"Yllätysvauva" jota isä ei halua

• Viestiketjun aloittaja epätoivoinen äiti
  • Ensimmäinen viesti
miesvastuu
Ei jumalauta. Olisko kannattanu miettiä asiaa paremmin silloon kaks vuotta sitte ja ottaa ehkääsy käyttöön. Ei tarvittisi ny miettiä tekeekö abortin vai ei. Jos kerran toinen ei innostu kolmannesta lapsesta, niin kyllä naisen pitää tajuta että ehkääsy tarvitaan!
No, eiköhän sen, joka sitä lasta ei halua, pitäisi ensisijaisesti tajuta ehkäisyntarve.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
äläpä nyt ainakaan heti eroa heitä ilmoille, lapsilla on oikeus perheeseen ja isään, kuin myös isällä oikeus olla läsnä lasten elämässä 24/7. kuitenkin otat ja lähdet sitten lapset kainalossa, jos lähdet, ja isä näkee niitä hyvä ku kerran viikossa.

miesvastuu
Molempien pitää tajuta. Ei nainen voi tuollaases tilantees vain päättää, että enpä käytä ehkääsyä.
Onko se mies joku lapsi, jolle tulee selittää yksityiskohtaisesti (silloin, kun mies tietää, että käytössä ei ole hormonaalista ehkäisyä), että kondomi ehkäisee lapsen tulon vain käytettynä? Ja miksi mies sitten tommosessa tilanteessa voi vain päättää, ettei käytä ehkäisyä? Miksi naisen tulee hoitaa asia hänen puolestaan? Pitääkö mielestäsi kaikki tehdä miehen puolesta, eikä mieheltä voi odottaa minkäänlaista aikuista käytöstä?

fqaa
Voi olla, että mies on masentunut. Masennus voi näkyä jaksamisongelmina, välttelynä, puhumattomuutena ja epäloogisena ajatteluna. Olisi hyvä, jos mies pääsisi psykologin luo keskustelemaan tuntemuksistaan. Joidenkin on helpompi puhua ulkopuoliselle, kun kuuntelija ei reagoi tunteella.
Ymmärrän vauvakuumeisen naisen halun tulkita miehen haluttumuuden käyttää kondomia haluna saada lapsi. Osa miehistä nyt vain on sellaisia, että eivät halua käyttää kondomia mutteivat myöskään halua lasta. He kai vain toivovat, että onni on matkassa. Mieheni ystävä luotti onneensa ja oli todella synkissä tunnelmissa, kun tyttöystävä tulikin raskaaksi. Hän toivoi aborttia ja oli kauhuissaan elämänsä muuttumisesta enkä usko, että intoili tai tuki puolisoaan mitenkään raskausaikana, taisi vain lähinnä sääliä itseään ja ajatella, että tyttöystävän vika. No, hän sopeutui ja lapsi on rakas ja tärkeä. Mutta kyllä ihmettelin aikoinani, kun mieheni tästä kertoi, miten miltei 40-vuotias korkeakoulutettu mies voi käyttäytyä niin irrationaalisesti.

aloittaja-ap
Olet nyt kyllä ymmärtänyt vähän väärin tai tehnyt oletuksia. Kyllä se remonttihomma oli miehelle nimenomaan harrastus ja sai tehdä ja suunnitella ihan omaan tahtiinsa eikä mitään kiirettä ole ollut. On tehnyt vastaavanlaista koko aikuisikänsä. Hän tykkää tehdä käsillään, opetella uutta ja suunnitella ja mietiskellä, kuten puuseppä-isänsäkin ja paljon ovat yhdessäkin tehneet. Ja tottakai mä arvostan sitä mitä hän tekee.

Olen antanut mennä ja tehdä eikä olla painostettu mihinkään. Olen tosiaan antanut hänen myös harrastaa liikuntaa halujensa mukaan, käydä elokuvissa kavereidensa kanssa yms. ja ihan tietoisesti olen nämä asiat tehnyt. Talviaikaan ei remppaa voinut siellä tehdä, joten enemmän silloin olen vaatinut osallistumaan kotihommiin ja kesällä tietysti kun ollaan oltu yhdessä kotona, olenhan minäkin käynyt tässä välissä töissä. Nyt tilanne on eri, remppaa ei tehdä yhtä aktiivisesti ja voidaan olla siellä koko perhe ilman loukkaantumisvaaraa ja osallistun edelleen niin paljon kun voin.

Olen hoitanut kodin ja lapset kun hän on saanut olla touhuamassa ja kyllä tottakai olen auttanut kun olen voinut (villoittamisessa, maalaamisessa jne.) mutta jonkun ne lapsetkin on ollut pakko hoitaa. Turha on musta yrittää mitään pirttihirmua tehdä, tosi paljon olen näinä vuosina antanut omien juttujen mennä toisen puolesta. Päinvastoin olen kannustanut esimerkiksi liikkumaan ja tekemään omia juttuja.

Ja vieraalle vielä senverran, olen usean kerran sanonut täällä että olen yrittänyt mieheni kanssa keskustella tästä ja muistakin asioista. Minulle käännetään selkä ja tunnen puhuvani seinille. Tottakai mä osaan keskustella, kertoa ajatuksista ja tunteista, mutta toinen ei vaan lämpene keskustelulle ja se mua surettaa. Toinen ei myöskään koskaan puhu ajatuksista ja tunteistaan. Remonttiasiat on ainoat, mille hän lämpenee niistä voi pohdiskella ja pähkäillä illat ja yöt. Semmoinen hän on ja semmoisena mä hänet otin, toki en todellakaan silloin lähes 10 vuotta sitten tiennyt että on täysin kykenemätön puhumaan mistään tärkeistä asioista (on muuten sukuvika heillä), mutta sen kanssa on elettävä.

MrsBean harmaana
Nyt kun tässä on moni ilmaissut mielipiteenään sen, että miehen olisi pitänyt huolehtia ehkäisystä itsekseen, koska ei halunnut lasta. Niin eikö naisen vastaavasti nyt kuuluisi se päätös tehdä itse, miehen siihen kykenemättömänä, koska nainen on lasta haluten antanut miehelle vaatimatta ehkäisyä? Vastuunsa siis kummallakin. En ihan heittäis kaikkea miehen harteille vain siksi ettei ole yksin päättänyt ehkäisystä. Ehkäpä mies ei osaa antaa mielipidettä, tietäen pahoittavansa vaimon mielen tai sitten mies ei ole ihan selvissä siitä, mitä haluaa.

joku vieras
Anna ajan kulua. Anna miehesi itse ottaa keskeytysasia puheeksi ellet saa itse parempaa varmuutta asiaan. Muista: vaikka hän alkaisi painostaa tai uhkailla omalla jyrkällä mielipiteellä, niin alkanut uusi elämä on sinun sisälläsi. Hän on toivottu, vaikka toivojana olisit vain sinä äitinä. Olet arvokas ja tärkeä. Luota siihen, usko siihen.

Anna miehellesi ja itsellesi aikaa sopeutua uuteen tilanteeseen. Toivon, ettet keskeytä alkanutta raskautta. Kuten itsekin totesit niin se on henkisesti raskasta ja mielestäni muutenkin väärin. Meillä yksi lapsista syntyi kooltaan päivää ennen kuin on se abortin teon raja. NP-ultrassa hän oli eloton. Näin hänet omin silmin. Pienen ihmisen alun, joka ei jaksanut taistella enempää. Asioilla on tapana järjestyä, vaikka vaikeuksien kautta. Jaksamista! Sinua ja perhettänne muistetaan :)

Onko se mies joku lapsi, jolle tulee selittää yksityiskohtaisesti (silloin, kun mies tietää, että käytössä ei ole hormonaalista ehkäisyä), että kondomi ehkäisee lapsen tulon vain käytettynä? Ja miksi mies sitten tommosessa tilanteessa voi vain päättää, ettei käytä ehkäisyä? Miksi naisen tulee hoitaa asia hänen puolestaan? Pitääkö mielestäsi kaikki tehdä miehen puolesta, eikä mieheltä voi odottaa minkäänlaista aikuista käytöstä?
No mun mielipide on se, että jos toinen ei tee selväksi asiaa niin nainen käyttää sitte ehkääsyä. Se on turha sitte itkiä ku on raskaana eikä mies lasta halua.

Kyllä pitkäs parisuhtees on helpompaa naisen hoitaa ehkääsy pillereillä tms. ku käyttää koko aika kortsua. Ei se kortsu mikää kiva oo enkä näe syytä käyttää sitä pitkäs parisuhtees jos kerran nainen voi käyttää pillereitä. Ja on myös olemas kuparikierukka jos hormonaalinen ehkääsy ei sovi.

aloittaja-ap
fqaa: minäkin olen miettinyt masennusta, mutta voin kertoa että psykologi on viimeinen mahdollinen paikka mihin hän suostuisi menemään - ikinä.On kokemusta ja heidän suvussaan miehet ei kyllä semmoiseen alennu.

Ja olen nyt tosiaan jälkeenpäin ehkä ymmärtänyt, että kondomin käyttämättömyys oli ehkä kuitenkin sitten sitä mukavuudenhalua. Ikävä vaan oppia tätä kautta. Ehkä aika parantaa.

Erosta olen joskus hänen kanssaan jutellutkin, tai lähinnä sitä että jaksaisko hän paremmin lasten kanssa jos ei joutuis oleen niiden kanssa joka päivä (jos hällä olis vaikka joku kakkosasunto missä sais olla rauhassa välillä). Mä olen niin tottunut ja turtunut ettei lasten läsnäolo kaikkine riitoineenkaan samalla tavalla väsytä mua, mutta miehille se taitaa olla vähän eri asia.

Joka tapauksessa se ehkäisyn puute oli molemmilla tiedossa ja ihan avoimesti ja tietoisesti tehty valinta jonka molemmat oli hyväksyneet.Nyt on tapahtunut mitä on tapahtunut. Oli täällä monta kommenttia (kiitos teille siitä) joista luin rivien välistä, että asiat järjestyvät:)

ppppp
No mun mielipide on se, että jos toinen ei tee selväksi asiaa niin nainen käyttää sitte ehkääsyä. Se on turha sitte itkiä ku on raskaana eikä mies lasta halua.

Kyllä pitkäs parisuhtees on helpompaa naisen hoitaa ehkääsy pillereillä tms. ku käyttää koko aika kortsua. Ei se kortsu mikää kiva oo enkä näe syytä käyttää sitä pitkäs parisuhtees jos kerran nainen voi käyttää pillereitä. Ja on myös olemas kuparikierukka jos hormonaalinen ehkääsy ei sovi.
Joo, eihän se kortsu mikään kiva oo mutta ei hormonaalinen ehkäisykään ole eikä kierukka välttämättä. Hitto ku elämä oiskin helppoa jos vois vaan ottaa pillereitä ja se siitä. Ehkä mulla on sitten hyvä mies kun osaa käyttää kumia ja suostuu siihen.. Vaikka 10v ollaan jo oltu yhdessä

"Ihmettelen"
Mä en vieläkään tajua miten päädytään siihen että ollaan jopa vuosia ilman ehkäisyä tilanteessa missä mies on sanonut ettei halua lasta.

Mä olen sitä mieltä että ennen kaikkea ehkäisyvastuu on sillä joka ei halua enempää lapsia, viimekädessähän mies voidaan pakottaa isäksi kun nainen ei suostu aborttiin. Silti, jos se mies ei ehkäisyä käytä niin en mä tajua naista joka antaa vaan olla ilman ehkäisyä, jos hänellä ei sitten ole nimenomaan tarkoitus hankkiutua raskaaksi. Kiva sitten joko joutua tekemään abortti vasten omaa tahtoa tai rikkoa perisuhde, aika hurjia leikkejä kun on lapsia ennestään.

Mun mielestä aina kun jätetään ehkäisy pois, puhutaan asia selväksi. Jos mulle ei sopivaa ehkäisyä löytyisi ja mies olisi sitä mieltä ettei lisää lapsia enää hankita niin en tod antais panna paljaaltaan. Mikäli mies ei tuolloin ole valmis ottamaan sitä lasta vastaan niin joko käyttää kumia tai hankkii vasektomian.

jestas!!
[QUOTE="Ihmettelen";30156613]Mä en vieläkään tajua miten päädytään siihen että ollaan jopa vuosia ilman ehkäisyä tilanteessa missä mies on sanonut ettei halua lasta.

Mä olen sitä mieltä että ennen kaikkea ehkäisyvastuu on sillä joka ei halua enempää lapsia, viimekädessähän mies voidaan pakottaa isäksi kun nainen ei suostu aborttiin. Silti, jos se mies ei ehkäisyä käytä niin en mä tajua naista joka antaa vaan olla ilman ehkäisyä, jos hänellä ei sitten ole nimenomaan tarkoitus hankkiutua raskaaksi. Kiva sitten joko joutua tekemään abortti vasten omaa tahtoa tai rikkoa perisuhde, aika hurjia leikkejä kun on lapsia ennestään.

Mun mielestä aina kun jätetään ehkäisy pois, puhutaan asia selväksi. Jos mulle ei sopivaa ehkäisyä löytyisi ja mies olisi sitä mieltä ettei lisää lapsia enää hankita niin en tod antais panna paljaaltaan. Mikäli mies ei tuolloin ole valmis ottamaan sitä lasta vastaan niin joko käyttää kumia tai hankkii vasektomian.[/QUOTE]

Jos ihminen ei halua lapsia, mutta haluaa harrastaa seksiä ilman ehkäisyä niin tyhmä pitää olla! Siis mies tässä ap.n tapauksessa..

viera.s
Olet nyt kyllä ymmärtänyt vähän väärin tai tehnyt oletuksia. Kyllä se remonttihomma oli miehelle nimenomaan harrastus ja sai tehdä ja suunnitella ihan omaan tahtiinsa eikä mitään kiirettä ole ollut. On tehnyt vastaavanlaista koko aikuisikänsä. Hän tykkää tehdä käsillään, opetella uutta ja suunnitella ja mietiskellä, kuten puuseppä-isänsäkin ja paljon ovat yhdessäkin tehneet. Ja tottakai mä arvostan sitä mitä hän tekee.

Olen antanut mennä ja tehdä eikä olla painostettu mihinkään.
Oletko mieheltä kysynyt, onko hänen mielestään talon remontointi harrastus? Aika harvassa perheessä on niin paljon ylimääräistä rahaa, että remontoitava talo voidaan ostaa vaan harrastukseksi, ilman minkäänlaisia aikataulu- tai budjettipaineita. Vaikka et itse mitään aikatauluja asettaisi, miestä saattaa silti painaa esimerkiksi se, että toisen asunnon kulut juoksee niin kauan kuin rempattava talo on keskeneräinen. Ja siksikin turhauttaa jaksot, joiden aika remonttia ei voi viedä eteenpäin.

Monet meistä kaipaa omaa rauhaa ja aikaa. Ainakin meillä tämä toteutuu ihan hyvin, koska usein iltaisin tai viikonloppuisin toinen vanhempi on liikkeellä lapsen kanssa. Siis vaikka kyläilee sukulaisilla, lähtee lenkille lapsen (ja koiran kanssa), käy uimassa, vie lasta harrastuksiin jne. Kyllä me perheenäkin kyläillään ja harrastetaan, mutta on mukavaa vastapainoa olla välillä kotona rauhassa. Miksi teillä tämä ei onnistu, vaan oman rauhan turvaamiseksi tarvittaisiin kakkosasunto? Lapsetkin tykkää, kun on muutakin ohjelmaa kuin nököttää kotona, varsinkin kun eivät teillä(kään) ole päiväkodissa täyttä päivää.

jestas!!
Meillä tilanne hieman sama, mies ei halua lisää lapsia ja kumi on ehkäisynä. Kuitenkin usein seksiä harrastettaessa aluksi ns. koittaa paljaalla. Olen hänelle maininnut että siinäkin on mahdollisuus tulla raskaaksi, ennen varsinaista siemensyöksyä vaikka kaiketi on hyvin pieni tuo mahdollisuus. Olen sanonut etten aborttia tee jos niin käy ja mies on nämä ehdot hyväksynyt koska jatkaa tuolla tavalla. Niin pitäiskö mun nyt sitte aloittaa ehkäisy koska mies haluaa pelata venäläistä rulettia asian kanssa?

No mut turha häntä on syyttää, jos mies ei tajua että aina on mahdollista tulla raskaaksi. Ap tiettävästi on kertonut tämän olevan mahdollista ongelmistaan huolimatta ja kaipa mieskin sen tajuaa jos kaksi lasta on jo siunaantunut ennenkin..
Vaikka nainen haluaas lisää lapsia, mutta mies ei eikä mies käytä kortsua niin kyllä pitää sitte naisen käyttää ehkääsyä. Se on mun mielipide enkä sitä muuta vaikka kuinka jankkaasitte.

Pystyisitkö hieman paremmin perustella että miksi?
Jos mies ei halua lasta eikä käytä ehkääsyä, niin ei nainen voi mun mielestä olettaa silti, että miehelle on ok jos nainen tulee raskaaksi. Jos ei oo selvästi yhdes sovittu, että ny vauva saa tulla niin sitte nainen syö pillereitä, käyttää laastaria tms. Miten joku nainen voi oikiasti edes kuvitella, että voi ihan huoletta olla ilman ehkääsyä vaikka mies ei oo innokas saamaan lisää lapsia. Kortsu ei oo mikää kiva käytettävä enkä yhtää ihmettele ettei miehet siitä innostu. Jos naiselle ei sovi hormonaalinen ehkääsy, niin sitte vaikka kuparikierukka käyttöön. Naisilla kun on paljo enemmän ehkääsyvaihtoehtoja ku miehillä.

Ehkääsy käytös niin kauan kunnes yhdes on päätetty, että lapsi saa tulla. Ei mitää oletuksia kuten ap on tehny.

aloittaja-ap
Meillä tilanne hieman sama, mies ei halua lisää lapsia ja kumi on ehkäisynä. Kuitenkin usein seksiä harrastettaessa aluksi ns. koittaa paljaalla. Olen hänelle maininnut että siinäkin on mahdollisuus tulla raskaaksi, ennen varsinaista siemensyöksyä vaikka kaiketi on hyvin pieni tuo mahdollisuus. Olen sanonut etten aborttia tee jos niin käy ja mies on nämä ehdot hyväksynyt koska jatkaa tuolla tavalla. Niin pitäiskö mun nyt sitte aloittaa ehkäisy koska mies haluaa pelata venäläistä rulettia asian kanssa?
Meilläkin joskus ollut ehkäisynä "keskeytetty" tai miten se nyt sanotaan. Mutta 95%:sti ei. Mulla ei ole koskaan tämän suhteen aikana ollut hormonaalista ehkäisyä, vaan aina on menty sen kondomin turvin. Ja on ollut miehen tehtävä hommata ne kumit suhteen alusta asti, jossain vaiheessa hän vaan lopetti... varmasti monen mielestä on naisen homma huolehtia ehkäisystä. Ja moni nainen taas ei halua hormoneja kehoonsa tai kierukkaa. Mielipiteitä on monia. Enkä mä sillä, meillä oli asia yhteisesti tiedossa niin en suostu ottamaan syytä, siitä että olis yksinään pitänyt sitä asiaa viedä eteenpäin. Tässä on kuitenkin useampi vuosi mennyt ilman tärppiä ja nyt yhtäkkiä sitten plussasin.

"Ihmettelen"
Vaikka nainen haluaas lisää lapsia, mutta mies ei eikä mies käytä kortsua niin kyllä pitää sitte naisen käyttää ehkääsyä. Se on mun mielipide enkä sitä muuta vaikka kuinka jankkaasitte.
Mun mielestä sen miehen olis tossa järkevintä hankkia vasektomia. Ei tarvisi naisen turhaan käyttää ehkäisyä mikä ainakaan tässä tilanteessa ei hänelle sovi eikä kenenkään tarvisi pelätä raskauksia.

vierass
Käsittämätön mielipide sulla Scarlett! Kyllä mä nään, että aikuisessa suhteessa miehellä ja naisella on yhtä suuri vastuu ehkäisystä mikäli lasta ei haluta. Mies on tyhmä jos ei ehkäisyä käytä ellei lisää lapsia halua. Mä en itse voi käyttää hormonaalista ehkäisyä enkä kierukkaa ja koska koska mies ei ole varma haluaako joskus vielä lisää lapsia (tällä hetkellä emme halua) käytämme kortsua vaikka ihan vakiintuneessa parisuhteessa olemme ja yhteiset lapsetkin on. Piuhat menee poikki sitten kun olemme varmoja että lapsiluku on tässä.
Mun mielestä on törkeetä olla käyttämättä ehkäisyä ja ottamatta sitten kantaa aborttiin tai siihen pidetäänkö lapsi. Ap:n mies on perheen kolmas lapsi.

Yhteistyössä