kiusaamisasiaa... mut on peloteltu ihan kahjoksi... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut äiti"

Vieras
lapseni oli viimeisen päikkyvuoden sellaisessa paikassa mikä oli suoraan sanottuna p*rseestä.. niin laitos, että lapsiakin kohdeltiin kun pieniä aikuisia, tädit kulkivat "ykköset" päällä korut kilsiten ja suunnilleen korkokengät jalassa yms. mun lapsi ei viihtynyt siellä yhtään ja jäi lähes joka kerta itkemään / suremaan kun sen sinne jätin, toista oli edellisessä hoitopaikassa...

no, lapseni kun ei viihtynyt, niin hän ei myöskään ollut oma itsensä siellä. tädit sanoi et lapsi on niin vaisu ja "alistuva" et siitä tulee koulukiusattu tota menoa!!
itku kurkussa lähdin kotiin sen keskustelun päätteeksi... kotona / tutussa paikassa lapsi on sosiaalinen ja iloinen, puhelias ja touhuaa, ns.kaikkien kaveri. pitää pienempien puolia ja huolehtii esim.pikkusisaruksestaan hienosti.
lapsi odotti eskarin alkua suunnilleen vuoden, jokojoko, koska se alkaa, koska mä pääsen sinne jne.

no, eskari alkoi ja siellä oli paljon lapselle tuttuja kavereita! ensimmäinen viikko meni tosi hyvin ja into piukalla lapsi sinne meni.

nyt on kuitenkin puhunut ihan "levottomia", että siellä kiusataan (muitakin kun mun lasta), tönitään, tuupitaan jne.... kysyin eskaritädeiltä asiasta ja he sanoivat, että eivät ole sellaista huomanneet, mutta seuraavat tilannetta.

ja nyt ollaan tultu siihen, että mun lapsi ei halua enää mennä eskariin, mutta tätien mukaan siellä ei ole tapahtunut mitään...

mua surettaa ja harmittaa, pelottaa et lasta kiusataan, mutta lapsi itse on sanonut, että häntä ei kiusata, mutta ilmeisesti jotain muuta / muita...?!

en minä tiedä, tuntuu niin pahalta...

kommentteja...? jos tältä pohjalta niitä pystyy antamaan...

Pisti silmään toi sun arvosteleva kommentti päikyn tätien ulkoasusta. Ite oon töissä koulussa ja todellakin kuljen korut "kilisten" ja ihan fiksuissa kuteissa.
niin kulkee moni muukin. En koe itseäni sen takia huonoksi työntekijäksi.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
En oikein tuolta pohjalta pysty vastaamaan. Olivatko muut lapset siellä edellisessä hoitopaikassa hillittyjä ? Mietin sitä, että jos nyt on vapaampaa voi vauhdikas leikkiminen näyttää lapsesta kiusaamiselta. Kysyisin muutaman päivän päästä päiväkodissa ovatko hoitajat huomanneet mitään. Jos eivät, kehoittaisin ns. kiusattujen lasten vanhempien kyselemään omiltaan tilanteesta. Osa kiusaamisesta on nimittäin sellaista, että se jää helposti aikuisilta huomaamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja mitä ny sanos;24476877:
Pisti silmään toi sun arvosteleva kommentti päikyn tätien ulkoasusta. Ite oon töissä koulussa ja todellakin kuljen korut "kilisten" ja ihan fiksuissa kuteissa.
niin kulkee moni muukin. En koe itseäni sen takia huonoksi työntekijäksi.

en mä tarkoita ettei sais olla huoliteltu, pitääkin olla, mutta musta antaa aika "kylmän" kuvan "tädeistä" jotka PÄIVÄKODISSA pienten lasten kanssa tekemisissä ja blingblingiä, meikkiä ,hajuvettä, rakennekynnet, hiuslakkaa... vaikee kuvitella heitä lasten kakkapyllyjä pesemään tai kurahousuja pesemään tms.

koulu onkin musta jo eri asia.... siellä ei polvenkorkuiset nuhanenät "nuhjaa" puntissa ja kakkaa housuihinsa yms.

no, olin kuitenkin ehkä aika tyly, ei ole tarkoitus yleistää..

• Tykkää
Reactions: Titi-Uu
Voisitko mennä sinne eskariin päiväksi "vieraaksi"? Meillä kun vanhin oli eskarissa niin sinne sai mennä vanhemmat vierailemaan päiväksi ja katsomaan et millaista siellä on. Kaikkien vanhemmat ei tietenkään päässeet, jos oli töissä. Onko teidän eskarissa tälläistä mahdollisuutta? Jos on niin suosittelen että menet, niin näet sen omin silmin, että kiusataanko siellä.

Onkohan sun paniikki tarttunut lapseen?

Jospa häneltä on mennyt eskarin ensihuuma ohi, ja nyt se alkaa vaikuttaa pakkopullalta, ja siksi hän ei haluaisi mennä?

siis en mä täällä panikoi ja stressaa, en hyökkää lapsen kimppuun heti päivän päätteeks et voi kulta pieni kiusattiinko sua?!

mut jos se tosiaan se ensihuuma onkin mennyt ohi jo nyt.. et "ai tää onkin tällasta" ?

[QUOTE="huolestunut äiti";24476907]en mä tarkoita ettei sais olla huoliteltu, pitääkin olla, mutta musta antaa aika "kylmän" kuvan "tädeistä" jotka PÄIVÄKODISSA pienten lasten kanssa tekemisissä ja blingblingiä, meikkiä ,hajuvettä, rakennekynnet, hiuslakkaa... vaikee kuvitella heitä lasten kakkapyllyjä pesemään tai kurahousuja pesemään tms.
[/QUOTE]

No lol...pitäisikö niiden kulkea siellä Marimekon raitapaidassa (tai Iloisessa takissa), oikein tarhatädin prototyypiltä näyttäen? :D Mun mielestä on ollut kiva nähdä lasten päiväkodeissa sekä "tälläytyneitä" nuoria kauniita naisia, trendikkäitä miehiä, että perinteisempää tätityyppiä. Hiukan suvaitsevaisuutta hei!

Jos sun asenne on tuo, niin en kyllä ihmettele että lapsesi asennekin on kielteinen. Kyllä se tarttuu, oikeasti. Lapsi vaistoaa että äiti ei pidä tästä paikasta.

No lol...pitäisikö niiden kulkea siellä Marimekon raitapaidassa (tai Iloisessa takissa), oikein tarhatädin prototyypiltä näyttäen? :D Mun mielestä on ollut kiva nähdä lasten päiväkodeissa sekä "tälläytyneitä" nuoria kauniita naisia, trendikkäitä miehiä, että perinteisempää tätityyppiä. Hiukan suvaitsevaisuutta hei!

Jos sun asenne on tuo, niin en kyllä ihmettele että lapsesi asennekin on kielteinen. Kyllä se tarttuu, oikeasti. Lapsi vaistoaa että äiti ei pidä tästä paikasta.

no en todellakaan tarkottanu et marimekon raitapaidassa ja kulahtaneissa verkkareissa tarvis kulkee, mutta... no, se nyt on sivuseikka ja "mennyttä" kun lapsi ei kyseisessä päikyssä enää ole..
nyt on uus paikka ja uudet tuulet ja mun asenteessa ei ole sen suhteen mitään vikaa. en mä lapselle ikinä arvostele sen hoitotätejä, tulevia opettajia, isäänsä josta olen eronnut tai ketään muutakaan auktoriteettia vaikka ajattelisin et onpas toi syvältä.

Kyllä ymmärrän mitä ap ajaa tuolla ulkonäkökysymyksellä takaa, muutettuamme uudelle paikkakunnalle ihmettelin samaa kun vanhin tyttö meni seurakunnan kerhoon ja siellä vetyperoksidiblondit otti lapset vastaan korut kilisten, ei sopinut kuvaan.
Tyttö sanoi että tädit kinastelivat usein keskenään kerhon aikana, toinen olikin aina kuin perseelle ammuttu karhu enkäepäile tytön sanoja ollenkaan.

Epäilen myös että alkuhuuma mennyt ohi, lisäksi voi tuntea olonsa tukalaksi jos ryhmä meluisa tms. Meillä kävi näin kun tyttö siirtyi pph:lta eskariin, alku meni hyvin, sitten ei olisi mennyt millään kunnes tottui ja alkoi sujua rutiinilla. Loppujen lopuksi nautti eskarista ja muistelee sitä kaiholla vaikka on jo tokaluokkalainen! Kyllä se siitä! Ps. Typerää pelotella kiusatuksi tulemisella, ihan kuin se olisi kiusatun, ei kiusaajan syytä, ja muutenkin... Lapsi kun kehittyy tuosta vielä hurjasti ennen kouluikää!

Aivan turha niitä päikkärin tätejä on puolustella. Itse siellä työskentelevänä voin sanoa, että kaikki ei todellakaan ole sitä miltä näyttää.. Surullista että siihenkin työhön sattuu kaikenlaisia urpoja!

Ja myös hoitajien asenne tarttuu lapsiin, että muistappa näinkin päin

Ettei nyt olisi käynyt niin, että ap:n poika olisi osallistunut kiusaamiseen itsekin? Älä nyt ymmärrä väärin, mutta jos vaikka häntä on tönitty ja on töninyt takaisin? Tai jos häntä vaan pelottaa keskenään painivat pojat? Tytön äitinä eskari-ikäisten poikien leikit vaikuttavat usein raisuilta. Eskarissa jätetään myös jonkin verran tilaa lasten keskenään sopia riitoja. Pitää oppia, että tädeille sanotaan asiasta.

Joka tapauksessa juttele pojan kanssa eri kanteilta mikä siellä eskarissa nyt mättää. Vaikka vaivihkaa vähän kerrallaan esim. ruokailun yhteydessä ja sit uudestaan myöhemmin.

En tiedä, onko samasta asiasta kyse, mutta samanlaista oli meidänkin tytön eskarin aloitus ja melkein koko vuosi. Tytöthän on varsinkin sellaisia, että ne haluaa leikkiä kaksin ja kun ryhmäytyminen ja ryhmädynamiikka on vasta alussa niin "kuppikunnat" ei ole muodostuneet ja kaveria vaihdellaan ja jotkut jää ulkopuolelle tänään ja toiset taas huomenna. Kun ei osata päättää, kenen kanssa tässä nyt oliskaan... Opettajan kanssa juttelin tuolloin asiasta ja he lupasivat seurata asiaa. Ja puuttuivat sitten, kun huomasivat syrjintää.
Nyt tyttö on ekalla ja ryhmä on sopeutunut toisiinsa ja tytötkin osaavat leikkiä jo isommalla porukalla. Sinänsä mun silmään mikään ei ole muuttunut eli samat kaverit suunnilleen on kuin silloinkin, mutta lapset ovat saaneet ilmeisesti keskinäisen "hierarkiansa" sovittua.

Yhteistyössä