Syksyllä paluu töihin edessä, ahdistaa kun lapset joutuvat päiväkotiin!

  • Viestiketjun aloittaja en tiedä mitä tehdä!
  • Ensimmäinen viesti
en tiedä mitä tehdä!
Siis ihan suunnaton ahdistus jo nyt. Vanhempi täyttää jo 3v silloin mutta nuorempi on vasta 1v4kk. Taloudellinen pakko, ei enää keinoja venyttää senttejä.

Teemme kolmivuorotyötä molemmat, joten lapsilla saattaa olla paljon vapaitakin jos työmme osuvat niin että olemme vuoronperään vapailla. Silloin päiviä hoidossa tulisi n. 3 viikossa. Välillä varmaan myös mummo voisi olla apuna, esim. hakea iltaisin ettei mene myöhään iltaisin haku.

Haluaisin hoitaa lapsiani vielä kotona, mutta pakko mennä töihin. En tiedä miten selviän tästä itse. Nuorempi on vielä niin pieni, että pahalta tuntuu pistää hoitoon.

Onko muilla mennyt miten päivähoidon aloitukset pienenä?
 
"puuhippa"
Jaa no mun lapsi ei olisi kyllä viihtynyt kotona, tarvitsi muita lapsia ympärileen. Tämä mielenkiinto ja kaipuu alkoi 1v 3kk iässä. Ei olisi ollut hyväksi pitää häntä kotona väkisin.
 
no onpas
[QUOTE="puuhippa";30051930]Jaa no mun lapsi ei olisi kyllä viihtynyt kotona, tarvitsi muita lapsia ympärileen. Tämä mielenkiinto ja kaipuu alkoi 1v 3kk iässä. Ei olisi ollut hyväksi pitää häntä kotona väkisin.[/QUOTE]

Onpas huonot kotiolot, kun jo tuossa iässä kaipasi pois kotoa.
 
"jaa"
No kyllä sitä on kerhoja ja harrastuksia mihin viedä, joten ainakin kaupunkilaisten on ihan turha väittää että lapsi kaipaa päiväkotiin.

Mutta aloittajalle sanoisin että älä ahdistu, pääasia on että lapsella on turvallinen hoitaja.
 
"mamama"
Meidän esikoinen meni päiväkotiin 1 v 3 kk ikäisenä. Kaikki on sujunut hienosti. Eniten vaikuttaa sun oma asenne, älä anna lasten huomata, että olet ahdistunut. Myyt päiväkodin lapsille kivana paikkana, jossa on mukavat hoitajat ja kivat lelut.

Todennäköisesti sinä olet se, jolle tämä on vaikein paikka. Normilapset sopeutuu kyllä hienosti. Maailmalla mennään tosi paljon nuorempanakin hoitoon ja hyviä ihmisiä niistäkin kasvaa. Tsemppiä <3
 
en tiedä mitä tehdä!
Niin, tuo kolmevuotias on kyllä niin reipas ja sosiaalisesti kyvykäs että hänen pärjäämistään en epäile. Pienempi mietityttää, kun on luonteeltaan sellainen arka ja äidissä kiinni oleva pikkuinen. Mutta muuta ratkaisua en vaan enää keksi.
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä mitä tehdä!;30052131:
Niin, tuo kolmevuotias on kyllä niin reipas ja sosiaalisesti kyvykäs että hänen pärjäämistään en epäile. Pienempi mietityttää, kun on luonteeltaan sellainen arka ja äidissä kiinni oleva pikkuinen. Mutta muuta ratkaisua en vaan enää keksi.
Sen mukaan sitten menette. Alussa se tietysti näkyy varmasti jotenkin, mutta ei päivähoito mikään kidutusleiri lapsille ole. Pärjäävät siellä kyllä, ja tykkäävätkin olla.

Itselleni 2v on se kipuraja, mutta jos olisi PAKKO PAKKO PAKKO laittaa hoitoon aiemmin, niin sitten sen tekisin.
 
Neljälasta
Kolme lapsista on mennyt hoitoon(pph/pk) n.1v3kk-1v5kk ikäisinä. Hyvin ovat sopeutuneet ja normaaleja fiksuja lapsia kaikista on tullut.
Yksi lapsista oli hiukka yli 3v kun aloitti pk:n ja erittäin hankala oli koko eka vuosi päiväkodissa!
Eli oma kokemukseni, että paremmin nii pienemmät on sopeutuneet.
Meilläkin epäsäännöllisen hoitoajat, 10-12pv/kk lapset hoidossa, 5-8h päiviä
 
en tiedä mitä tehdä!
[QUOTE="Helvi";30052207]Paljonko teille sitten jää käyttörahaa nyt kuukaudessa?
Mietin vaan, että mimmoisilla summilla toisilla tulee se "pakko".[/QUOTE]


No just ja just tullaan toimeen, ei meillä jää mitään säästöön tai ylimääräistä. Kyllä tilipäivänä on tilit tyhjät. Ja kun syksyllä esikoinen täyttää kolme, kotihoidontuki tippuu, samoin kuntalisä. Samaan aikaan loppuu myös asuntolainan lyhennysvapaa. Olen tehnyt keikkatöitä viikonloppuisin, enempää en voi tehdä enää.
 
Täälläkin edessä
Mä taas niin odotan syksyä kun pääsee takaisin töihin pitkän tauon jälkeen! Lapset ovat tuolloin 3,5v ja 1v7kk, en usko että tulee isompia ongelmia. Hyvin meni sisaruksillaankin aikanaan kun suurinpiirtein samassa iässä hoidon aloittivat. Päiväkoti on tuttu, pari ystäväni lasta on siellä parhaillaankin joten tuttuja kavereita valmiina. Suuren osan henkilökunnasta tunnen jo isompien lasten ajalta.
 
hyvin se menee
Mä meen hyvillä mielin töihin syksyllä 8 vuoden kotiäitiyden jälkeen. Nuorin lapsi täyttää tuolloin 3. Uskon että hoidon aloitus menee hyvin ja koko perhe sopeutuu tilanteeseen. :)
 
vieras..
Samassa tilanteessa olimme keväällä, jolloin 3v ja 1v4kk aloitti osa-aikaisena 10pv/kk. Pienempi itki ehkä kahtena päivänä, mutta sitten reippaasti meni isosiskon kädestä kiinni pitäen hoitoon, ennen kesälomaa pienempi meni jo suurella innolla hoitoon. Vanhemmalla oli vähän vaikeempaa päikkäreiden aikaan, jolloin aika usein oli itkeskellyt ikävää, nallet eikä muut olleet auttaneet, mutta ymmärsi, että vanhempien piti töissä käydä. Kaikkein kauheintahan tää oli mulle, eli äidille, käsittää, että lapset pärjää sen muutaman päivän viikossa ilman minuakin.

Meillä hoidon aloitus oli varmaan siksi helppoa, kun pääsivät samaan ryhmään, katsotaan miten tilanne muuttuu syksyllä kun isompi vaihtaa isompien ryhmään.
 
vieras2
Tiedän tunteen. Välillä ahdistaa niin että heräilen keskellä yötä. Meillä alkaa hoito vasta 8kk päästä ja lapset on silloin melkein 6v ja 2,5v. Esikoisen vein aikoinaan 1v2kk vanhana ja oli se kyllä kamalaa (minulle). Pakko on pakko ja kaikkeen tottuu, vaikka onhan se tosi iso muutos. Hirveintä siinä on se kauhea kiire aamuisin, uniset lapset revittävä ylös sängystä pimeään ja kylmään;(
 
v'
Ala tekemään itse tai miehesi kanssa molemmat osittaista hoitovapaata, niin hoitoaikaa tulee vähemmän. Sitä saa tehdä siihen asti kun nuorempi lapsista menee 3.luokalle kouluun.
 
en tiedä mitä tehdä!
Ala tekemään itse tai miehesi kanssa molemmat osittaista hoitovapaata, niin hoitoaikaa tulee vähemmän. Sitä saa tehdä siihen asti kun nuorempi lapsista menee 3.luokalle kouluun.
Mä aloitan uudessa työpaikassa, eikös siinä ole joku aika kuin kauan pitää olla ollu töissä että saa jäädä näille perhevapaille? Miehen työssä ei ole mahdollista.
 
akava
Puuhippa 1v3kk ikäinen lapsi ei leiki toisten kanssa eikä varmasti osaa sanoa kaipaavansa leikkikaveria niin että höpöhöpö sinun jutuillesi. Kyllä sen ikäiselle paras on vielä olla kotona, jos on normaalit kotiolot. Mutta jos hoitoon on pakko viedä niin ei siitä nyt kannata mitään maata kaatavaa ongelmaa tehdä, hengissä ne muutkin lapset selviää...
 
v'
Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä mitä tehdä!;30052758:
Mä aloitan uudessa työpaikassa, eikös siinä ole joku aika kuin kauan pitää olla ollu töissä että saa jäädä näille perhevapaille? Miehen työssä ei ole mahdollista.
Ainakin vakituisessa työsuhteessa pitää 2kk aikaisemmin hakea osittaista ennen kuin sitä myönnetään, sitä en tiedä kauanko työsuhteen tulee kestää ennen kuin osittaista saa tehdä. Kysy työnantajaltasi!
 
"minna"
Meillä nuorin oli 1v10kk kun aloitti hoidon. Ahdisti myös ihan hirveästi. Olin tehnyt siihen asti keikkaa, mutta sekin alkoi käydä raskaaksi ja mahdottomaksi kun miehen piti tulla aikaisemmin kotiin. Pikkuisen helpotti kun lapset sai alottaa sisarustyhmässä. Mutta oikeasti ahdistus oli kamala. Kun hoito alkoi, Se menikin ihan hyvin ja Se arki alkoi tuntua ihan normaalilta. No kesän jälkeen lapset joutukin uuteen päiklyyn ja kaikki omiin ryhmiin. Taas uusi ahdistus, mutta taas sain huomata, että asiat järjesty ja kaikki menikin ihan hyvin. Tsemppiä syksyyn! Uskon, että silläkin ahdistus helpottaa kun pääsette alkuun.
 
Puuhippa 1v3kk ikäinen lapsi ei leiki toisten kanssa eikä varmasti osaa sanoa kaipaavansa leikkikaveria niin että höpöhöpö sinun jutuillesi. Kyllä sen ikäiselle paras on vielä olla kotona, jos on normaalit kotiolot. Mutta jos hoitoon on pakko viedä niin ei siitä nyt kannata mitään maata kaatavaa ongelmaa tehdä, hengissä ne muutkin lapset selviää...
höpöhöpö sulle, kannattas olla eristämättä sitä lasta niin huomaisitte niistä uusia puolia.
 
Viimeksi muokattu:
5+2+lemmikit
Kyllä ne asiat sujuu, älä murehdi. Lapset sopeutuu.

Mutta mietin sitä että eikö pelkkä keikkailu riittäisi? Kun kahden lapsen hoitomaksu on helposti kk 550e niin vaikka kht onkin pieni niin luulisi että kht ja keikkailui toisi jonkinlaisen elannon kun en ole hoitomaksuja, työmatkoja jne. Kun taas pienipalkkainen työ, esim. 2500 brutto, verojen jälkeen noin 1800e, siitä pois hoitomaksu jää 1300 ja siitä matkakulut yms. niin ei kovin paljon rahaa silti jää...
 
dddd
Laita pääsi kuntoon ensin. Käy vaikka juttelemassa jonkun ammattilaisen kanssa. Ei tuollainen ahdistus ole normaalia. Pilaat sillä lapsiltasikin mukavan asian elämässä. Päiväkotiin pitäisi mennä positiivisella mielellä. Sieltä lapseni sai heti parhaan kaverin, joka on ollut hänelle tärkeä jo monet vuodet. Kävivät myös eskarin ja aloittivat ekaluokan yhdessä. Erottamaton parivaljakko.
 

Yhteistyössä