Ruikuttavan omegamiehen kosto. Älä katso videota, jos asiat jäävät pyörimään päähäsi ja olet herkkä.

  • Viestiketjun aloittaja Peyote
  • Ensimmäinen viesti
enjaksalukea kokoketjua
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956006:
Ja taas puhutaan sieltä muodikkaiden mustavalkoisten silmälasien läpi. Ei ole kukaan vielä vastannut, miten empatia yhtä kohtaan sulkee empatian toista kohtaan pois. Pystyttekö te ajattelemaan, muuta kuin yhtä asiaa kerrallaan?

Jos tälle linjalle taas lähdetään, niin mitäs sanotte tämän pojan vanhemmista, sisaruksista ja sukulaisista? Mitäs heidän tunteillaan on väliä, onhan heidän sukulaisensa sentään kusipää murhaaja?
Ja lisäksi, miten uhrien omaiset ja tekijän omaiset jotenkin rinnastuvat? Eivätkö tekijänkin omaiset ole uhreja?

Kusipääksihän tässä on kutsuttu vain tekijää. SINÄ aloit itse tässä kirjoituksessasi yhdistää tekijän omaisia mukaan kuvioon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956006:
Ja taas puhutaan sieltä muodikkaiden mustavalkoisten silmälasien läpi. Ei ole kukaan vielä vastannut, miten empatia yhtä kohtaan sulkee empatian toista kohtaan pois. Pystyttekö te ajattelemaan, muuta kuin yhtä asiaa kerrallaan?

Jos tälle linjalle taas lähdetään, niin mitäs sanotte tämän pojan vanhemmista, sisaruksista ja sukulaisista? Mitäs heidän tunteillaan on väliä, onhan heidän sukulaisensa sentään kusipää murhaaja?
NO ET OLE TOSISSAS!!!

No mitenköhän paljon sen tyypin perhe, joka juuri lahdattiin arvostaa sun empatiaasi sitä murhaajaa kohtaan?

En tiedä muista, mutta mulle on kerrottu, jo lapsesta asti, että kun toiselle kumartaa, niin toiselle pyllistää....

Mietippä omalle kohdalles. Joku pieksee sun lapsen vaikkapa henkihieveriin. Siksi, että sitä huvitti tehdä niin. Sun lapsi makaa sairaalassa letkuissa ja taistelee hengestään. Onko sun mielestä helvetin empaattistä siinä kohtaa, kun mä kerron sulle, että ymmärrän kyllä sitä pieksijää, kun sillä oli kuitenkin kurja lapsuus. Kato ei tä maailma ole niin mustavalkonen paikka. You know.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Pessimisti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956006:
Ja taas puhutaan sieltä muodikkaiden mustavalkoisten silmälasien läpi. Ei ole kukaan vielä vastannut, miten empatia yhtä kohtaan sulkee empatian toista kohtaan pois. Pystyttekö te ajattelemaan, muuta kuin yhtä asiaa kerrallaan?

Jos tälle linjalle taas lähdetään, niin mitäs sanotte tämän pojan vanhemmista, sisaruksista ja sukulaisista? Mitäs heidän tunteillaan on väliä, onhan heidän sukulaisensa sentään kusipää murhaaja?
Vau :O

Kun sun muksus on leikkimässä hiekkalaatikolla ja joku 18v autisti mojauttaa sitä rautalapiolla kalloon niin sä oot toki empaattinen sitä sun maassa elottomana lojuvaa muksua kohtaan, mutta otat autistipojankin hellään syleilyyn? Pakko nostaa hattua. Mä en pystyisi.
 
kyssärii
Vau :O

Kun sun muksus on leikkimässä hiekkalaatikolla ja joku 18v autisti mojauttaa sitä rautalapiolla kalloon niin sä oot toki empaattinen sitä sun maassa elottomana lojuvaa muksua kohtaan, mutta otat autistipojankin hellään syleilyyn? Pakko nostaa hattua. Mä en pystyisi.
Hei, nyt kyllä täytyy kysyä, että etkö todellakaan näe minkäänlaista eroa sillä, syleileekö jotain hellästi, vai yrittääkö miettiä miksi hän on tehnyt niin kuin on tehnyt?

Ja toiseksi, miksi te vaaditte ulkopuolisilta ihmisiltä samanlaista reaktiota, kuin niiltä, joita kriisi koskettaa henkilökohtaisesti? Sehän on ihan puhdasta jeesustelua. Ei se mitään empatiaa ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956028:
Tässä taas mainio esimerkki tästä, miten mustavalkoinen ajattelumalli tässä on. Niin, jos kiusaajan taustoja halutaan selvittää, sehän tarkoittaa tietysti sitä, ettei kiusattua lohduteta.

Minä ainakin olisin melkoisen peloissani, jos lastani kiusataan koulussa, eikä asialle tehtäisi mitään muuta, kuin lohdutetaan aina kiusaamisen jälkeen. Kiusaajan kotioloihin ei puututtaisi eikä selvitettäisi, mitä ongelmia siellä takana mahdollisesti on.
Mutta mehän emme tiedä kiusattiinko tätä ihmistä koulussa. Vai kokikohan sen niin sairautensa takia vaikka totuus oli se että häntä ei varsinaisesti kiusattu mutta kukaan ei halunnut seurustellakaan tai olla sen enempää tekemisissä hänen kanssaan.

Tai hänellähän myös saattoi olla ystäviä mutta koska hän koki olevansa alfauros niin hän ei kelpuuttanut heitä vaan olisi halunnut siihen suosituimpaan jengiin ja koska ei päässyt niin koki olevansa ihan yksin....

Niin, eli jossittelu ja vääntely suuntaan tai toiseen ei tee kumpaakaan puolta asiassa toista paremmaksi.
 
säpäle harmaana
Et nyt ymmärtänyt. Tässä tarkoitettiin sitä että koska tätä murhaajaa ei saa tuomita koska hän oli sairas niin silloin ei sitten uhrien omaisetkaan saa suuttua, haukkua tai päästää muita ärräpäitä vaan vain ymmärtää tätä parkaa joka ei saanut apua ajoissa...
Joo, ehkä en nyt ymmärtänyt. Ehkä tällaisista asioista on keskusteltu tuolla aiemmin, kun en ollut vielä itse ketjussa.

Minusta ainakin tällaiset tapahtumat ovat hemmetin pelottavia ja todellakin haluan siksi ymmärtää, mistä tällaiset tilanteet johtuvat ja todellakin haluan omalla osuudellani tehdä jotain asian eteen. En vain kertakaikkiaan usko, että nämä ah niin empaattiset tunteenpurkaukset uhrien omaisia kohtaan, kuten "kusipää, vastenmielinen ruikuttava omegamies" auttavat asiaa yhtään eteenpäin.

Eipä ole kukaan tämänkään ketjun jälkimmäisellä puoliskolla puhunut oikeasti uhreista sanaakaan. On vain räävitty tekijän julmuutta ja sairautta ja maailman liikaa ymmärtämistä. Sehän varmaan niiden omaisten mieliä lämmittää.
 
säpäle harmaana
Mutta mehän emme tiedä kiusattiinko tätä ihmistä koulussa. Vai kokikohan sen niin sairautensa takia vaikka totuus oli se että häntä ei varsinaisesti kiusattu mutta kukaan ei halunnut seurustellakaan tai olla sen enempää tekemisissä hänen kanssaan.

Tai hänellähän myös saattoi olla ystäviä mutta koska hän koki olevansa alfauros niin hän ei kelpuuttanut heitä vaan olisi halunnut siihen suosituimpaan jengiin ja koska ei päässyt niin koki olevansa ihan yksin....

Niin, eli jossittelu ja vääntely suuntaan tai toiseen ei tee kumpaakaan puolta asiassa toista paremmaksi.
Niin, tuossahan kommentoin tuohon viestiin, jossa puhuttiin omista lapsista ja koulukiusaamisesta.
 
Pessimisti
Alkuperäinen kirjoittaja kyssärii;29956052:
Hei, nyt kyllä täytyy kysyä, että etkö todellakaan näe minkäänlaista eroa sillä, syleileekö jotain hellästi, vai yrittääkö miettiä miksi hän on tehnyt niin kuin on tehnyt?

Ja toiseksi, miksi te vaaditte ulkopuolisilta ihmisiltä samanlaista reaktiota, kuin niiltä, joita kriisi koskettaa henkilökohtaisesti? Sehän on ihan puhdasta jeesustelua. Ei se mitään empatiaa ole.
Omaisia kohtaan ei voi olla empaattinen? Kiitos tiedosta.
 
Pessimisti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956057:
Joo, ehkä en nyt ymmärtänyt. Ehkä tällaisista asioista on keskusteltu tuolla aiemmin, kun en ollut vielä itse ketjussa.

Minusta ainakin tällaiset tapahtumat ovat hemmetin pelottavia ja todellakin haluan siksi ymmärtää, mistä tällaiset tilanteet johtuvat ja todellakin haluan omalla osuudellani tehdä jotain asian eteen. En vain kertakaikkiaan usko, että nämä ah niin empaattiset tunteenpurkaukset uhrien omaisia kohtaan, kuten "kusipää, vastenmielinen ruikuttava omegamies" auttavat asiaa yhtään eteenpäin.

Eipä ole kukaan tämänkään ketjun jälkimmäisellä puoliskolla puhunut oikeasti uhreista sanaakaan. On vain räävitty tekijän julmuutta ja sairautta ja maailman liikaa ymmärtämistä. Sehän varmaan niiden omaisten mieliä lämmittää.
Ainakin enemmän kuin saman tuomitseminen.
 
säpäle harmaana
Vau :O

Kun sun muksus on leikkimässä hiekkalaatikolla ja joku 18v autisti mojauttaa sitä rautalapiolla kalloon niin sä oot toki empaattinen sitä sun maassa elottomana lojuvaa muksua kohtaan, mutta otat autistipojankin hellään syleilyyn? Pakko nostaa hattua. Mä en pystyisi.
Mistäs se 18 vuotias autisti tuli minun lastani lyömään? Tämähän saa jo ihan uusia ulottuvuuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Alkuperäinen kirjoittaja kyssärii;29956052:
Hei, nyt kyllä täytyy kysyä, että etkö todellakaan näe minkäänlaista eroa sillä, syleileekö jotain hellästi, vai yrittääkö miettiä miksi hän on tehnyt niin kuin on tehnyt?

Ja toiseksi, miksi te vaaditte ulkopuolisilta ihmisiltä samanlaista reaktiota, kuin niiltä, joita kriisi koskettaa henkilökohtaisesti? Sehän on ihan puhdasta jeesustelua. Ei se mitään empatiaa ole.
Syiden miettiminen on eri juttu kun tekijän kärsimyksien korostaminen ja jatkuva esille nostaminen. Yksinkertaisesti normaali ihminen ei koe empatiaa tälläisen tapahtuman satuttua tekijää kohtaan, vaan kaikkia niitä uhreja. En pystynyt edes katsomaan iltalehden sivuilta videota jossa yhden uhrin isä itkien piti puheen, että aselakeihin on tultava muutos. Jos/kun tälläisiä keskusteluja käydään niin silloin minusta on tekopyhyyden huippu alkaa taivastelee tekijän ongelmia - ja tehdä hänestä marttyyria.
 
anobium
NO ET OLE TOSISSAS!!!

No mitenköhän paljon sen tyypin perhe, joka juuri lahdattiin arvostaa sun empatiaasi sitä murhaajaa kohtaan?

En tiedä muista, mutta mulle on kerrottu, jo lapsesta asti, että kun toiselle kumartaa, niin toiselle pyllistää....

Mietippä omalle kohdalles. Joku pieksee sun lapsen vaikkapa henkihieveriin. Siksi, että sitä huvitti tehdä niin. Sun lapsi makaa sairaalassa letkuissa ja taistelee hengestään. Onko sun mielestä helvetin empaattistä siinä kohtaa, kun mä kerron sulle, että ymmärrän kyllä sitä pieksijää, kun sillä oli kuitenkin kurja lapsuus. Kato ei tä maailma ole niin mustavalkonen paikka. You know.
Mun mielestä säpäle ei ole kyllä sanonut ymmärtävänsä sitä tekijää, vaan ymmärtävänsä minkälaisella taustalla tekijä on tekonsä päätynyt tekemään... mun mielestä se on tullut aika selvästikin esille. Mun mielestä se on myös aika monta kertaa jo sanonut, että jos yrittää ymmärtää johonkin seuraukseen johtaneita syitä, se ei tarkota että pitäis se teko hyväksyä.

Sanotaan vaikka kärjistetysti näin:

Jos jotain pahoinpideltäisiin ja kaltoinkohdeltaisiin lapsena, hän kärsisi vakavista persoonallisuushäiriöistä, syrjäytyisi, olisi kyvytön normaaliin tunneilmaisuun ja sitten kohdassa X tappaisi vaikka nyt sitten sylivauvan ja nylkisi perheen koiran elävältä. Jotain siis hyvin oksettavaa ja pahaa, jonka normaali ihminen tajuaa olevan väärin, ja joka osoittaa syvää julmuutta, ilman että tarvii sitä erikseen huomauttaa.

On ihan eri asia sano, että joo, kyllä mä hei ymmärrän että se teki niin, ei se mitään, mäkin olisin tehnyt niin ja ihan normaali reaktio.

Tai sanoa, että joo, ymmärrettävää ettei noilla lähtökohdilla voi kasvaa mieleltään terveeksi aikuiseksi, ja surullista kuinka tunne-elämältään vajaa ihminen voi tuhota omansa lisäksi niin monen viattoman ihmisen elämän.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti ja Owl
säpäle harmaana
Ja lisäksi, miten uhrien omaiset ja tekijän omaiset jotenkin rinnastuvat? Eivätkö tekijänkin omaiset ole uhreja?

Kusipääksihän tässä on kutsuttu vain tekijää. SINÄ aloit itse tässä kirjoituksessasi yhdistää tekijän omaisia mukaan kuvioon.
Niin. Eli jos he ovat myös uhreja, niin eikös palstalogiikan mukaan heidänkin mieltään sitten kovasti lämmittäisi, kun heidän sukulaistaan täällä haukutaan kusipääksi.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja kyssärii;29956052:
Hei, nyt kyllä täytyy kysyä, että etkö todellakaan näe minkäänlaista eroa sillä, syleileekö jotain hellästi, vai yrittääkö miettiä miksi hän on tehnyt niin kuin on tehnyt?

Ja toiseksi, miksi te vaaditte ulkopuolisilta ihmisiltä samanlaista reaktiota, kuin niiltä, joita kriisi koskettaa henkilökohtaisesti? Sehän on ihan puhdasta jeesustelua. Ei se mitään empatiaa ole.
Ei kukaan vaadi, ei todellakaan. Mutta jotkut vaativat ettei minkäänlaista reaktiota tekoa/tekijää kohtaan saa olla, vaan asiaa pitää katsoa vain objektiivisesti koska tekijäkin oli uhri.
 
  • Tykkää
Reactions: Pessimisti
Tää tällainen kaikenlaisten murhaajien ja raiskaajien ja kiusaajien ymmärtäminen, jota harrastetaan sillä perusteella, että sillä pahantekijällä on diagnoosi/huonot kotiolot/muusyy, on musta käsittämätöntä. Kyllä, ratkaisuja pitää etsiä, ettei teko toistu, ja jos on joku diagnosoitu vaiva, lääkitys pitää hoitaa kuntoon. Mutta kyllä silti epäreilua, toisen ihmisen koskemattomuuteen kajoavaa kusipäistä ja pahaa tekoa saa kutsua kusipäiseksi ja pahaksi teoksi.

Mun mielestä ihmiset, joiden mielestä toisia ihmisiä murhannutta henkilöä ei saa sanoa kusipääksi, koska se ei kuulu tapoihin, ja koska tätä murhaajaa pitää ymmärtää, on itse aika pelottavia. En haluaisi antaa esim. lapsiani tällaisen ymmärtäjäihmisen hoidettavaksi, koska pelkäisin, että jos joku tekee lapselleni jotain, tämä ymmärtäjä unohtaisi lapseni lohduttamisen ja käyttäisi energiansa miettimällä miten pahantekijää voi auttaa.

Koska hyvät ihmiset tekee niin.

Ei ole mediaseksikästä ymmärtää uhreja, vaan pahantekijöitä.




Eipäs vääristellä.:)
Mä sanoin että ei kuulu tapoihini, en kuluta energiaa sellaiseen.:)
Mä kulutan energiani mielummin johonkin muuhun.

Mitä tuohon sinun lastenhoito järjestelyyn tulee. Aika tylyä minusta ensin viitata minun kommenttiin samassa lausessa, ja siten antaa ymmärtää että lapset olisivat jotenkin vaarassa ollessaan minun kanssa.

Sua taitaa harmittaa.:hug:
 
Blue
Eipäs vääristellä.:)
Mä sanoin että ei kuulu tapoihini, en kuluta energiaa sellaiseen.:)
Mä kulutan energiani mielummin johonkin muuhun.

Mitä tuohon sinun lastenhoito järjestelyyn tulee. Aika tylyä minusta ensin viitata minun kommenttiin samassa lausessa, ja siten antaa ymmärtää että lapset olisivat jotenkin vaarassa ollessaan minun kanssa.

Sua taitaa harmittaa.:hug:
Eihän siinä noin sanottu.
 
Pessimisti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29956074:
Mistäs se 18 vuotias autisti tuli minun lastani lyömään? Tämähän saa jo ihan uusia ulottuvuuksia.
Ihan kuin et ymmärtäisi mitä hain asialla takaa. No se laskeutu ulkoavaruudesta makaroonista ja juustosta kyhäämällään raketilla, kiersi tuomiokirkon tornin kolmesti ja laskeutu suoraan liukumäen viereen.

Sä et kyllä pysty yhtään antamaan siimaa vaan runnot vaan sitä sun agendaas vaikka läpi harmaan kiven. Muista, että tärkeintä on olla aina oikeassa! Mitään myönnytyksiä ei saa tehdä. Ikinä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
enjaksalukea kokoketjua
Eipäs vääristellä.:)
Mä sanoin että ei kuulu tapoihini, en kuluta energiaa sellaiseen.:)
Mä kulutan energiani mielummin johonkin muuhun.

Mitä tuohon sinun lastenhoito järjestelyyn tulee. Aika tylyä minusta ensin viitata minun kommenttiin samassa lausessa, ja siten antaa ymmärtää että lapset olisivat jotenkin vaarassa ollessaan minun kanssa.

Sua taitaa harmittaa.:hug:
...ööö, Lispetti, miten sä oletit että mä kirjoitin susta? Melko pitkälle olettelit :)
 
Sä et viissiin taida olla ihan skarpeimmillasi tänään...

Empatiaa ei ole kauhistella ja kuvitella, että tuntisi saman tuskan kuin omainen.

Ei ulkopuolisen tarvitse kokea samalla tavalla kuin omainen ollakseen empaattinen. Sehän on sympatiaa, eikä empatiaa.
Mikä pilkun viilaaja sinä oikein olet? Tietenkään samaa tuskaa ei voi läheskään kokea mitä omaiset mutta voi kyllä todellakin ymmärtää että se on helvetillinen taakka ja menestys heille, täysin normaali empatiaa tai sympatiaa (AIVAN SAMA!) mitä nyt jokainen tuntee tuossa tilanteessa.
 
  • Tykkää
Reactions: Pessimisti
enjaksalukea kokoketjua
Säpäle, miksi sä et vastaa siihen, kuinka tuntisit empatiaa sekä pahoinpideltyä lastasi että pahoinpitelijää kohtaan, yhtäaikaa ja aukottomasti?

Se että alat ruotia sitä että "mistä se pahoinpitelijä nyt siihen tulis" on OIKEASTI aika naurettava reaktio. Jos et halua tai osaa vastata, kerro vaan suoraan.
 

Yhteistyössä