The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
kahvikirahvi
Alkuperäinen kirjoittaja KyöpelinVuori;30183026:
:D

Kyllä mie kestän hihhulointia.
No mun mielestä usko itsessään on hieno asia. Miten hienoa on että laitat hetkeksi kädet ristiin ja toivot että sun paska elämä muuttuu paremmaksi ja jonain päivänä sä oot onnellinen. Sitten jaksat taas sinnitellä paskan elämäs keskellä, yrittää saada asioitasi kuntoon, uskoen siihen että ei elämä ikuisesti oo paskaa.

Mun mielestä tollainen uskominen, nimenomaan usko uskomiseen, usko parempaan, on siistiä. Mutta sitten kun siihen lätkästään joku partasuiseksi kuvailtu mies joka lähettää sut helvettiin syystä se, tämä tai tuo, niin menee metsään.
Ja jos joku on uskossaan onnellinen ja uskoo tähän jumalaankin niin fine, hyvä juttu, mutta älköön hieroko sitä muiden naamalle tai tuomitse jos joku uskoo eri tavalla - tai ei usko ollenkaan.



Aamen.
 
No mun mielestä usko itsessään on hieno asia. Miten hienoa on että laitat hetkeksi kädet ristiin ja toivot että sun paska elämä muuttuu paremmaksi ja jonain päivänä sä oot onnellinen. Sitten jaksat taas sinnitellä paskan elämäs keskellä, yrittää saada asioitasi kuntoon, uskoen siihen että ei elämä ikuisesti oo paskaa.

Mun mielestä tollainen uskominen, nimenomaan usko uskomiseen, usko parempaan, on siistiä. Mutta sitten kun siihen lätkästään joku partasuiseksi kuvailtu mies joka lähettää sut helvettiin syystä se, tämä tai tuo, niin menee metsään.
Ja jos joku on uskossaan onnellinen ja uskoo tähän jumalaankin niin fine, hyvä juttu, mutta älköön hieroko sitä muiden naamalle tai tuomitse jos joku uskoo eri tavalla - tai ei usko ollenkaan.



Aamen.
Usko uskomiseen on minustakin on hieno asia sinällään. Mutta minulla ei ole mitään takeita onko mikä usko juuri se oikea. Vai onko mikään? Me synnymme johonkin ja kasvamme kenties sen valtauskon vaikutteiden alla. Eli kyse on enemmän mielestäni kulttuuritekijästä.

Koen siis etten voi kuulua mihinkään uskoon ja sanoa, että tämä on juuri se oikea "jessen" sanoma. Enkä halua myöskään, että lastani kasvatetaan uskomaan johonkin. Haluan tarjota hänelle myös vapauden päättää asioista itse.
 
kahvikirahvi
Alkuperäinen kirjoittaja KyöpelinVuori;30183065:
Usko uskomiseen on minustakin on hieno asia sinällään. Mutta minulla ei ole mitään takeita onko mikä usko juuri se oikea. Vai onko mikään? Me synnymme johonkin ja kasvamme kenties sen valtauskon vaikutteiden alla. Eli kyse on enemmän mielestäni kulttuuritekijästä.

Koen siis etten voi kuulua mihinkään uskoon ja sanoa, että tämä on juuri se oikea "jessen" sanoma. Enkä halua myöskään, että lastani kasvatetaan uskomaan johonkin. Haluan tarjota hänelle myös vapauden päättää asioista itse.
Mun mielestä on ihan ok että puolikas käy tarhan mukana kirkossa ja kuulee myös uskontojuttuja. Sekä koulun uskonnontunneilla (ainakin yläasteen, kun siellä puhutaan vähän muistakin kun kristinuskosta).
Ja mun haavekuvissani me voidaan sitten yhdessä keskustella niistä siitä näkökulmasta että pakko ei ole uskoa, ja jokainen ihminen itse valitsee mihin uskoo - jos uskoo mihinkään. Kaikki tavat on ihan yhtä oikeita, ja tärkeintä on se mikä itsestä tuntuu hyvältä. Mutta, sitä ei tyrkytetä kenellekään väkisin eikä väheksytä jos toinen ajattelee eri tavalla.
 
Mun mielestä on ihan ok että puolikas käy tarhan mukana kirkossa ja kuulee myös uskontojuttuja. Sekä koulun uskonnontunneilla (ainakin yläasteen, kun siellä puhutaan vähän muistakin kun kristinuskosta).
Ja mun haavekuvissani me voidaan sitten yhdessä keskustella niistä siitä näkökulmasta että pakko ei ole uskoa, ja jokainen ihminen itse valitsee mihin uskoo - jos uskoo mihinkään. Kaikki tavat on ihan yhtä oikeita, ja tärkeintä on se mikä itsestä tuntuu hyvältä. Mutta, sitä ei tyrkytetä kenellekään väkisin eikä väheksytä jos toinen ajattelee eri tavalla.
Alamittainen saa kanssa käydä kaikissa kirkkojutuissa ja osallistua uskonnonopetukseen jne. Koen myös, että se on jo osa yleisivistystäkin ymmärtää mitä uskonnot sisältävät.

Mutta tyrkyttäjät saa miun karvat kanssa nousemaan pystyyn. Jestas, että mie olin yhden mummun jahtaama yhdessä vaiheessa. Vartiotornia aina oven raossa tyrkkäämäässä luettavaksi. Siinä vaiheessa kun alkoi selittämään, että kaikki mitä meille tapahtuu on syntiemme tulosta alkoi Kyöpeli näkemään punaista :mad:.

Eli aamen sinun sanoillesi :D.
 
kahvikirahvi
Uskolle peukutan, uskonnolle en.

Oon muuten samaa mieltä tosta yleissivistyksestäkin. Samixii :heart:



JA SIINÄS NÄITTE SENKIN HARMAAT, TÄÄLLÄ ME HENTOINA JA HARTAINA JUMALASTA PUHUTAAN. Ja irstaiksi vielä väittävät. Hulluja nuo roomalaiset.
 
Uskontojen vaikutus tässä maailmassa on valtava niin hyvässä kuin pahassa. Jos en antaisi lapseni opiskella eri uskontojen sisältöä olisi se sama kuin pimittäisin häneltä jonkun oleellisen tiedon millä luoda omaa maailmankuvaa.

Ja nyt aamen :D.
 
kahvikirahvi
Alkuperäinen kirjoittaja KyöpelinVuori;30183097:
Ja jos joku tuomion hetki jossain tulevaisuudessa on niin uskon, että jesse on armelias ja antaa minulle anteeksi etten ole julistanut minkään uskon nimeen vaan juuri tuon uskomisen.
Mie otan tämmösen jos joudun tilille.



Mutta sanoinkin tuolla yhessä ketjussa että ite uskon mielummin sielun uudestisyntymiseen, etätj os jotain on korjattavaa niin seuraavassa elämässä sitten. Ei nyt mikään uskonuskon-juttu, vaan mielelläni uskoisin tähän.
 
  • Tykkää
Reactions: KyöpelinVuori
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä