Aurinkoa pitäisi välttää, mutta eihän lasta voi väkisin sisällä pitää???

• Viestiketjun aloittaja Kakkis
  • Ensimmäinen viesti
Kakkis
Taas tämä sama ongelma. Helteitä odotettu ja kun ne tulevat, tulee pelko persuuksiin auringosta. Meillä 5v ja 2v naperot ja onneksi tuo 2v on aamupäivän sisällä ja sitten menee päikkäreille jo ajoissa ja ulos mennään vasta klo 15 jälkeen, joten kuumin aika ohi.

Mutta mites tuo 5v? Kaverit on ulkona aamusta iltaan ja suojapaikkaa meidän pihapiiristä ei löydy. Aurinkorasvaa laitan, olen yrittänyt etsiä semmoista turvallista rasvaa ilman parabeenejä. Mutta kun suositellaan jo 30min jälkeen siirtymään varjoon. Minne ihmeeseen liikkuvan 5v pojan saisi varjoon, kun ei varjopaikkoja ole ja nehän menevät tuolla ulkona kuin viitapirut! On ulkona helposti 4-7h päivän aikana tällaisilla helteillä.

Ja pienempikin leikkii ulkona ja leikkipaikat on aivan auringon paahteessa. Toki voi laittaa rasvaa ja vaatteilla suojata.

Miten teidän 5v+? Pidättekö te ne väkisin varjossa? Entäs 2v+, käytättekö aurinkorasvaa? Annatteko leikkiä auringossa kauan?

"Heinekeeni"
Kyllä meidän 4- ja 6-vuotiaat ovat olleet lähes koko päivän tuolla helteessä. Ennen lounasta otin puoleksi tunniksi sisälle. Heillä on lakit päässä ja suojakertoimet iholla. Juomassa pitää käydä vähän väliä.

uuuuu
Toi on vanhaa tietoa, että aurinkoa pitää välttää. Siis tietenkin palamista pitää välttää, mutta kyllä auringossakin saa, ja kannattaa oleilla.

Mutta vielä kertaukseksi: palamista pitää välttää.

cvb
Kunnon suojakertoimet ja tarvittaessa pitkähihaista päälle. Kyllä niillä pitäisi pärjätä, jos ei ole mitään ylimääräisiä yliherkkyyksiä. Meidän 5-v. kärsii valoallergiasta (ns. aurinkoihottuma) ja rakastaa ulkoilmaa enemmän kuin muuta. Ja pahimmillaan iho reagoi myös vaatteiden läpi. Mutta eipä siinäkään tilanteessa voi kun suojata pitkillä hihoilla ja punteilla sekä rasvata ihoa kunnon suojakertoimilla. Näiden lisäksi joudutaan joskus antamaan antihistamiinia ja illalla rasvaamaan kortisonilla.

"Sirkkeli"
Täh? No et oo tosissas? Meillä ole käytetty edes aurinkorasvaa, annettu ulkoilla vauvasta asti aamusta iltaan auringossa. Mitä helvetin hysteriaa tämä nyt on, vai oliko tää provo?

Ihminen voi elää täysin normaalia elämää, vaikka aurinko paistaakin. Aurinkoa ei kuulu vältellä, ihminen tarvitsee d-vitamiinia. Jos olette jotain gingereitä niin varmaan aurinkovoide sitten on järkevä valinta. Me ei edes omisteta aurinkorasvoja, sen verran paksunahkaisia ollaan...

vier ass
mä laitan lapsille päälle ohuet, puuvillaiset pitkähihaiset ja -lahkeiset vaatteet. Siis niinku kauluspaita tai vastaava. Itsein pidän, se on ihanan viileä. ja hattu tietysti. Lippis on huono kun se ei suojaa korvia.

Eikä se mitään hysteeristä ole. Palaneen ihon kanssa vasta tuskaa onkin, päänsärystä puhumattakaan.

Ei aurinkoa pidä vältellä. Lippis jossa on se niskalärpäke ois hyvä olla, rasvaa jos palaa herkästi. Vettä riittävästi.
Mua kauhistuttaa aina kesäisin katsoa lapsia joilla on jotkut pitkähihaiset uv-vaatteet ja aurinkolasit köytetty tiukasti päähän kiinni. Hikoilevat ja näyttävät ahdistuneilta, hyvä jos liikkua jaksavat. Nauti siinä sitten kesästä.
mua kans ahdistaa lapset, jotka tumpataan pitkä hihaisiin vaatteisiin, siinä ne sitten ähöttää ja katsoo kun muut on shortseissa ja t-paidassa.

dr.pilli
Tutkimusten mukaan auringosta nauttivat elävät huomattavasti pitempään. Auringosta varoittelu on samanlaista viranomaispropagandaa kuin on terveelliseksi tiedystä maidosta ja voista varoittelu. On myös syytä huomata, että ainakaan purkista nautitulla D-vitamiinilla ei ole mitään positiivisia vaikutuksia terveyteen.

http://www.iltasanomat.fi/terveys/art-1288686026516.html

"Plääh"
Taas näitä kiihkeitä nuoria äitejä! Onneks ikä on jo tehnyt tehtävänsä ja turha intoilu on itseltäni jäänyt pois. Oma 7-vuotiaana nautti kesäpäivästä ilman suojakertoimia sun muita. Eikä iho edes punerra.

päiväkodeillakin noista aurinkovoiteista on hirveesti haittaa, jotkut lapset on saatu niin pelon alle, että ne ei uskalla lähtee ulos edes pilvisellä säällä, jos ei oo laitettu litraa aurinkovoidetta, siitäkin huolimatta, että panevat vaikka pitkähihaisen paidan vielä päälle

juuri näin
Tutkimusten mukaan auringosta nauttivat elävät huomattavasti pitempään. Auringosta varoittelu on samanlaista viranomaispropagandaa kuin on terveelliseksi tiedystä maidosta ja voista varoittelu. On myös syytä huomata, että ainakaan purkista nautitulla D-vitamiinilla ei ole mitään positiivisia vaikutuksia terveyteen.

Yll
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Auringon valo ja lämpö ovat hyväksi ihmiselle.

ap.
Kiitos vastauksista! Kiva kuulla rentoja kommentteja. Ja kyllä, olen tosissani aloituksen kanssa, en ole provo. Meillä ainakin 5veellä punoittaa iho, jos on kauan auringossa. Joskus niska ollut tosi punainen. Eli on todella vaaleanihoinen ja siitä sanottukin meille. Esim. naapurin lapset on tummia kuin pavut (ihan supisuomalaiset vanhemmat siis) ja niiden äiti sanoi, ettei koskaan ole palanut. Erilaisia kun ovat.

"miku"
Kiitos vastauksista! Kiva kuulla rentoja kommentteja. Ja kyllä, olen tosissani aloituksen kanssa, en ole provo. Meillä ainakin 5veellä punoittaa iho, jos on kauan auringossa. Joskus niska ollut tosi punainen. Eli on todella vaaleanihoinen ja siitä sanottukin meille. Esim. naapurin lapset on tummia kuin pavut (ihan supisuomalaiset vanhemmat siis) ja niiden äiti sanoi, ettei koskaan ole palanut. Erilaisia kun ovat.
Mä olin myös lapsena aina ihan kahvinpapu kesäisin enkä palanut koskaan, vaikkei mitään suojavoiteita käytetty. Silti sairastuin melanoomaan alle 30-vuotiaana.

........
[QUOTE="miku";29922039]Mä olin myös lapsena aina ihan kahvinpapu kesäisin enkä palanut koskaan, vaikkei mitään suojavoiteita käytetty. Silti sairastuin melanoomaan alle 30-vuotiaana.[/QUOTE]

Ikävä juttu tuo sinun tapauksesi. Mutta melanooma ei silti välttämättä johdu siitä, että olisi grillannut itseänsä liikaa auringonpaisteessa.

kaf
lapsena palamista taidetaan edelleen pitää kaikkein vaarallisimpana.

kyllä minä ainakin auringolta suojautumisen huomioin lapsen kanssa. hattu, ohut pitkähihainen vaalea paita (sellainen viileä, josta tuuli käy läpi ja joka ei siten kokonaan auringoltakaan tietty suojaa), pitkähköt shortsit, aurinkorasvaa tarvittaessa (sellaista luontaisjuttua). nämä erityisesti nyt alkukesästä, kun iho ei ole tottunut.

pyritään olemaan sisällä puolenpäivän aikaan (ruuat ja päikkärit osuu kätevästi tähän), leiriydytään varjoon jos piknikillä jne.

en silti koe olevani hysteerinen vaan tiedostava ;)

tiukkapipo?
Laitoin aamulla 7 ja 2 vuotiailleni suojakerrointa 50. Lisäksi iskin lätsät päähän, jotka tosin heittivät aika pian mäkeen. Vesipullot oli myös saatavilla. Olen tällä hetkellä itse aivan piipussa, mutta tietyistä asioista en tingi. Tänään oli kuitenkin kesän ensimmäinen shortsipäivä meillä. En halua ehdointahdoin aiheuttaa haittaa lapsilleni. Nuori intopiukea ihminenkään en valitatavast ole, ikää 40.

"vvv"
[QUOTE="Sirkkeli";29921583]Täh? No et oo tosissas? Meillä ole käytetty edes aurinkorasvaa, annettu ulkoilla vauvasta asti aamusta iltaan auringossa. Mitä helvetin hysteriaa tämä nyt on, vai oliko tää provo?[/QUOTE]

Eihän tämä mitään hysteriaa ole, vaan ihan normaalia. Kyllähän nykyään jo neuvolassa ohjeistetaan, että vauvat ja pikkulapset on syytä suojata liialta auringonpaahteelta syöpäriskin välttämiseksi. Samoin varsinkin ihan pienten lasten olisi tärkeää käyttää aurinkolaseja.

Joku kommentoi myös sitä, miten tukalaa lapsen on olla helteellä pitkissä vaatteissa. Niin varmaan onkin, jos päällä on jotain collegea - mutta ohut, ilmava kangas itse asiassa pitää viileänä paremmin kuin nakuilu. Sen takia ne beduiinitkin pukeutuvat kaapuihin eivätkä vedä pelkässä lannevaatteessa. :)

Meillä kyllä päiväkodissa pyydetään aina aurinkorasvaa näin keväällä lapsille mukaan. Ja sitä myös laitetaan siellä. Joten en usko tuohon että rasva olisi jotain vihoviimeistä. Mieluummin rasvaa kuin palanut iho. Syöpäriski kasvaa siitä jos lapsena palaa ja tekee sitäpaitsi kipeää.

Meillä laitetaan sekä aikuisille että lapsille kunnon suojakertoimella aurinkorasvaa (lapsilla alkukesästä 50) ja auringossa saavat oll just niin paljon kuin lystäävät. Yleensä menevät itse varjoon tai tulevat sisälle jos tulee kuuma.

"vierailija"
No tuota suojausta olen itsekin miettinyt. Viime kesänä Se oli niin helppoa kun tuo 1v oli vielä vaunuissa. Nyt kun tuo on rattaissa ja tahtoo jo kävellä ja hatut j aurinkolasit on ihan no no niin tuota suojaamista joutuu tosissaan miettiin. Etenkin kun lapsella on geenivirhe joka altistaa melanoomalle ja kaikkien valoa aistivien solujen ja lukuisten muiden paikkojen syöville. Meillä jo takana yksi syöpähoito ja riski esim. Melanoomaan on vain kymmenkertainen.

Yhteistyössä