Hoito alkaa, mitä kaikkea mahdollista pitää hommata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan tyhmä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan tyhmä äiti

Vieras
Lapset lähtee pph:lle hoitoon ja mietityttää mitä kaikkea pitää varata mukaan.

Pienimmälle vaippoja ainakin. Riittääkö yhdet sisävaihtovaatteet?
Kuravaatteet on, monet kengät pitää olla? Entäs rukkaset? Pitääkö olla myös vaihto ulkovaatteet pipoja myöten?

Onko varavaatteet pidettävä siellä säilössä, sitten pitäisi kotiinkin olla pitovaatteet ja varavaatteet. Voi apua mikä määrä kenkiä ja haalareita!

Äh, paniikki iskee, mikä riittää?

Meillä on syksyllä lapsilla ollut ihan välikausipuku, kurahousut ja kumpparit ollaan lenkkareiden lisäksi viety päiväkotiin. Sormikkaat ja lippis/pipo sään mukaan. Repussa vaihtosisävaatteet eli alushousut, pusero, sukat ja housut. Näillä syksy ja sitten ilmojen kylmetessä villapusero, villasukat ja kintaat on viety lokeroon. Siitä sitten vielä ilmojen kylmetessä toppahaalari, talvihattu, talvikintaat ja talvikengät käyttöön.

Ei meillä ole ollut mitään varaulkovaatteita hoidossa. Yksi haalari ostettu lapselle ja sitten isoveljen vanha puku on ns. varapuku.

Meillä ovat päiväkodissa mutta eiköhän pph:lla ole samat kuviot eli kuravaatteet ja kumpparit meillä on siellä aina säilytyksessä. Ulkovaatteet ja sisävaatteet erikseen. Sekä varapikkarit/varakalsarit ja varasukat.

Meillä on nyt kuivaksiopetteluaikana 4 legginsit, 4 sukat & 4 pikkarit, pari t-paitaa, farkut, colleget, tuulitakki yms.. Muut rionat kurikset ym..
Kirppikseltä leggareita ja t-paitoja oon ostanu varavaatteiksi.

lapset olleet aina pph:lla ja olen kyllä vienyt aina esim kumpparit ja ulkovaattet kotiin. En usko, että hoitajat haluaa niitä viikonloppuisin ja lomilla kotonaan säilytellä. Parit sisävaatteet, vaihtokäsineet, kuravaatteet tarvittaessa. Vaippoja vien koko paketin ja hoitaja sanoo, kun alkaa olla lopussa.

Kannattaa ehdottomasti kysyä pph:lta mitä varusteita toivoo löytyvän ja voiko mitä jättää hänelle säilöön! Päiväkotiin verrattuna tilanne on sikäli erilainen, että pph säilyttää niitä teidän ja muiden lasten kamoja omassa kodissaan! Tilaa ei siis ehkä ole kovin paljon ja voi olla, että toivoo vietävän esim. kuravaatteet joka päivä kotiin.

Yhdet vaihtovaatteet per päivä riittää ja jos ne voi olla siellä hoidossa säilössä niin aina helpompi teille, ettei tartte kuskailla. Päiväkodissa ollessa tosiaan oli käytännöllisintä olla kahdet sadevaatteet ja saappaat. Toiset oli koko ajan valmiina hoitopaikassa ja kotona omat, niitä tartti vähemmän. Mutta toi säilytys saattaa tosiaan olla ongelma siksi on hyvä kysyä ihan suoraan.

Totta tuo että säilytys pph:lla eri juttu kuin päiväkodissa, tarvittavat vaatteet varmaan samat (iästä riippuen) mutta se on tietysti pph:n koti ja kaikilla tilaa ei tietysti ole.

Vaippojenkin kanssa on niin, että osa haluaa housuvaippoja, osa ehdottomasti teippivaipan koska sen voi vaihtaa housut kintuissa vaikka. Päiväkoteihin taitavat haluta aina teippivaipat?

Parempi varmaan 2 sisävaatekertaa vaihdettavaksi, erityisesti sukkia on hyvä olla muutama pari. Sitten äkillisiä kylmiä ilmoja varten joku fleece tai neule haalarin alle lisättäväksi. Varahankat on hyvä olla, mutta varahaalaria ei tarvitse. Meillä on aina ollut varapipokin matkassa, mutta pipo harvemmin sotkeentuu.

Meillä oli reppu pph:n luona viikon ja perjantaina tuotiin kotiin. Riippuu varmaan pph:sta kuinka paljon suostuu kotonaan säilyttämään.

Laita mukaan riippuen lapsen iästä
- vaipat
-tutti/ tuttipullo
- unikaveri jos on
- joku tuttu asia kotoa (vanhempien kuva, äidin yöpuku jne)
- kumpparit/ lenkkarit/ kävelykengät sään mukaan
- kassiin isommalle yksi vaihtovaatekerta ja pienemmälle kaksi vaihtovaate kertaa.
Jos lapsi harjoittelee potalla käymistä ja on osan päivästä pikkareilla niin useat pikkarit ja housut mukaan kun vahinkoja voi sattua.
- välikausipuku jos vedenkestävä niin ei tartte sadevaatteita. tarkista hoitajalta miten hän haluaa...
- kahdet rukkaset
- vaihtohattu

Sisävaatekassi voi olla hoitajan luona ja otatte sen mukaan jos kassiin tarvitsee lisäystä.
Meidän ryhmässä perhe kuljettaa ulkovaatteita kodin ja hoitopaikan välillä. Ei tarvitse ostaa monia haalareita ja kenkiä.

Soita hoitajalle ja kysy.

Lastenhoitaja

Kannattaa tosiaan kysyä hoitajalta. Itse olen varannut jokaiselle lapselle lokeron, joten vaatteita voi jättää meille. Vanhemmat saavat itse päättää vievätkö esim. kuravaatteet aina kotiin, vai jättävätkö meille.

Itse vaadin lapselle mukaan:
-vaippoja (tietenkin vain jos käyttää)
-parit sisävaatteet (sukkia, sisähousuja,paitoja, alushousuja) Ilmojen viilentyessä paksumpaa vaatetta esim. neuletakki mukaan.
-Ulkovaatteet (takki ja housut tai haalari), sekä hattu ja tarvittaessa hanskat tms.
-Kuravaatteet (sadetakki, kurahousut, saappaat, kurahanskat) tai vedenpitävä ulkoiluvaate.

Meillä on kuivauskaappi, joten saan helposti kuivaksi vaatteet.

Muita tärkeitä asioita ainakin minulla on:
-nimeä kaikki vaatteet. Itse en ainakaan tunnista mikä sukka on kenen lapsen.
-laita hoitoon sellaisia vaatteita, jotka saavat vähän sotkeentua.
-vaatteiden tulee olla mukavia päällä ja sellaisia että lapsi pystyy vaatteet pukemaan/riisumaan tai ainakin harjoittelemaan sitä.
-Unilelu (sellainen joka jää hoitopaikkaan) kannattaa laittaa mukaan.
-Kassi/muovipussi likaantuneita vaatteita varten (pyykinpesu ei ainakaan minun palveluihin kuulu)
-Likaantuneiden vaatteiden tilalle viet seuraavana päivänä vastaavat vaatteet (esim. sukkahousut likaantuneet, viet uudet sukkahousut).

Vaatteiden ei tarvitse olla hienoja merkkivaatteita, ihan perusvaatteet (puhtaat ja ehjät) käyvät :)