyypin siemenet, lista on lähes loputon.. usein saan kehuja jos kaupasta tulleessa leivässä on suolaprosentti liian iso, kun "verenpaineeseenko minut haluat tappaa".

No jätä nyt vaan ne leivät kokonaan ostamatta:)
Osta sill' rahalla luomukananmunia. Ja ole tyytyväinen, jos joku muu niitä tuottaa. Muita ei kannata ottaa edes ilmaiseksi...

---onko leivässä seesamin, pinjan tai muiden siemeniä.
Siis nehän ovat hirvittävän kalliita!!! Seesaminsiemenien natriumpitoisuus kyllä on korkea ja nostaa varmasti verenpainetta. Tahini ja Halva on tehty niistä ja huomaa kyllä tervekin, jos on niillä liiaksi herkutellut: sormet turpoaa:)

Muita siemeniä en tajua, mitä ne haittaa?

Voisin melkein väittää että näihin käytetyn energian kun suuntaisi muualle, ei tulos ainakaan huonompi olisi.
Viimeisestä olen ihan päinvastaista mieltä. Mut aina voi erota, tietysti.

Mitä vaimo itse mieluiten söisi?

hyhaho
Toki ymmärrän huolen, enkä halua sitä vähätellä, joskus valikoimissa ei vain ole vähäsuolaista enää jäljellä tai itse on niin väsynyt että unohtaa suolanprosentin kun on tutkinut onko leivässä seesamin, pinjan tai muiden siemeniä.

Meinasin itse tulla sanomaan tämän, kun joku linkkasi ko. jutun. Sairauksista ym. ahdistuneilla ihmisillä on hirvittävä kyky linkata päässään asioita yhteen, onko se syy vai seuraus itsensä tarkkailuun, en tiedä.

Jossain vaiheessa ymmärsin, että omia sanojaan saa varoa aika lailla. Normaalin lääkärin kommentti: "nukkuisit paremmin varmaan jos lenkkeilisit" Seurauksena oli maanista lenkkeilyä, jonka väliin jääminen ahdisti ja ko. ihminen luuli, että ahdistus oli seurausta liian vähästä lenkkeilystä eikä siitä, että omassa päässään kehitti ahdistuksen kun jätti lenkin väliin. Oravanpyörä ja surkeasti laihtuva ihminen seurauksena siitä. Ja sydäntäsärkevän ahdistunut :(

Terapiassa on sittemmin paljon käsitelty tätä hallinnantunteen harhaa. Sitä, että jos päätä särkee, niin sille pitää aina löytää syy, jotta sen säryn voisi välttää. Syyn voi keksiä huonosta ruuasta (seurauksena neuroottinen ruuantarkkailu). Sitten kun syökin hyvin, ja silti särkee päätä, niin keksii jonkun yksittäisen ruoka-aineen jota vältellä. Tai vaihtoehtoisesti keksii, että päätä särkee koska x, ja sitten sitä äksää yritetään hallita.

Meille on ollut tosi tärkeetä, että otetaan rennosti. Normi arjenhallinta on tärkeää, mutta jos joskus nukkuu aamuyhteentoista ja joskus ei siivoakaan tai urheile, niin suhtaudutaan siihen kuin normaalit ihmiset; ei haittaa. Ja varovaiset kysymykset ahdistuneelta siitä, että "särkeeköhän mun päätä kun on niin kuuma..?" vastaan aina että voi olla, juo vettä ja ota lääke, mutta lisäksi sanon AINA, että ihmisillä nyt särkee päätä välillä.

Kuulostaa joltain lapsen kaitsemiselta, enkä jaksa selittää kaikkea asiaan liittyvää tietenkään ja ulkopuolisten on vaikea ymmärtää. Mutta lähinnä mä koen, etten ole lääkäri tai hoitaja tai terapeutti, mutta mulla on tärkee tehtävä korostaa niitä normaalielämän ja tuntemuksien kokemusta, ja vahvistaa niitä oikeita ajatuksia. Koska kyllä se toinenkin tietää, että päänsärkyä nyt vaan tulee kaikille. Mutta se ei välttämättä jää päällimmäiseksi ajatukseksi ahdistukseen taipuvalle itsekseen, vaan että joku johon se luottaa sanoo sen järkevän vaihtoehdon sille painokkaasti ja vie ajatukset pois. Sen koen itse tärkeäksi.

Vähitellen ihminen tervehtyy ja löytää omat työkalut niiden ahdistavien ajatusten käsittelyyn :)

mitenkä tästäkään eteenpäin
Meillä on samankaltainen tilanne, minä en ole työkykyinen, vaan ahdistunut ja syvästi masentunut ihmisraunio. Mies ei ymmärrä koko ongelma ollenkaan, hoputtaa vain töihin ja syyllistää rahan menosta, joka vain pahentaa asiaa ja minä mietin salaa eroa, jotta mies löytäisi jonkun paremman tai suoraan itsemurhaa kun olen näin kelvoton nahjus ja loinen.

vierass
Tilanne menee lopulta siihen, etta lapset alkavat oireilemaan ja sitten ulkopuoliset viimeistaan (toivottavasti) puuttuvat asiaan. Sina olet silloin se syyllinen, jota syytetaan saamattomuudesta ja jahkailusta ja valinpitamattomyydesta. Lapsesi ovat vaimoa tarkeampia. Tee se mika on heille oikein ja heti. Et kai halua jatkaa mielenterveyshairioiden ketjua teidankin perheessa.

hyhaho
Toivottavasti ap jaksaa hyppäillä nämä höpölöpöt yli ja kertoa kuulumisiaan jatkossakin. Tästä ketjusta näkee hyvin, kuinka sellaiselle ihmisille jolla on vain vasara, ovat kaikki ongelmat nauloja.

Hyvää varmaan tarkoittavat mutta eihän tuossa ole mitään järkeä.

"hanska"
jätät vaimolle kirjeen missä selostat että hän tarttee apua koska päläpäläpälä ja meet mummolaan tms evakkoon lasten kanssa. kerrot kirjeessä toki mihin oot menny ja sieltä löytää jos haluu perään lähte mut tarttis kuitenki tehä tilanteelle jotaki (vaimo hoitoon) tai ei tuu mitään.
Järkytät sitä emäntää sen verran että sen on pakko tajuta toi tilanteen mahdottomuus mut silleen että se tajuu et asialle voi tehdä jotain. Ja jos se lähtee sun perään ni poistuu ainaki kotoa hetkeks. En tiiä sitte kuinka itsemurha-altis sun vaimo on että varmaan kantsii järkätä joku keino kattoo sen perään ettei tee mitään tyhmää.
Mä oon ollu ite aikanaan kotini vankina 6 vuotta ja pääsin pois vasta isomman shokin jälkeen ku ei enää ollu muuta vaihtoehtoo ku kuolema tai yrittää lähtee ihmisten ilmoille. Valitsin jälkimmäisen mun läheisten takia ja koska teilläkin on lapsia niin uskon että vaimos valitsee perheensä.

ymmärtämystä
Edgar
Katson oikeudekseni valehdella menemiseni, jos toinen puoli on liian kontrolloiva.. siis normaalisti minun kuuluisi antaa päättää omista menoistani.

Artikkeli ei nyt suoranaisesti sovi meihin, koska mitään lääkitystä ei ole käytössä. Olen samaa mieltä että turhaa ei pitäisi riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä syödä.

"Harmi"
Menkää jankkaajat nyt siitä välistä metsään. Minulla panikkihäiriö ja luulotautiakin välillä pakkas. Lääkitys ja terapia on kummasti auttanut. Aina olen ollut huono syöjä, eikä se ole paranemiseen vaikuttanut.
Siis en varmaan ihan täysin parane koskaan, mutta ihan hyvin menee.

"Mie"
Minulla on ystävä, jolla masennus ja paniikkihäiriö. Ei uskaltanut olla yksin kotona, joten kouluikäiset lapset eivät saaneet olla kavereiden kanssa jos puoliso oli töissä. Ei uskaltanut lähteä kotoa mihinkään yksin, harvoihin paikkoihin tiettyjen "turvaihmisten" kanssa. Heräsi hakemaan tilanteeseen muutosta vasta kun uhattiin avioerolla. Lääkitys ja terapia toivat takaisin normaalin elämän.

Jos vaimosi ei suostu lähtemään keskustelemaan mihinkään eikä päästä sinuakaan, tulisiko teidän paikkakunnalla mielenterveystyöntekijät kotikäynnille? Tai sitten sinun on vain mentävä vaimon vastusteluista ja uhkailuista huolimatta. Kuulostat ihanalta puolisolta ja ihmiseltä, mutta jos ette saa tilanteeseen apua, on teidän kaikkien hyvinvointi todellakin vaarassa. Toivottavasti saat pian apua joltain taholta! Voimia sinulle!!

"kuku"
Miten sen mielenterveystoimiston ajan siis kävi? Menitkö perumaan sen?
Jos niin soita sinne uudelleen ja kerro tilanne. Ja jos se ei auta, soita neuvolaan ja kerro sinnekin tilanne. Sitten on vielä omalääkäri ja lstensuojelu jäljellä. Jostain ne tulevat teille kotiin purkamaan tilannetta.

migreeninpelkoon tietoa
Kahdesti vuodessa, mene huhaa takaisin reikääsi.

Pansuolaa ei olla koskaan käytetty, on myllyssä pinkin sävyistä himalajan vuorisuolaa.
Se voi olla ihan hyvä, mut kannattaa tarkistaa aina. Aromisuolaa ei missään tapauksessa, kenelleköön.

Migreeni tulee myös esimerkiksi Tintus- yskänlääkkeestä ja sinisestä väriaineesta - en muista koodia, mutta niin sanovat monet. Tässä Tintuksen apuaineet:
6.1 Apuaineet
Glyseroli
fruktoosi
sakkariininatrium (E 954)
karmelloosinatrium
natriumglutamaatti
natriumsitraatti
sitruunahappomonohydraatti
etanoli
metyyliparahydroksibentsoaatti (E 218)
propyyliparahydroksibentsoaatti (E 216)
levomentoli
timjamin nesteuute
poltettu sokeri (E 150)
puhdistettu vesi."

Edgar
Aika on vielä varattuna ja sinne toki ajattelin mennä, saa vain nähdä miten päivä sujuu kun luvassa on varmasti ennen matkaan pääsemistä monenlaista raivoa tai tuen tarvetta.

Isovanhempia ei ole, mutta ajattelin pyytää vaimon siskoa poikkeamaan pari tuntia ennen kuin menen ja livahdan siinä sitten samalla matkaan. On sitten ainakin tukihenkilö hänen turvanaan, vaikka tuo ei tilanteesta olekaan tietoinen.. saa se vaimo sitten hänelle esittää roolia tai avautua oman valintansa mukaan.

Kiitos muuten myös topikin siivoajalle.

Mahdottomasti käyttäytyvä ihminen tarvitsee mahdollistajan. Kun toinen lopetta pelin, eli ei lähde siihen mukaan, kumppanille jää lopulta kaksi vaihtoehtoa; etsiä toinen mahollistaja tai hakea apua.
Toisaalta itsemurhauhkaus esim. on syy saada hoitoon, eli silloin voi soittaa hätänumeroon ja suhtautua siihen niinkuin se olisi totta, vaikka tietäisi sen olevan peliä -sekin on yksi tapa lopettaa se peli, silloin ei anna tilaa pelille, vaan olettaa toisen käyttäytyvän kuten vastuullinen aikuinen ja ottavan vastuun sanoistaan; jos on niin paha olla, että on itsetuhoisia ajatuksia, on haettava apua.

Yhteistyössä