sairaalassa joutuu potilaat näkemään todellakin nälkää!!! oma kokemus ...

• Viestiketjun aloittaja nälissään
  • Ensimmäinen viesti
viieras
[QUOTE="vieraana";29904443]Kukaan ei tunnu uskovan että sairaalassa voisi olla nälkä mutta kyllä vaan oli. Minä sain sen isomman ruoka-annoksen kun pyysin.[/QUOTE]

Kyllä mä uskon hyvin, että voi olla nälkä, mutta se on sitten jokaisen oma asia miten hankkii sinne lisää ruokaa. Varmaan useimmilla joku käy kätsomassa ja tuo muutenkin hedelmiä ym. Pointti mulla on se, että sairaala on laitos ei mikään -syö-niin-paljon-kuin jaksat-buffet, vaan jokainen saa laskennallisen määrän ja PYYTÄMÄLLÄ saa lisää jos sitä ruokaa jää yli. Mutta lähtökohtaisesti kyllä ajattelen, että itse joudun myöhäisillan välipalani hankkimaan, jos en pärjää sairaalan ruoilla.

Herää kyllä kysymys että pidetäänkö sairaalassa liian terveitä ihmisiä?

Ne kerrat kun olen ollut sairaalassa olen kyllä ollut niin sairas, että eipä ole aina jaksanut syödä edes niitä annoksia joita on eteen tuotu. Tervehdyttyäni olenkin päässyt sairaalasta pois.

Lapsivuodeosasto oli eri asia, siellä tosiaan ruokaa olisi mennyt vaikka ja kuinka. Mutta enpä sielläkään kauaa makoillut, kotiin halusin.

"vieraana"
Herää kyllä kysymys että pidetäänkö sairaalassa liian terveitä ihmisiä?

Ne kerrat kun olen ollut sairaalassa olen kyllä ollut niin sairas, että eipä ole aina jaksanut syödä edes niitä annoksia joita on eteen tuotu. Tervehdyttyäni olenkin päässyt sairaalasta pois.

Lapsivuodeosasto oli eri asia, siellä tosiaan ruokaa olisi mennyt vaikka ja kuinka. Mutta enpä sielläkään kauaa makoillut, kotiin halusin.
Mun mielestä melko kummallinen ajatus että ihminen on sairaalaan liian terve jos hänellä jää ruoka-annoksen jälkeen nälkä. Minä olin sairaalassa yli 2 kuukautta, prenataaliosastolla koska olin raskaana ja ennennaikainen synnytys uhkasi. Toki olisin mieluummin ollut kotona jos se olisi ollut mahdollista.

Mehän ei tässä tiedetä miksi AP on sairaalassa mutta on kertonut olevansa vuodepotilas eli hoitajien tuoman ruoan varassa. Ei ole omaisten asia tuoda sairaalaan ruokaa siksi että potilaalla on nälkä vaan kyllä se kuuluu sairaalamaksuun että puuroa saa aamupalalla tarpeeksi.

[QUOTE="vieraana";29904594]Mun mielestä melko kummallinen ajatus että ihminen on sairaalaan liian terve jos hänellä jää ruoka-annoksen jälkeen nälkä. Minä olin sairaalassa yli 2 kuukautta, prenataaliosastolla koska olin raskaana ja ennennaikainen synnytys uhkasi. Toki olisin mieluummin ollut kotona jos se olisi ollut mahdollista.

Mehän ei tässä tiedetä miksi AP on sairaalassa mutta on kertonut olevansa vuodepotilas eli hoitajien tuoman ruoan varassa. Ei ole omaisten asia tuoda sairaalaan ruokaa siksi että potilaalla on nälkä vaan kyllä se kuuluu sairaalamaksuun että puuroa saa aamupalalla tarpeeksi.[/QUOTE]

No. Oma kokemus sairaaloista on toisenlainen: ei ole siis koskaan ollut sairaalassa nälkä. Usein mies on saanut vieraillessaan syödä mun ruoat. Ja kokemus on myös, että kotona terveenä syön enemmän kuin sairaalan potilaana ollessani.

"vieras."
[QUOTE="vieraana";29904594]Mehän ei tässä tiedetä miksi AP on sairaalassa mutta on kertonut olevansa vuodepotilas eli hoitajien tuoman ruoan varassa. Ei ole omaisten asia tuoda sairaalaan ruokaa siksi että potilaalla on nälkä vaan kyllä se kuuluu sairaalamaksuun että puuroa saa aamupalalla tarpeeksi.[/QUOTE]

Tiedetään kyllä ja sinäkin tietäisit, jos olisit ketjua lukenut.

yh hyi
Vaikka sitä olisi miten paljon, niin ei sitä käsittämätöntä paskaa saa syötyä. Huonoin kouluruokakin hakkaa sen sonnan 10-0. Onneksi mies suostui hakemaan oikeaa ruokaa mulle sinne.

Mahankurina
Leikkausten jälkeen proteiinin- ja ylipäätään energiantarve on suurempi kuin normaalisti. Ei kyllä sairaala-annoksilla tarpeet täyty. Ylipäätään kovin leipäpitoista tuppaa sapuska olevan.

Olen kokenut nälkää osastolla. Hävetkää te syöpöiksi leimaajat. Itse olin alipainoinen syöpäpotilas, joka pahoinvoinnista huolimatta olisi halunnut syödä enemmän. Oikeasti ei ole suotuisaa laihtua kesken syöpähoitojen niin kuin mulle alkoi käydä. Kai ne ajatteli, ettei nuo raadot syö kuitenkaan kun annoskokoja mietti... Missään vaiheessa ei sanottu, että pyytämällä saisi lisää, jos pyysin niin vaan leipää tuli. Yksi kiva hoitaja kyllä toi jätskiä ja jugurttia ylimääräisiä, mutta ei sekään aina vuorossa ollut. Äiti sitten ajoi 2,5 h päästä ruokaa tuomaan milloin pääsi, mutta viikkoja olin putkeen, joten ei aina päässyt Punnituksissa vaan todettiin, että paino laskee voi voi...

sivusta
[QUOTE="vieraana";29904424]Mutta se vuodepotilas voi olla vaikka raskaana ja odottaa kaksosia jolloin normaalin vuodepotilaan kalorimäärä ei ehkä riitä? Odottajan pitäis saada se noin 150kcal enemmän kuin ei-raskaana olevan.

Jos on nälkä niin asialle pitää tehdä jotain ja ainut mikä auttaa on että kertoo hoitohenkilökunnalle asiasta.[/QUOTE]

Odottajan tarvitsemä lisäkalomäärä täyttyy n. 2-3 ruisleipäviipaleella vuorokaudessa.

"vieraana"
Odottajan tarvitsemä lisäkalomäärä täyttyy n. 2-3 ruisleipäviipaleella vuorokaudessa.
Väitinkö jotain muuta? Ne kuitenkin tarvitaan ne pari leipäpalaa lisää jotta ei ole nälkä. Ei mun mielestä ole oikein terveellistä sekään jos odottajan paino putoaa monta kiloa sairaalan joutuessa. Lähtökohtana siis se että odottaja on perusterve ja normaalipainoinen, eli ei ylipainoa.

Olen kuullut saman tarinan monelta monikko-odottajalta, että paino putosi kun joutui sairaalaan.

"vieraana"
Joo no jos on raskaana ja odottaa kaksosia, niin se energiankulutus on taas laskettu SEN mukaan, tyhmiäkö luulet niiden hoitajien olevan. Lisää saa varmaan ruokaa jos pyytää aina, mutta jos on raskaana ja jatkuvasti nälkä (niinkuin monella on vaikka saisikin riittävästi energiaa jo sairaalanruoista), niin pyytää sitten jotain tuttua tuomaan lisää ruokaa.
Veikkaanpa että se laitoshuoltaja joka sieltä käytävältä tuo sen tarjottimeni ei ole laskenut yhtään mitään vaan laittanut sieltä tarjoilutiskistä ihan arviolta ruokaa lautaselleni.

Toki voi tuttua pyytää tuomaan lisää ruokaa, mutta ainakin minä olin yliopistosairaalassa toisella paikkakunnalla (välimatkaa monta sataa km) joten vieraita kävi ehkä kerran viikossa.

[QUOTE="vieraana";29904729]Veikkaanpa että se laitoshuoltaja joka sieltä käytävältä tuo sen tarjottimeni ei ole laskenut yhtään mitään vaan laittanut sieltä tarjoilutiskistä ihan arviolta ruokaa lautaselleni.

Toki voi tuttua pyytää tuomaan lisää ruokaa, mutta ainakin minä olin yliopistosairaalassa toisella paikkakunnalla (välimatkaa monta sataa km) joten vieraita kävi ehkä kerran viikossa.[/QUOTE]

ne ruoat on kyllä laitettu jo keittiöllä ja ihan jokaiselle laskettu se oma tarve, jokaisen annokset on erikokoiset/erilaiset

viieras
[QUOTE="vieraana";29904729]Veikkaanpa että se laitoshuoltaja joka sieltä käytävältä tuo sen tarjottimeni ei ole laskenut yhtään mitään vaan laittanut sieltä tarjoilutiskistä ihan arviolta ruokaa lautaselleni.

Toki voi tuttua pyytää tuomaan lisää ruokaa, mutta ainakin minä olin yliopistosairaalassa toisella paikkakunnalla (välimatkaa monta sataa km) joten vieraita kävi ehkä kerran viikossa.[/QUOTE]

En tiedä, voi eri paikoissa olla erilailla, mutta kyllä täälläpäin ainakin annokset tulevat "keskuskeittiössä", jossa annoskoot myös määrätään noin lähtökohtaisesti ja PYYTÄMÄLLÄ saa lisää muttei välttämättä heti. Tosin mihinkään haastatteluun en ole koskaan törmännyt, mutta kai sellainen jossakin on käytössä...

Tällaisen löysin netistä:

"Ruoka valmistetaan ja jaetaan tarjottimille sairaalan ravintokeskuksessa. Ruoka tilataan osastolle tulohaastattelun perusteella. Tulohaastattelussa selvitetään, millaiseen ruokaan olet kotona tottunut sekä sairaudet ja lääkitykset, jotka on erityisesti huomioitava ruoan tilaamisessa.

Ruoan tilauksen yhteydessä valitaan sopiva ruokavalio, ruoan rakenne ja energiataso. Sopiva energiataso valitaan ruokahalun ja energiantarpeen mukaan. Jos tilattu ruoka-annos tuntuu toistuvasti liian suurelta tai pieneltä, on tärkeää, että kerrot siitä hoitajalle. Ruokatilausta muutetaan tilanteen mukaan. "

"Vieras."
Itse myös olin nälkäinen ekan synnytyksen jälkeen.
Annokset oli pieniä.
Lopulta kun paranin sen verran et pääsin vuoteesta ylös niin hain lisää syömistä keittiöstä.

Ruoka oli mautonta ja kevyttä.
Suolapurkki pitää olla itsellä mukana.

Sappileikkauksen jälkeen sain vuoteesen soseutettua makkarakeittoa. Se oli hyvää mutta ei pysynyt sisällä.

En mää oo koskaan joutunu nälässä olemaan,hyvä kun on jaksanut syödä kaiken ja sairaaloissa ollu montakertaa, useammassa. Äiti valitti nyt loppusyksystä sairaalakeikoillaan että kokoajan tuputtavat ruokaa. Ei ollu nälkä ei. En siis voi sanoa että sairaalassa näkee nälkää.

Ei ne laikkarit niitä tarjottimia kokoa. Tuovat kärryn keittiöltä ja jakavat. Keittiöllä tehään annostelu jne.

"vieraana"
En mää oo koskaan joutunu nälässä olemaan,hyvä kun on jaksanut syödä kaiken ja sairaaloissa ollu montakertaa, useammassa. Äiti valitti nyt loppusyksystä sairaalakeikoillaan että kokoajan tuputtavat ruokaa. Ei ollu nälkä ei. En siis voi sanoa että sairaalassa näkee nälkää.
Eli jos sinä tai äitisi ette ole olleet nälkäisiä sairaalareissuillanne, kukaan muukaan missään muussa sairaalassa ei voi kokea jäävänsä nälkäiseksi?

[QUOTE="vieraana";29905490]Eli jos sinä tai äitisi ette ole olleet nälkäisiä sairaalareissuillanne, kukaan muukaan missään muussa sairaalassa ei voi kokea jäävänsä nälkäiseksi?[/QUOTE]

Ei kun minä en voi kokemusten perusteella sanoa niin. Yhtään enempää kun aloittaja omansa persuteella julistaa että sairaalassa potilaat näkevät. Kokemuksista tässä puhutaan.

• Tykkää
Reactions: Kurvikissa
laitoshuollosta päivää
Sanoisin, että ruokamäärä riippuu sairaalasta, osastosta, jakajasta ja osaston täyttöasteesta. Paha on alkaa nyhjäisemään tyhjästä ruokaa, kun osastonhoitaja/sihteeri/vastaava on tilannut sitä kymmenelle ja potilaita on 15. Joskus on vaikea arvioida, kuinka paljon osastolla on väkeä aamulla, sillä vaikka lähtiessä olisi viisi, aamulla voi olla kymmenen lisää. Koska mehän emme annostele ruokia, kunhan tiskaamme, ruoan määrä riippuu myös jakajasta. Joillain on isompi käsi, toisilla pienempi. Yleensä vastaava hoitaja on arvioinut sen, kuinka paljon ruokaa saa tuoda. Isoille miehille isot annokset, pienille mummoille pienemmät. Erikoisruokavalioiden ateriat tosin ovat usein säälittävän pienet. Iltapala jaetaan todellakin liian aikaisin, mutta faktahan on se, että jos työaika loppuu klo 19, meitä ei sen jälkeen enää osastolla näy. Silloin iltapala on juuri ennen seitsemää. Meilahdessa olen nähnyt runsaimmat annokset ja parhaat ruoat. Pullakin oli tuoretta viikonloppuisin.

Ps. Me emme saa tuoda ruokaa asiakkaille ilman hoitajan lupaa, koska joskus nälälle on syy eikä kaikilla asiakkailla lääkkeiden takia tai muista syistä ole kykyä arvioida, mitä he saavat syödä. Ja joskus hoitajia on ihan mahdottoman vaikea tavoittaa ihan silkan kiireen takia eikä meilläkään aina ole aikaa. Riippuu päivästä, riippuu osastosta.

Kahden mami
Mä olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Itsellä kokemus kahden eri sairaalan lapsivuodeosastoista HUS:ssa ja jo aiemmin oon aatellut, että jos joku mun läheiseni joutuu sairaalaan niin sille on kyllä vietävä ruokaa sinne! Ei herranjestas sellaisella ruoalla (proteiiniköyhää, ylisuolattua, jälkkärit överimakeita, ei mitään TUORETTA pienenpienen salaatin lisäks) ainakaan tervehdy! Missä oli ne puoli kiloa kasviksiakaan, ei näkyny.. Kokemus aamupaloista oli myös ihan sama kuin ap:llä, yksi paahtis johon minimaaliset päälliset ja ylisuolainen puuro. Klo 11 oli lounas ja päivälliseen, klo 16 asti olis pitäny pärjätä jollain teekupposella/kahvilla ja yhdellä vohvelilla siinä välissä!? Olis edes ollu banaani ja omena.. Onneksi ei tarvinnut kauaa olla sairaalassa..

"Maria"
Minulla taas paljon ylipainoa ja sairaalassa oli minulta mitään kysymättä päätetty, että saan sitä pienintä S-kokoista annosta. Kyllähän siinä nälkä oli melkoinen vaan ei auttanut kuin läskin tyytyä kohtaloonsa. Ja olin sairaalassa reilun kuukauden.

Yhteistyössä