Miten kestän tämän häpeän...poikani menee lukion sijasta amikseen!

• Viestiketjun aloittaja Akateemikko
  • Ensimmäinen viesti
siishähhh
[QUOTE="Tiina";30161736]Ymmärrän täysin! Mulla pojat vielä pieniä, mutta toivon, että menevät Lukioon ja sitä kautta -> ammatteihin, joita itse arvostan.<- Arvostan toki siivoojia ja roskakuskeja, mutta toivon, että lapsilla on kunnianhimoa pitemmälle. Anteeksi mielipiteeni. Olen vain täysin rehellinen.[/QUOTE]

Joita ITSE arvostan!? VMP! Miksi pitäisi hakeutua ammattiin jota vanhemmat arvostavat? Silläkö sitä saa vanhempiensa kunnioituksen aikuisena?
Että vanhempana voi sitten kertoa naapurilleen että "Minun lapseni on siinä ja siinä ammatissa nyt.. Koska MINÄ arvostan sitä ammattia niin hän sitten semmoiseksi ryhtyi.. Vaikkakaan ei työssään kovin hyvin viihdy, kun olisi aikoinaan halunnut joksikin muuksi.." Mulla on yksi isovanhempi juur tollanen.. Ja aina jaksaa meidän serkkuja ylistää kun ovat lukion käyneet ja opiskelevat edelleen (eikä loppua näy..) melkein neljäkymppisinä... Ei tunnu arvostavan ihmistä oman itsensä takia, vaan pelkästään ajattelee sitä mitä joku tekee työkseen..

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
minä minä
Minä minä minä. Mitä minä haluan.. voi herrajumala!! Vieläkö teidänlaisia on olemassa? Minä ainaki tulevaisuudessa haluan että lapseni opiskelevat JOTAKIN ja tekevät sellaista työtä missä viihtyvät. Kyllä nyt meni taas jonkun elämä pilalle.. mutta kiitos päivän nauruista :)

"Tiina"
Alkuperäinen kirjoittaja siishähhh;30161997:
Joita ITSE arvostan!? VMP! Miksi pitäisi hakeutua ammattiin jota vanhemmat arvostavat? Silläkö sitä saa vanhempiensa kunnioituksen aikuisena?
Että vanhempana voi sitten kertoa naapurilleen että "Minun lapseni on siinä ja siinä ammatissa nyt.. Koska MINÄ arvostan sitä ammattia niin hän sitten semmoiseksi ryhtyi.. Vaikkakaan ei työssään kovin hyvin viihdy, kun olisi aikoinaan halunnut joksikin muuksi.." Mulla on yksi isovanhempi juur tollanen.. Ja aina jaksaa meidän serkkuja ylistää kun ovat lukion käyneet ja opiskelevat edelleen (eikä loppua näy..) melkein neljäkymppisinä... Ei tunnu arvostavan ihmistä oman itsensä takia, vaan pelkästään ajattelee sitä mitä joku tekee työkseen..
Niin, en kai minä voi muiden puolesta puhua :). Ei tässä ole kysymys kunnioituksesta, vaan ammatinvalinnasta :).

Eihän lukiolla ole muuta virkaa, kun että jos ei tiedä, miksi isona tahtoo, saa miettiä kolme vuotta lisää. Jos tietää mitä tahtoo, ammattikoulun kautta pääsee korkeakouluun. Esim. tekuun (no nykyään on nimet muttunu, eli ei oo vissiin enää virallisesti teku) rakennuspuolelle ei edes pääse opiskelemaan suoraan lukiosta, vaan on oltava rakennusalan pohjaa, mutta amiksesta pääsee. Miksi siis käydä ensin lukio, sitten ammattikoulu, kun amiksesta suoraan pääsee opiskelemaan rakennusinsinööriksi?

tjuu
Eihän lukiolla ole muuta virkaa, kun että jos ei tiedä, miksi isona tahtoo, saa miettiä kolme vuotta lisää. Jos tietää mitä tahtoo, ammattikoulun kautta pääsee korkeakouluun. Esim. tekuun (no nykyään on nimet muttunu, eli ei oo vissiin enää virallisesti teku) rakennuspuolelle ei edes pääse opiskelemaan suoraan lukiosta, vaan on oltava rakennusalan pohjaa, mutta amiksesta pääsee. Miksi siis käydä ensin lukio, sitten ammattikoulu, kun amiksesta suoraan pääsee opiskelemaan rakennusinsinööriksi?
Ihan samaa mieltä. Minusta lukio on vähän sellainen jatkoaika mietinnälle. Ei todellakaan tarkoita että hieno akateemikko tulossa tai että amiksesta ei tulisi loppupeleissä akateemikko. Kaksoistutkinto on ihan turhaakin turhempi viritys,,

Valkolakki
No mä olen monta kertaa miettinyt mitä kaikkea voisin jo olla jos en olis hukannut aikaani lukioon. Jo lukion aikana oli pakko mennä töihin ja sen jälkeen pysyä töissä että sai vuokrat, laskut ja ruuat maksettua. Kynnys lähteä kokopäiväiseksi opiskelijaksi vaan kasvoi vuosi vuodelta ja jouduin tekemään työtä josta en pitänyt kun muuhun en koulutukseni puutteen vuoksi päässyt. Vasta nyt monen vuoden jälkeen olen opiskellut itselleni haaveammatin.

Jos olisin suoraan hakenut itselleni ammatin, olisin voinut tehdä korkeampipalkkaista mielekästä työtä enkä kituuttaa minimipalkalla monta vuotta. Olisin voinut opiskella työn ohella sitten vaikka ylioppilaaksi (tai mitä vaan) kun palkka olisi ollut suurempi osa- aikaisenakin. Tähän asti lukiosta on ollut sen verran hyötyä että saa vappuna laittaa lakin päähän.

Ja kyllä, suureksi osaksi saan syyttää omaa saamattomuuttani että näin kävi. Välillä tulee vaan pohtineeksi kuinka monta ammattia olisin tässä välissä voinutkaan itselleni lukea...

Ja minä tunsin pitkään häpeää siitä ettei minulla ole oikeaa ammattia. Ketään kiinnosta oletko käynyt lukion vai et.

"123"
[QUOTE="Tiina";30161741]Toki siis toivon, että ovat onnellisia ja tekevät juuri sitä mitä haluavat! Vaikka sitä siivousta, mutta silti toivon kunnianhimoa pitemmälle. Mielummin onnellinen siivooja kuin onneton DI. Rehellinen mielipide tämäkin.[/QUOTE]

Ja miksi amiksen käynyt ei voi tähdätä DI:ksi? Ensin vain normaali inssilinja läpi (joka on suht helppoa) ja siitä sitten eteenpäin. Kai sitä voi jopa suoraan amiksesta hypätä DI-linjalle, mutta se on ehkä aika rankka hyppy.
Ihan tyhmää tuo että olisi PAKKO käydä lukio jos haluaa jatkokouluttautua :rolleyes:

DI, tupla idiootti
[QUOTE="123";30162167]Ja miksi amiksen käynyt ei voi tähdätä DI:ksi? Ensin vain normaali inssilinja läpi (joka on suht helppoa) ja siitä sitten eteenpäin. Kai sitä voi jopa suoraan amiksesta hypätä DI-linjalle, mutta se on ehkä aika rankka hyppy.
Ihan tyhmää tuo että olisi PAKKO käydä lukio jos haluaa jatkokouluttautua :rolleyes:[/QUOTE]

Ja paljin fiksumpi DI tulee juurikin tuota ammattikoulureittiä. Olisi suotavas että suurin osa DI:ksi halajavista ymmärtäisi oikeasti käytännöstäkin jotain ja olisi oikeasti tehnyt duunaritasolla asioita.

• Tykkää
Valkolakki
No mä olen monta kertaa miettinyt mitä kaikkea voisin jo olla jos en olis hukannut aikaani lukioon. Jo lukion aikana oli pakko mennä töihin ja sen jälkeen pysyä töissä että sai vuokrat, laskut ja ruuat maksettua. Kynnys lähteä kokopäiväiseksi opiskelijaksi vaan kasvoi vuosi vuodelta ja jouduin tekemään työtä josta en pitänyt kun muuhun en koulutukseni puutteen vuoksi päässyt. Vasta nyt monen vuoden jälkeen olen opiskellut itselleni haaveammatin.

Jos olisin suoraan hakenut itselleni ammatin, olisin voinut tehdä korkeampipalkkaista mielekästä työtä enkä kituuttaa minimipalkalla monta vuotta. Olisin voinut opiskella työn ohella sitten vaikka ylioppilaaksi (tai mitä vaan) kun palkka olisi ollut suurempi osa- aikaisenakin. Tähän asti lukiosta on ollut sen verran hyötyä että saa vappuna laittaa lakin päähän.

Ja kyllä, suureksi osaksi saan syyttää omaa saamattomuuttani että näin kävi. Välillä tulee vaan pohtineeksi kuinka monta ammattia olisin tässä välissä voinutkaan itselleni lukea...

Ja minä tunsin pitkään häpeää siitä ettei minulla ole oikeaa ammattia. Ketään kiinnosta oletko käynyt lukion vai et.
No huhhuh mitä tekstiä sain aikaiseksi :D Siis toki ammatti opiskellaan eikä haeta ja osa- aikaisena ammattilaisena olisin siis yltänyt samaan palkkatasoon kuin "hanttihommia" täysipäiväisesti tekemällä.

Monta asiaa mielessä samaan aikaan...

On muuten todella vaikeaa tehdä yhteistyötä sellaisen suunnittelijan kanssa, joka ei ole ikinä päiväkän tehnyt käytännön työtä! On helppo suunnitella pöydän ääressä kaikenlasta, mutta sitten kun se pitäis käytännössä saada toteuttettua se voi osoittauta mahdottomaksi!

P***anjauhaja
Nykyaikana et saa edes kivenkääntän paikkaa jos ei ole siihen liittyvää koulutusta. Mielestäni koulujärjestelmää pitäisi uudistaa siten että nämä lukio- opinnot sisällytetään ammattiopiskeluun. Tämä nykyinen systeemi missä voit käydä amiksen ja lukion samanaikaisesti on jo askel parempaan, mutta jos saisin päättää niin koko lukio sillä nimellään pitäisi poistaa ja sisällyttää se ammattiopiskeluun.

• Tykkää
DI, tupla idiootti
On muuten todella vaikeaa tehdä yhteistyötä sellaisen suunnittelijan kanssa, joka ei ole ikinä päiväkän tehnyt käytännön työtä! On helppo suunnitella pöydän ääressä kaikenlasta, mutta sitten kun se pitäis käytännössä saada toteuttettua se voi osoittauta mahdottomaksi!
Taatusti. Olen itse kulkenut juuri mainostamani reitin. Amis, inssi, DI ( ja jatkan edelleen opintoja...). Työmarkkinoillakin tänä päivänä tunnutaan luojan kiitos arvostavan tätä taustaa paremmin. En sitä sano, etteikö pelkkiä teoreetikkojakin tarvita. Kaikkia tarvitaan. Mutta olen todella surullinen että ammattiosaamisen, sen käytännön osaamise, arvostusta dissataan edelleen. Vaikka veikkaan että kaikki meistä on tyytyväisiä että kotona on sähköt (ja ne ln tehty oikein&turvallisiksi) ja että paskat pöntöstä oikeasti lähtee jonnekin ehjien putkien kautta. Puhumattakaan vaikka sairaala apulaisten korvaamattomasta tausta työstä... toiset on köytännön läheisempiä, toiset kirjaviisaampi. Yhtä arvokaita osaamisalueita.

Joskus kun oikein stressaa työ, olen mietinyt että olisi pitänyt vaan jäädä asentajaksi. Ei ehkä kunnianhimoista mutta hittolainen olis kintaat voinnut jättää työmaalle päivän päätyttyä. Eikä tarttis miettiä jotain hankalaa suunnittelu dilemaa yön pitkinä tunteina kun aivot ei suostu off asentoon. Eli mikä sitten on onnellista elämää. Sitä paranee ajatella. Asentajanakin joutui kuitenkin joka ikinen päivä jonkun käytännön pulman eteen (usein suunnittelun virhe) joka oli ratkaistava samantien. Kyllä siinä aivoja sai raapia kerran ja toisen. Toki ulospäin homma saattaa näyttää simppeliltä....

jaapatijaa
Jänniä pottapäitä täynnä tämä palsta. Täällä arvostetaan ihan liikaa koulutusta ja erityisesti akateemista koulutusta. Se ilmenee juuri niin, että kaikki toitottaa: "ei koulutus takaa mitään, pitää tehdä sitä mistä nauttii" ja sitten sisimmissään ollaan kateellisia. Ei koulutus oikeasti ole mikään juttu. Fiksuja ihmisiä on muutenkin.

Nykyaikana et saa edes kivenkääntän paikkaa jos ei ole siihen liittyvää koulutusta. Mielestäni koulujärjestelmää pitäisi uudistaa siten että nämä lukio- opinnot sisällytetään ammattiopiskeluun. Tämä nykyinen systeemi missä voit käydä amiksen ja lukion samanaikaisesti on jo askel parempaan, mutta jos saisin päättää niin koko lukio sillä nimellään pitäisi poistaa ja sisällyttää se ammattiopiskeluun.
Ehdottoman totta, koska lukion todistuksella yksin ei ole mitään virkaa.

"Tiina"
[QUOTE="123";30162167]Ja miksi amiksen käynyt ei voi tähdätä DI:ksi? Ensin vain normaali inssilinja läpi (joka on suht helppoa) ja siitä sitten eteenpäin. Kai sitä voi jopa suoraan amiksesta hypätä DI-linjalle, mutta se on ehkä aika rankka hyppy.
Ihan tyhmää tuo että olisi PAKKO käydä lukio jos haluaa jatkokouluttautua :rolleyes:[/QUOTE]

Siis joo, noinkin toki. LÄhinnä tarkoitin, että toivon, että lapseni kouluttautuvat pitkälle ja hyviin ammatteihin. Tiedän, että taas väärä sanavalinta tälle palstalle, mutta siis harvemmnin esim. siivous on toiveammattina vaan enemmän ajautumista.

Hmm...
Ehdottoman totta, koska lukion todistuksella yksin ei ole mitään virkaa.
Mutta jostakin syystä ammattilukiosta ja ammattikoulusta tulee tyyppejä, joilla ei ole mitään rahkeita esim. lukea vieraskielistä tieteellistä tekstiä. En sano, että kaikilla lukiosta kirjoittaneillakaan olisi. Mutta jos haluamme järjellistä akateemista tutkimusta (jonka hedelmstä hyötyvät ne duunaritkin) pitäisi meidän arvostaa myös lukiosivistystä.

LT ja FT vanhemmat
Ja en ymmärrä puhetta häpeästä. Esikoinen meni lukioon, mutt esimerkiksi yksi ystävistään lähti sähköasentajaksi, mikä oli meistä tosi hieno juttu. Jos näkisimme että oman lapsen osaamiset olisi jossain selkeässä käytännön tekemisessä, ei tekisi yhtään tiukkaa suositella amista tmv vastaavaa. Näyttää vain että ainakin kaksi isointa ovat selkeästi "lukijoita" eli reaaliaineet sujuneet selvästi vahvemmin kuin taideaineet, joten amis ei ole vaihtoehto. Kuopuksesta ei vielä tiedä, mutta jokaisen kohdalla toivon että löytävät sen oman juttunsa. No esikoisella on vahvana musiikki ja jos siitä tulee ammatti, sopii vallan mainiosti vaikka jos sillä itsensä pystyy elättämään. En todellakaan ymmärrä kuinka joku joskus tuumasi, että lapsille tulee paineita, kun molemmat vanhemmat on tohtoreita. Ei varmasti olla pettyneitä, vaikka kenestäkään ei tulisi edes maisteria, jos löytävät oman alansa jostain muualta...

eräs vaan
voi jysäys .. minä minä ja minä häpeän.. ootko ajatellu et mitä lapsesi haluaa?? ja nykyään se on kyllä todellakin niin että Lukioon mennään amikseen päästään!! Ite en aikakaan millään tavalla arvosta jotain lukiolaista sen enempää kuin amislaistakaan. järkyttävää kun vanhemmat pakottaa lapsiaan sinne lukioon sit ne tulee sieltä jollain B-papereilla ulos ja sit ihmetellään et mitäs nyt tehdään kun ei pääse mihinkään opiskelemaan.. ja ihan samalla tavalla voit jatkaa ylemmäs niillä amiksen papereilla!! ja väitän että amiksen papereilla saa paremman ammatin ja liksan kuin joku akateemikko..toki lääkärit/juristit on eri asia, mutta kaikista ei niitäkään voi tulla!!!

tarkennus
Alkuperäinen kirjoittaja eräs vaan;30162317:
amiksen papereilla saa paremman ammatin ja liksan kuin joku akateemikko..toki lääkärit/juristit on eri asia, mutta kaikista ei niitäkään voi tulla!!!
Oletko tietoinen kuinka monta akateemikkoa Suomessa on?

Yhteistyössä