Nopea asuntolainan maksu (<10v)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja N34
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

N34

Vieras
Onko täällä porukkaa, joka olisi maksanut/aikoo maksaa asuntolainansa suht nopsaan pois eli (reilusti) alle kymmenessä vuodessa? Joka puolella puhutaan aina kuin asuntolaina on "niin pitkän ajan juttu, sehän vie vähintään 20 vuotta" eikä koskaan mainita sitä että ei muutes ole kaikille. Itsellä on vielä noin vuodeksi lainaa jäljellä, ja yhteismaksuajaksi tulee noin 7 vuotta.

Eli 6 vuotta sitten ostin ensiasunnon (johon omarahoitusta noin 25%), ja puolivälissä vaihdoin isompaan. Vuoden päästä siis maksettuna kiva, rempattu 90-luvun rivarikolmio, johon ei isompia remonttejakaan ole tulossa vuosikymmeniin. Ei tietenkään pk-seudulla, mutta yhden isoimman kaupungin lähiössä kyllä.

Enkä väitä että tällainen olisi mahdollista kaikille; jos esim. ei saa valmistuttuaan työpaikkaa, tai tekee heti lapsia, tai asuu pk-seudulla jne niin ei varmaan onnistu. Mutta tuskin olen ainoa? Ja olen kuitenkin myös matkustellut, tykkään shoppailusta, mulla on uudehko auto jne, eli en ole mitenkään kituuttanut näitä vuosia. Kaikki raha on itse tienattua, en ole vanhemmilta/suvulta saanut senttiäkään. Enkä edes takausta. Opiskelutkin hoisin omalla työssäkäynnillä, eli en ole tippaakaan "pappa betalar" kultalusikkasuussasyntynyt -tyyppiä.

Nettikeskusteluja kun lukee tai keskustelee tuttavapiirin kanssa, niin kuulostan olevan todella harvinaisuus. Onko täällä muita, jotka ei vietä lainan kanssa vuosikymmeniä? Mihin sijoitatte/meinaatte sijoittaa rahaa kun laina on maksettu? Minulla tämä mietintä on edessä vuoden päästä, kun jotenkin järkevästi pitäisi nyt lainaan mennyt summa varmaan alkaa sijoitella...

Meillä olisi ollut asuntolaina maksettu alle 10 vuoden, mutta kun korot on olleet lähes olemattomat, emme ole maksaneet vaan sijoittaneet rahat. Tällä hetkellä on tilillä enempi kuin lainaa jäljellä, joten voimme vaikka huomenna maksaa sen pois. Mutta vielä kartutetaan säästöjä ja tarpeen tullen (korot nousee) maksetaan lainat pois.

Me otettiin niin pieni asuntolaina että on 6 vuodessa maksettu pois.
Tosin jossain vaiheessa sitten pitänee ottaa isohko remppalaina, pankin täti vain toppuutteli että makselkaa nyt ensin pari vuotta tuota asuntoa pois ennen kuin haette lisää rahaa. Saas nähdä saako enää sitten tulevaisuudessa noita lainoja niin helposti kuin nykyään...

Riippuu varmaan tosi paljon asunnon koostaki. Meillä on isolle omakotitalolle + autotallille 15 vuoden laina-aika ja siinä myös helposti pysytään tai hieman alitetaan.

Meillä maksetaan tässä kesällä viimeiset erät asuntolainasta sekä remppalainasta. Yhteensä 6 vuotta mennyt lainanmaksua ja oikeastaan kaikki ylimääräinen raha on tähän laitettu. Kuukausittainen lyhennys ollaan pidetty kohtuullisena, mutta sitten tehty muutaman kuukauden välein isoja ylimääräisiä lyhennyksiä.

Nyt kun laina saadaan maksettua, aloitan säästämään, kenties sijoittamaankin. Muutaman vuoden päästä on edessä todennäköisesti oman talon rakennuttaminen tai ainakin vaihto isompaan asuntoon.

Nii-in. Sulla ei taida olla niitä lapsia?
Kyllä mekin maksettais iso rivari-asunto vaikka pääkaupunkiseudulla kymmenessä vuodessa jossei olis niitä lapsia.
Toisaalta jossei olis lapsia niin ei tarvis sitä isoa asuntoa.

Kun kuitenkin on niitä alpsia niin mitoitamme lainan mieluummin niin että toinen voi olla kotona/tehdä osa-aikaista kun lapset pieniä.

Meillä on se 25v laina-aika omakotitaloon (uutena hankittiin). Perhe oli jo perustettu silloin, lapset pieniä ja haluttiin myös matkustella ja elää normaalisti eikä kitsastella joten tämä oli sopivin ratkaisu meille. Rahalla on tapana kulua - milloin mihinkin, eikä sijoitukset ole tänä päivänä kovinkaan vakaita, joten eipä ole tarvetta maksaa lainaa pikana pois.

Joo helposti. Mutta meidän asuntolaina on/oli 20 000€.

Seuraavaan asuntoon ollaan aateltu 130 000€;n lainaa, eikä kuviteltu maksavamme sitä alle 10 vuoteen. Pitäähän elämästä myös nauttia lainan maksun ohella :)

Nii-in. Sulla ei taida olla niitä lapsia?
Kyllä mekin maksettais iso rivari-asunto vaikka pääkaupunkiseudulla kymmenessä vuodessa jossei olis niitä lapsia.
Toisaalta jossei olis lapsia niin ei tarvis sitä isoa asuntoa.

Kun kuitenkin on niitä alpsia niin mitoitamme lainan mieluummin niin että toinen voi olla kotona/tehdä osa-aikaista kun lapset pieniä.

Ei ne lapset mikään este ole nopeampitahtiselle lyhentämiselle. Meilläkin on 3 alle kouluikäistä lasta ja koko tämän 6 vuotta olen ollut hoitovapaalla, mutta silti saatu nopeasti lainat maksettua.

Meillä olisi ollut asuntolaina maksettu alle 10 vuoden, mutta kun korot on olleet lähes olemattomat, emme ole maksaneet vaan sijoittaneet rahat.
Minä mietin myös sijoittamista, mutta en ryhtynyt siihen kahdesta syystä. Ensinnäkin lainan nopea lyheneminen on mulle henkisesti todella arvokasta, kun tietää että kohta on melkeinpä loppuelämän asuminen turvattu vaikka jäisi pitkäaikaistyöttömäksi.

Ja toisekseen näin lyhyellä aikavälillä ei sijoittamisesta kuitenkaan saisi (varmaa) tuottoa niin paljon, että se hirveän isoa eroa tekisi taloudellisesti. Esim. jos nyt tekemäni ylimääräiset lainan lyhennykset olisi sijoittanut 5 vuoden ajan (n. 60 tonnia) ja olisi saanut niistä 3% tuottoa, niin ei se tee kuin luokkaa tonnin. Ja isompaa tuottoa ei ilman riskiä saa, ja sitä en taas halunnut ottaa. Mutta toki jos ei ole näin turvallisuushaluinen, niin se on vaihtoehto jota kannattaa harkita. Itse siis valitsin mieluummin mielenrauhan nopeasti lyhenevän lainan muodossa kuin sen tonnin voiton jonka sijoittamisesta olisi ilman riskiä ehkä saanut (tuokin voi olla yliarvioitu).

Kuukausittainen lyhennys ollaan pidetty kohtuullisena, mutta sitten tehty muutaman kuukauden välein isoja ylimääräisiä lyhennyksiä.
Mulla kans sama, alkuperäinen lyhennys oli laskettu muistaakseni noin 15 vuoden mukaan, mutta teen joka kuukausi ylimääräisen lyhennyksen. Näin on hyvin joustovaraa, jos jonakin kuukautena onkin tarvinnut ylimääräistä rahaa, esim. silloin kun on käynyt jossain reissussa.

Ja joo ei ole lapsia kun joku kysyi, ja tiedän että siinä säästää tosi paljon. Siksi mainitsinkin aloituksessa että ei varmaan ole mahdollista jos tekaisee lapsia nuorena :) (=ts. ei kerkeä tienata lapsettomana vuosikausia).

Maksoimme asuntolainan pois (kolmio pienkerrostalossa) viidessä vuodessa.

Samaan aikaan tuli kolme lasta, joiden kanssa olin kotona. Tiukkaa oli, mutta jokainen ylijäävä euro laitettiin asuntoon.

Kivempi oli kituuttaa kunnolla 5 vuotta kuin maksaa lainaa 15 vuotta peläten loppuuko työt tai nouseeko korot.

Nyt ne ylijäävät rahat laitetaan säästötilille. Jos tästä joskus isompaan haluaa muuttaa, niin ei toivottavasti tarvitse enää lainaa ottaa.

[QUOTE="Loviisa";29955527]Ei ne lapset mikään este ole nopeampitahtiselle lyhentämiselle. Meilläkin on 3 alle kouluikäistä lasta ja koko tämän 6 vuotta olen ollut hoitovapaalla, mutta silti saatu nopeasti lainat maksettua.[/QUOTE]

:) niin kukahan ne lainat on maksanu? Sinä kotihoidontuestasi? Meillä nyt sattuu olemaan niin että minulla on hyvät tulot, miehellä keskinkertaiset tulot ja vaikka kotona-oloa on tietysti jaettu miehen kesken niin silti olen halunnu myös itse olla kotona ja silti matkustella jne. Meilläkin 3 alle kouluikäistä, lainaa maksettu 7v(tämä ja edellinen asunto yhteensä) ja 13v suunnilleen jäljellä jos en sitten päätä mennä kokoaikatyöhön.

Lisään vielä, että laina-aika oli laskettu pidemmäksi mutta olemme maksaneet ylimääräisiä lyhennyksiä. Kaksi lasta ja tässä asuessa en ole ollut töissä (äitiyslomalla/hoitovapaalla).

Lisäänpä vielä, ettei olla kituutettu. Asuntolainan takia ei kituuttaminen mun mielestä kannata, pitää elämästä saada myös nauttia. Tuhlata ei tarvii/kannata mutta normaali eläminen pitää olla mahdollista myös asuntolainaa maksaessa.

Meillä on se 25v laina-aika omakotitaloon (uutena hankittiin). Perhe oli jo perustettu silloin, lapset pieniä ja haluttiin myös matkustella ja elää normaalisti eikä kitsastella joten tämä oli sopivin ratkaisu meille.

Seuraavaan asuntoon ollaan aateltu 130 000€;n lainaa, eikä kuviteltu maksavamme sitä alle 10 vuoteen. Pitäähän elämästä myös nauttia lainan maksun ohella

Nää on just niitä kommentteja joita tarkoitin, eli monilla on luulo että voi JOKO maksaa nopeasti ja kitsastella, TAI hitaasti ja elää. En mä ainakaan ole kitsastellut, en keksi mihin muuhun olisin enää rahaa saanut syydettyä jos en siihen lainan maksuun...

Lisäänpä vielä, ettei olla kituutettu. Asuntolainan takia ei kituuttaminen mun mielestä kannata, pitää elämästä saada myös nauttia. Tuhlata ei tarvii/kannata mutta normaali eläminen pitää olla mahdollista myös asuntolainaa maksaessa.

Kaikkihan on mahdollista jos mies nostaa suurta palkkaa joka kuukausi tms. Tuskin kukaan sitä kielsikään....

Jos miehellä on pieni palkka niin siitä ei maksella jatkuvasti isoja ylimääräisiä lainanlyhennyksiä + esim. matkustella kolmen lapsen kanssa vaikka kuinka olisi tuhlaamatta muuten. Se on haastavaa varmasti myös keskituloiselle, kun vaimon tulot on vain lapsilisä + kht.

:) niin kukahan ne lainat on maksanu? Sinä kotihoidontuestasi? Meillä nyt sattuu olemaan niin että minulla on hyvät tulot, miehellä keskinkertaiset tulot ja vaikka kotona-oloa on tietysti jaettu miehen kesken niin silti olen halunnu myös itse olla kotona ja silti matkustella jne. Meilläkin 3 alle kouluikäistä, lainaa maksettu 7v(tämä ja edellinen asunto yhteensä) ja 13v suunnilleen jäljellä jos en sitten päätä mennä kokoaikatyöhön.

No kyllä, olen osallistunut tietysti lainanmaksuun säästämällä niin kotihoidotuesta, lapsilisistä, äitiyspäivärahoista, lomarahoista, satunnaisista työkeikoista. Tietysti miehen tuloilla pääasiassa laina on maksettu, mutta jos kuvittelet, että itse olen täällä syleksinyt kattoon ja antanut miehen elättää meitä täysin, niin väärässä olet.

Mitä tulee nopeaan lainanmaksuun, niin toki se on meillä tarkoittanut myös kohtuullista nuukailua, eli esim. vaatteita on ostettu kirppikseltä, itse leikattu hiukset, ruoat tehty alusta pitäen itse, leivät leivottu, matkailtu vain kotimaassa ja säästöbudjetilla jne. Kaikessa ei toki olla kituutettu, esim. jokaisella on ollut mahdollisuus harrastaa maksuista välittämättä.

Nyt kun palaan töihin, niin tuntuu että mehän kohta suorastaan kieriskellään rahassa...ei mene enää lainanlyhennyksiä ja perheen tulot nousevat minun palkkani myötä. Aika metka tunne!

Nää on just niitä kommentteja joita tarkoitin, eli monilla on luulo että voi JOKO maksaa nopeasti ja kitsastella, TAI hitaasti ja elää. En mä ainakaan ole kitsastellut, en keksi mihin muuhun olisin enää rahaa saanut syydettyä jos en siihen lainan maksuun...

Eipäs. Puhuin OMASTA tilanteesta, MEIDÄN tuloilla ei olisi mahdollista maksaa 130 000€:n lainaa esim. 6 vuoteen + silti matkustella jne, joten emme moiseen aio edes pyrkiä.

Joka tapauksessa aloitus on mielestäni vähän hassu. Tuli mieleen pieni oman kruunun kiillottelu, vaikka toki saahan sitä iloinen olla kun omat raha-asiat on kunnossa. Mutta en usko että ihmisten on vaikea uskoa että esim. hyvätuloinen sinkku maksaa (ehkä pienemmän) asuntolainansa halutessaan nopeammin kuin pieni- tai keskituloinen lapsiperhe, joista toinen elää usein vielä kotihoidontuen varassa ja kotikin luonnollisesti lainoineen on suurempi. 20 vuoden laina-aika on varmaan niitä yleisimpiä, ei se silti tarkoita etteikö sellaisen omaava voi uskoa, että joku maksaa oman lainansa lyhyemmässä ajassa.

Suhteellisen hauskoja nämä ketjut joissa hehkutetaan ympäripyöreästi, että uudehko rivitalo, isohkon kaupungin lähiössä, hienohkot autot ja kulutettukin on. Miksi ei voi laittaa suoraan lukuarvoja näkyviin?
palkka, nettopalkka, kodin arvo ja millainen koti on.

Ainakin omalla paikkakunnalla omilla tuloillamme on suht killeriä maksaa nykyisen tasoista kämppää esim. 8 vuodessa. Tekisi noin 50% netosta lainaan. Toki voisi muuttaa kauemmas hirveään kerrostaloboksiin, mutta se ei nyt just kiinnosta.

Meillä otettiin laina juuri ennen kuin jäin äippälomalla ja siksi piti ottaa pidempi laina-aika. Sitten kun palaan joskus takaisin töihin, täytyy lyhentää tuota laina-aikaa ja maksella nopeampaa pois. Toki asutaan myös pk-seudulla. Eniten ehkä tuohon vaikuttaa se, että miehen perhe ja suku asuu ulkomailla, niin on pakko olla kuukausittain sen verta rahaa että päästään sinne matkustelemaan. Viikonlopun reissuun menee pelkkiin matkoihin jo 300€. Olisihan tuokin summa mukava käyttää vaikkapa lainanmaksuun, mutta pakkohan siellä on heitä käydä tapaamassa kuitenkin...

Kaikkihan on mahdollista jos mies nostaa suurta palkkaa joka kuukausi tms. Tuskin kukaan sitä kielsikään....

Jos miehellä on pieni palkka niin siitä ei maksella jatkuvasti isoja ylimääräisiä lainanlyhennyksiä + esim. matkustella kolmen lapsen kanssa vaikka kuinka olisi tuhlaamatta muuten. Se on haastavaa varmasti myös keskituloiselle, kun vaimon tulot on vain lapsilisä + kht.

Ei meillä mitkään huipputulot ole. Ehkä mies keskiarvoa paremmin tienaa mutta verot syö kyllä aika suuren osan. Kummallakin on ollut omistusasunto ennen tätä ja se nyt vaan on helpoin tapa vaurastua. Molemmilla on säästöjä, joista on sitten lainaakin lyhennetty. Perintöä tm emme ole saaneet, itse on rahat tienattu/säästetty.

Ei meillä mitkään huipputulot ole. Ehkä mies keskiarvoa paremmin tienaa mutta verot syö kyllä aika suuren osan. Kummallakin on ollut omistusasunto ennen tätä ja se nyt vaan on helpoin tapa vaurastua. Molemmilla on säästöjä, joista on sitten lainaakin lyhennetty. Perintöä tm emme ole saaneet, itse on rahat tienattu/säästetty.

Niin. Aletaan sit puhumaan jo vähän eri asiasta, kuin mitä aloituksesta ymmärsin. Eli sen että koko asunlaina alusta loppuun maksetaan alle 10 vuoteen.

Se että asuntolaina maksetaan 10 vuoteen koska vanhoista asunnoista oli 100 000 € jemmassa, mies tienaa hieman yli keskitason, ollaan ehditty olla vuosia työelämässä ja säästämään ja itsekin tekee vielä keikkaa siinä hoitovapaan ohella, ei tee asiasta enää mitenkään ihmeellistä. Pikemminkin olisi kummallista, jos noista taustoista huolimatta asuntolainan poismaksu kestäisi 20 tai 25 vuotta.....

No aloittaja voisi kertoa, miten iso se asuntolaina oli? Ja mikä on talon arvo?

Tokihan minilainan maksaa helposti, mutta tässä ei todellakaan sit asuta PK-suedulla.

Niin. Aletaan sit puhumaan jo vähän eri asiasta, kuin mitä aloituksesta ymmärsin. Eli sen että koko asunlaina alusta loppuun maksetaan alle 10 vuoteen.

Se että asuntolaina maksetaan 10 vuoteen koska vanhoista asunnoista oli 100 000 € jemmassa, mies tienaa hieman yli keskitason, ollaan ehditty olla vuosia työelämässä ja säästämään ja itsekin tekee vielä keikkaa siinä hoitovapaan ohella, ei tee asiasta enää mitenkään ihmeellistä. Pikemminkin olisi kummallista, jos noista taustoista huolimatta asuntolainan poismaksu kestäisi 20 tai 25 vuotta.....

Kuinka moni ostaa perheasunnon ensiasunnoksi? Mun tuttavapiirissä kaikilla on omistusasuntoja ollut heti kun on muutamia vuosia työelämässä oltu ja tähän ikään mennessä (yli 30v ollaan) on jo toinen tai kolmas omistusasunto menossa. Itse en ole tehnyt mitään "keikkaa" hoitovapaan aikana. Jokaisella on ihan samanlaiset mahdollisuudet säästää jos ei vaan törsää kaikkia rahojansa. Itse en ole mikään huipputuloinen ollut tosiaankaan ja silti ostin kaksion Helsingistä ja matkustelin. Juu, lapsia ei tuolloin vielä ollut mutta nyt kun on, on omistusasuminen tehnyt talouteemme pelivaraa. Valintoja valintoja.