Ei sais puuttua leikkipuistossa mihinkää :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras222222
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="arg";29978956]En mä liukumista kiellä. Pointti on se että muksu hortoili siellä yksin ilman kenkiä eikä äiti katsonut perään. Hitostako minä tiedän onko tytön meno turvallista vai ei[/QUOTE]

Oliko siellä kieltotaulu ettei saa laskea mäestä ilman kenkiä?

Miksi äidin pitää katsoa perään voihan hän katsoa myös edestäpäin.

Ps.On naisia joilla ei edes ole miestä joka huolehtii omista lapsistaan ja näiden lasten äideistä tulee ylihuolehtivaisia.

Ps.2 pitäkää ämmät vai huolta omista äpäristään.

Mä annan aina lasten mennä ja kiipeillä ja kokeilla, ei ole mitään mieltä jäkättää turhista asioista:) Lasten pitää antaa liikkua ja touhuta! Pointsit äidille (tai hoitajalle?) kun ei stressanut jostain varpaiden likaantumisesta tms. Näitäkin tyyppejä on.:| :D

Mä annan aina lasten mennä ja kiipeillä ja kokeilla, ei ole mitään mieltä jäkättää turhista asioista:) Lasten pitää antaa liikkua ja touhuta! Pointsit äidille (tai hoitajalle?) kun ei stressanut jostain varpaiden likaantumisesta tms. Näitäkin tyyppejä on.:| :D

Tässä näyttää olevan kaksi keskustelua rinnakkain. :D Toiset puhuu siitä, että saako lapsi olla ilman kenkiä ja saako kiipeillä ym. Ja totta kai saa, ja pitääkin. Parasta on, jos vanhempi liikkuu ja touhuaa ja sotkee omatkin varpaansa siinä mukana! Toiset puhuu siitä, että lapsille voi antaa tilaa kiipeillä, hakea rajojaan ja kulkea ilman kenkiä JA SAMALLA vahtia, ettei lapsi tolskauksellaan aiheuta vahinkoa itselleen tai toisille. Kaksivuotias voi olla taitava kiipeilijä ja touhuaja, mutta sosiaalisesti kykenemätön ottamaan toisia huomioon. Isommallakin lapsella on noissa asioissa haasteita. Paljon näkee tässä lähistöllä sitä, että lapset riehuu ja kiusaa miten sattuu, mutta jos yksikin aikuinen käy ihan rauhallisesti sanomassa asiasta, sitä taitoa leikkiä hyvässä hengessä löytyykin yllättäen. Ja ne leikit voi olla tosi vauhdikkaita ja fyysisiä, mutta ketään ei satuteta tahallaan. Mun mielestä se kertoo siitä, että lapsilla on ihan tunnepuolen tarve siihen, että aikuinen ohjaa läheltä: se nimittäin viestittää myös sitä, että aikuinen on kiinnostunut lasten asioista.

Mikä ap oli se kamala ongelma?

Mäkin saattaisin hieman tuhahtaa jos joku mamma kysyisi multa että saako sun lapsi varmasti tehdä noin siitä huolimatta että näen lapseni touhuavan.

Toisekseen saattaisin mäkin vetää herneen nenään jos sama mamma täysin samassa tilanteessa näyttää uudelleen puuttuvan lapseni touhuamiseen, tällä kertaa lapselle sanoen.

Oletan nimittäin ko äidin vastauksesta sinulle että hän ymmärsi/kuuli väärin ja luuli sinun taas puuttuvan lapsensa kiipeilyyn siinä liukumäessä, eikä ymmärtänyt sinun puuttuneen siihen että "melkein oli jotain tapahtumassa" ja yritit varmistella ettei mitään sattuisi. Uskon että ei olisi reagoinut noin kipakasti jos olisi ymmärtänyt mistä oli kyse.

Anna ap tästä lähin toisten lasten touhuta rauhassa ja puutu vain selkeästi sellaisiin tilanteisiin mihin pitää puuttua (kiusaamis- ja vaaratilanteet yms.).

Mä kyllä välillä suutun muille mammoille jotka tulee puuttumaan mun lapsen leikkeihin. Poika tutkii ja ihmettelee, mutta vihaa keinumista - yli kaiken. Se menee katsomaan, mutta ei halua keinua. Aina joku "parempi äiti" nostaa pojan sinne keinuun ja huhuilee mua kun "tää nyt itkee täällä". Argh. :D

[QUOTE="Jen";29980096]Mä kyllä välillä suutun muille mammoille jotka tulee puuttumaan mun lapsen leikkeihin. Poika tutkii ja ihmettelee, mutta vihaa keinumista - yli kaiken. Se menee katsomaan, mutta ei halua keinua. Aina joku "parempi äiti" nostaa pojan sinne keinuun ja huhuilee mua kun "tää nyt itkee täällä". Argh. :D[/QUOTE]

Jos lapsi on niin pieni ettei itse osaa puhua, kannattaa ehkä pysyä itse puhe-etäisyydellä. Siinä se lapsikin saa stimulaatiota kehitykselleen.

Älä nyt suutu.

[QUOTE="Hih";29980119]Jos lapsi on niin pieni ettei itse osaa puhua, kannattaa ehkä pysyä itse puhe-etäisyydellä. Siinä se lapsikin saa stimulaatiota kehitykselleen.

Älä nyt suutu.[/QUOTE]

Lapsi on melkein 3. Puhuu kahta kieltä joten mammat ei aina ymmärrä jos puhuu väärää. Ja mulla on muitakin lapsia, joten ihan kiinni iholla en voi olla :)

[QUOTE="Jen";29980135]Lapsi on melkein 3. Puhuu kahta kieltä joten mammat ei aina ymmärrä jos puhuu väärää. Ja mulla on muitakin lapsia, joten ihan kiinni iholla en voi olla :)[/QUOTE]

Kuulemma kaksikielisille lapsille on ihan normaalia olla jäljessä kielen kehityksessä, mutta silti jotenkin erikoiselta kuulostaa, jos noin iso lapsi ei saa millään keinolla estettyä mammoja nostamasta itseään keinuun tai pyydettyä itse pois. Mutta joo, uskon kyllä että suututtaa.

Mikä ap oli se kamala ongelma?

Mäkin saattaisin hieman tuhahtaa jos joku mamma kysyisi multa että saako sun lapsi varmasti tehdä noin siitä huolimatta että näen lapseni touhuavan.

Toisekseen saattaisin mäkin vetää herneen nenään jos sama mamma täysin samassa tilanteessa näyttää uudelleen puuttuvan lapseni touhuamiseen, tällä kertaa lapselle sanoen.

Oletan nimittäin ko äidin vastauksesta sinulle että hän ymmärsi/kuuli väärin ja luuli sinun taas puuttuvan lapsensa kiipeilyyn siinä liukumäessä, eikä ymmärtänyt sinun puuttuneen siihen että "melkein oli jotain tapahtumassa" ja yritit varmistella ettei mitään sattuisi. Uskon että ei olisi reagoinut noin kipakasti jos olisi ymmärtänyt mistä oli kyse.

Anna ap tästä lähin toisten lasten touhuta rauhassa ja puutu vain selkeästi sellaisiin tilanteisiin mihin pitää puuttua (kiusaamis- ja vaaratilanteet yms.).

Siltikin aika erikoinen tuo äiti, joka flippasi. Jos joku joutuu "ojentamaan" mun lasta, niin kyllä mulla on tapana ensin kysyä, että mitä tapahtui, kuin alkaa välittömästi kilahtaa. No, tapansa kullakin. Voiko sitä odottaa lapselta sosiaalisia taitoja, jos äitikään ei niitä omaa.

Meillä tuo 1v7kk leikkii aika vapaasti leikkikentillä. Liukumäessä on usein yksin, melko isoissaikin ja katsellaan vaan penkiltä vieressä. Eilen käveli tunti tolkulla ilman kenkiä mökillä että sai pestä jalkapohjia iltakylvyssä pitkään kun olivat niin pihkassa.

Kun oli 1v6kk niin muksahti kerran n. puolen metrin korkuiselta laidalta alas ja huulikin siinä vähän aukesi. Siitä sitten mentiinkin kotiin. En edes tuota tapahtumaa ole huomannut kauhistella. Ajattelen että lasten pitää saada olla ja leikkiä. Sitäpaitsi, nuo nykyajan leikkikentät on tosi turvallisia turvahiekkoineen.

4l9wl83ze2p.png

Siltikin aika erikoinen tuo äiti, joka flippasi. Jos joku joutuu "ojentamaan" mun lasta, niin kyllä mulla on tapana ensin kysyä, että mitä tapahtui, kuin alkaa välittömästi kilahtaa. No, tapansa kullakin. Voiko sitä odottaa lapselta sosiaalisia taitoja, jos äitikään ei niitä omaa.

Kuten sanoin niin ko äiti todennäköisesti kuuli väärin että ap jälleen motkottaa hänen lapselleen siinä liukumäessä olemisesta (josta jo kerran täysin turhaan sanoi). Asennetta, ja siihen liittyvää elekieltä, on aivan varmasti ollut ap:llakin koska tännekin jo niin hanakasti listasi lapsessa ja äidissä olleita vikoja, joten ei mikään ihme ettei hermo kestänyt enempää "halveksuntaa".

Kyllä, fiksua olisi asiallisesti selvittää jutut mutta vaikka kuinka olisi fiksukin ihminen muuten niin välillä sattuu näitä tuhahduksia.

Fiksua olisi myös olla tuomitsematta lasta ja äitiä lyhyen puistohetken perusteella (ja jossa ei varsinaisesti mitään "tuomittavaa" edes tapahtunut vaan kaikki olivat vain ap:n omia päätelmiä) ja automaattisesti olettaa olevansa parempi. Vai mitä?

Kuten sanoin niin ko äiti todennäköisesti kuuli väärin että ap jälleen motkottaa hänen lapselleen siinä liukumäessä olemisesta (josta jo kerran täysin turhaan sanoi). Asennetta, ja siihen liittyvää elekieltä, on aivan varmasti ollut ap:llakin koska tännekin jo niin hanakasti listasi lapsessa ja äidissä olleita vikoja, joten ei mikään ihme ettei hermo kestänyt enempää "halveksuntaa".

Kyllä, fiksua olisi asiallisesti selvittää jutut mutta vaikka kuinka olisi fiksukin ihminen muuten niin välillä sattuu näitä tuhahduksia.

Fiksua olisi myös olla tuomitsematta lasta ja äitiä lyhyen puistohetken perusteella (ja jossa ei varsinaisesti mitään "tuomittavaa" edes tapahtunut vaan kaikki olivat vain ap:n omia päätelmiä) ja automaattisesti olettaa olevansa parempi. Vai mitä?

Mulle ei tulis mieleenkään alkaa räyhätä ventovieraalle tietämättä mitä on tapahtunut ja olettaa vain jotain. Eritoten, kun on lapsista kyse. Sen lisäksi, on mun mielestä ihan normia kysyä, että hei, saako sun lapsi tehdä näin, mikäli näyttää sille, että äiti on vähän ajatuksissaan.
Saako sun 2- vuotias kiivetä puuhun?
Saako sun 2- vuotias lähteä puistosta juoksemaan kävelytielle?
Saako sun 2- vuotias syödä hiekkaa?
Mun kokemukseni mukaan lapset kerkeää tehdä aikalailla kaikenlaista, eikä tarvi kääntää katse kuin sekunniksi pois, joten mä näkisin, että on ihan kiva, jos toinen aikuinen näkee puistossa mun lapsen tekevän jotain, jonka luvallisuudesta se ei ole ihan varma.

Mun mielestä tollanen pärähtely ventovieraille on typerää.

Ja jos nyt mietitään vähän, niin eikös se ole parempi, että se aikuinen, joka näkee mahdollisen vaaratilanteet puuttuu siihen heti (eli tekee oman päätelmän), kuin vasta sitten, kun vahinko on jo käynyt?

Mulle ei tulis mieleenkään alkaa räyhätä ventovieraalle tietämättä mitä on tapahtunut ja olettaa vain jotain. Eritoten, kun on lapsista kyse. Sen lisäksi, on mun mielestä ihan normia kysyä, että hei, saako sun lapsi tehdä näin, mikäli näyttää sille, että äiti on vähän ajatuksissaan.
Mun kokemukseni mukaan lapset kerkeää tehdä aikalailla kaikenlaista, eikä tarvi kääntää katse kuin sekunniksi pois, joten mä näkisin, että on ihan kiva, jos toinen aikuinen näkee puistossa mun lapsen tekevän jotain, jonka luvallisuudesta se ei ole ihan varma.

Ja jos nyt mietitään vähän, niin eikös se ole parempi, että se aikuinen, joka näkee mahdollisen vaaratilanteet puuttuu siihen heti (eli tekee oman päätelmän), kuin vasta sitten, kun vahinko on jo käynyt?

Hienoa, sinä olet upea ihminen ja loistava lastenkasvattaja, me muut ollaan vaan ihmisiä joilla on huonoja päiviä ja joskus tehdään huonoja päätelmiä. Mutta sitä olen mielummin koska se mahdollistaa mun ymmärryksen kaikkia osapuolia kohtaan, eikä vain niitä supervanhempia kohtaan.

En jaksa lukea kaikkia kommentteja,mutta kaikki ei nyt ihan tajunnut pointtiasi.Mä kyllä tajusin ja olen samaa mieltä,että puistossa ei kuulu olla ilman kenkiä ja äiti ois voinu tulla mäen viereen katsomaan lapsensa perään,kun siinä on muitakin laskemassa.Meilläkin on lapset kyllä osanneet vaikka mitä pienestä pitäen,olen silti aina opastamassa ollut:odota vuoroa,laske istualtaan...jne.

Minä taas olen sitä mieltä että jokainen hoitaa omat lapsensa leikkipuistoissa. Että näin sitä voidaan olla eri mieltä asioista.

En välitä selitellä vieraille että mitä lapseni saa tehdä ja mitä ei. Ellei nyt ihan karkeasta laiminlyönnistä tai muiden lasten muksimisesta ole kyse, niin jokainen hoitakoon omat lapsensa.

[QUOTE="ellinoora";29981049]En jaksa lukea kaikkia kommentteja,mutta kaikki ei nyt ihan tajunnut pointtiasi.Mä kyllä tajusin ja olen samaa mieltä,että puistossa ei kuulu olla ilman kenkiä ja äiti ois voinu tulla mäen viereen katsomaan lapsensa perään,kun siinä on muitakin laskemassa.Meilläkin on lapset kyllä osanneet vaikka mitä pienestä pitäen,olen silti aina opastamassa ollut:odota vuoroa,laske istualtaan...jne.[/QUOTE]

?

Niinkö. Ja missäs tällainen sääntö lukeekaan?

Olet kovin holhoava äiti, kaikki ei ole sellaisia.

Ja lisään vielä,että kuinka te voitte antaa lastenne olla avojaloin jossain puistossa?Oman pihan vielä ymmärrän.Ettekö oikeasti tiedä mitä sieltä voi jalkapohjiin saada?Olen ollut sairaalassa töissä ja ne jalkatulehdukset oli oikeasti hirveitä ja niitä oli usein kesäisin lapsilla ja aikuisilla,kun jotiain oli mennyt jalkapohjaan ja siitä äitynyt tulehdukseksi.Meil on lapsilla crokseissakin lyhyt vartiset sukat aina.

Minä taas olen sitä mieltä että jokainen hoitaa omat lapsensa leikkipuistoissa. Että näin sitä voidaan olla eri mieltä asioista.

En välitä selitellä vieraille että mitä lapseni saa tehdä ja mitä ei. Ellei nyt ihan karkeasta laiminlyönnistä tai muiden lasten muksimisesta ole kyse, niin jokainen hoitakoon omat lapsensa.

No jos se on sulle ihan ok, että naapurin jamppa heittelee sun lapsen päälle hiekkaa ja laskee liukumäessä sen päälle, niin ei siinä sitten mitään.

Hienoa, sinä olet upea ihminen ja loistava lastenkasvattaja, me muut ollaan vaan ihmisiä joilla on huonoja päiviä ja joskus tehdään huonoja päätelmiä. Mutta sitä olen mielummin koska se mahdollistaa mun ymmärryksen kaikkia osapuolia kohtaan, eikä vain niitä supervanhempia kohtaan.

Mun mielestä toi oli aika älytön kommentti. En ole väittänyt olevani superäiti tai erityisen hyvä ihminen. Mulla ei vaan ole tapana alkaa räyhäämään vieraille tilanteissa, joiden tasalla en ole. Siihen ei tarvita supervoimia, riittää hyvät käytöstavat.

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Ainoastaan nainen pystyy hyppäämään näin "sujuvasti" toiseen aiheeseen keskusteluissa.

:D

Siis olenko mä missannut jotain. Mun mielestä tuossa ap:n tapauksessa se pyysi lasta vierasta lasta odottamaan hetken, jottei laske liukumäessä hänen lapsensa päälle. Jonka jälkeen tämä vieras äiti alkoi skitsoilemaan siitä, miten taitava hänen lapsensa on kiipeilemään ja miten sitä ei tarvi vahtia?

Ei minullakaan ole kiinnostusta kasvattaa tai ojentaa muiden lapsia, mutta tasan puutun asiaan siinä vaiheessa, kun oma lapseni saattaa loukata jonkun toisen hölmöilyn takia itsensä.

Siis olenko mä missannut jotain. Mun mielestä tuossa ap:n tapauksessa se pyysi lasta vierasta lasta odottamaan hetken, jottei laske liukumäessä hänen lapsensa päälle. Jonka jälkeen tämä vieras äiti alkoi skitsoilemaan siitä, miten taitava hänen lapsensa on kiipeilemään ja miten sitä ei tarvi vahtia?

Ei minullakaan ole kiinnostusta kasvattaa tai ojentaa muiden lapsia, mutta tasan puutun asiaan siinä vaiheessa, kun oma lapseni saattaa loukata jonkun toisen hölmöilyn takia itsensä.

En löydä kohtaa jossa olisin sanonut että on ok että lapset heittelee hiekkaa toistensa päälle. Lisäksi, ehkä tuon toisen lapsi osasi odottaa. Eikä mielestäni muutenkaan aikuisten tarvitse ihan joka asiassa olla näkättämässä. Muistan lapsuudestanikin tällaisen äidin. Jäkä jäkä älä sinne älä tänne et tuota ei näin ei noin ei niin...

Yhteistyössä