Lomavieraita tulee ovista ja ikkunoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Grrrrr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nämä vieraat ovat siis ilmeisesti sukua teille ja toisilleen, joten olisikohan helpompi yhdistää vierailuja? Samalla voi vinkata, että tulkaa vaan kylään, xxx perhe on silloin täällä myös ja vierashuone jo varattuna, mutta tehän voitte varmaan yöpyä hotellissa?

Miksi ette itse lähde välillä kyläilemään sukulaisten luo? Kierrätte siellä 1000 km päässä kaikki perheet ja sitten onkin kesän vierailut hoidettu.

Osin tuo kyllä kuulostaa vähän turhalta kateellisuudelta. Eihän nurtsilla makaavat vieraat mitenkään häiritse sinun touhujasi, lounas pitäisi laittaa omalle perheellekin ja kerroithan vieraiden osallistuvan ruuanlaittoon. Et varmaan vieraiden vaatteita sentään joudu pyykkäämään eikä työsi nyt ainakaan mitenkään liity vieraisiin. Voisi kuvitella, että ainakin isovanhemmista ja kummeista olisi merkittävä apu lasten vahtimisissa, sillä yleensä nämä ihan käskemättäkin haluaa lasten kanssa viettää aikaa.

Ihmisten lomat ovat eri aikaan. Vaikka ovat sukua, eivät heidän lomansa ole synkronoituja. Toisaalta en kyllä ottais mitään laumpja tänne missään nimessä. Jo näissä kokoonpanoissa on hommaa. Osan kohdalla puhutaan ihmisistä, jotka tulevat kaukaa eivätkä tunne aluetta. Heitä joutuu hieman auttelemaan, ohjaamaan ja neuvomaan. Muuten jumivat olohuoneessa. Varsinkin nämä vanhemmat ihmiset. Ei ne itsekseen täällä mitään omia juttuja tee. Osalla vieraista on omat lapset. Eli aika isoista kokoonpanoista puhutaan. On aika paljon ruoanlaittoa. Mutta että on tosi paljon muutakin mitä talossa pitää tehdä mihin meidän talon asukkaiden pitäis venyyttää oma aika, mitä vieraat eivät voi puolestamme tehdä, mutta joiden pariin emme tämän sirkuksen keskeltä ehdi. Tämä talo on siis vielä keskeneräinen työmaa. Valumuotituksia ja raudoituksia koetetaan vääntää. Kun tästä jotenkin ehtis niihin asti. Toivoa sopii että rappauksiin päästään vielä tälle syksyä. Ja niin, mikä vierashuone??

Jos kerran ei ole kyläilystä sovittu, niin toimisin viimeistään kolmantena päivänä niin, että lähtisin oman perheen kanssa pizzalle. Vieraat saavat itse päättää, missä ja miten syövät, mutta heitä en passaisi. Jos kyse on miehen vanhemmista, niin sitten mies passatkoon heitä, jos mieli tekee. Lähtisin lasten kanssa eläinpuistoon, uimarannalle tai kauppaan ihan omien aikataulujeni mukaisesti. Vieraat viihdyttökööt itseään.

Minä olen tehnyt selväksi, että etukäteen pitää sopia kaikille sopiva aika, jos meille on tulossa. Viime kerralla anoppi tuppasi yökylään juuri silloin, kun minulla oli erittäinen kiireinen aika. Mies oli iltavuorossa ja kaiken kukkuraksi anoppi oli kutsunut puolet sukulaisistaankin meille kylään. Anoppi sai sitten huushollata kotonani ja kestitä vieraita ihan rauhassa. Minä oli pitkään töissä ja tulin vasta iltamyöhällä kotiin. Anoppihan tietenkin loukkaantui siitä, kun talon emäntä ei ollut paikalla (mutta ei siitä, kun poikansa ei ollut paikalla). Ihan sama minulle, minä en jaksa hyppiä muiden pillin mukaan. Elämässä on muutenkin liikaa stressitekijöitä. En halua enää muiden murheita ottaa kannettavakseni.

Ensinnäkin: Jos joku pahoittaa mielensä siitä, että itse käyttäytyy huonosti/ajattelemattomasti ja toinen reagoi siihen normaalisti, on se mielensäpahoittajan ongelma. Jokainen on vastuussa omista tunteistaan. Jos elät elämäsi niin että vältät viimeiseen asti muiden mielten pahoittamista, olet aina se, joka itse pahoittaa mielensä.

Toiseksi: pitäISI ja tajuaISI. Shouldvewouldvecouldve. Voithan sä jossitella vaikka loppuikäsi, mutta voin taata, että huonosti käyttäytyvät ihmiset, jotka eivät vaan tajua, eivät maailmasta lopu.

Hyvää loppuikää siis marttyyrina! Oletkohan läheisriippuvainen? Tunnistatko, missä menee muiden ihmisten ja sinun raja? Jos joku ei osaa käyttäytyä ja ennakoida, miksi sinun pitää olla aina se ainoa, joka ns. pelastaa tilanteen ja suojelee kaikkien muiden tunteita, uhraten omansa?

Iso osa aikuiseksi kasvamista on opetella suojelemaan itseään, ja antamaan myös muille aikuisille vastuu heidän elämästään.

Meidän pitätäis tän perusteella katkasta välit koko miehen sukuun.

Ihmisten lomat ovat eri aikaan. Vaikka ovat sukua, eivät heidän lomansa ole synkronoituja. Toisaalta en kyllä ottais mitään laumpja tänne missään nimessä. Jo näissä kokoonpanoissa on hommaa. Osan kohdalla puhutaan ihmisistä, jotka tulevat kaukaa eivätkä tunne aluetta. Heitä joutuu hieman auttelemaan, ohjaamaan ja neuvomaan. Muuten jumivat olohuoneessa. Varsinkin nämä vanhemmat ihmiset. Ei ne itsekseen täällä mitään omia juttuja tee. Osalla vieraista on omat lapset. Eli aika isoista kokoonpanoista puhutaan. On aika paljon ruoanlaittoa. Mutta että on tosi paljon muutakin mitä talossa pitää tehdä mihin meidän talon asukkaiden pitäis venyyttää oma aika, mitä vieraat eivät voi puolestamme tehdä, mutta joiden pariin emme tämän sirkuksen keskeltä ehdi. Tämä talo on siis vielä keskeneräinen työmaa. Valumuotituksia ja raudoituksia koetetaan vääntää. Kun tästä jotenkin ehtis niihin asti. Toivoa sopii että rappauksiin päästään vielä tälle syksyä. Ja niin, mikä vierashuone??

No jo on avutonta porukkaa. Eivät taida paljon matkustella, jos Suomessakaan kaupungissa, jossa useasti kyläilevät, eivät uskalla lähteä ovesta ulos ilman opasta.

Ja jos teillä on siellä vielä rakennushommia, niin sehän on oiva ja luonteva tilaisuus hyödyntää vierastyövoimaa. Kyllä kokemattomatkin voivat ohjeistuksen saatuaan tehdä montaa hommaa.

Ja noista ruokailuista, ovatko vaateet tosiaan vieraiden vai itse keksimiäsi? Tottakai voit vieraillekin pitsat tilata tai tarjota samaa ruokaa pari kertaa.

Meillä käy paljon kesävieraita ja tykkään mutta "säännöt" ovat olleet aina selvät. Talo käy tavallaan, vieraat ajallaan, eli jos emäntää eli minua ruoanlaitto nappaa niin syödään sitten nakaronilaatikkoa ja kaupan pullaa ja kelpaa se anopillekin. Isäntäväki voi ottaa päikkärit ruoan päälle ja jos on jotain projektihommia (esim talon maalaus) niin menee se suti vieraankin käteen, lämpenee sauna ja paljukin sitten aikaisemmin. Ei olla vieraskoreita ja ilmankos porukat meillä viihtyy. Pari kertaa on ollut sellainen tilanne että olemme ilmoittaneet ajoissa porukoille että tänä kesänä emme ota vieraita vastaan ja siinä se.

Yksinkertainen kysymys: jos te olette lomalla, miksi ette lähdeä kotoa jonnekin? Ymmärrän, että osan lomasta haluaa viettää kotosalla, mutta jos ei ole pokkaa sanoa suoraan, ettet halua niin paljon vieraita, tee se kiertäen: Olisi kiva nähdä, mutta olemme ensi viikon saaristossa vuokramökillä, huomenna käymme Särkänniemessä lasten kanssa. Tässä jää kaksi päivää, tuletteko silloin? Vai olisiko parempi nähdä rauhallisemmalla ajalla syksyllä joku viikonloppu?

Ihan yhtä hyvin voit tosiaan sanoa, että anoppi on meillä kylässä sen ja sen viikon, omat vanhemmat silloin ja tällöin ja ajattelitte jäljellä olevan ajan käyttää lomailuun.

Jospa nyt sanot kesävieraille, että huomenna pitää lähteä ja ette ota enää ketään vastaan. Teitähän käytetään hyväksi kun tullaan kuin hotelliin paitsi että hotellit maksala. Jospa sanot, että huomisestä lähtien se on 40 euroa/naama/yö.

Sanoisitko näin omille appivanhemmillesi, omille vanhemmillesi, omille sisaruksillesi perheineen tai isovanhemmillesi? Oikeasti? Tai miehesi läheisille veljille perheineen? Minä en hentoa kun tulevat niin kaukaa :( Tai jos minä vielä hentoakin niin mies ei hentoa, jonka jälkeen olen vihattu yksilö niiden sivussa. Mutta totta, sen takia me ollaankin tässä sopassa, etkä sinä jolla on riittävästi rohkeutta sanoa asioista.

Oman sukuni kanssa itse asiassa ei olla niin lirissä. He tietävät ilmoittaa ajoillaan, ovat max 2 yötä ja tiedämme aina tarkkaan heidän suunnitelmat. He myös osallistuvat. Mieheni suvussa tyypillistä on suunnittelemattomuus, extempore jutut, pitkät lusimiset toisten nurkissa ja eritoten käynnit jotka vain venähtävät. Niille mun on vaikeempi sanoa. Miehe´llä ei ole munaa sanoa sitä vähää.

Sanoisitko näin omille appivanhemmillesi, omille vanhemmillesi, omille sisaruksillesi perheineen tai isovanhemmillesi? Oikeasti? Tai miehesi läheisille veljille perheineen? Minä en hentoa kun tulevat niin kaukaa :( Tai jos minä vielä hentoakin niin mies ei hentoa, jonka jälkeen olen vihattu yksilö niiden sivussa. Mutta totta, sen takia me ollaankin tässä sopassa, etkä sinä jolla on riittävästi rohkeutta sanoa asioista.

Oman sukuni kanssa itse asiassa ei olla niin lirissä. He tietävät ilmoittaa ajoillaan, ovat max 2 yötä ja tiedämme aina tarkkaan heidän suunnitelmat. He myös osallistuvat. Mieheni suvussa tyypillistä on suunnittelemattomuus, extempore jutut, pitkät lusimiset toisten nurkissa ja eritoten käynnit jotka vain venähtävät. Niille mun on vaikeempi sanoa. Miehe´llä ei ole munaa sanoa sitä vähää.

näinhän se aina tuntuu palstalla menevän :laugh:
oma sukuni kyllä osaa käyttäytyä mutta miehen ei
ja kuinka tyypillistä että palstamamma nai miehen sijaan hiiren :laugh:
onnea vaan jatkoa ajatellen :laugh:

Ei silti ole mikään pakko passata vieraita, jos kutsumatta tulevat. Sanotte vain, että nyt pitää remontoida taloa ja remontoitte sitä. Anoppi voi varmistaa sillä välin ruoat koko porukalle tai jos ei sitä tee niin lapsille lämmität vaikkapa hampurilaiset nopeasti mikrossa syötäväksi ja itse huitaiset voileivän siinä samalla.

Meillä taas ei ole tänä kesänä käynyt vieraita ollenkaan, ei päiväseltään eikä yökylässä. Vähän on yksinäinen kesä ollut.. Kesällä pitäis olla porukassa. Enköhän minäkin kyläilyt lopeta kun ei minkäänlaista vastavuoroisuutta ole.

Kyllä me maksettiin miehen suvun mökin käytöstä ja erikseen vielä polttopuista. Mökki oli yhteisomistuksessa. Ei tullut mieleenikään sysätä kulujamme jonkun muun maksettavaksi, saatika odottaa että joku muu tulisi tekemään meille ruoat ja pedit.

No jo on avutonta porukkaa. Eivät taida paljon matkustella, jos Suomessakaan kaupungissa, jossa useasti kyläilevät, eivät uskalla lähteä ovesta ulos ilman opasta.

Ja jos teillä on siellä vielä rakennushommia, niin sehän on oiva ja luonteva tilaisuus hyödyntää vierastyövoimaa. Kyllä kokemattomatkin voivat ohjeistuksen saatuaan tehdä montaa hommaa.

Ja noista ruokailuista, ovatko vaateet tosiaan vieraiden vai itse keksimiäsi? Tottakai voit vieraillekin pitsat tilata tai tarjota samaa ruokaa pari kertaa.

Joo ei. Kivitaloprojektissa ei delegoida kokemattomille, ei tässä vaiheessa projektia. Aiemmin olis voinu panna kantaan harkkoja tms. Näissä jäljellä olevissa asioissa pitää todellakin tietää mitä tekee eikä me voida delegoida hommia osaamattomille. Pahinta on käyttää aikaansa asioiden neuvomiseen ja sitten korjata kun on tehty väärin. Eri panna puutalossa vaikka maalaushommiin.

Ja jos ovat pikkupaikkakunnan väkeä, niin tarvivat tukea ja apua liikuissa. Ei se ole avuttomuutta, eivät vain ole tottuneet navigoimaan täällä. Ikää ja varovaisuutta.

Ruokarutiinit on normit. Hyvää normi perheruokaa. Samalla toki tehdään isolle sakille eli vieraille. Mutta että siinäpä sitä aikaa sitten menee ruoanlaittoine ja siivouksineen kun on paljon väkeä vaikka apukäsi mukaan tuleekin. Sitä kuitenkin syödään aamupalat, lounaat, välipalat illallinen ja iltapala. Ei tässä mitään gourmet ruokia kokata, mutta aina se vaatii vähän suunnittelua että tulee riittävästi ja jäljet siivotaan.

En tiedä käykö teillä vieraporukkaa paljon mutta nelihenkinen extra perhe nurkissa kahden päivän ajan saa jo sekin perusarjen keturallalleen. Kaaosta vaan tulee kun on ueampi lapsiperhe koolla. Että saan kodin pysyyn joten kuten mallillaan, kyllä siinä aina ylimääriäsiä joutuu telemään. Nyt kun on viikon vieraat vaihtunu ja yhet tullu ilmoittamatta niin viikossa varsinkin alkaa olla kodissa laitettavaa. En viihdy jos on hirvee kaaos joten kyllä mä siivoilen että viihtyvyys säilyy. Ei kyllä viihdy mieskään eivätkä lapset. Ehkä pitäis osata vaan räjäyttää torppa ja soittaa siivooja vieraiden jälkeen. Ehkä mä alan kerään niiltä rahat siivoojaa varten.

Alkuperäinen kirjoittaja miniä..;30162584:
Kyllä me maksettiin miehen suvun mökin käytöstä ja erikseen vielä polttopuista. Mökki oli yhteisomistuksessa. Ei tullut mieleenikään sysätä kulujamme jonkun muun maksettavaksi, saatika odottaa että joku muu tulisi tekemään meille ruoat ja pedit.

Häh, eihän tuo mökkeily ole mitenkään sama asia kuin olla toisten kotona vieraana. Nyt puhutaan siis vierailusta perheissä joissa perhe on itse läsnä ja paikanpäällä. Kyllä mekin mökkireissuja erikseen tehdään ja niistä maksetaan. Suvun mökkijuttuja ym. Mutta eihän siellä jaeta arkea muiden paikalla olijoiden kanssa. Tai jos ollaan kimpassa siellä niin silloin, mutta kulut nyt automaattisesti jaetaan. Mutta meinaatko että sama pätee kun tullaan koteihin vierailulle? Eli maksat vuokraa jonkun kotiin tulosta ihan tyytyväisenä. Vielä jos käyttövesilaskun ja ruokalaskun saat käteen niin käy sekin? Tämä on ihan mielenkiintoista. Saiskohan lanseerrattua meille kotiin.

Ilmoittelet vaan niille kaikille sukulaisille, että yösijan tarjoat, muttet ehdi heidän ylläpitoaan hoitamaan. Ja teette selväksi, että jos aikovat tulla, niin ilmottelevat hyvissä ajoin, että voitte katsoa milloin teille sopii. Jos täysin ilmoittamatta joku päiväkausiksi tulee, niin silloin kyllä kehittäisin jotain omaa menoa ja pahoittelisin, että joutuvat itsekseen olemaan ja perään toteaisin, että oliisitte ilmoitelleet ajoissa. Parempi vielä olisi, että joku muu olisi kylässä ja voisi tarjota vain kovaa lattiaa makuupaikaksi :kieh:

Ja jatkossa lopetat apuna olemisen niiden luona, jotka teillä odottavat pelkkää palvelua. Selität vaan kuinka mukava on lomailla :D

Meidän pitätäis tän perusteella katkasta välit koko miehen sukuun.

Ai, kuinka niin? Miksi te katkaisisitte välit?

Se, miten joku reagoi normaalien rajojen asettamiseen on heidän päätöksensä. Sinulla taitaa olla todellakin vähän sekaisin muiden ihmisten ja sinun ero. Sinä voit päättää että teille ei tulla ilmoittamatta, tai ettei viivytä enemmän kuin 1 yö. Se on sinun tekosesi. Jos joku säännön kohde päättää siksi katkaista välit, niin välien katkaisija on HÄN. Et sinä. Opettele erottamaan muiden ja itsesi toiminta. Se on tärkeää.

Ihmettelen kylläkin, miksi edes haluaisitte olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka hyväksyvät teidän vain silloin, kun tanssitte täysin heidän pilliensä mukaan. Mitä järkeä sellaisessa ihmissuhteessa on? Arvostavatko nuo tyypit teitä ollenkaan teinä itsenänne? Tuntevatko he edes teidän oikeita persoonianne? Tunnetteko itsekään?

Mutta joo, tämäkin ketju on tyypillinen marttyyriketju. On ongelma, johon on ratkaisu. Ratkaisua vaan ei haluta käyttää, koska on kivempi olla (muka) kaikille mukava ja ihana. Oikeastihan te ette edes ole mukavia, vaan te olette kaksinaamaisia. Esitätte itse valitsemaanne roolia näytelmässä "hyvät ja läheiset perhesuhteet". Näytelmä pysyy pystyssä vain jos jokainen esittää omaa rooliaan niinkuin on aina tehnyt.

Onko näytelmä sen arvoinen, että siihen kannattaa uhrata oma ainutkertainen elämänsä? Kannattaako lapsensa kasvattaa näyttelijöiksi eläjien sijaan?

Mä en edelleenkään ymmärrä, miksi niille vieraille ei voi lyödä imuria/soppakauhaa käteen. Jos normijärjellä varustettua porukkaa ovat, niin ymmärtävät varmaan jos niille sanoo että nyt on teidän vuoro laittaa koko porukalle ruokaa, aloittakaa käymällä kaupassa?

Ai, kuinka niin? Miksi te katkaisisitte välit?

Se, miten joku reagoi normaalien rajojen asettamiseen on heidän päätöksensä. Sinulla taitaa olla todellakin vähän sekaisin muiden ihmisten ja sinun ero. Sinä voit päättää että teille ei tulla ilmoittamatta, tai ettei viivytä enemmän kuin 1 yö. Se on sinun tekosesi. Jos joku säännön kohde päättää siksi katkaista välit, niin välien katkaisija on HÄN. Et sinä. Opettele erottamaan muiden ja itsesi toiminta. Se on tärkeää.

Ihmettelen kylläkin, miksi edes haluaisitte olla tekemisissä ihmisten kanssa, jotka hyväksyvät teidän vain silloin, kun tanssitte täysin heidän pilliensä mukaan. Mitä järkeä sellaisessa ihmissuhteessa on? Arvostavatko nuo tyypit teitä ollenkaan teinä itsenänne? Tuntevatko he edes teidän oikeita persoonianne? Tunnetteko itsekään?

Mutta joo, tämäkin ketju on tyypillinen marttyyriketju. On ongelma, johon on ratkaisu. Ratkaisua vaan ei haluta käyttää, koska on kivempi olla (muka) kaikille mukava ja ihana. Oikeastihan te ette edes ole mukavia, vaan te olette kaksinaamaisia. Esitätte itse valitsemaanne roolia näytelmässä "hyvät ja läheiset perhesuhteet". Näytelmä pysyy pystyssä vain jos jokainen esittää omaa rooliaan niinkuin on aina tehnyt.

Onko näytelmä sen arvoinen, että siihen kannattaa uhrata oma ainutkertainen elämänsä? Kannattaako lapsensa kasvattaa näyttelijöiksi eläjien sijaan?

Jep jep. En todellakaan ole marttyyri normiarjessa. Mulla on erittäin hyvä duuni ja näihin tehtäviin ei päästä muita mielistelemällä. Koetan kuitekin olla joustavakin. Ne ovat 2 eri asiaa. Linjan veto vain tässä kohtaa on meille haastavaa. Nyt kun kuitenkin puhutaan ihmisistä joita näkee 2 kertaa vuodessa ja jotka oikeasti asuvat tosi kaukana. Näemme heitä tosiaankin vain Jouluna ja kesällä. Tämä ei ole ympäri vuoden kestävä sirkus. Tämä on kesäsirkus.

Koetan joustaa, sillä tapaamiset ovat tärkeitä laspillemme, minulle itselleni, miehelleni. Mutta sitä, että ihmiset vain tupsahtavat ovelle ja ovat 4 yötä, minä en käsitä enkä osaa siihen koskaan varautua. Toimintamalli on mulle aivan vieras. Miehelle tuttu. Niillä on erilainen perhekulttuuri. Niillä asiat on aina tehty noin.

Joku ehti irvaileen, että totta kai kyse on miehen perheestä ja totta kai miehen perhe ottaa päästä. Tässä vierailukuviossa vain on niin, että sillä puolen on vain hyvin erilainen kulttuuri kuin mihin olen omassa kodissa tottunut. Meillä isona perheenä oltiin aina tarkkoja ettei oltu liikaa vaivaksi. Toisten auttaminen oli tärkeää. Siihen ohjattiin. Me ei olla lestadiolaisperhe, mutta iso perhe. Meillä oltiin aina pirun hienovaraisia kun niin isolla poppoolla liikuttiin. Äidille ja isälle se oli tärkeä juttu ettei vaivaksi saa olla.

Ajankäsitys on meillä ollu aina tiukkapioinen, miehen puolella rento. Miehen suku ei ole kuitenkaan mitään kaistasakkia muuten, siis todella hyviä tyyppejä. Ne vaan tulee ja menee rennommin. Ehkä ovat tästä syystä paljon onnellisempia yksilöinä kuin me tiukkapippoiset kellokaulassakulkijat. Mutta tällaisissa vierailu asioissa todella raskaita vieraita aikatauluveklauksineen ja yllätysvierailuineen. Kun edes päivistä oppisivat sopimaan hyvissä ajoin ja pitämään vierailut pituudeltaan kohtuullisena, olisi se jo puoli voittoa. Mun naama repee joka kesäinen kerta kun tullaan yllärinä, tai kun kerrankin ilmoittavat tulostaan ja ilmoitetaan parin päivän visiitistä ja ollaankin 4 päivää. Pahinta, kuten nyt kävi, on se että tullaan yllärinä silloin kun edellisiä vieraita vasta saatellaan ovesta ulos. Jotain niin tosi v-mäistä.

No, ei kai tällä viestittelyllä muuta funktiota ole kuin purkautua ja muistuttaa ylipäänsä kaikia kesävieraita miettimään myös kohdeperheen tilannetta paremmin. Me koetetaan tässä vetään jotain linjavetoja nyt sitten vastaisuuden varalle.

En ap ymmärrä sinua. Sulla on ongelma joka vaivaa, mutta ei kuitenkaan ole. On raskasta mutta ei kuitenkaan. Kivahan niitä on nähdä. Eikun vituttaa. Eikun kiva. Eikun...

En yhtään ymmärrä mikä tän jutun pointti oli. Kertoa kaikille kuinka mahtava tyyppi sinä olet, kun uhraat kesälomasi muiden eteen? Kuinka se on rankkaa, mutta oot vielä sitäkin mahtavampi kun siihen alat etkä missään nimessä halua muuttaa asiaa? Vai kuvitteletko että joku sun vieraista tän jutun myötä kasvattaa aivot ja selkärangan ja hoksaa itse ettei jää teille asumaan?

Tyhjänpäiväinen valitus ilman aiettakaan muuttaa mitään.. yksi maailman ärsyttävimmistä tavoista.

Ikävää, että sinulla on ongelmia sisälukutaidon kanssa. Voiko olla niin vaikea ymmärtää, että vieraat voivat olla mieluisia ja ihmiset tärkeitä, mutta heidän tapansa toimia voi ajaa sinut hulluksi? Oletko ikinä tällaista kuullut?

Aika vittumainen tapa on sekin, ettei koeta edes joustaa vaan on kaikessa "minä itse". Ehkä mulla on opimista sen kanssa, että sanon asiat auki ja sinulla oppimista sen kanssa, että osaisi olla joustava?

Jos on puolison kanssa prisuhteessa jokin vaikeus, niin eikö niitä juuri täällä palstalla ruodita? Meillä on muuten hyvä 19v suhde takana, asiat kivasti. tevreet lapset, hyvät työt, ihania ystäviä ja perheenjäseniä. Mutta tämä nyt sattuu olemaan ajajohtainen je meille haasteellinen asia. Asuttiin vuosia ulkomailla ja säästyttiin tältä. Tämä lyä nyt niin ällikäkkä ettei mitään rajaa. Meillä tällainen kesäturismivyörymä on se hemmetin ongelma just nyt. Anteeksi kun en avaudu sinulle tärkeistä ongelmista vaan satuin puhumaan omastani.

Ikävää, että sinulla on ongelmia sisälukutaidon kanssa. Voiko olla niin vaikea ymmärtää, että vieraat voivat olla mieluisia ja ihmiset tärkeitä, mutta heidän tapansa toimia voi ajaa sinut hulluksi? Oletko ikinä tällaista kuullut?

Aika vittumainen tapa on sekin, ettei koeta edes joustaa vaan on kaikessa "minä itse". Ehkä mulla on opimista sen kanssa, että sanon asiat auki ja sinulla oppimista sen kanssa, että osaisi olla joustava?

Jos on puolison kanssa prisuhteessa jokin vaikeus, niin eikö niitä juuri täällä palstalla ruodita? Meillä on muuten hyvä 19v suhde takana, asiat kivasti. tevreet lapset, hyvät työt, ihania ystäviä ja perheenjäseniä. Mutta tämä nyt sattuu olemaan ajajohtainen je meille haasteellinen asia. Asuttiin vuosia ulkomailla ja säästyttiin tältä. Tämä lyä nyt niin ällikäkkä ettei mitään rajaa. Meillä tällainen kesäturismivyörymä on se hemmetin ongelma just nyt. Anteeksi kun en avaudu sinulle tärkeistä ongelmista vaan satuin puhumaan omastani.

Mä kysyn nyt kolmatta kertaa, että miks niitä vieraita ei voi laittaa hommiin? Imuroimaan, laittamaan ruokaa, käymään kaupassa, vahtimaan lapsia? Ei sitä tarvi ikävällä tavalla nakittaa, vaan itsestäänselvästi: "Käypä sinä nyt siellä kaupassa niin minä teen sillä aikaa XX."

Joo ei. Kivitaloprojektissa ei delegoida kokemattomille, ei tässä vaiheessa projektia. Aiemmin olis voinu panna kantaan harkkoja tms. Näissä jäljellä olevissa asioissa pitää todellakin tietää mitä tekee eikä me voida delegoida hommia osaamattomille. Pahinta on käyttää aikaansa asioiden neuvomiseen ja sitten korjata kun on tehty väärin. Eri panna puutalossa vaikka maalaushommiin.

Meillä on kivitaloprojekti meneillään, enkä kyllä ollenkaan tajua, mikä rakennusvaihe teillä voi olla meneillään kun tehdään valumuotituksia (tämähän tehdään ennen anturan valua), raudoituksia (jotka tulee alapohjaan, runkoon, mahdolliseen välipohjaan), asutaan jo talossa ja on vaikeita ammattitöitä vielä tehtävänä (joita kuitenkin teette oman perheen voimin). Ei oikein täsmää.

Siinä vaiheessa kun taloon saa muuttoluvan, kaikkien vaativien ammattitöiden pitäisi olla jo tehtynä. No rappaus poislukien, me tosin aiotaan teettää se ammattilaisilla jo ennen muuttoa. Pintatöitä voi olla vielä osassa taloa tekemättä, mutta nehän on samat kivi- ja puutaloissa. En kyllä muuttaisi saati kutsuisi vieraita taloon, jossa on vielä nämä pahasti kesken, silloin kun on omallakin perheellä todennäköisesti tilanpuutetta kun koko talo ei ole käytettävissä.

Pihatyöt toki voi jättää muuton jälkeiseen aikaa, niihin on helppo ottaa vieraat mukaan. Tosin ei teillä ne ilmeisesti kesken olleetkaan, kun nurmikolla pääsee loikoilemaan. On kyllä kummallinen rakennusvaihe!

Meillä on kivitaloprojekti meneillään, enkä kyllä ollenkaan tajua, mikä rakennusvaihe teillä voi olla meneillään kun tehdään valumuotituksia (tämähän tehdään ennen anturan valua), raudoituksia (jotka tulee alapohjaan, runkoon, mahdolliseen välipohjaan), asutaan jo talossa ja on vaikeita ammattitöitä vielä tehtävänä (joita kuitenkin teette oman perheen voimin). Ei oikein täsmää.

Siinä vaiheessa kun taloon saa muuttoluvan, kaikkien vaativien ammattitöiden pitäisi olla jo tehtynä. No rappaus poislukien, me tosin aiotaan teettää se ammattilaisilla jo ennen muuttoa. Pintatöitä voi olla vielä osassa taloa tekemättä, mutta nehän on samat kivi- ja puutaloissa. En kyllä muuttaisi saati kutsuisi vieraita taloon, jossa on vielä nämä pahasti kesken, silloin kun on omallakin perheellä todennäköisesti tilanpuutetta kun koko talo ei ole käytettävissä.

Pihatyöt toki voi jättää muuton jälkeiseen aikaa, niihin on helppo ottaa vieraat mukaan. Tosin ei teillä ne ilmeisesti kesken olleetkaan, kun nurmikolla pääsee loikoilemaan. On kyllä kummallinen rakennusvaihe!

Meillä puuttuu ulkoportaiden valut, yhden ulkoterassiseinän muuraus, yläkerran ulkoterassin betonivalut, sekä autotallin yhteydessä olevan erillisen lämpimän varaston lattian raudoitukset, valut ja lämmitykset. Näitä raudoituksia ja valuja ole tehty meillä muussa rakennusvaiheessa koska on priorisoitu itse talon saaminen sisältä kuntoon. Kaikki on täysin valmista sisällä. Meille on tehty muuttotarkastus, lopputarkastusta ei voida tehdä koska näiltä osin talo kesken. Taloa emme rappaa kiireellä, sillä harkkotalon on hyvä kuivaa. Jos rappaa liian aikaisin, voi olla ettei rappaus tule pysymään. Olemme antaneet talon kuivaa perinteisin suosituksen vuoden. Sinä aikana tehtiin piha. Rappaus on tilattu syksylle, johon mennessä muut valut on oltava tehtynä. Emme päästä ei-rakennusmiehiä muuraamaan terassiseiniä ja vääntämään raudoituksia.

Ensi kesälle sovitte pelisäännöt, joiden mukaan toimitte miehenne kanssa. Sovitte kuinka monta yötä voi olla putkeen kylässä ja kuinka tästä ilmoitetaan vieraille ("Tuohon aikaan meille sopii erinomaisesti nuo päivät, sen jälkeen meillä on muita suunnitelmia"). Jokainen vierasporukka otetaan mukaan myös perussiivoamiseen (tiskit, imurointi), jos vieraat ei vihjeistä tartu toimeen, niin käskekää vieraiden keksiä useammaksi tunniksi viihdykettä itselleen kun te siivoatte rauhassa. Keksitte talkoohommia, jota tehdään vieraiden kanssa (pihan laittoa, terassin rakentaminen, maalausta). Yllätysvieraat käsketään kauppaan ennen kuin päästetään ovesta sisään, ja keksitään syy jolla heidän on lähdettävä yhden yön jälkeen. Jos sinulla on vaikka töitä tehtävänä, vaadi selkeä työrauha.

Laita sinä pyykkikone pyörimään ja mene pihalle ottamaan aurinkoa vieraiden kanssa. Laskea tasoasi vähän.

Yhteistyössä