Mikä on normaaliruoka-annos? Entä päivän syömiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ylipainoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Ylipainoinen

Vieras
Olen ylipainoinen ja haluan laihduttaa. Olen tiivistänyt ylipainoni syyn vihdoin että se on liian suuret annoskoot. Herkkuja ei useinkaan syödä mutta terveellisempää ruokaa on alettu ostamaan ja kasviksia/salaattia joka aterialla. Annoskoko on vaan minulle ihan vieras käsite jo lapsuudestakin. Aina sai ja piti ottaa kunnolla ruokaa lautaselle ja kaikki oli pakko loppuun syödä.
Nykyään aikuisiällä lappaan ruokaa lautaselle ison määrän ja otan lisää. Syön niin kauan kuin sattuu mahaan ja on paha olo ja melkein oksettaa.

Otetaan esimerkkinä kalapuikot ja muusi.

Mun on helppo ottaa lautaselle 20 kalapuikkoa ja iso kasa muusia. Vatsalaukku suurentunut varmaankin. Eikä tuo määrä tee edes tiukkaa. Painan 130kg ja olen pitkä 173cm.

Haluaisin alkaa syödä normaaleja annoksia kun olen liikuntaakin lisännyt ja nyt lähdenkin juuri lenkille kävelemään.

Te normaalipainoiset ihmiset, kertokaa konkreettisia esimerkkejä ruokailustanne ja mitä syötte päivän aikana? Ihan ruokalistaa esim. aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.

Esimerkki mun päivän aterioista:

Aamupala: Kaurapuuro ja kahvi
Lounas: Kinkkupastaa iso annos ja patonkia pala jossa margariinia ja suolalihaa, salaattia
Välipala: Lihapiirakka 2 nakilla
Päivällinen: Iso annos makaronilaatikkoa ja muutama leipä, kasviksia
Iltapala: Ranskalaiset ja nakit

Kalapuikkoja (silloin äärimmäisen harvoin kun niitä syön), taidan ottaa viisi kappaletta. Lisäksi muusia pari kauhallista ja salaattia.

Tuosta esimerkkipäivästäsi poistaisin lounaalla leivän, leipä on aivan turha lisä, kun syöt jo pastaa. Välipalan muuttaisin terveellisemmäksi, esim. hedelmäksi tai rahkaksi, mutta jos lihis on pakko saada, yksi nakki riittää.
Päivälliseltä myös leivät pois, pastassa on jo riittävästi hiilareita.
Ranskalaiset ja nakit eivät ole iltapala vaan päivällistä tai lounasta vastaava ruoka. Eli iltapalalle sitten se leipäpala tai kaksi.

Onko sinulla oikeasti nälkä koskaan, kun syöt noin tuhdisti?

Minä syön kolme ateriaa päivässä. Syön sen verran, että olen kylläinen (se ei tarkoita vatsa täyteen)
Ruokani teen itse, paljon kasviksia, tarpeeksi proteiinia ja riittävästi rasvaa.

Aamupala: Lasi kivennnäivettä ja kahvi
Lounas: Harvoin mitään
Päivällä kkp kahvia
Päivällinen: 2 kananmunankokoista perunaa, 4-5 lihapullaa, dl porkkanaraastetta, 2dl tuoresalaattia
TAI 2dl jotain keittoa, pala ruisleipää, lasi-2 maitoa
Taas kkp kahvia.
Iltapala: rahka tuoreilla marjoilla TAI joku hedelmä

Eilisen ruokapväkirja:

Aamupala: Reissumiehen molemmat puolet, joissa oivariini, juustoviipale, salaatinlehti, kurkku ja tomaatti. Teetä maidolla + lasi tuoremehua

Lounas: 10 palan sushilajitelma, vettä, vihreää teetä

Välipala: smoothie, jossa banaani, mansikoita ja pinaattia

Päivällinen: spagettia ja neljä keskikokoista lihapullaa + kastiketta, tomaattia, maitoa

iltapala: pulla ja lasi kaakaota

Tänään:

aamupala: 3 pientä limppupalaa, jonka päällä oivariini ja 3 ohuenohutta leikkelettä, teetä maidolla + lasi tuoremehua

Lounas: eiliseltä 4 lihapullaa ja spagettia

Välipala: jäi väliin, lounas pitää edelleen nälkää

Päivälliseksi teen: lohta, riisiä ja kukkakaalia, maitoa

Iltapalaksi: varmaankin herkuttelen suklaalevyn jämät jääkaapista = rivi suklaata tai sitten pyöräytän marjasmoothien

En väitä, että söisin huipputerveellisesti, mutta paino pysyy paikoillaan tämäntyylisellä syömisellä.

Kaurapuuroa
Kahvia
Kasvispihvi (valmis apetit) possukastiketta kauhallinen
Rahkasmoothie mansikoita, puolukoita ja mustikoita.
pinaattikeitto munalla (2dl keittoa)
vähintään 3L vettä päivässä.

Itseä helpotti kun alotti niin että punnitsi ruuat. Hyvä määrä jos laihduttaa on n.100g lihaa/kanaa/kalaa. 40g pastaa/riisiä tai 2kpl pientä pottua, 200-300g salaattia/kasviksia. Nää siis raakoina punnittu =) Nykyään en enää punnitse vaan otan ruokaa suunnilleen aina samanverran ulkomuistista.

Aamulla:

kaksi keitettyä kananmunaa
2dl maustamatonta jugurttia ja 1dl mustikoita
3dl kermakahvia

Lounaalla:
riisiä ja uunilohta
pikkulautasellinen salaattia, tomaattia, papuja, maissia
voileipä
latte kahvi

Iltapalaksi varmaan pari palaa leipää, näkkileipä+juusto.

Tulin lounaasta tosi täyteen eli vähän liian ison annoksen otin. Vettä juon pitkin päivää ja ruokajuomana. Olen 170cm pitkä ja normaalipainon ylärajalla.
Kalapuikkoja söisin 4-5.

Mulla oli samanlainen tapa kuin ap:llä ja yksinkertaisesti auttoi se, että otin käyttöön pienemmät lautaset eli ns. leipälautaset. Semmoisen saa lappaa täyteen ja halutessaan ottaa viel lisääkin, eikä silti tuu syötyä liikaa :)

Tässä mun ruokailut:

Aamupala: Kahvia, kaurapuuroa jossa marjoja, banaani, vettä
Lounas: Söin sellainen patongin 30cm mikä oli grillattu ja välissä oli kasviksia ja juustoa, joku panini tms :D Lisäksi kahvia ja vettä
Välipalaksi söin rahkaa ja itsetehtyä marjasoppaa, vettä taas :D
Päivällinen: 2keitettyä perunaa, possupihvi ja paljon fetasalaattia ja keitettyä parsaa, juomaksi maitoa
Iltapala tulee varmaan olemaan rahkaa ja marjasoppaa, lisäksi suklaata ;)

Myönnän itse syöväni joskus pizzaa tai kebabia. Myös muut rasvaset ruoat maistuu varmasti 2-3krt kuukaudessa mutta kompensoin syömisiäni liikunnalla ! Mieheni kanssa pyöräilemme paljon koska meillä ei ole autoa. :) Esim mun vanhemmat asuvat 5km päässä ja sinne aina pyöräillään. Teen myös joskus jotain rasvaisempaa kotiruokaa kuten muussia ja ruskeaa lihakastikke tms mutta kun pääpohja on kunnossa niin on varaa herkutella !

Annan sellaisen vinkin syömisiin että ennen ateriaa juo iso lasi vettä. Jätä leivät yms pois ja tee vaikka vihannestikkuja jääkaappiin valmiiksi. Muista aina palkita itsesi kun saavutat esim -5kg :) Aloitat hitaasti mutta varmasti. Otteesi lipsahtaa jos otat kerralla liian ison palan. Aloita vaikka 15min kävelylenkillä joka päivä. Reipas tahti niin että syke nousee mutta pystyt puhumaan. Sitten kun olet jo tottunut pienempiin annoskokoihin, voit antaa itsellesi vapautta syödä enemmän herkkuja koska vatsalaukkukin on pienentynyt, ymmärrät varmaan... :)

Itse olen 172cm ja painan n. 60kg mutta ei se vaaka aina kerro totuutta. Kannattaa hankkia mittanauha, sillä saat helpommin realisoitua tuloksesi. TSEMPPIÄ !

Olen ylipainoinen ja haluan laihduttaa. Olen tiivistänyt ylipainoni syyn vihdoin että se on liian suuret annoskoot. Herkkuja ei useinkaan syödä mutta terveellisempää ruokaa on alettu ostamaan ja kasviksia/salaattia joka aterialla. Annoskoko on vaan minulle ihan vieras käsite jo lapsuudestakin. Aina sai ja piti ottaa kunnolla ruokaa lautaselle ja kaikki oli pakko loppuun syödä.
Nykyään aikuisiällä lappaan ruokaa lautaselle ison määrän ja otan lisää. Syön niin kauan kuin sattuu mahaan ja on paha olo ja melkein oksettaa.

Otetaan esimerkkinä kalapuikot ja muusi.

Mun on helppo ottaa lautaselle 20 kalapuikkoa ja iso kasa muusia. Vatsalaukku suurentunut varmaankin. Eikä tuo määrä tee edes tiukkaa. Painan 130kg ja olen pitkä 173cm.

Haluaisin alkaa syödä normaaleja annoksia kun olen liikuntaakin lisännyt ja nyt lähdenkin juuri lenkille kävelemään.

Te normaalipainoiset ihmiset, kertokaa konkreettisia esimerkkejä ruokailustanne ja mitä syötte päivän aikana? Ihan ruokalistaa esim. aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.

Esimerkki mun päivän aterioista:

Aamupala: Kaurapuuro ja kahvi
Lounas: Kinkkupastaa iso annos ja patonkia pala jossa margariinia ja suolalihaa, salaattia
Välipala: Lihapiirakka 2 nakilla
Päivällinen: Iso annos makaronilaatikkoa ja muutama leipä, kasviksia
Iltapala: Ranskalaiset ja nakit

Esimerkkipäiväsi voisi olla minun päiväni, paitsi että tuo välipala ja iltapala jäisivät pois. Arvaat varmaan kuinka monta kaloria päivän tarpeesta tekee lihapiirakat, nakit ja ranskalaiset?

Kalapuikkoja (silloin äärimmäisen harvoin kun niitä syön), taidan ottaa viisi kappaletta. Lisäksi muusia pari kauhallista ja salaattia.

Tuosta esimerkkipäivästäsi poistaisin lounaalla leivän, leipä on aivan turha lisä, kun syöt jo pastaa. Välipalan muuttaisin terveellisemmäksi, esim. hedelmäksi tai rahkaksi, mutta jos lihis on pakko saada, yksi nakki riittää.
Päivälliseltä myös leivät pois, pastassa on jo riittävästi hiilareita.
Ranskalaiset ja nakit eivät ole iltapala vaan päivällistä tai lounasta vastaava ruoka. Eli iltapalalle sitten se leipäpala tai kaksi.

Onko sinulla oikeasti nälkä koskaan, kun syöt noin tuhdisti?

Ei nälkä sinänsä mutta hitonmoiset mieliteot..

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä:
2 kalapuikkoa ja yksi pieni kauhallinen muussia, loput salaattia. Näin meillä.

ennen petiin menoa sitten vähän juustoa ja pullaa, kun nälkä ja heikotus alkaa vituttamaan? Aika kovilla miinuskaloreilla meet!

169/58 vastaa.

aamupala maitokahvi ja jogurttirahka ja pieni banaani

lounas tomaattikeitto+purkki raejuustoa

yksi aprikoosi+2vaahtokarkkia teen kanssa töissä

kanaa+riisiä keskikokoista pienempi annos

rahkaa+turkkilaista jogurttia muumikippo jossa pieni bansku ja 2 aprikoosia ja loraus mehukeittoa ja 2 ruispalaa oivariinillä ja juustolla, toisessa maksamakkaraa toisessa meetwursti

Eipä oo nälkä enää.

Lautasmallin pitäisi jokaiselle suomalaiselle olla tuttu eli lautaselle puolet kasviksia, neljäsosa pastaa/perunaa/riisiä ja neljäsosa kalaa/lihaa/munaa. Lisäksi leipäpala, jossa sipaisu rasvaa. Tuollaisia aterioita kun syö vaikka viisi kertaa päivässä niin ei pitäisi lihoa, jos ei muuta syö.

Aloita sillä että ymppäät päivään 3l vettä jonka juot päivän aikana, vaikka väkisin. Sitten vähennät jokaisen aterian puoleen ja jätät välinapsimiset pois (vesi täyttää sitä sun ylisuurta vatsalaukkua ja pitää nälän poissa). Herkkupäivä kerta viikkoon, äläkä vedä sitä överiksi. Jo noilla lähdet varmasti laihtumaan vaikket edes ruokavaliota muuttaisi.

minä mitoiltani 164/54. ikää 30v ja kaksi lasta :)
istumatyössä, liikuntaa satunnaisesti.

aamupala smoothie (turk.jogu, mansikoita, mustikoita, pinaattia)
lounas työpaikan lounaspaikassa punajuuria, possua, aurajuusto dippi
välipala home made sämpylä kalkkunalla
päivällinen kanapata, jossa kanaa, kermaa, kaikenmaailman kasviksia
iltapalaa en koe tänään tarvitsevani. ehkä banaani? tai iso lasi teetä.

Mulla on sääntö että kaikkea desi. Paitsi salaattia... Sitä voi ottaa mielinmäärin. Leipää syön vain illalla ja makaronit ym syön tummana. Vettä 2-3 litraa päivässä (mulla auttaa tuoppi, eli otan sen täyteen, juon kun janottaa ja kun tyhjenee täytän sen taas).

169/58 vastaa.

aamupala maitokahvi ja jogurttirahka ja pieni banaani

lounas tomaattikeitto+purkki raejuustoa

yksi aprikoosi+2vaahtokarkkia teen kanssa töissä

kanaa+riisiä keskikokoista pienempi annos

rahkaa+turkkilaista jogurttia muumikippo jossa pieni bansku ja 2 aprikoosia ja loraus mehukeittoa ja 2 ruispalaa oivariinillä ja juustolla, toisessa maksamakkaraa toisessa meetwursti

Eipä oo nälkä enää.

Tuolla ruokavaliolla varmaan kalorit jää minimiin, mutta saatko tosiaan kaikki hiveaineet ja vitamiinit?

kyllä tuon esimerkkipäivän perusteella uskaltaisin sanoa, että ongelma ei ole vain ruokamäärissä vaan myös laadussa.

Vinkkeinä voisi alkuun olla ihan mitata ja punnita ruoat, jotta saat paremman käsityksen siitä, mitä on oikea määrä ruokaa. Poista kotoa myös kaikki sellainen naposteltava, joka ei ole sinulle hyväksi ja pidä näkyvillä hedelmiä yms. Nekin ovat parempi naposteltava kuin karkki, pulla, keksit tms. Jos nälkä alkaa vaivata, etkä millään voi olla syömättä, koeta ottaa ensin jotain vihannesta (tomaattia, kurkkua, salaattia jne.), jos se ei auta, niin proteiininlähdettä, esim. jotain kinkkuleikkelettä tms.

Voisit syödä esim. 150g lihaa/proteiininlähdettä + 40g hiilihydraatteja TAI 100g lihaa/proteiininlähdettä + 30g hiilihydraattia JA näiden kanssa niin paljon vihanneksia ja kasviksia kuin jaksat. Ei kuitenkaan määrättömästi tärkkelyspitoisia kasviksia kuten perunaa, bataattia tai porkkanaa (keitettynä).

Esimerkiksi voisit muuttaa ruokaa näin:
Aamupala: Kaurapuuro ja kahvi -> 2 munan munakas + 50g jotain lihaa, esim. kalkkunaleikettä ja kahvi + 0,5l vettä
Lounas: Kinkkupastaa iso annos ja patonkia pala jossa margariinia ja suolalihaa, salaattia -> iso annos kinkkusalaattia (kinkkua 150g) + 1 pala täysjyväruisleipää + 0,5l vettä
Välipala: Lihapiirakka 2 nakilla -> 1 omena + kourallinen viinirypäleitä + 0,5l vettä
Päivällinen: Iso annos makaronilaatikkoa ja muutama leipä, kasviksia -> täysjyvätortilla, jonka sisällä 150g jauhelihaa + salaattia (kurkkua, paprikaa, tomaattia jne.) + 0,5l vettä
Iltapala: Ranskalaiset ja nakit -> vihreää teetä + maitorahka + kourallinen mustikoita + 0,5l vettä

Yhteistyössä