Miten kestän tämän häpeän...poikani menee lukion sijasta amikseen!

• Viestiketjun aloittaja Akateemikko
  • Ensimmäinen viesti
Akateemikko
:( Järkyttynyt olen! Olen pettynyt ja ilmaisin asian pojalle, koska halusin hänen menevän lukioon..pääsi molempiin mutta haluaa amikseen.

Miten toivun tästä. Isälle asia on ok kunhan hoitaa koulunsa kunnialla.
Olen yrittänyt ehdottaa kaksoistutkintoa, mutta ei.

Poikani on niin itsepäinen. Isäänsä tullut. Argghh! Pakottaa ei voi mutta onhan se surullista jos akateemikkovanhempien pojasta tulee amis.

"ttt"
Voi v***tu sanon minä. Ei se kirjaoppi sinusta viisasta ole kyllä tehnyt. Joten poikasi tekee hyvin kun ei jatka ainakasn kirjaviisaan äidin tietä.

FYI tässä maailmassa tarvutaan myös ihmisiä jotka osaa lukemisen lisäksi tehdä asioita. Konkreettisesti. Mä olen onnellinen että on sähkömiehiä jotka saa tehtyä kotiini lämmityksen ja valaistukse. Nautin suihkustani, kiitos ammattitaitoisen putkimiehen. Kaupassani ei olisi tavaroita jollei olisi rekkamiehiämjotka tavarat on sinne kuljettanut tai kaupan myyjiä jotka tavarat sinne olisi tilannut.

Itse olen tohtorikoulutettava ja mieheni ammattikoulun käynyt ammattilainen. Meidän osaamisemme ovat eri aluiella, mutta yhtä viisaitavja hyviä olemme omassa ammatissamme. Häpeän kaltaisiasi ihmisiä joiden ymmärrys on noin alkeellinen

• Tykkää
Reactions: poika
"Äityli"
Minulla on kolme ihanaa tytärtä. 25v , 23v, ja 14 v. Jokainen saa vallita ammattinsa ihan omien mieltymystensä mukaan. Miksi lukioon, jos se ei kiinnosat ja jatko-opinnot ei sitä edellytä.
25v tyttäreni ollut 6,5 vuotta lentokentällä töissä. 23 v tyttäreni opiskeli autonasentajaksi ja nyt maalariksi. Tekee tyytväisenä työtä. Kun hän valmistui ammattiin niin ikätoverit taapalasivat vielä lukiota. Tavallisia duunareita tarvitaan myös. Itse olen kouluja käynyt, mutta odotan, että lapsistani kasvaa sosiaalisia ja toimeentulevia yksilöitä. Ole ylpeä lapsestasi.

"Tiina"
:( Järkyttynyt olen! Olen pettynyt ja ilmaisin asian pojalle, koska halusin hänen menevän lukioon..pääsi molempiin mutta haluaa amikseen.

Miten toivun tästä. Isälle asia on ok kunhan hoitaa koulunsa kunnialla.
Olen yrittänyt ehdottaa kaksoistutkintoa, mutta ei.

Poikani on niin itsepäinen. Isäänsä tullut. Argghh! Pakottaa ei voi mutta onhan se surullista jos akateemikkovanhempien pojasta tulee amis.
Ymmärrän täysin! Mulla pojat vielä pieniä, mutta toivon, että menevät Lukioon ja sitä kautta ammatteihin, joita itse arvostan. Arvostan toki siivoojia ja roskakuskeja, mutta toivon, että lapsilla on kunnianhimoa pitemmälle. Anteeksi mielipiteeni. Olen vain täysin rehellinen.

"Tiina"
[QUOTE="Tiina";30161736]Ymmärrän täysin! Mulla pojat vielä pieniä, mutta toivon, että menevät Lukioon ja sitä kautta ammatteihin, joita itse arvostan. Arvostan toki siivoojia ja roskakuskeja, mutta toivon, että lapsilla on kunnianhimoa pitemmälle. Anteeksi mielipiteeni. Olen vain täysin rehellinen.[/QUOTE]

Toki siis toivon, että ovat onnellisia ja tekevät juuri sitä mitä haluavat! Vaikka sitä siivousta, mutta silti toivon kunnianhimoa pitemmälle. Mielummin onnellinen siivooja kuin onneton DI. Rehellinen mielipide tämäkin.

"jep"
[QUOTE="Tiina";30161736]Ymmärrän täysin! Mulla pojat vielä pieniä, mutta toivon, että menevät Lukioon ja sitä kautta ammatteihin, joita itse arvostan. Arvostan toki siivoojia ja roskakuskeja, mutta toivon, että lapsilla on kunnianhimoa pitemmälle. Anteeksi mielipiteeni. Olen vain täysin rehellinen.[/QUOTE]

Paskat arvosta. Älä valehtele.

oooppppee
Et ole asian kanssa yksin. Olen nähnyt vuosien varsilla useita samanlaisia häpeää tuntevia vanhempia. Lukion käyvien nuorten vanhemmat taas tuskailevat, koska lapsi ei osaa matematiikkaa ja valitsee lukiossa lyhyen matematiikan. Lääkärivanhempien toiveet valuvat kankkulan kaivoon, siitä, että lapsestakin tulisi lääkäri. Tälle ammattiryhmälle asia on yleensä erityisen vaikea. Näin se vaan menee. Älykkäillä vanhemmilla voi olla pöljiä lapsia ja pöljillä älykkäitä. Mitä se lahjakkuus sitten perimmältään on ja mistä se muodostuu, siitä voidaan olla montaa mieltä, joten edellisestä virkkeestä ei kannata pahoittaa mieltä.

"vieraana"
Et ole asian kanssa yksin. Olen nähnyt vuosien varsilla useita samanlaisia häpeää tuntevia vanhempia. Lukion käyvien nuorten vanhemmat taas tuskailevat, koska lapsi ei osaa matematiikkaa ja valitsee lukiossa lyhyen matematiikan. Lääkärivanhempien toiveet valuvat kankkulan kaivoon, siitä, että lapsestakin tulisi lääkäri. Tälle ammattiryhmälle asia on yleensä erityisen vaikea. Näin se vaan menee. Älykkäillä vanhemmilla voi olla pöljiä lapsia ja pöljillä älykkäitä. Mitä se lahjakkuus sitten perimmältään on ja mistä se muodostuu, siitä voidaan olla montaa mieltä, joten edellisestä virkkeestä ei kannata pahoittaa mieltä.
Tekeekö sun mielestä ihmisestä pöljän se jos hän ei halua lääkäriksi vaan esimerkiksi autonasentajaksi?

Missähän vaiheessa ihmiset tajuaa sen että kaikki ne jotka eivät mene yliopistoon opiskelemaan eivät valitse toisin siksi että olisivat tyhmiä vaan koska valitsevat ammattinsa jonkun muun asian perusteella. Tunnen 6 laudaturian kirjoittaneen lähihoitajan. Monen mielestä hänen kykynsä menevät tuossa työssä hukkaan, mutta hänelle oli perhe tärkeämpi kuin pitkä opiskelu. On todella hyvä työssään.

Ammatinvalinnassa on kyse muustakin kuin rahasta ja älykkyydestä. On kyse siitä että pitäisi viihtyä työssä jota tekee kenties seuraavat 40 vuotta tai enemmänkin. Ammattia voi toki myös vaihtaa, eli "amispoika" voi mennä amiksen jälkeen ammattikorkeaan tai yliopistoon.

Itseasiassa yksi mun AMK- opettajista on tehnyt tuon reitin eli amis -> ammattikorkeakoulu -> teknillinen yliopisto -> tohtorikoulutus. Hän on todellakin osaava alallaan.

vieras..
Meillä on kuusi lasta ja jokaiselle oon sanonu että yläasteen jälkeen pitää edes joku koulu käydä. Vanhin on nyt toista vuotta ammattikoulussa ja on tyytyväinen valintaansa. On alalla jolla on jatkossakin töitä.

Toinen aloittaa nyt ysin ja ei ole niin selkeää mielikuvaa mitä haluaa jatkossa tehdä. Myös fyysisiä ongelmia jotka rajoittavat ammatin valintaa jonkin verran.

Toki lasten kanssa puhutaan realistisista työllistymisvaihtohedoista eri ammattien kohdalla. Ja siitä että varastomieheksi pääsee 16 v ilman mitään ammattia mutta onko se sitä mitä haluavat lopun ikää tehdä. Kesätyönä ollut hieno kokemus, mutta ammattina tuskin kovinkaan mielekäs.

Omaa kokemusta on sen verran että halusin kauppakouluun yläasteen jälkeen. Äiti ja isä sai puhuttua ympäri että käydä ensin lukio. Vuoden kituutin lukiossa. Motivaatio täys nolla kun en pärjännyt kielissä enkä matematiikassakaan tarpeeksi hyvin. Lukuaineet olikin sitten ysejä kun englanti lukemisesta huolimatta vitonen.
Eli kyllä sillä lapsella pitää olla oma halu opiskella että siitä jotain tulee.

niinpä...
[QUOTE="Heh";30161731]Minkä tieteenalan akateemikko olet? Voidaan sitten Wikipediasta arvailla nimeä.[/QUOTE]

Niinpä.

Joko AP on provo tai sitten ei oikeasti tiedä mitä akateemikko tarkoittaa.

oooppppee
[QUOTE="vieraana";30161771]Tekeekö sun mielestä ihmisestä pöljän se jos hän ei halua lääkäriksi vaan esimerkiksi autonasentajaksi?

Missähän vaiheessa ihmiset tajuaa sen että kaikki ne jotka eivät mene yliopistoon opiskelemaan eivät valitse toisin siksi että olisivat tyhmiä vaan koska valitsevat ammattinsa jonkun muun asian perusteella. Tunnen 6 laudaturian kirjoittaneen lähihoitajan. Monen mielestä hänen kykynsä menevät tuossa työssä hukkaan, mutta hänelle oli perhe tärkeämpi kuin pitkä opiskelu. On todella hyvä työssään.

Ammatinvalinnassa on kyse muustakin kuin rahasta ja älykkyydestä. On kyse siitä että pitäisi viihtyä työssä jota tekee kenties seuraavat 40 vuotta tai enemmänkin. Ammattia voi toki myös vaihtaa, eli "amispoika" voi mennä amiksen jälkeen ammattikorkeaan tai yliopistoon.

Itseasiassa yksi mun AMK- opettajista on tehnyt tuon reitin eli amis -> ammattikorkeakoulu -> teknillinen yliopisto -> tohtorikoulutus. Hän on todellakin osaava alallaan.[/QUOTE]

Ei tee. Et lukenut/ymmärtänyt tarkkaan tekstiä, koska kirjoitin, että kenenkään ei kannata pahoittaa mieltään asiasta, josta ollaan eri mieltä. Jo älykkyyden määrittely on hankalaa.

nettona 16.000€ per kk
Kun amislainen autonasentaja korjaa omaa autoansa saa hän "palkkaa" sata euroa tunti puhtaana käteen. Aika harva korkeakoulutettu pääsee 16.000 euron nettokuukausipalkalle. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja nettona 16.000€ per kk;30161873:
Kun amislainen autonasentaja korjaa omaa autoansa saa hän "palkkaa" sata euroa tunti puhtaana käteen. Aika harva korkeakoulutettu pääsee 16.000 euron nettokuukausipalkalle. ;)
mimmosta "palkkaa" saa vaikkapa lääketieteen tohtori omaa autoansa korjatessaan?

Onhan toi ihan kauheeta. Jossain kohtaa mennyt kasvatus vakavasti pieleen jos ei kiittämätön kakara yhtään ajattele akateemisten vanhempien mainetta. Kohta sillä on amis-bemari, teiniviikset ja takatukka ja kaikki huomaa että se on pelkkä amislainen. Ap:n kannattaa alkaa katsella uutta asuntoa jostain jossa kukaan ei tunne ja katkaista välit sukulaisiin, on toi niin mieletön häpeä

• Tykkää
Reactions: Saksamamma
.vieras.
Alkuperäinen kirjoittaja nettona 16.000€ per kk;30161873:
Olet siis varmaan ihan saamarin rikas.

Yhteistyössä