Sermi luokassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Niiskuneiti82"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Niiskuneiti82"

Vieras
Haluaisin kuulla muiden kokemuksia siitä, kun olleet itse/ oma lapsi luokassa jossa sermi ns. levotonta ja puheliasta lasta varten. Oma lapseni ihan tavallinen lapsi, mitään erityistä ei ole. Lahjakas ja erinomaisia arvosanoja saa. Kuitenkin luokassa on moni lapsi vuorollaan ollut sermin takana. Mielestäni sermi on lasta alistava systeemi. Oma lapsi siellä ei ole ollut, mutta on unohtunut välillä puhumaan tunnilla, mutta lopettaa puhumisen, kun opettaja siitä huomauttaa. Ahdistava kapistus koko sermi enkä kenenkään lapsi sellaista ansaitse. Sermi korkea ja siellä on ollut muutama kaveri useamman viikon. Lapseni on vasta ekalla. Olen huolissani enkä oikein uskalla opettajasta valittaa. Lapseni kiusaamiseenkin hänellä ollut tyly asenne, ei kuulu hänelle, menee kallista opetusaikaa. Pitää kertoa välituntivalvojalle. Lapseni käynyt nyt muutamia kertoja kuraattorilla kaveriasioista minun aloitteestani.

Mun lapsen luokassa oli sermi. Se oli ihan ok, sillä se ei ollut mikään rangaistussysteemi, vaan lapsi sai halutessaan mennä sinne, jos halusi keskittyä tehtävään.

4l9wl83ze2p.png
53265

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Noinhan sen pitäisi toimia, jos sitä ylipäänsä tarvitaan. Lapseni luokan sermi on kolmiseinäinen, kiinteä, korkea ja raskas siirrettävä eikä suoraa näköyhteyttä taululle ole. Jotenkin vaan mietin, että olipa siellä oma tai sitten ystävän/ tutun/vieraan lapsi niin kyllä se yhtä pahalle tuntuu ajatella lapsen kokemuksesta käsin. Siksi niitä kokemuksia lisää haluaisinkin kuulla.

[QUOTE=" Kuitenkin luokassa on moni lapsi vuorollaan ollut sermin takana. [/QUOTE]

Voi voi.. Vuorollaa? toivottavasti sun äpätaä jani-pettei ei joudu sinne vuorolla. olis reulumpaa etta jarrpa pääsi opesn helman alle aina kun muut menee sermin taakse...Janinihan on spesiaali...

Tää oli ihan kaikkien muksujen puolesta ei vain omani. En hyväksy miksi tollainen käytäntö pitää olla. IHMETTELYÄ. Moni vanhempi vaan hämillään ja aralla mielin, että ekasta lähtien tämmöinen käytössä. Muissa rinnakkaisluokissa sermiä ei ole. Ihan rauhassa provoa, mua et saa suuttumaan. Halusin kysyä vain kokemuksia enkä jauhaa muusta. Ja mun lapsi ei ole open suosikki, jos se sun oloasi mitenkään helpottaa. :D

Mun lapsi ekaluokalla, käytössä välillä sermi, jotta pystyy paremmin keskittymään ja myös siksi että muut saavat opiskelurauhan poikani pulisemiselta. Poika hakee välillä myös kuulokkeet korvilleen, ettei muiden äänet häiritsisi häntä.

Noita apuvälineitä ei käytetä lasten rankaisemiseen vaan siksi, että lapsi saa tukea keskittymisvaikeuksiinsa. Niiden käyttö on aina perusteltua ja siinä ajatellaan lapsen parasta.

Ihan sama, että joku kokisi rangaistukseksi vaikkapa silmälasit tai kynätuen käytön...??

Hyvä, että on toiminut teidän kohdalla. Minun täytyy vielä itse sulatella tätä omaa ajatustani sermiä kohtaan ja sen herättämiä tunteita. Jotenkin vaan tulee empatia niitä lapsia kohtaa ketkä siellä ovat pitkiä aikoja, että saavatko hyviä kokemuksia koulusta jne. Pohdin ehkä liikaa. Omaa lastani olen kannustanut joka päivä olemaan välittämättä muiden puheista ja lupasin jotakin extraa mikäli open ei tarvitse loppukeväästä mitään tunnilla puhumisesta sanoa. Toiminut, mutta katsotaan kestääkö sinnikkyys lomaan asti.

Tuskinpa lapsi mitään traumoja sermistä saa jos sen käytön syyt selitetään lapselle hyvin ja 'eristäminen' on tietysti vain oppituntien ajaksi, ei koko päiväksi.

Sermi on tosiaan tarkoitettu tukimuodoksi, ei rangaistukseksi. Tunnet myötätuntoa sinne "joutuvia" kohtaan, mutta mieti asiaa toisesta näkökulmasta. On lapsia, joille keskittyminen on mahdotonta muiden keskellä. Esimerkiksi joillekin kaikki ympärillä tapahtuva saa yhtä suuren huomion. Tällöin vaikkapa kellon viisarin liikahtaminen, vieruskaverin käsiliike, ikkunan ohi kävelevä ihminen ja opettajan opetus ovat kaikki saman arvoisia ärsykkeitä. Ja tuollaisen lapsen pitäisi saada opetuksesta jotain irti. Se ei onnistu ellei aistiärsykkeitä vähennetä. Eikö olisi kohtuutonta olla antamatta tuollaiselle lapselle sermiä avuksi?

• Tykkää
Reactions: anneka66
Sermi on tosiaan tarkoitettu tukimuodoksi, ei rangaistukseksi. Tunnet myötätuntoa sinne "joutuvia" kohtaan, mutta mieti asiaa toisesta näkökulmasta. On lapsia, joille keskittyminen on mahdotonta muiden keskellä. Esimerkiksi joillekin kaikki ympärillä tapahtuva saa yhtä suuren huomion. Tällöin vaikkapa kellon viisarin liikahtaminen, vieruskaverin käsiliike, ikkunan ohi kävelevä ihminen ja opettajan opetus ovat kaikki saman arvoisia ärsykkeitä. Ja tuollaisen lapsen pitäisi saada opetuksesta jotain irti. Se ei onnistu ellei aistiärsykkeitä vähennetä. Eikö olisi kohtuutonta olla antamatta tuollaiselle lapselle sermiä avuksi?

Näin juuri! Oma poikani tarvitsi sermiä vuosi sitten talvella ja koin sen hyväksi. Lapsi pystyy keskittymään oleelliseen eli oppimiseen.

Vähänkö hyvä systeemi! Jos yksi häiriköi jatkuvasti, on ihan oikein pistää lapsi eristyksiin muista, jolloin häiriköinti varmasti vähintäänkin vähenee. Ei se lapsi siihen kuole ettei näe muita luokkalaisia. Jos lapsi jostain kumman syystä kärsisikin sermistä, ei varmasti sinne itseään enää hankkisi. Korkea aika lapsen oppia pitämään turpansa kiinni jos ei sanominen riitä.

Juttele lapsesi kanssa siitä neutraalisti. Jos lapsesi kokee sen ok, niin asia on reilassa, jos lapsesi kokee sen samoin kuin sinä on syytä keskustella opettajan kanssa. Sen ei tosiaankaan kuulu olla rangaistus ja opettajan on syytä tietää, jos joku oppilaista sen siten kokee. Opettajatkaan eivät ole ajatustenlukijoita, joten he varmaan parhaansa tekevät sen puitteissa mitä pystyvät, ja pätevä opettaja osaa myös auttaa hankalissa tilanteissa.

Ihan sama, että joku kokisi rangaistukseksi vaikkapa silmälasit tai kynätuen käytön...??

kyllähän sermiä voi väärinkäyttää, niinkuin nyt vaikka kynätukeakin. jos kynätuki toimii niin, että lapsi tehtyään huonoa käsialaa tai virheen saa mäkätyksen ja kynätuen siihen henkeen, että se on kuin merkki muille, että nyt tuo mokasi.

sermi & kynätuki molemmat voi olla myös apuvälineitä ja tosi hyödyllisiä sellaisia. Opettajan toimintaa et oikein voi arvioida paitsi menemällä joku päivä mukaan luokkaan. oli open kanssa niin tai näin, niin se mihin voit vaikuttaa on oma asenteesi (tai ainakin sen näkyminen lapselle). ole varovainen, ettet siirrä noita omia vahvoja negatiivisia asenteitasi lapseesi. sinä näet sermin lähtökohtaisesti kamalana ja ahdistavana ja kyllähän lapsi sen vaistoaa kun sermistä kyselet tai siitä juttelette.

kyllä vanhemmat ovat onnistuneet pilaamaan monelta lapselta vaikka niinkin itsestäänselvän apuvälineen kuin laskuhelmien käytön alkuopetuksessa, kun ovat antaneet ymmärtää että se on nolous ja tyhmyyden merkki.

Tuskinpa lapsi mitään traumoja sermistä saa jos sen käytön syyt selitetään lapselle hyvin ja 'eristäminen' on tietysti vain oppituntien ajaksi, ei koko päiväksi.

Juuri näin. Sermi on oikein hyvä apuväline silloin kun jonkun on vaikea keskittyä tai kun joku lapsi häiriintyy luokan äänistä niin ettei pysty keskittymään opiskeluun.
Mun poika menee luokan ulkopuolelle tekemään tehtäviä silloin kun kokee (tai opetteja kokee) ettei nyt oikein kykene keskittymään vaan tarvitsee täydellistä rauhaa.
Eikä poika koe tulleensa rangaistuksi tai häväistyksi. Poika tietää itsekin miksi näin toimitaan. Ja kokee tämän hyväksi järjestelyksi.

Yhteistyössä