V
"vihreä"
Vieras
Täällä sitten vieläkin jaksetaan kinata siitä saako teidän pikku nappuloita muut lapset lähestyä puistossa ilman kenkiä 
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Mä annan aina lasten mennä ja kiipeillä ja kokeilla, ei ole mitään mieltä jäkättää turhista asioistaLasten pitää antaa liikkua ja touhuta! Pointsit äidille (tai hoitajalle?) kun ei stressanut jostain varpaiden likaantumisesta tms. Näitäkin tyyppejä on.:|
![]()
Mikä ap oli se kamala ongelma?
Mäkin saattaisin hieman tuhahtaa jos joku mamma kysyisi multa että saako sun lapsi varmasti tehdä noin siitä huolimatta että näen lapseni touhuavan.
Toisekseen saattaisin mäkin vetää herneen nenään jos sama mamma täysin samassa tilanteessa näyttää uudelleen puuttuvan lapseni touhuamiseen, tällä kertaa lapselle sanoen.
Oletan nimittäin ko äidin vastauksesta sinulle että hän ymmärsi/kuuli väärin ja luuli sinun taas puuttuvan lapsensa kiipeilyyn siinä liukumäessä, eikä ymmärtänyt sinun puuttuneen siihen että "melkein oli jotain tapahtumassa" ja yritit varmistella ettei mitään sattuisi. Uskon että ei olisi reagoinut noin kipakasti jos olisi ymmärtänyt mistä oli kyse.
Anna ap tästä lähin toisten lasten touhuta rauhassa ja puutu vain selkeästi sellaisiin tilanteisiin mihin pitää puuttua (kiusaamis- ja vaaratilanteet yms.).
Siltikin aika erikoinen tuo äiti, joka flippasi. Jos joku joutuu "ojentamaan" mun lasta, niin kyllä mulla on tapana ensin kysyä, että mitä tapahtui, kuin alkaa välittömästi kilahtaa. No, tapansa kullakin. Voiko sitä odottaa lapselta sosiaalisia taitoja, jos äitikään ei niitä omaa.
Kuten sanoin niin ko äiti todennäköisesti kuuli väärin että ap jälleen motkottaa hänen lapselleen siinä liukumäessä olemisesta (josta jo kerran täysin turhaan sanoi). Asennetta, ja siihen liittyvää elekieltä, on aivan varmasti ollut ap:llakin koska tännekin jo niin hanakasti listasi lapsessa ja äidissä olleita vikoja, joten ei mikään ihme ettei hermo kestänyt enempää "halveksuntaa".
Kyllä, fiksua olisi asiallisesti selvittää jutut mutta vaikka kuinka olisi fiksukin ihminen muuten niin välillä sattuu näitä tuhahduksia.
Fiksua olisi myös olla tuomitsematta lasta ja äitiä lyhyen puistohetken perusteella (ja jossa ei varsinaisesti mitään "tuomittavaa" edes tapahtunut vaan kaikki olivat vain ap:n omia päätelmiä) ja automaattisesti olettaa olevansa parempi. Vai mitä?
Mulle ei tulis mieleenkään alkaa räyhätä ventovieraalle tietämättä mitä on tapahtunut ja olettaa vain jotain. Eritoten, kun on lapsista kyse. Sen lisäksi, on mun mielestä ihan normia kysyä, että hei, saako sun lapsi tehdä näin, mikäli näyttää sille, että äiti on vähän ajatuksissaan.
Saako sun 2- vuotias kiivetä puuhun?
Saako sun 2- vuotias lähteä puistosta juoksemaan kävelytielle?
Saako sun 2- vuotias syödä hiekkaa?
Mun kokemukseni mukaan lapset kerkeää tehdä aikalailla kaikenlaista, eikä tarvi kääntää katse kuin sekunniksi pois, joten mä näkisin, että on ihan kiva, jos toinen aikuinen näkee puistossa mun lapsen tekevän jotain, jonka luvallisuudesta se ei ole ihan varma.
Mun mielestä tollanen pärähtely ventovieraille on typerää.
Ja jos nyt mietitään vähän, niin eikös se ole parempi, että se aikuinen, joka näkee mahdollisen vaaratilanteet puuttuu siihen heti (eli tekee oman päätelmän), kuin vasta sitten, kun vahinko on jo käynyt?
Mulle ei tulis mieleenkään alkaa räyhätä ventovieraalle tietämättä mitä on tapahtunut ja olettaa vain jotain. Eritoten, kun on lapsista kyse. Sen lisäksi, on mun mielestä ihan normia kysyä, että hei, saako sun lapsi tehdä näin, mikäli näyttää sille, että äiti on vähän ajatuksissaan.
Saako sun 2- vuotias kiivetä puuhun?
Saako sun 2- vuotias lähteä puistosta juoksemaan kävelytielle?
Saako sun 2- vuotias syödä hiekkaa?
Mun kokemukseni mukaan lapset kerkeää tehdä aikalailla kaikenlaista, eikä tarvi kääntää katse kuin sekunniksi pois, joten mä näkisin, että on ihan kiva, jos toinen aikuinen näkee puistossa mun lapsen tekevän jotain, jonka luvallisuudesta se ei ole ihan varma.
Mun mielestä tollanen pärähtely ventovieraille on typerää.
Ja jos nyt mietitään vähän, niin eikös se ole parempi, että se aikuinen, joka näkee mahdollisen vaaratilanteet puuttuu siihen heti (eli tekee oman päätelmän), kuin vasta sitten, kun vahinko on jo käynyt?
Minä taas olen sitä mieltä että jokainen hoitaa omat lapsensa leikkipuistoissa. Että näin sitä voidaan olla eri mieltä asioista.
En välitä selitellä vieraille että mitä lapseni saa tehdä ja mitä ei. Ellei nyt ihan karkeasta laiminlyönnistä tai muiden lasten muksimisesta ole kyse, niin jokainen hoitakoon omat lapsensa.
No jos se on sulle ihan ok, että naapurin jamppa heittelee sun lapsen päälle hiekkaa ja laskee liukumäessä sen päälle, niin ei siinä sitten mitään.
Hienoa, sinä olet upea ihminen ja loistava lastenkasvattaja, me muut ollaan vaan ihmisiä joilla on huonoja päiviä ja joskus tehdään huonoja päätelmiä. Mutta sitä olen mielummin koska se mahdollistaa mun ymmärryksen kaikkia osapuolia kohtaan, eikä vain niitä supervanhempia kohtaan.
Ainoastaan nainen pystyy hyppäämään näin "sujuvasti" toiseen aiheeseen keskusteluissa.
![]()
Siis olenko mä missannut jotain. Mun mielestä tuossa ap:n tapauksessa se pyysi lasta vierasta lasta odottamaan hetken, jottei laske liukumäessä hänen lapsensa päälle. Jonka jälkeen tämä vieras äiti alkoi skitsoilemaan siitä, miten taitava hänen lapsensa on kiipeilemään ja miten sitä ei tarvi vahtia?
Ei minullakaan ole kiinnostusta kasvattaa tai ojentaa muiden lapsia, mutta tasan puutun asiaan siinä vaiheessa, kun oma lapseni saattaa loukata jonkun toisen hölmöilyn takia itsensä.