Ruikuttavan omegamiehen kosto. Älä katso videota, jos asiat jäävät pyörimään päähäsi ja olet herkkä.

  • Viestiketjun aloittaja Peyote
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
Ihan kuin et ymmärtäisi mitä hain asialla takaa. No se laskeutu ulkoavaruudesta makaroonista ja juustosta kyhäämällään raketilla, kiersi tuomiokirkon tornin kolmesti ja laskeutu suoraan liukumäen viereen.

Sä et kyllä pysty yhtään antamaan siimaa vaan runnot vaan sitä sun agendaas vaikka läpi harmaan kiven. Muista, että tärkeintä on olla aina oikeassa! Mitään myönnytyksiä ei saa tehdä. Ikinä.
Ja sinä ihan oikeasti kuvittelet, että haukkumalla tätä henkilöä siinä tilanteessa kusipääksi, auttaisi enemmän lastani tai muita lapsia, kuin esimerkiksi se, että otan asian puheeksi tämän henkilön omaisten kanssa. Ja EI! Tämäkään ei tarkoita sitä, että jätän sen lapsen siihen tajuttomana makaamaan, kun lähden etsimään niitä omaisia.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vieraatf
Lispetti ja muut puolustajat, tässä ketjussa.
Niin, esimerkkejä toivon. Eikä näin epämääräisiä "toi ja noi jossain täällä".

Minuakin on tässä ketjussa harmaana kirjoittamastani jo syytetty, että vaadin ettei saa ymmärtää uhreja ja että pitää silittää tekijän päätä, vaikken kirjoittanut mitään sinne päinkään.

Harvassa ketjussa on ollut näin paljon lukutaidottomuutta puolin ja toisin. Jopa tämän palstan keskusteluksi :D
 
en muista nikkiäni
Mikä pilkun viilaaja sinä oikein olet? Tietenkään samaa tuskaa ei voi läheskään kokea mitä omaiset mutta voi kyllä todellakin ymmärtää että se on helvetillinen taakka ja menestys heille, täysin normaali empatiaa tai sympatiaa (AIVAN SAMA!) mitä nyt jokainen tuntee tuossa tilanteessa.
No eihän se ole sama, empatia ja sympatia :)
 
enjaksalukea kokoketjua
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956109:
Ja sinä ihan oikeasti kuvittelet, että haukkumalla tätä henkilöä siinä tilanteessa kusipääksi, auttaisi enemmän lastani tai muita lapsia, kuin esimerkiksi se, että otan asian puheeksi tämän henkilön omaisten kanssa. Ja EI! Tämäkään ei tarkoita sitä, että jätän sen lapsen siihen tajuttomana makaamaan, kun lähden etsimään niitä omaisia.
Eieiei ei, et sä noin aiemmin sanonut. VAan näin (suora lainaus):Ei ole kukaan vielä vastannut, miten empatia yhtä kohtaan sulkee empatian toista kohtaan pois.

Eli ei puhuttu nyt kusipääksi haukkumisesta, tai puhumisesta henkilön omaisten kanssa, vaan siitä, että miten sä pystyt siinä tilanteessa tuntemaan EMPATIAA sitä tekijää kohtaan. Puhdasta empatiaa.

Sä olet kova kiertelemään silloin, kun et halua vastata.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956109:
Ja sinä ihan oikeasti kuvittelet, että haukkumalla tätä henkilöä siinä tilanteessa kusipääksi, auttaisi enemmän lastani tai muita lapsia, kuin esimerkiksi se, että otan asian puheeksi tämän henkilön omaisten kanssa. Ja EI! Tämäkään ei tarkoita sitä, että jätän sen lapsen siihen tajuttomana makaamaan, kun lähden etsimään niitä omaisia.
Wau! Sä olet oikeasti melkoinen pyhimys ettei siinä tilanteessa kertaakaan edes ajattele tekijästä pahasti!! Sanominen ja ajattelu tässä tapauksessa voidaan rinnastaa palstalla kirjoitukseen siitä mitä ajattelee tekijästä.
 
säpäle harmaana
Säpäle, miksi sä et vastaa siihen, kuinka tuntisit empatiaa sekä pahoinpideltyä lastasi että pahoinpitelijää kohtaan, yhtäaikaa ja aukottomasti?

Se että alat ruotia sitä että "mistä se pahoinpitelijä nyt siihen tulis" on OIKEASTI aika naurettava reaktio. Jos et halua tai osaa vastata, kerro vaan suoraan.
Ei, vaan ihmettelin mistä tuo esimerkki tuli (ymmärsikö joku esim jonkun viestini väärin). On niin eri aihepiiriä, kuin mitä tässä nyt muuten on keskusteltu.

Tuolla joku aiemminkin sanoi, että on pikkuisen eri asia, jos on kyseessä oma lapsi tai muu lähisukulainen/tuttu. En oikein tajua, miten empatiaa juuri tuossa tilanteessa pitäisi tuntea, kun puhuttiin vain jostain random-tyypistä, joka yhtäkkiä puskista hyökkää lapseni kimppuun. Miten voisin tuntea empatiaa, jos en tiedä hänestä mitään?
 
Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956140:
Ei, vaan ihmettelin mistä tuo esimerkki tuli (ymmärsikö joku esim jonkun viestini väärin). On niin eri aihepiiriä, kuin mitä tässä nyt muuten on keskusteltu.

Tuolla joku aiemminkin sanoi, että on pikkuisen eri asia, jos on kyseessä oma lapsi tai muu lähisukulainen/tuttu. En oikein tajua, miten empatiaa juuri tuossa tilanteessa pitäisi tuntea, kun puhuttiin vain jostain random-tyypistä, joka yhtäkkiä puskista hyökkää lapseni kimppuun. Miten voisin tuntea empatiaa, jos en tiedä hänestä mitään?
Sinähän ottaisit selville kaiken tästä tekijästä, että voisit ymmärtää tätä ka sitten tuntisit empatiaa.
 
säpäle harmaana
Eieiei ei, et sä noin aiemmin sanonut. VAan näin (suora lainaus):Ei ole kukaan vielä vastannut, miten empatia yhtä kohtaan sulkee empatian toista kohtaan pois.

Eli ei puhuttu nyt kusipääksi haukkumisesta, tai puhumisesta henkilön omaisten kanssa, vaan siitä, että miten sä pystyt siinä tilanteessa tuntemaan EMPATIAA sitä tekijää kohtaan. Puhdasta empatiaa.

Sä olet kova kiertelemään silloin, kun et halua vastata.
Tiedätkö mitä poissulkeminen tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että jos tunnet yhtä kohtaan empatiaa, et pysty tuntemaan sitä toista kohtaan. Jos sinulla onkin kaksi lasta joiden kimppuun hyökätään, etkö pysty kokemaan empatiaa heitä molempia kohtaan? Tai jos he tappelevat keskenään?
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956081:
Niin. Eli jos he ovat myös uhreja, niin eikös palstalogiikan mukaan heidänkin mieltään sitten kovasti lämmittäisi, kun heidän sukulaistaan täällä haukutaan kusipääksi.
Ei millään pahalla, mutta jos joku mun sukulainen tekis tollasen teon, niin kyllä mä sitä pitäisin kusipäänä ihan itsekkin.
 
ei muista nikkiä
Wau! Sä olet oikeasti melkoinen pyhimys ettei siinä tilanteessa kertaakaan edes ajattele tekijästä pahasti!! Sanominen ja ajattelu tässä tapauksessa voidaan rinnastaa palstalla kirjoitukseen siitä mitä ajattelee tekijästä.
Jaa. Että jos vastaa palstalla kirjoittamalla täysin teoreettiseen kysymykseen, pitäisi olla täysin saman tunnekuohun vallassa, jos oikeasti juuri parhaillaan kokisi sellaisen tapahtuman? :D :D
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
enjaksalukea kokoketjua
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956140:
Ei, vaan ihmettelin mistä tuo esimerkki tuli (ymmärsikö joku esim jonkun viestini väärin). On niin eri aihepiiriä, kuin mitä tässä nyt muuten on keskusteltu.

Tuolla joku aiemminkin sanoi, että on pikkuisen eri asia, jos on kyseessä oma lapsi tai muu lähisukulainen/tuttu. En oikein tajua, miten empatiaa juuri tuossa tilanteessa pitäisi tuntea, kun puhuttiin vain jostain random-tyypistä, joka yhtäkkiä puskista hyökkää lapseni kimppuun. Miten voisin tuntea empatiaa, jos en tiedä hänestä mitään?
No tietäisithän sä sen että sillä on asperger. Se vaikka kertois sen sulle. Ethän sä tämän ketjun aloituksen kohteestakaan, siitä murhaajapojasta tiedä mitään, ja silti osasit kertoa että empatia uhreja kohtaan ei sulje pois empatiaa häntä kohtaan.

Eli, sä et vaan vastaa, koska joutuisit myöntämään että joskus empatia yhtä kohtaan SULLKEE pois empatian toista kohtaan.
 
enjaksalukea kokoketjua
Niin, esimerkkejä toivon. Eikä näin epämääräisiä "toi ja noi jossain täällä".

Minuakin on tässä ketjussa harmaana kirjoittamastani jo syytetty, että vaadin ettei saa ymmärtää uhreja ja että pitää silittää tekijän päätä, vaikken kirjoittanut mitään sinne päinkään.

Harvassa ketjussa on ollut näin paljon lukutaidottomuutta puolin ja toisin. Jopa tämän palstan keskusteluksi :D
No, Lispetti kirjoitti jossain sivulla 5 ehkä:

"Siis sun mielestä toi poika oli kusipää, ja mä näen että poika olis ollut avun tarpeessa.
En näe mitään syytä alkaa haukkumaan kusipääks sairasta ihmistä.
Eihän me edes tiedetä pojasta kaikkea."
 
Ehkä Lispetti ja Säpäle yrittävät ymmärtää sen että tekijä oli myös uhri.:? Hänellä oli pakko olla tosi paha olla ja ties mitä traumoja ja vaikeuksia elämänsä varrella kokenut. Ei kai kukaan noin mene tekemään ja itsensä tappamaan ellei voi huonosti. Mutta silti itse en voi mitenkään olla halveksumatta ja vihaamatta sitä.
 
Mun mielestä säpäle ei ole kyllä sanonut ymmärtävänsä sitä tekijää, vaan ymmärtävänsä minkälaisella taustalla tekijä on tekonsä päätynyt tekemään... mun mielestä se on tullut aika selvästikin esille. Mun mielestä se on myös aika monta kertaa jo sanonut, että jos yrittää ymmärtää johonkin seuraukseen johtaneita syitä, se ei tarkota että pitäis se teko hyväksyä.

Sanotaan vaikka kärjistetysti näin:

Jos jotain pahoinpideltäisiin ja kaltoinkohdeltaisiin lapsena, hän kärsisi vakavista persoonallisuushäiriöistä, syrjäytyisi, olisi kyvytön normaaliin tunneilmaisuun ja sitten kohdassa X tappaisi vaikka nyt sitten sylivauvan ja nylkisi perheen koiran elävältä. Jotain siis hyvin oksettavaa ja pahaa, jonka normaali ihminen tajuaa olevan väärin, ja joka osoittaa syvää julmuutta, ilman että tarvii sitä erikseen huomauttaa.

On ihan eri asia sano, että joo, kyllä mä hei ymmärrän että se teki niin, ei se mitään, mäkin olisin tehnyt niin ja ihan normaali reaktio.

Tai sanoa, että joo, ymmärrettävää ettei noilla lähtökohdilla voi kasvaa mieleltään terveeksi aikuiseksi, ja surullista kuinka tunne-elämältään vajaa ihminen voi tuhota omansa lisäksi niin monen viattoman ihmisen elämän.
Fiksua tekstiä!

Näin minäkin asian myös näkisin, mutta purkakoot jotkut sen pahan olonsa sitten vaikka haukkumalla tekijää, tai vaikka toisia palstalaisia. Kuin päin vain; täysin ymmärrettävää. Kaikki reagoivat uutiseen eritavoin.
 
säpäle harmaana
Wau! Sä olet oikeasti melkoinen pyhimys ettei siinä tilanteessa kertaakaan edes ajattele tekijästä pahasti!! Sanominen ja ajattelu tässä tapauksessa voidaan rinnastaa palstalla kirjoitukseen siitä mitä ajattelee tekijästä.
No niin, sanoinko jossain, etten itse voisi ajatella pahasti? Eikö tässä nyt ole puhuttu siitä, että joidenkin mielestä nimenomaan kannattaa haukkua, eikä selvittää asiaa fiksusti. Koska vain haukkuminen toimii ja jos en hauku, sehän tarkoittaisi sitä, etten välitä lapsestani.

Toiminta ja ajatukset ovat eri asioita. Myös ideaali ja käytäntö. Voin ihan reippaasti jälleen kerran myöntää, etten minäkään joka tilanteessa toimi niin kuin pitäisi ja olisi oikein, mutta en minä silti toitota täällä, että se mitä minä tilanteessa ehkä todellisuudessa tekisin olisi ehdottomasti oikein.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Ehkä Lispetti ja Säpäle yrittävät ymmärtää sen että tekijä oli myös uhri.:? Hänellä oli pakko olla tosi paha olla ja ties mitä traumoja ja vaikeuksia elämänsä varrella kokenut. Ei kai kukaan noin mene tekemään ja itsensä tappamaan ellei voi huonosti. Mutta silti itse en voi mitenkään olla halveksumatta ja vihaamatta sitä.
Mä olen viitannut männäsivuilla siihen että mua kiinnostaa tietää miten ihminen voi toimia noin, olen utelias.:)
 
Blue
Niin, esimerkkejä toivon. Eikä näin epämääräisiä "toi ja noi jossain täällä".

Minuakin on tässä ketjussa harmaana kirjoittamastani jo syytetty, että vaadin ettei saa ymmärtää uhreja ja että pitää silittää tekijän päätä, vaikken kirjoittanut mitään sinne päinkään.

Harvassa ketjussa on ollut näin paljon lukutaidottomuutta puolin ja toisin. Jopa tämän palstan keskusteluksi :D
Lue itse. Ihan selviä esimerkkejä on siitä ettei saisi reagoida negatiivisesti (eli vaikka sanomalla tekijää kusipääksi)tekijään ja hänen tekoihinsa koska tekijä on sairas ja sen takia häntä pitää ymmärtää.
 
enjaksalukea kokoketjua
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956150:
Tiedätkö mitä poissulkeminen tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että jos tunnet yhtä kohtaan empatiaa, et pysty tuntemaan sitä toista kohtaan. Jos sinulla onkin kaksi lasta joiden kimppuun hyökätään, etkö pysty kokemaan empatiaa heitä molempia kohtaan? Tai jos he tappelevat keskenään?
...Ööh, mikä ihme tuo sun esimerkkisi on? Sullehan tässä esitettiin kysymys: Miten voit tuntea yhtäaikaa empatiaa lapsesi pahoinpitelijää ja pahoinpideltyä lastasi kohtaan? Sinähän se tässä väität, että empatia toista kohtaan ei sulje pois empatiaa toista kohtaan. Eli sinulta kysytään, että kerro, miten tunnet sitä yhtäaikaa näitä kahta kohtaan. Ja sinä se et vaan vastaa, vekkuli :)

Minä en tuntisi. En ainakaan puhtaasti ja vain ja ainoastaan. Vaan tuntisin tekijää kohtaan negatiivisia tunteita.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
säpäle harmaana
No tietäisithän sä sen että sillä on asperger. Se vaikka kertois sen sulle. Ethän sä tämän ketjun aloituksen kohteestakaan, siitä murhaajapojasta tiedä mitään, ja silti osasit kertoa että empatia uhreja kohtaan ei sulje pois empatiaa häntä kohtaan.

Eli, sä et vaan vastaa, koska joutuisit myöntämään että joskus empatia yhtä kohtaan SULLKEE pois empatian toista kohtaan.
No niin, siksi ihmettelinkin tuota esimerkkiä, että mistä ihmeestä sellainen henkilö nyt tupsahtaisi ja mistä tietäisin, että hän on 18-vuotias Asperger. Jos odottaa kattavia vastauksia, kannattaa varmaan ne kysymyksetkin vähän esittää tarkemmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956150:
Tiedätkö mitä poissulkeminen tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että jos tunnet yhtä kohtaan empatiaa, et pysty tuntemaan sitä toista kohtaan. Jos sinulla onkin kaksi lasta joiden kimppuun hyökätään, etkö pysty kokemaan empatiaa heitä molempia kohtaan? Tai jos he tappelevat keskenään?
Ja sä et nyt huomaa, että esim. tuon ampuja KAIKKIA uhreja kohtaan koetaan empatiaa?
Ja kuule, jos mun lapset tappelee keskenään ja toinen hyökkää toisen kimppuun täysin syyttä tai jonkun aivan naurettavan syyn takia, niin en mä siinä ihan hirveitä empatiaryöppyjä sitä kohtaan saa. Toki se on mun lapsi ja rakastan sitä, mutta siinä kohtaa on empatia kaukana.

Vastaappa tähän. Sun tyttäresi leikkii hiekkalaatikolla. Naapurin poika, jolla on asperger ja hankalat kotiolot tulee ja paikauttaa pesismailalla sun tytärtä lärviin, niin, että sen nenä roikkuu poskella ja silmä tippuu päästä. Eikä siitä naamasta saa enää ikinä edes välttävää. Tunnet siis varmaan empatiaa tytärtäsi kohtaan. Tunnetko siis samalla empatiaa tätä pesäpallomailan heiluttajaa kohtaan? Lohdutat tytärtäsi ja samalla haluat nimenomaan auttaa tätä mailanheiluttajapoikaa?

Kuten moni on sanonut, olet varmaan todella pyhä ihminen.
Mä haluaisin tossa vaiheessa repiä sen jampan kappaleiksi, eikä mua vois vähempää kiinnostaa, että miksi se päätyi tähän tekoonsa.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956180:
No jos olisi esim pelko, että hän hyökkäilee uudestaan ja muidenkin lasten kimppuun, niin kai se olisi se ihanne. Eikö sinusta?
Ai tuntea empatiaa samalla kun pelkäisit että se käy takomassa muitakin lapsiasi? :D

On helppo sanoa tommosta ja olla niin enpaattista ja kaikkea. Mutta ootko tässä keskustelussa osoittanut empatiaa silloin kun sun kanssa ei olla samaa mieltä?
 

Yhteistyössä