Kuravaatteet päiväkotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "woo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"woo"

Vieras
Pitäisi ostaa ihka ensimmäiset kuravaatteet päiväkotikäyttöön. Mitä pitää ottaa huomioon? Onko suosikkimerkkejä hyvällä hinta-laatusuhteella? Minkä kokoiset ne pitäisi olla, lapset ovat nyt 89cm ja 108cm

Onko jotain vinkkejä antaa koosta? Eikö niiden sisälle pitäisi mahtua toppahaalarit ja lähipuiston lelut? Ajattelin tosiaan tilata ne. Onko ticketin rubber rain puvut millaisia? Tai Olisiko esim Reima parempi päiväkotiin?

Ei kannata ostaa mitään kovin kalliita (mm. häviämisriski). Reilusti toppavaate- ja kasvunvaraa. Ennen päiväkotiin viemistä tussilla isoilla kirjaimilla lapsen nimi kaikkiin vaatteisiin.

Sellaisia missä on vuori sisällä en välttämättä ostaisi, koska ovat kuumia lämpimänä vuodenaikana. Poislukien kurahanskat, joissa jonkinlainen vuori on hyödyksi, koska silloin lapsen ei välttämättä tarvitse laittaa useampia hanskoja päällekkäin ja aivan kuumimmalla kelillä on harvemmin märkää.

Jonathanilla on hyviä kuriksia, materiaali ohutta, malli aika leveä, joten ovat mukavat päällä. Hinta-laatusuhteeltaan loistavat. Ovat aika reilua kokoa, mutta ottaisin koot 98cm ja 116cm.

Vielä mielipide ns. tavallisista ulkovaatteista joiden luvataan kestävän vettä. Niitä ei kannata ostaa kuravaaatteiden korvikkeiksi, koska vesisuojakalvolla on taipumus hajota kulutuksen, pesujen ja kuivauskaappikäsittelyn myötä. Kalvon hajoamisen jälkeen "vedenkestävyydellä" on lähinnä se vaikutus, että se pitää veden vaatteen sisäpuolella kuivatessa, mutta ei mitenkään estä veden menoa ulkopuolelta vaatteen sisälle.

Kuivauskaappia kestämättömään haalariin tms. voi toki yrittää kirjoittaa "ei kuivauskaappiin", mutta todennäköisesti se päätyy ennemmin tai myöhemmin silti sinne kuivauskaappiin, joko epähuomiossa (niitä märkiä haalareita on 20 yhdessä kasassa...) tai jonkun satunnaisen kokemattoman, ulkopuolisen tms. laittamana.

Halvimmat mitä löytyy... Itse olen ostanut Tarjoustalosta pisara merkkisiä joita saa usein alesta. Kestää sen minkä tarvii kestää. Ovat materiaaliltaan pehmeät eikä mitään tönkköjä. Tavallisesti yksi koko isompi mitä vaatteet muuten on ollee hyvät. Kurahanskoista ainakin meidän pk.ssa on toivottu että mieluummin vuorettomat. Vuorettomat + ohuet villalapaset alla on lämpimämpi yhdistelmä ja kuivuu nopeammin kuin vuorelliset.

Kaikki kannattaa nimikoida. Itse vierastan tuota "tussilla isosti nimi" linjaa. Meillä oli samanlaiset sandaalit kuin yhdellä toisella lapsella. Nimikoitu, tietenkin. Eikös tämän toisen lapsen äiti ottanut meidän sandaalit ja vetänyt isolla niihin oman lapsen nimen. Houkan otti päähän kun meillä oli uudet ja heillä kaksi muutakin nimeä niissä kengissä.... Jos olisi laittanut nätisti ei olisi haitannut mutta mustalla tussilla beigejen sandaalien pohjaan. :/

Mä suosin ulkovaatteissa muuten Reimaa, mutta kuravaatteet on ollu mun kokemuksen mukaan luvattoman huonoja. Kaikki oon joutunu ennemmin tai myöhemmin (yleensä ennemmin) reklamoimaan kun parin käytön jälkeen päivä paistaa läpi. Halvemmat, esimerkiks Jonathanit, on kestäny paljon paremmin. Ihan älyttömän isoja vaatteita ei kannata ostaa, koska ne ei sitte pysy päällä kovin hyvin ja hörppää helpommin vettä. Toisaalta viileemmillä keleillä sinne alle pitäis tosiaan saada mahtumaan ne ulkovaatteetkin alle (talvella talvivaatteet). Jos tilaa jostain niin kannattaa ottaa vaikka rinnakkaiskokoo pari settiä ja kokeilla kotona että mikä menee vielä ulkovaatteiden päälle suht sujuvasti (moni isompi nettiliike edelleen tarjoaa ilmasen palautusmahollisuuden), tai sitte kannattaa mennä kauppaan lapsen kanssa kokeilemaan.

Housuiks suosittelen ilman muuta haalarimallia ainaki pienemmille lapsille. Ja ne fleecevuorelliset kuravaatteet on sillon tosi hyvät, kun ulkona on sen verran viilee ettei pelkät sisävaatteet riitä kuravaatteiden alle. Lapsen on paljon helpompi pukea pelkät yhet ulkovaatteet kuin ensin ulkovaatteet ja siihen kuravaatteet päälle. Liikkuminenkin on helpompaa. Mutta ainooks kuravaatteeks en ostais vuorellisia.

Kuravaatteet muuten nimeen omaan ON paljon päiväkodissa käytössä jos on kosteita kelejä. Itse oon todennu parhaimmaks pestä niitä pikapesussa mahollisimman usein käytön jälkeen. Toisten mielestä jatkuva peseminen kuluttaa kumipinnan, mun kokemuksen mukaan taas se hiekka kuluttaa ne rikki jos ne on aina yltä päältä kurassa ja kuivuttuaankin kuorrutettu kuivalla hiekalla ja sitte ne pyörii jossain kuivauskaapeissa, täysissä naulakoissa ja lokeroissa. Lapsen on huomattavasti kivempikin pukee puhtaita kuravaatteita päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja tätsy;30023411:
Vielä mielipide ns. tavallisista ulkovaatteista joiden luvataan kestävän vettä. Niitä ei kannata ostaa kuravaaatteiden korvikkeiksi, koska vesisuojakalvolla on taipumus hajota kulutuksen, pesujen ja kuivauskaappikäsittelyn myötä. Kalvon hajoamisen jälkeen "vedenkestävyydellä" on lähinnä se vaikutus, että se pitää veden vaatteen sisäpuolella kuivatessa, mutta ei mitenkään estä veden menoa ulkopuolelta vaatteen sisälle.

Kuivauskaappia kestämättömään haalariin tms. voi toki yrittää kirjoittaa "ei kuivauskaappiin", mutta todennäköisesti se päätyy ennemmin tai myöhemmin silti sinne kuivauskaappiin, joko epähuomiossa (niitä märkiä haalareita on 20 yhdessä kasassa...) tai jonkun satunnaisen kokemattoman, ulkopuolisen tms. laittamana.

Vedenpitävät ulkovaatteet hyvin huollettuina pitää aika hyvin lähinnä mietoa sadevettä ja vähäistä kosteutta maassa. Kuravaatteita ne ei korvaa mitenkään jos oikeesti kunnon sateella tai märällä kelillä ulkoillaan pitkästi, kuten päiväkodissa. Mutta eipä ole vesi menny sisävaatteisiin asti tosi kurjallakaan kelillä, jos on vedenpitävä haalari alla ja kuravaatteet siinä päällä.

[QUOTE="woo";30023444]Eikö tuo 116 pienemmälle ole ihan älyttömän kokoinen? Eikö ne Reimat ole muutenkin isoja[/QUOTE]

Mä oon samaa mieltä. 89 senttiselle lapselle ostaisin varmaan 98 senttiset vaatteet ja 108 senttiselle 116 senttiset vaatteet. Riippuu tietenki lasten ruumiinrakenteista ja vaatteiden merkistä/mitotuksesta, mutta meijän lapsi olis 89 senttisenä hukkunu 116 senttiseen kurapukuun.

[QUOTE="Hömelö";30023460]Mä oon samaa mieltä. 89 senttiselle lapselle ostaisin varmaan 98 senttiset vaatteet ja 108 senttiselle 116 senttiset vaatteet. Riippuu tietenki lasten ruumiinrakenteista ja vaatteiden merkistä/mitotuksesta, mutta meijän lapsi olis 89 senttisenä hukkunu 116 senttiseen kurapukuun.[/QUOTE]

Mä kanssa epäilen, että lapsen ei ole mitään toivoa löytää itseään ulos noin suuresta.. Mä tosiaan pari edullista vaihtoehtoa olen löytänyt lapsille kelpaavassa värissä, mutta Kokoa 116 ei vaan oikein löydy ja ilmeisemmin Reiman kuriksia ei kannattaisi hankkia. Onkohan kukaan käyttänyt Mikk-Line kuriksia? Voisikohan niistä valita 104 ja 122?

Värinhän pitää olla kuulemma punainen tai keltainen ja äidillä on fiksaatio, että övat samanlaiset.

ostin mun 92cm 98 giraffin housut ja takin,hyvin tilavat tosi paljon kasvuvaraa ja allekkin mahtuu näitä käytän myös kotona eli ei ole koti ja päikky sadevaatteita erikseen

[QUOTE="Nappi";30023439]Vedenpitävät ulkovaatteet hyvin huollettuina pitää aika hyvin lähinnä mietoa sadevettä ja vähäistä kosteutta maassa. Kuravaatteita ne ei korvaa mitenkään jos oikeesti kunnon sateella tai märällä kelillä ulkoillaan pitkästi, kuten päiväkodissa. Mutta eipä ole vesi menny sisävaatteisiin asti tosi kurjallakaan kelillä, jos on vedenpitävä haalari alla ja kuravaatteet siinä päällä.[/QUOTE]

Tai sit teillä on ollut tosi surkeaa laatua vedenpitäviä. Meillä ei kotona käytetä ollenkaan kuravaatteita,päiväkotiin ne on ostettu kun kerta sellaisia kaipasivat. Kotona tenavat pysyy kyllä kuivina kosteussuojapuvuissakin. varsinkin kun kiinnittää pesuissa huomiota oikeisiin aineisiin niin huoletta voi pestä useastikin.

Mä oon tykänny eniten Aartolahden kuriksisita. On hyvät ja kestävät ja oikean malliset monille lapsille. Reimoissa on muistaakseni tarrat joilla laitetaan kiinni eivätkä toimi kovin hyvin. Kannattaa ostaa muutamaa kokoa isommat kuin tavalliset vaatteet on. Meillä oli aina lapsella kahdet vermeet, toisen pienemmät ja toiset isommat oli esim. 100 ja 110 cm. Talvella pitää sitten olla reilummat tai sitten ainakin loska-aikana fleecevuorellinen asu on kätevä ja pienemmälle myös sellainen kurahaalari voisi olla kätevä ja sen alle sitten villahaalaria tai gleeceä. Valinnanvaraa kyllä löytyy.

Vedenpitävät ulkovaatteet riittää mun kokemuksen mukaan loistavasti. Kaatosateella eivät ole ulkoilleet kertaakaan, mutta jos vie kurikset, niin lapsia haudotaan niissä koko kevät vaikkei sataiskaan. Esikoinen lähtee nyt kouluun, eikä ole koskaan omistanut kuriksia. Kuivana on pysynyt.

Koko riippuu tosi paljon merkistä. Mutta liian pienet ja liian isot kurikset on molemmat lapselle hankalat käytössä. Suosittelen sovittamista :). Hoitajan näkökulmasta vuorettomat kuravaatteet paremmat, koska helpompi saada kuivaksi ja vaatetus sopivaksi kelillä kun kelillä. Varsinkin vuorelliset kurahanskat on kamalia! Kuivatus hankalampaa ja alkavat nopsaan haista hirveälle.

[QUOTE="Mie";30023789]Varsinkin vuorelliset kurahanskat on kamalia! Kuivatus hankalampaa ja alkavat nopsaan haista hirveälle.[/QUOTE]

Helppoahan niiden kuivatus on. Senkun vetää vuoren ulos (tai jos se ei onnistu niin kääntää hanskan ympäri). Ulosvedetty vuori on yleensä aika höttöistä ainetta ja kuivuu nopeasti.

Minusta paljon hankalampia kuivatettavia ovat tavalliset hanskat, kaikkein pahimpina sellaiset "waterproof"-hanskat, joita ei saa käännettyä ympäri. Em. "waterproof"-hanskoja saa pahimmillaan joskus pitää toista tuntia suoraan kuivauskaapin 80-asteisen töhön alla, eivätkä ne silti kuivu kokonaan.

Yhteistyössä