Kertokaa omista mokista äitiydessä niin ei ole niin paha mieli

  • Viestiketjun aloittaja "herkkis"
  • Ensimmäinen viesti
"herkkis"
Puolitoistavuotias lapsi pääsi karkaamaan pihan portista ja oli parkkipaikalla kun joku vanha pariskunta hänet nappasi ja toi lähemmäs kotia. Olin laittamassa ruokaa enkä tiennyt, että vieras lapsi osaisi avata porttiamme. Kun koira haukkui täysiä niin menin katsomaan, että mitäs nyt ja siellä lapsi parkui ja pariskunta tivasi, onko minun lapsi. Sanoin, että on ja etten kuullut yhtään kun olin ruokaa laittamassa ja olin varmasti hätääntyneen näköinen. Mies tunsi ymmärtävän enemmän, että ihan inhimillinen virhe tässä oli tapahtunut, mutta nainen sätti useaan kertaan, että enkö yhtään katso lapseni perään ja kyllä pitää katsoa perään. Eikä edes nuo sanat vaan se halveksiva katse minkä häneltä sain. Hymyilin vain ja sanoin, että tietysti pitää ja vastaavaa sellaisella hämmentyneellä äänellä.

Jäi vaan tosi paha mieli. Kyllähän minä tein selkeän virhearvioinnin, kun en hoksannut isomman osaavan porttia aukaista, en siis sitä tarkoita, että olisin itse oikein toiminut, mutta tuli niin paskaäitifiilis kun olla ja voin.

Lapsi siis saa pikkuisella pihallamme leikkiä vapaasti jos laitan vaikka ruokaa, käyn vessassa tai vastaavaa ja portin se lukitus on niin ylhäällä, ettei vielä aikoihin sitä yletä avaamaan.
 
älä välitä
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä joiden tekee mieli sättiä toisia jos tekee kuitenkin ihan inhimillisen virheen, sehän on VAHINKO. Eikä heti tarvitse ajatella, että kyse on varmasti siitä, ettei lapsen perään katsota. Joskus voi unohtaa jotain tai arvioida jonkin tilanteen väärin tai olla ajattelemattakin väsymystään. Tietysti se on pelottava asia jos lapsi parkkipaikalle pääsee, mutta ei se äidin sättiminen mitään auta. Eiköhän äiti pelästy jo tarpeeksi siitä, että lapsi on sinne ehtinyt kävelemään?! Tuskin enää ajattelee tämän jälkeen, ettei se vieras osaisi porttia avata... Joillakin ihmisillä on vain pakko aina ajatella pahinta, suorastaan laiminlyöntiä kun jotain tapahtuu.
 
alkuperäinen-
Minusta puolitoistavuotiasta ei päästetä pihalle ilman aikuisen valvontaa.
Miksi ei voi päästää? Portti on aina kiinni eikä sitä osaa avata, alue on hyvin pieni ja yhteydessä olohuoneeseen ja on yhtä hyvä tai huono näköyhteys kuin meidän olkkariin. En ymmärrä miksi ei voisi päästää? Tässä tapauksessa se virhe tuli siitä, että vieras avasi portin ja virhearviointina tein juuri sen, etten ajatellut hänen pystyvän siihen portti on nimittäin aika korkea. Olisi pitänyt ottaa tämä tietysti huomioon, mutta jostain syystä en ajatellut tarpeeksi.
 
tuotanoin
Miten se eroaa esimerkiksi omasta olohuoneesta jos se on pieni suljettu alue?
Esimerkiksi niin, että viereisestä keittiöstä näkee ja kuulee, mitä lapsi tekee. Eikä lapsi pääse karkaamaan tielle. Oma olohuone on luultavasti lapsen kannalta turvalliseksi sisustettu, ulkona voi olla moniakin vaaranpaikkoja (etenkin jos sieltä pihasta pääsee karkaamaan).

Et ehkä tosissasi kysy..?
 
äetee
Vauva on matkustanut kaukalossa turvavyöt auki, kun en unihuuruisaani älynnyt laittaa kiinni. Olen jättänyt 2v lapsen sormet auton oven väliin. Nuorempi poltti kätensä, kun seurasin tilannetta vieressä. Äitikin on valitettavasti ihminen ja KUKAAN ei ole virheetön. Onneksi ei käynyt mitenkään.
 
alkuperäinen-
Ettekö koskaan käy esimerkiksi vessassa niin, että puolitoistavuotias on toisessa huoneessa leikkimässä? Ette tee keittiössä ruokaa kun lapsi leikkii olkkarissa?
 
tuotanoin
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen-;30062988:
Miksi ei voi päästää? En ymmärrä miksi ei voisi päästää?
Ai tämän tapahtuneenkaan jälkeen et ymmärrä?

Virhe on virhe, jos sen tekee kerran ja ottaa opiksi. Jos sitä virhettä toistaa aina vaan, niin se on tyhmyyttä, ei virhe.
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput
alkuperäinen-
Esimerkiksi niin, että viereisestä keittiöstä näkee ja kuulee, mitä lapsi tekee. Eikä lapsi pääse karkaamaan tielle. Oma olohuone on luultavasti lapsen kannalta turvalliseksi sisustettu, ulkona voi olla moniakin vaaranpaikkoja (etenkin jos sieltä pihasta pääsee karkaamaan).

Et ehkä tosissasi kysy..?
Meillä piha on niin, että sama näköyhteys kuin olohuoneeseen ja parempi kuin esim makkariin, eli eipä siinä eroa. Lapsi ei sieltä pääse karkaamaan, mutta nyt meillä olikin se vieras jonka en tiennyt osaavan porttia aukaista. Sama vaara sisätiloissa, toinen voi mun ollessa vessassa avata oven ja päästää lapsen etupihalle.

Piha on laitettu puolitoistavuotiaan mukaisesti turvalliseksi. Kaikki sellainen mistä voisi aiheutua vaaraa, on poistettu.
 
tuotanoin
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen-;30062995:
Ettekö koskaan käy esimerkiksi vessassa niin, että puolitoistavuotias on toisessa huoneessa leikkimässä? Ette tee keittiössä ruokaa kun lapsi leikkii olkkarissa?
Etkö ymmärtänyt lukemaasi? Onko sulla ulko-ovi sellainen, että lapsesi pääsee kadulle hortoilemaan sinun ollessa vessassa? Jos on, niin kannattaa tehdä sille jotain.
 
alkuperäinen-
Niin ja lapsi ei tietenkään enää saa leikkiä pihalla kun vieras on täällä jos olen laittamassa ruokaa, veskissä tai muualla kuin vieressä. Sen otin toki opikseni, kyllä lapsi saa tästälähinkin leikkiä muuallakin kuin minun hengittäessä niskaan.
 
alkuperäinen-
En ilmeisesti ymmärrä lukemaani, kun en vieläkään hoksaa mitä eroa on antaa lapsen leikkiä pienellä rivarin pihalla kuin että leikkisi meidän olkkarissa. Ihan samalla tavalla siihen näkee seinän kokoisista ikkunoista kuin okkariinkin. Lapsi ei todellakaan pääst pihasta omin avuin, minä tyhmänä en vain siihen tottuneena ottanut huomioon, että isompi lapsi sen osaa avata. Se ei tule toistumaan tietenkään.
 
asfgh
Voi huoh mitä jeesustelua taas palstalla. Tottakai lapsi voi leikkiä siinä pihalla jos on suljettu alue, eihän ap tässä todellakaan mitään virhettä tehnyt vaan siinä ettei tiennyt ison lapsen avaavan porttia. Kyllä meilläkin saa lapset leikkiä vaikka parvekkeella kun on lasitettu ja korkeat seinät. Ei ne siitä ulkoilmasta pilalle mene vaikka äiti olisi vessassa. :LOL:

Tästä viisastuneena hankit jonkin viritelmän porttiinne ettei pääse toistumaan tai menet mukaan jos on muita vieraita. Ei siinä sen kummempaa. Ei sitä täydelliseksi muutu vaikka äidiksi tulee, turha potea mitään kamalia tuskia asiasta. Mitään ei sattunut ja teet selväksi nyt, ettei satu tulevaisuudessakaan. :)
 
alkuperäinen-
Voi huoh mitä jeesustelua taas palstalla. Tottakai lapsi voi leikkiä siinä pihalla jos on suljettu alue, eihän ap tässä todellakaan mitään virhettä tehnyt vaan siinä ettei tiennyt ison lapsen avaavan porttia. Kyllä meilläkin saa lapset leikkiä vaikka parvekkeella kun on lasitettu ja korkeat seinät. Ei ne siitä ulkoilmasta pilalle mene vaikka äiti olisi vessassa. :LOL:

Tästä viisastuneena hankit jonkin viritelmän porttiinne ettei pääse toistumaan tai menet mukaan jos on muita vieraita. Ei siinä sen kummempaa. Ei sitä täydelliseksi muutu vaikka äidiksi tulee, turha potea mitään kamalia tuskia asiasta. Mitään ei sattunut ja teet selväksi nyt, ettei satu tulevaisuudessakaan. :)
Näin teen, kiitos. :)
 
alkuperäinen-
Alkuperäinen kirjoittaja äetee;30062992:
Vauva on matkustanut kaukalossa turvavyöt auki, kun en unihuuruisaani älynnyt laittaa kiinni. Olen jättänyt 2v lapsen sormet auton oven väliin. Nuorempi poltti kätensä, kun seurasin tilannetta vieressä. Äitikin on valitettavasti ihminen ja KUKAAN ei ole virheetön. Onneksi ei käynyt mitenkään.
Onneksi tosiaan, hankin jonkinlaisen varman lukon tuohon porttiin niin ei pääse vahingossakaan enää toistumaan!
 
sattuu noita
Meiltä pääsi puolitoistavuotias katoamaan kylpylässä siellä hotellin puolella. Oli osannut avata hoyellihuoneen oven ja oli viitisen minuuttia harhaillut käytävällä. Mä kuivasin tukkaa kylppärissä ja mies katsoi telkkaa huoneen puolella, ja molemmat luuli et lapsi on toisen kanssa.

Lähdettiin etsimään ja lopulta lapsi löytyi yhden toisen perheen hoivista, olivat just viemässä lasta respaan.

Joo oli huono äiti -fiilis täälläkin.

Lisäksi lapsi on kävellyt esim lampeen syksyllä kun oon ollut pari metriä liian kaukana jne.
 
alkuperäinen-
Meiltä pääsi puolitoistavuotias katoamaan kylpylässä siellä hotellin puolella. Oli osannut avata hoyellihuoneen oven ja oli viitisen minuuttia harhaillut käytävällä. Mä kuivasin tukkaa kylppärissä ja mies katsoi telkkaa huoneen puolella, ja molemmat luuli et lapsi on toisen kanssa.

Lähdettiin etsimään ja lopulta lapsi löytyi yhden toisen perheen hoivista, olivat just viemässä lasta respaan.

Joo oli huono äiti -fiilis täälläkin.

Lisäksi lapsi on kävellyt esim lampeen syksyllä kun oon ollut pari metriä liian kaukana jne.
Kiitos näistä. Jotenkin tuntuu "hyvältä" ettei ole ainoa. :D Vaikka ikäviähän nuo ovat.
 
Voihan lapsi esim. löytää sieltä kiven ja työntää sen suuhunsa ja tukehtua siihen jne jne. Näen joka paikassa erilaisia uhkia loukata itsensä. Siksi suhtaudunkin aika jyrkästi ihmisiin, jotka ovat minun silmissäni liian huolettomia. Esim. yksi tuttuni ei katsonut vähääkään alle 2-vuotiaansa perään yhdessä isossa tapahtumassa. Ei ole kuin silmänräpäys, niin taapero on hävinnyt ihmispaljouden joukkoon.
Enkä kyllä hyvällä katso sellaisiakaan, jotka antavat taaperonsa repiä ja raastaa lemmikin turkkia, istua päälle jne jne. :kieh:
 
alkuperäinen-
Voihan lapsi esim. löytää sieltä kiven ja työntää sen suuhunsa ja tukehtua siihen jne jne. Näen joka paikassa erilaisia uhkia loukata itsensä. Siksi suhtaudunkin aika jyrkästi ihmisiin, jotka ovat minun silmissäni liian huolettomia. Esim. yksi tuttuni ei katsonut vähääkään alle 2-vuotiaansa perään yhdessä isossa tapahtumassa. Ei ole kuin silmänräpäys, niin taapero on hävinnyt ihmispaljouden joukkoon.
Enkä kyllä hyvällä katso sellaisiakaan, jotka antavat taaperonsa repiä ja raastaa lemmikin turkkia, istua päälle jne jne. :kieh:
Ostin sen verran suuria kiviä pihallemme, ettei niihin voi tukehtua. Olen siis sisustanut pihammekin sen mukaan, että meillä on nt taapero, kuten muutkin huoneet, että voisi elää vähän huolettomammin.
Lähes koko piha on terassin peitossa ja kasvit mytkyttömiä, kuten sisätilankin kasvit.
 

Yhteistyössä