Harva nainen osaa säästää

• Viestiketjun aloittaja Säästäväinen
  • Ensimmäinen viesti
Säästäväinen
Olen huomannut tuttavapiirissäni, että melkein yksikään nainen ei saa säästettyä lanttiakaan. Saati sijoitettua rahojaan. Miehissä tätä porukkaa piisaa. Toki miehissä on myös paljon semmoista hunsvottiporukkaa, joka elää ihan hunningolla taloudellisestikkin - mutta ei kuulu omaan tuttavapiiriin.

Mulla moni kaveri on korkeastikoulutettu ja palkka on bruttona 3000-4000 euroa, mutta "kaikki menee". Usein mies tienaa kanssa, mutta mies aika usein sijoittaa pikkuhiljaa.

Itse olen aloittanut säästämään 2000 euron nettotuloistani. 200 euroa menee joka kuukausi säästötilille. Sitten kun sinne alkaa vähän enempi kertyä, ajattelin sijoittaa osakkeisiin pikkasen. Rahastoista en pidä, luotan omiin taitoihin sen verran.

Mutta miksi naiset on niin huonoja säästäjiä? Onko ihannenainen sellainen impulsiivinen ja hieman lapsenomainen (vois tähän ilkeämpiäkin sanoja keksiä), jolla raha polttaa käsissä. Ylimääräiset rahat menee sitten karkkeihin, kenkiin ja vaatteisiin...

RaaRaa
Semmosia monet on. Mutta eipä tuo raha pysy monen miehenkään hallussa. Mutta onhan sellasissa ihmisissä joilla on sijoituksia, paljon enempi miehiä kuin naisia. Osin johtuu siitä, että miehissä on enempi noita hyvätuloisia.

"Mulla moni kaveri on korkeastikoulutettu ja palkka on bruttona 3000-4000 euroa, mutta "kaikki menee". Usein mies tienaa kanssa, mutta mies aika usein sijoittaa pikkuhiljaa.

Itse olen aloittanut säästämään 2000 euron nettotuloistani."

Eikö 3000 e brutto ja 2000 e netto oo joltiseenkin sama asia? Kirjoitettu kuin paljon pienemmistä tuloista säästäisit. Tulee mieleen, että oisko korkeakoulutetuilla opintolainaa maksettavaksi vaikka se sama minkä sinä samansuuruisesta palkastasi kuussa säästät?

Säästäväinen
"Mulla moni kaveri on korkeastikoulutettu ja palkka on bruttona 3000-4000 euroa, mutta "kaikki menee". Usein mies tienaa kanssa, mutta mies aika usein sijoittaa pikkuhiljaa.

Itse olen aloittanut säästämään 2000 euron nettotuloistani."

Eikö 3000 e brutto ja 2000 e netto oo joltiseenkin sama asia? Kirjoitettu kuin paljon pienemmistä tuloista säästäisit. Tulee mieleen, että oisko korkeakoulutetuilla opintolainaa maksettavaksi vaikka se sama minkä sinä samansuuruisesta palkastasi kuussa säästät?
No jo se, että on opintolainaa, kertoo hiukan huonosta taloudenpidosta. Aika moni pystyy opiskelemaan kesätienisteillä + opintotuella. Tietysti opintolaina on ihan jees vaihtoehto jos se oikeesti nopeuttaa valmistumista ja on tae kohtuupalkkaisista hommista.

Mulla toi 200 euron säästö tulee aika helpolla. Itseasiassa olen säästänyt paljon enemmänkin, mutta 200 menee "automaattisesti" palkasta. Oikeasti olen säästänyt 1.5 vuoden aikana melkein 5000 euroa. Tarkoitus olis, että kun menee 5000 yli niin laitan osaketilille ja sijoitan 5-6 osakkeeseen semmosen 1000 euroa per osake.

et........
Alkuperäinen kirjoittaja Säästäväinen;29912238:
No jo se, että on opintolainaa, kertoo hiukan huonosta taloudenpidosta. Aika moni pystyy opiskelemaan kesätienisteillä + opintotuella. Tietysti opintolaina on ihan jees vaihtoehto jos se oikeesti nopeuttaa valmistumista ja on tae kohtuupalkkaisista hommista.
Pakko kommentoida. Oletko tutustunut, minkä hintaisia yliopistokaupunkien vuokrat on ja se tosiasia, ettei niitä halpoja soluja kaikille riitä. Monella mennee se koko opintotuki siihen vuokraan, veteen yms asumiskustannuksiin. Eli kaikki muu, kuten ruoat, lääkkeet, puhelin täytyy rahoittaa muulla tavoin. Jos haluaa edetä opinnoissa, rajoittaa se hiukan työntekoa. Minkä lisäksi kelan tiukat tulorajat pistää opiskelijan koko ajan laskemaan kannattaako mennä töihin, vai joutuuko sitten palauttamaan tuet.

Itse olin aina tarkka ja sain hiukan säästettyä jopa opiskeluaikoina. Mutta kyllä se vaati ihan runsaasti suunnittelua ja tarkkaa kirjaamista. Mitä voi ostaa, voinko ottaa vuoron vastaan, vai tarkoittaako se että joudun palauttamaan tuet. Mikä taas tekee enemmän miinusta kuin työvuorossa saa rahaa.

Humputtelija
Nooh minun takamustani ei kutkuta toisten talousasiat. Ymmärrän kyllä pointin miesnäkökulmasta kumpi nainen on hauskempaa seuraa eli joko se pihi penninvenyttäjä, jonka kanssa ei juuri revitellä vaiko rennompi nautiskelija ;) Pihit pihien kanssa ja höllemmät keskenään. Omissa tutuissa silti ne pihit miehet ovat enimmälti valinneet humputtelijoita silti. Kaippa se jtn kertoo.. On se surku niiden naisten kannalta, jotka ei tajua miksi se oma tapa ei ole kaikkien miesten arvostuksen kohteena.

Itse voin pistää ylimääräiset surutta vkonloppureissuun jos siltä tuntuu. Samalla silti on päälle kolmikymppisenä jo 94% maksettu talo. Joten.. ei ne arkkuun laita niitä pennosia kellekään. Joillekin on perinnöt kova juttu mutta minulta ei hirveitä jää jaettavaksi kiinteää omaisuutta lukuunottamatta. :D

Vierass
Ap on nyt hakoteillä. Säästäväisyydellä ei ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa. Opintolaina ei tarkoita huonoa taloudenpitoa. Opintolainalla voi nopeuttaa opintojaan tai sillä voi rahoittaa miita hankintoja. Itse olen aikoinani käyttänyt opintolainaa ajokorttiin ja asuntolainan maksuun. Tuolloin asuntolainan korot olivat noin 10 %.

säästäväinen
höpö höpö, kyllä molemmista sukupuolista löytyy molempia, säästäjiä ja tuhlaajia.
meillä on totta tuo, että mies tienaa enemmän, itse olen työtön tällä hetkellä. rahaa kulutan ruokakauppaan eli minä käyn kaupassa ja pyöritän tätä arkea kotona. muuten on kulutus nollassa. vaatteita ostan todella tarpeeseen, esim pojan reikäpolvisista collareista pätkin lahkeet pois, käänsin ja hyviä shortseja tuli kesäks.
Säästöön on kertynyt kivasti ja pian olemme vapaita lainoista (asunto ja vapaa-ajan asunto). Sen jälkeen voimme alkaa harkita sijoittamista.

Minun tuttavapiirissä säästäväisyydellä ja sukupuolella, ei ole yhteneväisyyttä. Mutta useammussa parisuhteissa mies hoitaa osakkeiden ostot ja myynnit. Naiset varmaan vähemmän edes puhuvat raha-asioistaan, korkeintaan rahan puutteesta.

Minä voin tunnustaa olevani ihan onneton rahan kanssa. Mieheni on vielä surkeampi kun häntä ei vois vähempää kiinnostaa koko raha. Miehen mielestä ihmisellä on kaikki hyvin taivaan alla jos on perhe kasassa ja ruokaa kaapissa. Hänelle on aivan sama mikä auto on alla ja minkälainen katto pään päällä kunhan katon alla nukkuu ne tärkeimmät. Itse en ihan osaa noin rentoreiska olla ja nuoren amenetettyjen luottotietojen (maksanut jo velkani ja merkintäkin poistunut) tahtoisin säästää. Meillä on säästötili olemassa jonne menee rahaa kuukausittain, mutta miten sattuukin aina kun siellä alkaa olla rahaa että joku akuutti tarve niille rahoille tulee. Ja jos ei tule ihan akuuttia, niin kyllä minä jotain keksin.. :D

Luotan ihan täysin siihen että asiat kyllä järjestyy jotenkin. Se on karman laki tai jotain :D Kun tarvitaan johonkin rahaa, niin jostain se vaan putkahtaa tulla. Monesti yllätystilanteissa kun tuntuu että miten tästä selvitään, niin tulee miehen työstä joku bonusraha, veronpalautuksia enenmpi kuin ennen, ylimääräinen keikkatyö, voitetaan kenosta, säästötilille on kertynyt tms. Naurettavin sattuma on kun piti saada jostain satoja euroja vesilaskuun, niin minun jostain tilistä oli maksamatta yllättäin lomarahat (ei mitään käryä miten tätä ei huomattu jo tilinauhan ollessa kourassa) jotka sain jälkikäteen ja ne oli juuri sen vesilaskun verran. Rikastumaan ei tässä pääse, mutta aina pysytyään plussalla nipin napin.. Huomisesta ei tietysti tiedä, mutta tänään pyyhkii ihan hyvin :D

harmit
Mua ei koskaan opetettu käyttämään rahaa kotona. Olen sen itse loppujen lopuksi oppinut. Opetan nykyään lapsilleni miten käytetään rahaa. Ei meillä säästetä, käytetä tarjouksia siksi ettei meillä olis rahaa vaan siksi että meillä olisi rahaa :D Mun tuttavapiirissä sillä ei ole merkitystä onko mies vai nainen sukupuoleltaan ollakseen säästäväinen. Enempi tuntuu naiset olevan säästäväisiä.

Yleistäisin että osa ihmisistä ei osaa säästää, aika moni vaikuttaisi empiirisen kokemukseni perusteella käyttävän rahaa hieman hövelisti säästämisen kannalta tiettyihin asioihin, vaikka muuten talous olisikin balanssissa. Esim. monilla tuntemillani (sukupuolesta riippumatta) saattaa olla säästöt ja sijoitukset kunnossa, mutta tuntevat olevansa kovinkin köyhiä, sillä rahaa palaa esim. tiettyyn harrastukseen ihan julmettuja summia kuukausittain.

Itse en ole mikään himosäästäjä, hoidan laskut ja lainat ja juuri pamautin ostaen itselleni asunnon, haluan että tilillä on sen verran pahan päivän varalle että voi uusia esim. hajoavia kodinkoneita tai huollattaa auton ilman visan vingutusta, mutta tykkään myös käydä satunnaisesti baarissa tai spontaanisti shoppailemassa. Tiedän että nämä ovat monille totaalisen paheksuttavia käytösmalleja ja talouden kannalta turmiollista ja tuomittavaa :D

vieruus
jospa tuo tuttavapiiri ja noilla tuloilla luottaa siihen että jatkossakin rahat riittää eikä ole tarvetta säästää mutta mun köyhät äidit nipistää joka centin säästöön mitä suinkin voivat paha päivän varalle

Säästän mielenrauhan vuoksi
Itse olen 90-luvun laman vaikutukset nähnyt liiankin hyvin ja se vaikutti koko lapsuuteeni niin ettei rahaa ollut. Mitään ylimääräistä ei ollut vara ostaa eikä aina jääkaapissa ollut ruokaakaan. Kun sitten itse rupesin tienaamaan omat rahani kävi niin, että tili oli parissa päivässä tyhjä kun piti ostaa paljon ja kaikkea. Velaksi en kuitenkaan mitään ostanut ja aina huolehdin että laskut oli maksettu. Muutama vuosi vierähti ostosvimman kourissa ennenkuin viisastuin. Nykyjään aina tilipäivänä siirrän ensin säästötilille 500€ ja maksan laskut, nostan käteistä lompakkoon jolloin se rahan käyttö on konkreettisempaa. Nettotulot on hieman päälle 1700€ eikä asuntolainaa enää ole.

Säästötilille on kertynyt mukava potti ja rahastoon menee vielä joka kuukausi pieni summa. Osakkeisiin en ole vielä uskaltanut sijoittaa vaikka mieli tekisi.

"Taina"
En tiedä miten olet tuttapiirisi koonnut, mutta kyllä mun ympärillä naiset säästää ihan siinä missä miehetkin... yleensä ovat vielä tarkempia rahan kanssa kuin miehet.
Saman olen minä huomannut. Omassa tuttavapiirissäni naiset ovat tarkempia rahan suhteen. Usein olosuhteiden pakosta, koska tienaavat vähemmän kuin miehet. Silti heillä jää enemmän rahaa säästöön.

Varmasti paikkansapitävä tutkimus.

Mä päätin riskisijoittaa S-ryhmäm bonukseni. Se on tarpeeksi eikä tunnu juurikaan kuukauden käyttövaroissa.

Muutoin ostan vain sen minkä tarvitsen ja säästössä on aina sen verran, että jos jotain tarpeelllista (vaikka se olisi tarpeellista vasta uoden päästä) sattuu super-edullisena eteen, voin sen ostaa. Säästöä sekin, minusta, tavallaan.

hillllla
Itse en tunne enkä tiedä muiden ihmisten raha-asioista, miten säästävät tai tuhlaavat jne. Ei yleensä puhuta rahasta. Monella kaverilla kyllä on jo tässä iässä (about 25v) hienot rempatut omakotitalot, audi pihassa, koira ja pari mukulaa. En tiedä millä rahoittavat, ehkä ovat vaan olleet tosi säästäväisiä lapsesta saakka tai sitten saaneet perintöä tms.

Minusta tuli säästäväinen lapsen saamisen jälkeen. Nyt täytyy ajatella toistakin eikä vain itseään, joten en halua koskaan joutua tilanteeseen että ei olisi esim. lapsen lääkkeisiin varaa. Pienistä tuloista säästellään mitä voidaan. Asunto ja asuntolaina on pieniä.

Sijoittamisesta taas tuli mieleen että itse en ainakaan tiedä mitään sijoittamisesta, eikä liioin ole kiinnostusta siihen perehtyä. Enkä uskokkaan että yhtään kenenkään kannattaa lähteä sijoittamaan 5000€ yhtään mihinkään, jos ei yhtään tiedä mitä tekee.

"jeps"
En saakaan. Tienaan olemattoman vähän ja käytän kaiken perheen menoihin kun vastaan kaupassakäynnistä yms. Mies hoitaa säästämisestä suurituloisempana ja hänen rahoillansa ostelemme sitten kaikkea muuta, meille molemmille.

Yhteistyössä