Lomavieraita tulee ovista ja ikkunoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Grrrrr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Grrrrr

Vieras
Näyttää siltä, että emme voi viettää kesälomia kotona. Kotona ollessa pyritämme kesähotellia ja koko lomakassa hupenee vieraita kestitessä.

Älkää käsittäkö väärin. Vieraamme ovat kaiki rakkaita ja toivottuja. Mutta niitä on vain niin paljon. Yhdet lähtee, toiset tulee. Tulevat sen verran kauempaa että on vaikea sanoa, että meille ei käy. Joskus koetamme keksiä nätin tavan sanoa, mutta koska ihmisillä on loma-aikataulunsa ja yhdistävät meillä käynnin omiin aikatauluihinsa, eivät tunnu millään tarttuvan nätisti esitettyyn mainintaa siitä, että olemme jo valmiiksi aika ylibookattuja.

Koetamme venyä, mutta nytkin kun talo on ollut täynnä vieraita toista viikkoa yhtä soittoa, alkaa tuntua siltä kuin meillä ei olisi koskaan perheaikaa ja siivoamme, kokkaamme ja kehitämme ohjelmaa kesävieraille päivästä toiseen. Vieraamme kyllä osallistuvat esim ruoanlaittoon ja täyttävät jääkaappia kaverina, mutta silti päivät menee siihen, että lataamme tiskikonetta aamusta iltaan ja koetamme vaivihkaa siivoilla muita tiloja niin, että täällä säilyy meille itsellemme tärkeä siisteys. Siltikin pyykkivuoret kasvaa, kodin muut rästit kasautuu, pihatyöt jäävät tekemättä. Kukat kuolee piharuukkuihinsa ja kasvimaa kuivaa kun ei ehdi vieraiden huollolta huolehtimaan kaikista askareista. Ei vain ehdi kun on vieraita.

Eilen mulla meinas tulla itku kun katsoin ikkunasta nurtsilla aurinkoa ottavia kesävieraita samaan aikaan kun itse koetin vääntää läppärillä töitä ja siivota vasemmalla kädellä kotia oikoseen, valmistella lounasta, juosta lataamaan pyykkikonetta ja pitää silmällä lapsia. Itsellä ei ole mitään mahdollisuuksia rojahtaa omaan pihaan aurinkoa ottamaan. Sen tekevät meidän kesävieraat.

Todellakin pyydän ihmisiä miettimään lomalle lähtiessään, että jos suunnittelee asuvansa toisten luona, ei mielellään jää sinne monen yön reissulle. Pitäis muistaa huomioida, että kukin ovesta sisään tuleva vierassakki tuskin on ainoa kesävieras ja että kyseisessä torpassa on voitu kestitä muitakin vieraita jo jaksamisen äärirajoille saakka. Ja kyllä, jos on tiedossa että talossa on ollut vieraita päivää ennen, ei sinne kannata heti tupata seuraavalla köörillä. Kyllä jokainen koti ansaitsee lepohetkensä ja perheaikansa vaikka kuinka tärkeitä kesävieraita olisittekin.

Erityisen rassaavaa on se, että tullaan päivän varoitusajalla tai ei osata sanoa moneksi päiväksi sakki aikoo jäädä. Näitä päiviään vekslaavia vieraita meillä riittää myös. Eikö kellään käy oikeasti mielessä, että vastaanottavalla perheellä on omat aikataulunsa ja suunnitelmansa, oma arkensa ja omat tekemisensä niin, että ei sinne keskelle vaan hypätä vieraiden omien aikataulujen mukaan. Kyllä on täysin fiksua ilmoittaa pysyvät päivät vaikka viikkoa etukäteen jos ei sen aiemmin pysty. Ei päivää tai kahta aikaisemmin. Ei hemmetti silloin kun kesässä tulee läjäpäin kesävieraita ja kaikki samalla menttaliteetilla tietämättä tarkkoja päiviä ja sitä, kuinka pitkään ovat ajatelleet jäävän.

Muista oikeesti tuntuu, että seuraavana kesänä me ei olla päivääkään kotona. Tätä väkee vaan tulee. Eikä sitä tule vain lomilla. Sitä tulee silloinkin kun pitäisi pystyä työarkea vetämään. Hulluksihan tässä jo tulee vaikka kuinka näistä ihmisistä pitää ja iloitsee heidän näkemisestään.

Nyt jatkossa teet hyvin selväksi että kun teillä ei ole lomaa ei teille myöskään tule sukulaiset lomailemaan.
Kun teillä on loma niin te lomailette.
Jos joku koettaa väkisin tunkea kylään tee työlista mitä pitää tehdä, kukat kastella rikkaruohot kitkeä aita hioa ja maalta jne mitä sitä nyt löytyykään, vielä parempi jos olisi joku remontti menossa niin siihen osallistuminen.
Myös kauppareissu on hyvä ulkoistaa vieraille, lista kouraan ja kauppakassi toiseen kouraan, kai ne vieraat nyt nuo pyydetyt ruuat voi maksaa kun kerran yösija pitää heille antaa ;)
Äläkä nyt ainakaan jatkossa viihdytä niitä sukulaisia teillä. EI ihme että tulevat kun pyörität viidentähden hostellia ja hymyilet kauniisti :)
EI sitä nyt tarvi marttyyriakaan leikkiä mutta todellakin saavat osallistua muutenkin talon hommiin kuin loikoilemalla pihalla ottamassa aurinkoa kun toinen juoksee pää kolmantena tekemässä kaikki juoksevat asiat.

En nyt heti ymmärrä että miksei niille vieraille voi sanoa ei? Tai jos ne on niin töppöjä etteivät tajua itse katsoa lasten perään/täyttää tiskikonetta/käyttää imuria, miksei niille voi sanoa että alkavat hommiin?

• Tykkää
Reactions: leijona76
On eri jos näitä ihmisiä näkee muissa asiayhteyksissä. 1000km tarkoittaa sitä, että näitä näkee aika harvoin, yleensä 2 kertaa vuodessa. TUlevat vain kaikki kesällä. Ovat lähi perhettä tai muutoin tärkeitä lastemme kummiperheitä tms. Joillain vain perhe ja ystäväpiiri on iso ja siitä tulee tällainen soppa. Mulla ainakin on tosiaan ihan pirun viakeeta sanoa 1000km päästä tuleville että ei voi tulla, joska haluamme nähdä kyllä heitä. Emme vain tälla tavalla kuin miten nämä kesät näyttää menevän.

Inhottavaa joutua tilanteeseen, jossa me joudumme olemaan ne jotka kieltäytyy ja joutuu pahoittamaan toisten mielen kun kyllä vieraillakin pitäisi olla ymmärtämystä muiden arkea ja elämää kohtaan. Ikävä kyllä meillä on lähisukulaisia, joille "ei" sanoessa et kuule niistä seuraavaan kolmeen vuoteen. Kuten lastemme isovanhemmat, joiden näkeminen on lapsille kuitenkin tärkeää.

Tää toimis jos kukin vierasporukka tajuais vuorollaan mikä on heidän osaltaan kohtuullista. Kai se nyt vieraidenkin pitää jotain tajuta.

Jokaisella on valinnan mahdollisuus. Miellyttää muita, tai miellyttää itseään. Ap, jos olet valinnut muiden miellyttämisen olevan tärkeämpää kuin oma ja perheesi hyvinvointi, niin ÄLÄ VALITA! Olet ihan itse valinnut sietää tilannetta, joten valittaminen on typerää ja turhaa. Joko muutat omaa käytöstäsi tai jatkat samaan tapaan kuin ennen.

On eri jos näitä ihmisiä näkee muissa asiayhteyksissä. 1000km tarkoittaa sitä, että näitä näkee aika harvoin, yleensä 2 kertaa vuodessa. TUlevat vain kaikki kesällä. Ovat lähi perhettä tai muutoin tärkeitä lastemme kummiperheitä tms. Joillain vain perhe ja ystäväpiiri on iso ja siitä tulee tällainen soppa. Mulla ainakin on tosiaan ihan pirun viakeeta sanoa 1000km päästä tuleville että ei voi tulla, joska haluamme nähdä kyllä heitä. Emme vain tälla tavalla kuin miten nämä kesät näyttää menevän.

Inhottavaa joutua tilanteeseen, jossa me joudumme olemaan ne jotka kieltäytyy ja joutuu pahoittamaan toisten mielen kun kyllä vieraillakin pitäisi olla ymmärtämystä muiden arkea ja elämää kohtaan. Ikävä kyllä meillä on lähisukulaisia, joille "ei" sanoessa et kuule niistä seuraavaan kolmeen vuoteen. Kuten lastemme isovanhemmat, joiden näkeminen on lapsille kuitenkin tärkeää.

Tää toimis jos kukin vierasporukka tajuais vuorollaan mikä on heidän osaltaan kohtuullista. Kai se nyt vieraidenkin pitää jotain tajuta.

Ensinnäkin: Jos joku pahoittaa mielensä siitä, että itse käyttäytyy huonosti/ajattelemattomasti ja toinen reagoi siihen normaalisti, on se mielensäpahoittajan ongelma. Jokainen on vastuussa omista tunteistaan. Jos elät elämäsi niin että vältät viimeiseen asti muiden mielten pahoittamista, olet aina se, joka itse pahoittaa mielensä.

Toiseksi: pitäISI ja tajuaISI. Shouldvewouldvecouldve. Voithan sä jossitella vaikka loppuikäsi, mutta voin taata, että huonosti käyttäytyvät ihmiset, jotka eivät vaan tajua, eivät maailmasta lopu.

Hyvää loppuikää siis marttyyrina! Oletkohan läheisriippuvainen? Tunnistatko, missä menee muiden ihmisten ja sinun raja? Jos joku ei osaa käyttäytyä ja ennakoida, miksi sinun pitää olla aina se ainoa, joka ns. pelastaa tilanteen ja suojelee kaikkien muiden tunteita, uhraten omansa?

Iso osa aikuiseksi kasvamista on opetella suojelemaan itseään, ja antamaan myös muille aikuisille vastuu heidän elämästään.

Te olette ihan itse antaneet sen kuvan, että pidätte siitä että teillä saa lomailla. Kuinka pitkään vaan ja koska vaan.

Nyt vaan suu auki ja sanotte asiasta. Turha siitä täällä on mutista.

Ja jos loukkaantuu siitä, että haluatte viettää aikaa ihan vaan oman perheen kesken, niin antakaa loukkaantua.

Oletteko te muuten koskaan lomailleet näiden vieraidenne luona? Eikö se kävisi päinsä?

Jospa nyt sanot kesävieraille, että huomenna pitää lähteä ja ette ota enää ketään vastaan. Teitähän käytetään hyväksi kun tullaan kuin hotelliin paitsi että hotellit maksala. Jospa sanot, että huomisestä lähtien se on 40 euroa/naama/yö.

Joo, pakko kai sanoa. Emme näe appivanhempai sen seurauksena varmaan seuraavaan kolmeen vuoteen. Osaavat loukkaantua tällaisesta tosi verisesti. Ottaa päästä joutua tähän tilanteeseen. Miehen kans hullu riita kun mun mielestä hänen vanhempiensa kanssa toimiminen kuuluu hälle ja hänen on puhuttava niille niin, että joku tolkku tulee näihin tilanteisiin. Mies on sitä mieltä, että koska tietää mihin tilanne johtaa, hän koettaa mielummin kärsiä jotta välit säilyy. Toisin sanoen me perheenä kärsimme. Ja paska homma että sama keskustelu pitäis käydä kaikkien lähisukulaisten kanssa.

Kirjoitin muuten tuolla yllä viestissä, että he kyllä osallistuvat jääkaapin lataamiseen ja ruoanlaittoon, mutta että kyllähän lapsiperhetalossa vaan niin paljon enemmän on tekemistä kuin mihin vuorokauden tunnit riittävät. Kovasti lomatunnelmissa väki tulee eikä heillä käy selvästikään mielessä tarjoutua sen isompiin osallistumisiin kodin arjessa. Uintia, auringonottoa ja hauskaa pitää riittää kun ollaan lomalla. Kotona saa siivota ja pyörittää arkea. Näinpä ne moni lomalainen tuntuu automaattisesti ajattelevan. Unohtuu vaan ettei olla hotellissa vaan toisten ihmisten kodissa.

Ei se kyllä aina ole oma valinta. Meillekin on tullut vieraita niin että alunperin sovitaan yhden yön majoituksesta, sitten kun vieraat on tulleet päättävätkin olla kaksi yötä. Ei sinänsä iso ongelma jos joskus näin mutta kun kyseessä on 6 hengen perhe niin voitte arvata että täytyy vähän ennakkoon varautua että ruokaa riittää kymmenelle hengelle.

Joskus on myös ärsyttänyt se että joku kaipaa arkena majoitusta ja sovitaan että lähtevät aamulla. No sit kun se arkiaamu koittaa ja meidän perhe tekee lähtöä töihin, päiväkotiin ja kouluun nämä eivät olekaan vielä lähdössä mihinkään. En yhtään tykkää siitä että joku jäisi meille kotiin vielä oleskelemaan vaan kyllä klo 9 pitäis kyetä olemaan lähdössä jos on aamulla sanonut lähtevänsä ja tietää että toisilla on työpäivä.

Jotkut ymmärtää puhetta ja toiset ei. Ison jengin kyseessä ollessa ruokaa tarvitaan paljon ja silloin on merkitystä jopa sillä tulevatko he päivällä, illalla vai seuraavana aamua. Enkä kysy tätä nyt aukoakseni päätä vaan osatakseni varata oikean määrän ruokaa.

Onhan se nyt kurjaa lähteä asiaa purkamaan ja läheisille juttelemaan. Mutta muistakaa nyt, että te olette tämän alun alkaenkin mahdollistaneet. Että sitä niittää mitä kylvää.

Teltta pihaan pystyyn ja ilmoitus että ovat tervetulleita olemaan niin kauan kuin haluavat teillä sillä heille on nyt oma majoitus ja grilli teltan viereen jossa saa ruuat kätevästi tehtyä

Joo, pakko kai sanoa. Emme näe appivanhempai sen seurauksena varmaan seuraavaan kolmeen vuoteen. Osaavat loukkaantua tällaisesta tosi verisesti. Ottaa päästä joutua tähän tilanteeseen.

Varmasti ottaa päähän - elämässä nyt vaan tulee eteen paskoja tilanteita, aina uudestaan ja uudestaan. Sellaista se on. Saa vituttaa, mutta ei silti kannata työntää päätä pensaaseen, tyyliin "ihan väärin että joudutaan tekemään tällainen rajanveto". Joo niin on, mutta ei auta valitus.

Jos joku loukkaantuu tyhjästä, ei sille voi mitään. Elämää ei voi elää ns. hullujen ehdoilla. Voit yrittää, mutta siinä uhraat vain itsesi. Aina ei ole olemassa ratkaisua jossa kaikki olisivat tyytyväisiä, joten silloin on pakko valita se vähimmän harmin tie. Joko yrität mielistellä muita (tiedät jo miten hyvin se menee, eikö?) tai pidät kiinni omista arvoistasi ja säännöistäsi silläkin riskillä, että ikävät ihmiset ottavat normaaleista rajoista nokkiinsa. Valinta.

[QUOTE="mielipide";30162384]Ei se kyllä aina ole oma valinta. Meillekin on tullut vieraita niin että alunperin sovitaan yhden yön majoituksesta, sitten kun vieraat on tulleet päättävätkin olla kaksi yötä. Ei sinänsä iso ongelma jos joskus näin mutta kun kyseessä on 6 hengen perhe niin voitte arvata että täytyy vähän ennakkoon varautua että ruokaa riittää kymmenelle hengelle.

.[/QUOTE]

"Vieraat päättävätkin olla kaksi yötä". Miten he sen päättävät? Eikö teilläkään saada suuta auki jotta saisi sanottua, että nyt ei käy koska puhetta oli vain yhdestä yöstä.

Ja sitten kitistään ja kärvistellään...

Nämä vieraat ovat siis ilmeisesti sukua teille ja toisilleen, joten olisikohan helpompi yhdistää vierailuja? Samalla voi vinkata, että tulkaa vaan kylään, xxx perhe on silloin täällä myös ja vierashuone jo varattuna, mutta tehän voitte varmaan yöpyä hotellissa?

Miksi ette itse lähde välillä kyläilemään sukulaisten luo? Kierrätte siellä 1000 km päässä kaikki perheet ja sitten onkin kesän vierailut hoidettu.

Osin tuo kyllä kuulostaa vähän turhalta kateellisuudelta. Eihän nurtsilla makaavat vieraat mitenkään häiritse sinun touhujasi, lounas pitäisi laittaa omalle perheellekin ja kerroithan vieraiden osallistuvan ruuanlaittoon. Et varmaan vieraiden vaatteita sentään joudu pyykkäämään eikä työsi nyt ainakaan mitenkään liity vieraisiin. Voisi kuvitella, että ainakin isovanhemmista ja kummeista olisi merkittävä apu lasten vahtimisissa, sillä yleensä nämä ihan käskemättäkin haluaa lasten kanssa viettää aikaa.

Minäkin puutun tähän :D "vieraat päättävät olla kaksi yötä"
Miten päättävät?
Ilmoittavat teille ilmoitusluontoisena asianako?
Minulla on anoppi vaikka muutoin niin mukava ihminen onkin niin oikeasti en jaksa häntä 2 yötä, joskus ollut 2 yötä kun hän on etukäteen näin sopinut ja halunnut mutta oikeasti ei siitä mitään tule kun meillä on niin paljon eri näkemys talouden hoidosta niin siisteydestä kuin kaikesta muustakin.
Nykyään anoppi saa tulla yökylään kerran 2 vuodessa mutta vain yksi yö kerrallaan.
Toki aina saan kuulla kun on seuraava päivä että "voi harmi kun menee nopeasti aika ja olisi niin kiva olla toinenkin yö" tai sitten sanoo" jos minä menisinkin vasta huomenna kotiin ja olen nyt toisenkin yön"
johon olen kyllä sanonut suoraan että se nyt vaan ei käy sillä meillä on huomenna sitä ja tätä.
Jos anoppi ei tajua iltapäivällä alkuillastakaan vielä lähteä me kysymme suoraan monelta hänen juna lähtee ja viemme hänet juna asemalle.

[QUOTE="Hanna";30162369]Te olette ihan itse antaneet sen kuvan, että pidätte siitä että teillä saa lomailla. Kuinka pitkään vaan ja koska vaan.

Nyt vaan suu auki ja sanotte asiasta. Turha siitä täällä on mutista.

Ja jos loukkaantuu siitä, että haluatte viettää aikaa ihan vaan oman perheen kesken, niin antakaa loukkaantua.

Oletteko te muuten koskaan lomailleet näiden vieraidenne luona? Eikö se kävisi päinsä?[/QUOTE]

No kyllä meille saa tulla. Ja kuten sanoin, ovat myös toivottuja vieraita. Mutta että kukin tulee olettaen olevansa kesän ainoat kesävieraat. Päivien veksalausta, jopa yllätyspöllähdyksiä laukkujen kans ovelle, ei tarkkoja suunnitelmia meille antaa. Kyllähän mä ymmärrän, että lomalla he eivät halua olla aikataulujen orjia mutta että kyllä ne aikataulut vaan on aika tärkeitä vastaanottavalle päälle. Se vaan ei jotenkin tunnu käyvän lomalaisilla mielessä.

Meillä on onni että meillä on ihania sukulaisia ja ystäviä ja haluamme heitä nähdä kyllä toki. Eivät he meille pelkkä riesa ole. Tärkeitä ovat. Mutta kun niitä on vaan niin paljon ja kaikki lomalaisten moodissa niin, kyllä me ollaan helisemässä jo tässä sopassa. Jotenkin aina pääsee yllättämään tää ihmmisten kesäajan suunnittelemattomuus ja vierailuinnokkuus hiljaisen talven jälkeen.

Käymme vastavierailulla, mutta sukulaisissa yleensä kahvivisiitin verran. Isovanhemmilla saatamme käydä pari päivää kerrallaan. Yleensä Jouluna. Jaamme aikamme molempien puolen isovanhempien luona jottei käy taakaksi kelleen. Tuolloin teemme ruokaa, leivomme ja kyllä myös imuroimme. Ja todellakin ilmoitamme jo viikkoja etukäteen tarkat matkapäivämme.

No, tää avaus tuli kun vein edelliset vieraat junalle ja seuraavat tuli jo pihaan sillä välin. Repesin vitutuksesta. Jäljemmät kun eivät olleet ilmoittaneet tulostaan. Teki mieli huutaa pari valittua sanaa. Sain nieltyä perhesuhteiden ylläpitämiseksi vaikka saattaa ne jo näin neljän yön jälkeen miettiä miksi miniä on kuin seipään nielly.

Joo, ei tänne palstalle avautuminen vie asiaa eteen päin mutta jonnein piti purkautua.

Nämä vieraat ovat siis ilmeisesti sukua teille ja toisilleen, joten olisikohan helpompi yhdistää vierailuja? Samalla voi vinkata, että tulkaa vaan kylään, xxx perhe on silloin täällä myös ja vierashuone jo varattuna, mutta tehän voitte varmaan yöpyä hotellissa?

Miksi ette itse lähde välillä kyläilemään sukulaisten luo? Kierrätte siellä 1000 km päässä kaikki perheet ja sitten onkin kesän vierailut hoidettu.

Osin tuo kyllä kuulostaa vähän turhalta kateellisuudelta. Eihän nurtsilla makaavat vieraat mitenkään häiritse sinun touhujasi, lounas pitäisi laittaa omalle perheellekin ja kerroithan vieraiden osallistuvan ruuanlaittoon. Et varmaan vieraiden vaatteita sentään joudu pyykkäämään eikä työsi nyt ainakaan mitenkään liity vieraisiin. Voisi kuvitella, että ainakin isovanhemmista ja kummeista olisi merkittävä apu lasten vahtimisissa, sillä yleensä nämä ihan käskemättäkin haluaa lasten kanssa viettää aikaa.

Isovanhemmistakaan ei aina ole apua vaan pikemminkin haittaa. Isolle jengille on eri asia tehdä ruokaa, oma perhe voi syödä sitä samaa makaronilaatikkoa vaikka kaksi kertaa. Tai jos on oikein ollut huono yö nukkumisten suhteen, voi aamulla nukkua pitkään ja ruoaksi tilata pizzat. Mutta näille pitää olla joka ruoalla eri sapuskaa, päiväkahvit jne ja mitään ei voi tietenkään itse tehdä. Mun äiti herää aamuisi kuudelta, ja käy illalla aikaisin nukkumaan. Oman porukan kesken voisin nukkua päiväunet silloin kun lapsetkin nukkuu mutta jos meillä on vieraita aikaa menee tavallista enemmän juuri ruoanlaittoon ja jälkien korjaamiseen. Mun vanhemmat ei osaa meillä tehdä muuta kuin istua sohvalla ja katsoa telkkaria.

Kun ilta koitti ja mies tuli töistä ajattelin että nyt lähdetään miehen kanssa vaikka leffaan, niin eikös nämä ilmoittaneet että he lähtee käymään kaupungilla. Ilmeisesti oli ollut niin rankka päivä että siitä tarvitsee lepoa.

Sattuneesta syystä ihan kamalasti eivät ole meillä sen jälkeen kyläilleet koska meille ei ole sopinut.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;30162434:
Minäkin puutun tähän :D "vieraat päättävät olla kaksi yötä"
Miten päättävät?
Ilmoittavat teille ilmoitusluontoisena asianako?
Minulla on anoppi vaikka muutoin niin mukava ihminen onkin niin oikeasti en jaksa häntä 2 yötä, joskus ollut 2 yötä kun hän on etukäteen näin sopinut ja halunnut mutta oikeasti ei siitä mitään tule kun meillä on niin paljon eri näkemys talouden hoidosta niin siisteydestä kuin kaikesta muustakin.
Nykyään anoppi saa tulla yökylään kerran 2 vuodessa mutta vain yksi yö kerrallaan.
Toki aina saan kuulla kun on seuraava päivä että "voi harmi kun menee nopeasti aika ja olisi niin kiva olla toinenkin yö" tai sitten sanoo" jos minä menisinkin vasta huomenna kotiin ja olen nyt toisenkin yön"
johon olen kyllä sanonut suoraan että se nyt vaan ei käy sillä meillä on huomenna sitä ja tätä.
Jos anoppi ei tajua iltapäivällä alkuillastakaan vielä lähteä me kysymme suoraan monelta hänen juna lähtee ja viemme hänet juna asemalle.

Ja meillä siis todella anoppi tulee täyden palvelun hotelliin, ei auta siivouksissa, ei ruuanteossa ei lastenhoidossa.
Voipi huudella sohvalta jos saisin lasin vettä tänne, kun sanot että raanastahan sitä tulee ei hän myöskään itse sitä nouse ottamaan vaan odottaa sitkeästi vaikka tunnin että joku sen todellakin tuo :D
Hänen mielestään ei myöskään kuulu tuoda tullessa mitään kun on tulossa pojan perheen tykö jolloin meillä pitää olla kaikki valmiina.
Joten kyllä siinä yhdessä yössäkin on tekemistä kun koetat selittää anopille että meillä ei ole paplareita kun en papelijotteja itse käytä ja koeta selittää että jos hän itse käyttää ja tulee yökylää hänen kuuluu ottaa omat papelijotit mukaansa eikä vaatia kyläpaikasta :D

Samoin jos hän kuorsaa ja hänellä lääkkeet niin kyllä hänen kuuluu ihan omia lääkkeitä napsia kun meillä ei ole kursauksenesto lääkkeitä vaikka kuinka on käsikauppa tavaraa, ym listaa voisi jatkaa joten kyllä olen aika loppu kun se yksi yö on meillä ohi :)
vaikkakin lapset tietysti nauttii ja kivahan se omalla tavalla on myös itsestänikin mutta se iso MUTTA

No kyllä meille saa tulla. Ja kuten sanoin, ovat myös toivottuja vieraita. Mutta että kukin tulee olettaen olevansa kesän ainoat kesävieraat. Päivien veksalausta, jopa yllätyspöllähdyksiä laukkujen kans ovelle, ei tarkkoja suunnitelmia meille antaa. Kyllähän mä ymmärrän, että lomalla he eivät halua olla aikataulujen orjia mutta että kyllä ne aikataulut vaan on aika tärkeitä vastaanottavalle päälle. Se vaan ei jotenkin tunnu käyvän lomalaisilla mielessä.

Meillä on onni että meillä on ihania sukulaisia ja ystäviä ja haluamme heitä nähdä kyllä toki. Eivät he meille pelkkä riesa ole. Tärkeitä ovat. Mutta kun niitä on vaan niin paljon ja kaikki lomalaisten moodissa niin, kyllä me ollaan helisemässä jo tässä sopassa. Jotenkin aina pääsee yllättämään tää ihmmisten kesäajan suunnittelemattomuus ja vierailuinnokkuus hiljaisen talven jälkeen.

Käymme vastavierailulla, mutta sukulaisissa yleensä kahvivisiitin verran. Isovanhemmilla saatamme käydä pari päivää kerrallaan. Yleensä Jouluna. Jaamme aikamme molempien puolen isovanhempien luona jottei käy taakaksi kelleen. Tuolloin teemme ruokaa, leivomme ja kyllä myös imuroimme. Ja todellakin ilmoitamme jo viikkoja etukäteen tarkat matkapäivämme.

No, tää avaus tuli kun vein edelliset vieraat junalle ja seuraavat tuli jo pihaan sillä välin. Repesin vitutuksesta. Jäljemmät kun eivät olleet ilmoittaneet tulostaan. Teki mieli huutaa pari valittua sanaa. Sain nieltyä perhesuhteiden ylläpitämiseksi vaikka saattaa ne jo näin neljän yön jälkeen miettiä miksi miniä on kuin seipään nielly.

Joo, ei tänne palstalle avautuminen vie asiaa eteen päin mutta jonnein piti purkautua.

Te ette halua olla taakaksi kenelläkään mutta on ok, että muut ovat taakaksi teille? Sillä niinhän se on, vaikka kuinka väitätkin, että ovat ihania ja tervetulleita vieraita.

Mun tekis jo mieli tulla teille jututtamaan teidän kesävieraita :D

Yhteistyössä