Mihin ammattiin ihminen joka ei oikein ole hyvä missään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mato"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mato"

Vieras
Älkää ehdottako ammatinvalintapsykologia. Kävin sielä vuosi sitten ja oli kyllä aika turha käynti. Tai no ei se ainakaan osannut auttaa. Aina vaan mulle tuputetaan sitä samaa lähihoitaja, lastenhoitaja ym vastaavat työt. Nyt mä olen kokeillut sitä "ihmisläheistä" työtä käytännössä sekä opiskeluna ja ei ei ei ei ei ei ei en sovi sellaiselle alalle, huh. Oikeastaan minusta tuntuu etten sovi oikein mihinkään enkä ole hyvä missään. Sama mitä olen kokeillut niin olen ollut huono.

tiedan tunteen ja taudin luonteen.
en itekaan oo niin haavi juuri missaan lajissa, ohoraa olin mielstani ihan ok niittamaan viikatteella ku olin nuori ,mutta sitakaan ei tartte teha enaa , ku on nuo kaikki pelit ja vempeleet.
Harjoittelulla kai sita johonkin tyohon vois vahan oppia.
Ihan oikeen: ootkohan nyt vain hiukan liian vaativa itseasi kohtaa.

Jos nyt miettii ihan päinvastaista hommaa kuin vaikka lastenhoitaja, niin sitten joku yksitoikkoinen tehdastyö koneenhoitajana tms. voisi olla sellainen. Metronkuljettaja tulee myös mieleen, mutta se on aika suppea ala eikä työpaikkoja varmaan tulevaisuudessa löydy.

[QUOTE="pirkko";29880019]Jos lähihoitaja on jo kokeiltu niin sitten ehdottaisin merkonomia.[/QUOTE]

Minulla on jo merkonomin tutkinto. Tosin nykypäivänä se on yhtä tyhjän kanssa kun ei merkonomeille ole töitä. En ole tehnyt sen alan töitä 7-vuoteen joten ammattitaito merkonomin osalta on nolla. Kaikenlaista muuta töitä onkin sitte tullu tehtyä enkä oo missään pärjänny tai tullu sellaista tunnetta että tässä oon hyvä.

No onhan noita töitä, joita voi vain tehä sen ihmeempiä miettimättä... kaupan kassa, rekkakuski, taksikuski, liukuhihnatyöläinen, siivooja, puutarhuri... mitä vielä

Mitä ylipäätänsä tykkäät tehdä? Siis ihan vapaa-aikana. Löytyiskö sieltä kautta jotain? Eikä tarvi olla hyvä, mutta jos on edes jokin juttu mikä on mukavaa hommaa ihan muuten vain..

Siis ihan oikeastiko täällä ehdotetaan lastenhoitoa ensimmäiseksi henkilölle joka sanoo ettei ole hyvä missään?!! Huhhuh...surullista.

Ja itse asiaan, olet varmasti hyvä jossakin. Tai sinusta voi tulla hyvä jossakin.

[QUOTE="pirkko";29880019]Jos lähihoitaja on jo kokeiltu niin sitten ehdottaisin merkonomia.[/QUOTE]

Älä ihmeessä merkonomiksi. Jos haluat töihin, jossa ei tarvitse osata mitään niin suosittelen yliopistoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt;29880107:
Siis ihan oikeastiko täällä ehdotetaan lastenhoitoa ensimmäiseksi henkilölle joka sanoo ettei ole hyvä missään?!! Huhhuh...surullista.

Ja itse asiaan, olet varmasti hyvä jossakin. Tai sinusta voi tulla hyvä jossakin.

No enhän mä nyt sille ammatinvalintapsykologille sanonut "en ole hyvä missään". Sanoin ettei minulla ole mitään erityisiä vahvuuksia enkä ole löytänyt sellaista alaa joka erityisemmin vetäis puoleensa. Lastenhoitajan työ vaikuttaa mukavalta. Siltä pohjalta varmaan psykologi sitten ehdotti että jos jotain kautta lähtisin kokeilemaan sitä lastenhoitoa. Pääsin kokeilemaan sitä työtä ja minusta tuntuu etten EHKÄ ole siinä kovin hyvä? Tai no nykyään on vain niin hurjan paljon haastavia lapsia ja ryhmässä saattaa olla lapsi/a joka tarvitsisi jotain erityisempää tukea tms. Mutta ko paikassa missä olin ei esim ollut sellaista henkilö joka olisi erikoistunut erityislapsiin. Eikä vanhemmat suostuneet ottamaan vastaan lapselle sellaista hoitopaikkaa missä olisi lapsi saanut tarvitsemaansa tukea.

No jos nyt ajattelet vaikka jotain pienen puljun toimistosihteerin hommaa niin varmaan siitä selviäisit ja merkonomin paperit tuo muodollisen pätevyyden. On se sit joku konepaja tai vaikka vanhusten hoitokoti, niin jos laitat kuitit järjestykseen kirjanpitäjälle, vastaat puhelimeen ja ohjaat kävijöitä oikean hemmon juttusille, otat ajanvarauksia vastaan, luet sähköpostit ja vastaat niihin, hoidat pienimuotoista myyntiä ja laskutusta, postitat kantiksille tiedotteen tjsp.niin sellanen varmaan onnistuu?

No jos nyt ajattelet vaikka jotain pienen puljun toimistosihteerin hommaa niin varmaan siitä selviäisit ja merkonomin paperit tuo muodollisen pätevyyden. On se sit joku konepaja tai vaikka vanhusten hoitokoti, niin jos laitat kuitit järjestykseen kirjanpitäjälle, vastaat puhelimeen ja ohjaat kävijöitä oikean hemmon juttusille, otat ajanvarauksia vastaan, luet sähköpostit ja vastaat niihin, hoidat pienimuotoista myyntiä ja laskutusta, postitat kantiksille tiedotteen tjsp.niin sellanen varmaan onnistuu?

Ilman muuta onnistuisi. Sellaisia työpaikkoja ei vaan ole olemassa ainakaan täällä päin.

Miksi ehdotetaan kaikkein kamalampia töitä heti ensimmäiseks? Eikai se ainakaan motivaatiota lisää jos ensimmäisenä ehdotetaan siivoojan, vaksin tai muita vastaavia töitä.

Oletko harkinnut opiskelevasi vielä? Lyhyesti vai mahdollisesti pidempäänkin? Mitkä asiat sinua kiinnostaa?

Pidätkö fyysisestä työstä vai tykkäätkö istua koneella? Entäs miten esiintyminen sujuu, olisiko susta opettajaksi tai muuksi kouluttajaksi?

Jos olet jo merkonomi, niin käy jossain aikuiskoulutusohjelmassa kursseja sihteerityöstä (tai käy amkk tutkinto kuten minä...). Sillä saralla löytyy toki haastaviakin hommia, mutta myös sellaista pilipali hommaa ihan kohtuullisella palkalla, että oksat pois. Puuduttavaa kun mikä, mutta ei vaadi sen kummempaa osaamista. Tai sitten joku varastomies tai tallentaja (tietoja naputellaan koneelle).

[QUOTE="vieraana";29882927]Miksi ehdotetaan kaikkein kamalampia töitä heti ensimmäiseks? Eikai se ainakaan motivaatiota lisää jos ensimmäisenä ehdotetaan siivoojan, vaksin tai muita vastaavia töitä.

Oletko harkinnut opiskelevasi vielä? Lyhyesti vai mahdollisesti pidempäänkin? Mitkä asiat sinua kiinnostaa?

Pidätkö fyysisestä työstä vai tykkäätkö istua koneella? Entäs miten esiintyminen sujuu, olisiko susta opettajaksi tai muuksi kouluttajaksi?[/QUOTE]

No eihän sitä nyt enää oikeasti haluais lähteä opiskelemaan 31-vuotiaana, mutta onko muitakaan vaihtoehtoja? Ammattikorkeassa on tuhottoman pitkä opiskeluaika ja toisen asteen opinnot ei varmaan kauheasti nosta palkkaa? Nytkin palkka on nettona 1400€/kk ja tuntuu ettei riitä mihinkään niin mitähän se sitten olis opiskelijana, sais varmaan ruveta kerjäämään että saa lapsille vaatteet ja ruokaa.

Sitten jos nuo siivous, varasto, tehdastyöt on ainoat vaihtoehdot niin kyllä jään sitten mieluummin tähän päiväkodin ryhmäavustajan työhön vaikka koenkin olevani alisuorittaja. Eikä se palkka siivoojana taida olla kovin paljon ihmeellisempi. Eikä töitäkään ole siivoajalla kun jotkut ulkomaalaiset tekee ne hommat pilkkahintaan.

Ehkä mun pitäiskin opetella tuntemaan itseni paremmin, tosin en kyllä tiedä miten muka sellainen tehdään? Jos ei rahaa tarttis elämiseen ym meinoihin ja huvituksiinkin niin en varmaan olis töissä ollenkaan...? Tai ehkä perustaisin jonkun yrityksen eikä niin haittaiskaan vaikka ei menestyiskään jos sitä rahaa olis tosiaankin kuin roskaa.

En oikein ole edes miettinyt mitä mä tykkään tehdä? Teen mitä milloinkin tulee mieleen tehdä. En ole koskaan harrastanut mitään. Päivä menee töissä ja illat lasten kanssa ja kotitöitä tehden. Viikonloppuisin yritän käydä lenkillä ja istun koneella jos saan olla rauhassa tai laitan tavaraa kirppikseen/huutikseen myyntiin.

Tykkään kyllä että töissä saa liikkua sekä istua. Mitään hirveän rasittavaa en kyllä haluaisi. Esim kaupassa voi joutua seisomaan koko päivän se on ihan ok. Mutta mitään raskasta en halua nostella.

Olen aika jännittäjä ja luulen etten sopisi mihinkään missä pitää esiintyä todella isolle joukolle tyyliin yli 20 henkeä.

Lisäksi olen aina ollut huono koulussa. Opin hitaasti ja minulla on todella huono työmuisti, matematiikan/logiikka jutuissa hurjan suuria ongelmia.

Yhteistyössä