Miksi heitit nuoruutesi hukkaan tekemällä lapsia?

• Viestiketjun aloittaja nuoruus menee hukkaan
  • Ensimmäinen viesti
vierasa
[QUOTE="huoh";29911040]Kaikesta voi tapella. Mä en oo ikinä kaivannu mitää biletystä, en reppureissuja tai kuurojen avustamista Intiassa. Mä oon aina halunnu vaan olla onnellinen. Ja sitä mä olen, tapasin mieheni kun olin 17, sain ekan lapsen ku olin pikkusen vajaa 21. Tuo on kans yks mistä kuulee paljon, että nuorena äidiksi tulleet tekee lapsen heti ekalla tapaamiskerralla vahingossa, meillä se ei mennyt niin vaan lapsi oli harkittu ja toivottu. Mulla oli ammatti ennen kuin lapsi syntyi ja mies valmistui pian sen jälkeen. Minä olen "vain" ammattikoulun käynyt, mies yliopistosta valmistunut. Ihan vaan siksi kerron, ku aina ajatellaan että nuoret äidit valittaa ku ei oo rahaa ;) Hyvin on mennyt ja onnellisia ollaan, ei vipata mikään jalka kummallakaan, ainoastaan matkakuume vaivaa kroonisesti, ja siihen auttaa koko perheen yhteiset matkustelut. Yli kymmen vuotta ollaan yksissä oltu ja edelleen olen oikein tyytyväinen valintoihini, mun ei tartte katua mitään. Harmi jos jonku täytyy mielensä pahoittaa mun kivasta elämästä. Mua ei mitenkään haittaa, että suuri osa saa ensimmäisen lapsensa nyt, kun mun vanhin lähentelee 10v ikää. Jokainen kai tekee miten parhaaksi näkee/miten elämäntilanne antaa. Mä itse koen olevani onnellisessa asemassa kun löysin sopivan miehen niin nuorena, eikä lasten saannin kanssa ollut ongelmia.[/QUOTE]

En mä ainakaan osaa ajatella, että 21-vuotiaana lapsen saanut on jotenkin erityisen nuori äiti.

vierasa
[QUOTE="sdfsdf";29911077]Oletko sitä mieltä että lapset on ainoa asia? Omassa esimerkissä oli ainakin se ettei se elämä muutenkaan ollut sitä "villiä nuoruutta", vaikka ei lapsia ollutkaan. Syynä varmaan tylsä luonne.[/QUOTE]

Olen. Jos nyt ei lasketa mukaan jotain sairauksia tai vankilatuomioita. Eihän tylsä luonne ole mikään syy mikä on lopettanut villin nuoruuden vaan syy miksi ei koskaan ole sellaista kaivannutkaan.

Pin
Niin, ei varmaan teikäläisille yliopistomaailma ole tuttua. :)
Teikäläiselle? Mikä sä luulet olevasi? :LOL:
Olet siis jopa päässyt yliopistoon sisään ja ajattelet eläväsi jossain ylhäisessä, ihmeellisessä ja erilaisessa "maailmassa", kuin kaikki muut opiskelijat? :LOL: Siis todella hienoa, kumarran! En minä surkea amk voi käsittääkään kuinka hohdokasta olisi yliopiston maailmassa. Jos päätän jatkokouluttautua niin ehkä saan palan sitä ihmeellistä maailmaa, wau. Järisyttävää odottaa. Pakko on varmaan jatkaa vaikkei olisi järkeäkään, kun muuten menetän tämän ihmeellisen maailman.

Mäkin olen useaan otteeseen nähnyt palstan standardiäitien näppiksiltä tekstiä, jossa kerrotaan, kuinka on biletetty niin paljon jo ennen lapsia, että nyt voi sitten rauhoittua perhe-elämän pariin (kirjoituksista päätellen tarkoitetaan totaalista tätiytymistä ja tylsistymistä).

Toki nämä noin julistavat edustavat yksinkertaisempaa lammasmaista kansanosaa eli näitä, joille nuoruus=biletys ja sitten kun tulee ne maagiset 30 vuotta mittariin, lopetetaan kaikki hauska ja ollaan niin aikuista, niin aikuista tätiolemuksineen, tylsine juttuineen ja standardimammavaatteisiin puettuine räkänokkineen.
Äänikin noilla muuttuu sellaiseksi lässyttäväksi ja jopa ystävien kesken puhutaan pitkälti lapsista.
Omista asioista puhuminen on pahimmillaan jotain "voiko mun ikäinen käyttää tällasta vaatetta?"-tyyppistä bääbää-meininkiä.

Paljon on onneksi sivistynyttä ja älykästä väestöä, jotka eivät näe lisääntymisasiaa(kaan) niin mustavalkoisena. Ja näillä ihmisillä henkinen pääoma on sen verran suuri, että keksitään muutakin tekemistä kuin jatkuva biletys tai siitä puhuminen.

Henkilökohtaisesti en edes ymmärrä, miten biletys liittyy mihinkään, mutta kummallisen usein lisääntymisiästä keskustellessa ruvetaankin puhumaan biletyksestä.
Mulle vapaus on jotain ihan muuta, kuin mitään määrättyä tekemistä. Oli se tekeminen sitten sitä biletystä, matkustelua, au-pair-vuosi tai mitä vaan.
Vapaus on henkinen olotila ja se säilyy pitkälti perheellistymisen jälkeenkin, sillä omasta vapaasta tahdosta lapseni tein. :)
Harmillista, jos ja kun jotkut eivät lisäänny omasta vapaasta tahdostaan, vaan menettävät vapautensa raskauden myötä.

Viimeksi muokattu:
Teikäläiselle? Mikä sä luulet olevasi? :LOL:
Olet siis jopa päässyt yliopistoon sisään ja ajattelet eläväsi jossain ylhäisessä, ihmeellisessä ja erilaisessa "maailmassa", kuin kaikki muut opiskelijat? :LOL: Siis todella hienoa, kumarran! En minä surkea amk voi käsittääkään kuinka hohdokasta olisi yliopiston maailmassa. Jos päätän jatkokouluttautua niin ehkä saan palan sitä ihmeellistä maailmaa, wau. Järisyttävää odottaa. Pakko on varmaan jatkaa vaikkei olisi järkeäkään, kun muuten menetän tämän ihmeellisen maailman.
Jos sinä vittuilet minun kavereista, niin voit olla varma että pistän takas. Sä et tunne heitä ja tuo sun jatkuva piikittely on todella lapsellista. Mitä sä arvasit? :O Oikein tiesit, että mun hyvistä ystävistä yksi on hieman tyytymätön äitiyteensä? Oih, olet sä täydellinen yksilö :D Ei jumaleissoin.

Mäkin olen useaan otteeseen nähnyt palstan standardiäitien näppiksiltä tekstiä, jossa kerrotaan, kuinka on biletetty niin paljon jo ennen lapsia, että nyt voi sitten rauhoittua perhe-elämän pariin (kirjoituksista päätellen tarkoitetaan totaalista tätiytymistä ja tylsistymistä).

Toki nämä noin julistavat edustavat yksinkertaisempaa lammasmaista kansanosaa eli näitä, joille nuoruus=biletys ja sitten kun tulee ne maagiset 30 vuotta mittariin, lopetetaan kaikki hauska ja ollaan niin aikuista, niin aikuista tätiolemuksineen, tylsine juttuineen ja standardimammavaatteisiin puettuine räkänokkineen.
Äänikin noilla muuttuu sellaiseksi lässyttäväksi ja jopa ystävien kesken puhutaan pitkälti lapsista.
Omista asioista puhuminen on pahimmillaan jotain "voiko mun ikäinen käyttää tällasta vaatetta?"-tyyppistä bääbää-meininkiä.

Paljon on onneksi sivistynyttä ja älykästä väestöä, jotka eivät näe lisääntymisasiaa(kaan) niin mustavalkoisena. Ja näillä ihmisillä henkinen pääoma on sen verran suuri, että keksitään muutakin tekemistä kuin jatkuva biletys tai siitä puhuminen.

Henkilökohtaisesti en edes ymmärrä, miten biletys liittyy mihinkään, mutta kummallisen usein lisääntymisiästä keskustellessa ruvetaankin puhumaan biletyksestä.
Mulle vapaus on jotain ihan muuta, kuin mitään määrättyä tekemistä. Oli se tekeminen sitten sitä biletystä, matkustelua, au-pair-vuosi tai mitä vaan.
Vapaus on henkinen olotila ja se säilyy pitkälti perheellistymisen jälkeenkin, sillä omasta vapaasta tahdosta lapseni tein. :)
Harmillista, jos ja kun jotkut eivät lisäänny omasta vapaasta tahdostaan, vaan menettävät vapautensa raskauden myötä.
Palstamamma ei käy edes paskalla ilman rakasta lastaan niin "tuulettuminen" kavereiden kanssa on yhtä kuin lapsen hylkääminen.

"huoh"
En mäkää koskaa oo itteäni pitäny mitenkään nuorena äitinä, mut jatkuvasti saan kuulla sitä miten "oot nuorena alottanu, ootpa sinä ehtiny, ei sulla voi olla niin montaa lasta, sinähän oot nuorena lapset tehny" ni kaipa se useiden mielestä sitte on nuori ikä. Ja onhan se siihen verrattuna, jos ensisynnyttäjien keski-ikä lähentelee 30, en tiiä mikä se nyt on mut jotain tommosta kai?

vierasa
Ei siinä tästä ole kyse kun puhutaan lapsettoman vapaudesta. Siinä on kyse siitä, että lapsi kuitenkin rajoittaa elämää jonkun verran ja joka muuta väittää on joko tyhmä tai valehtelee.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
vierasa
[QUOTE="huoh";29911133]En mäkää koskaa oo itteäni pitäny mitenkään nuorena äitinä, mut jatkuvasti saan kuulla sitä miten "oot nuorena alottanu, ootpa sinä ehtiny, ei sulla voi olla niin montaa lasta, sinähän oot nuorena lapset tehny" ni kaipa se useiden mielestä sitte on nuori ikä. Ja onhan se siihen verrattuna, jos ensisynnyttäjien keski-ikä lähentelee 30, en tiiä mikä se nyt on mut jotain tommosta kai?[/QUOTE]

28,6.

fdfsfdsfs
Muotoilin sanani huonosti. Totta kai sen villin nuoruuden voi itse lopettaa ihan milloin haluaa tai sitä ei tarvitse koskaan edes aloittaa jos ei kiinnosta. Mutta jos kiinnostaa elää sitä villiä nuoruutta niin ei sitä mikään asia pakolla lopeta samalla tavalla kuin lapsen saanti.
Mutta yleensä se lapsikin on valinta, koska aina voi vaikka keskeyttää odotuksen.

Tietysti siinä mielessä olen samaa mieltä että ehkä sitä ei aina tiedä mihin ryhtyy..

Yhteistyössä