Tupakoitsijat varastavat ajan muilta

• Viestiketjun aloittaja "linkku"
  • Ensimmäinen viesti
Nooh..otetaanpa esimerkiksi vaikka vanhainkoti jossa hoitajat YRITTÄVÄT ehtiä hoitamaan kaikki vanhukset inhimillisesti työvuoronsa aikana. Toissa kesänä olin kuukauden tällaisessa töissä.
Hoitajat kiitävät rivakoin askelin huoneesta toiseen, kantelevat pyykkejä ja apuvälineitä paikasta toiseen. Siirtelevät vanhuksia, syöttelevät, pesevät ja pukevat. Usean kerran päivässä hiki virtaa otsalla eikä todellakaan tarvitse miettiä punttisalilla käyntiä päivän jälkeen. Aina on vajaa miehitys ja aina on hoitajan tai parin jätettävä ruokatunti väliin jotta saadaan Martta tai Erkki pestyä kun sitä on jo siirretty liian monta päivää.

Täytyy sanoa, että siinä säntäillessä niin kyllä se välillä pisti silmään kun samat hoitajat palailevat ulko-oven suunnilta takki päällä useaan kertaan päivässä. Tai kun huhuilet apua vessassa hankalassa asennossa epäonnistuneen siirto yrityksen seurauksena satakiloinen mummi puoliksi pyörätuolissa ja puoliksi käsivarsillasi, eikä kukaan pääse tulemaan koska puolet porukasta on pihalla ja puolet yhtä kiinni kuin minäkin.

Ja keksin kyllä monta muutakin työpaikkaa jossa toisten tupakointi ottaa yhtäpaljon päähän kuin tässäkin.
Ok. Ymmärrän tuollaisessa tilanteessa, että saattaa ottaa aivoon. En tiedä miten moni työyhteisö on noin hektinen... itse en ole moisessa ympäristössä, joten en osannut edes ajatella asiaa tuolta kantilta.

Mä olen kritisoinut röökaajien kyttääjiä, puhunut työtehoista ja kehottanut tupakoimattomia seisomaan pihalle säännöllisin väliajoin.

En kylläkään ole yhdessäkään viestissä ihannoinut tupakointia tai oikeastaan ottanut mitään kantaa tupakointiin sinänsä. Enkä polta itse.

Tapauskohtaista
Entisessä työpaikassa tupakoiminen oli ongelma, koska jokaiselle annettiin aamulla se tietty työmäärä ja jos joku sai hommansa aiemmin valmiiksi, niin toisten piti auttaa sitten niitä muita lopettelemaan työt. Tottakai se tilanne kääntyi aina tupakoivien eduksi, koska työt valmistui hitaammin. Tupakoimaton piti vain sovitut kahvi- ja ruokatauot, tupakoiva lähti vielä taukojen päälle tupakille ulos.

Tupakointi ei kuulu työpaikalle. Jo sopimuksessa sanotaan mikä on kahvi- ja ruokatauon pituus. Jos tauot venähtää, niin tupakoiva saa itse jäädä tekemään tilalle pidemmän päivän.
Työpaikoissa jossa työt jaetaan, niin ehdottomasti ei tupakoimaan. Jos työsuoritus on taas työntekijäkohtainen, niin ihan sama vaikka polttavat koko päivän pihamaalla.

Hyvin kyllä huomaa miten tässä(kin) ketjussa tupakoimattomat ylistävät itsensä tehokkaiski, tulosta parhaiten tekeväksi ja lähes täydellisiksi työntekijöiksi.

Ei sillä tupakoinnilla ole minkään valtakunnan merkitystä onko ihminen perusolemukseltaan ahkera vaiko laiska. Jos on laiska niin on laiska. Sitä keksii silloin tavat kyllä laiskotella työpäivien ajan tupakoipa tai ei.

Ihme nurinaa kyl taas täysin turhasta asiasta ihmisillä. Jos asiat noin paljon kenkuttaa töissä niin sanokaapa asiasta pomolle! Turhaan te täällä urputatte näistä kun mitään ei asioille tätä kautta tehdä.

........
Omalla työpaikallani tupakka tauot pitää leimata samalla tavalla kuin muutkin tauot. Kaikilla työntekijöillä on sama päivittäinen tauko aika (yhteensä 53min/päivä), joten jos tupakoitsialla on taukoaikaa käyttämättä ei luulisi kenenkään "hanuria" kaivelevan, vaikka käyttäisi koko taukoaikansa tupakointiin parin minuutin pätkissä? Että omassa työpaikassani ei ainakaan tupakkatauoista voi valittaa :) (kaikesta muusta sitten valitetaanikin.)

"gigi"
En halua olla ilkeä, mutta kyllä se ulosmarssi tupakalle aina hieman kirpaisee, kun näkee miten yht'äkkiä nousee määrätty joukko työpöytiensä äärestä ja suuntaa naulakolle ja ovesta rappuun. Laskeutuvat kolmannesta kerroksesta jalkakäytävälle ja monella jo savuke savuten suussa. Eli se syttyi jo sisätilassa. Ei sisälle jääneet heitä itseään sohville relaamaan, vaan jatkaa sitä työtään. Onhan tässä jotain mätää.

jfjfgj
Olen ollut aikaisemmin tupakoitsija, mutta olen silti sitä mieltä ettei tupakoitsijalla ole oikeutta sen useampiin taukoihin kuin tupakoitsijallakaan. Itse poltin kolme tupakkaa päivän aikana, kaksi kahvikupin kanssa kahvitauolla ja yhden lounaan jälkeen. Miksi sen enempää edes pitäisi röyhytellä. Jossain vaiheessa siirryin nikotiinipurkkaan, en viitsinyt haista röökiltä kun otin asiakkaita vastaan.

Kolkytä vuotta sitten intissä mut ja työpari komennettiin hakkaamaan klapeja, et saadaan sauna lämpimäksi.
Työparia ei urakka hirveesti kiinnostanut ja hänellä kirves nousi noin kolme kertaa tunnissa.
Kun mä olin yksin hakannu puolet pinosta, niin istahdin hakkuupölkyn päälle ja sytytin röökin. Noin viiden sekunnin päästä takaa kuului ääni: " Jahas, täällä on kaks miestä hommissa, joista vaan toisella on kirves kädessä ja toinen vaan istuu kannolla vetämässä röökiä."

Toi ahkerampi kaveri palkittiin kuntoisuuslomalla ja mulle annettiin ylimääräinen vartiovuoro.

Ton jälkeen mitkään hommat tossa "firmassa" ei mua voinu vähempää kiinnostaa.

Melko harvan päätyö on leimailla sitä kellokorttia. Oleellisempaa yleensä noin niinku firman kannalta on se, mitä firman kannalta edullista siin leimausten välillä tapahtuu.

Jos duuni on vaik... öööh... vaihtaa autoihin renkaita, niin siin ei kande laskea kellokorttileimauksia, eikä sitä montako minuuttia pitää pulttipyssyä kädessä, eikä niis pulttipyssyissä tartte olla kierroslaskuria. Työtehon laskemiseksi kun riittää se, et moneenko autoon päivässä saa vaihdettua ne renkaat. Sillai, et ne pysyy kiinnikin.

Röökinpoltto tai -polttamattomuus on tos täysin merkityksetön asia.

• Tykkää
Reactions: smoky
Vkodilla
Vanhainkoti vertaus oli ihan osuva.. Muut tupakilla me tupakoimattomat vastataan soittokelloihin sillä aikaa vaikka tauko olisikin.. Olen itsekkin ollut tupakoitsija ja tosiaan olen ollut siellä pihalla myös. Nyt en enää polta ja vastailen kelloihin ja hoidan mummoja sillä aikaa kun muut tupakilla. Vaikka mulla olis tauko. Varmaan katteltaiskin hyvällä jos tauolla menisin seisoskelemaan esim. Suljetun dementiaosaston oven toiselle puolelle.varsinkin osastoa ei jätetä yksin ja muut tupakalla. Mut oikeesti mulle on ihan se ja sama jos tauoilla käy tupakilla. Ite vein usein samalla roskat tai muuta hyödyllistä.

"Näin on"
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29872438:
Tuo on niin totta. Mutta auta armias jos savuton haluaisi pitää yhtä monta taukoa päivässä kuin tupakoitsijat pitävät niin siitä syntyy armoton meteli. Itselläni tuli mitta täyteen ja laitoin aina duunipaikan sohvalle maate kun muut meni röökille. Kyllä katsottiin pahasti, kun työt ei sillä välin edenneet yhtään.

Tupakoitsijat ovat yksi itsekkäimmistä ryhmistä työelämässä.
Tuo on totta. Meillä siivousfirmassa tupakoitsijat pitävät paljon enemmän taukoja päivän mittaan kuin muut. Usein myös valittavat ettei aika riitä töihin...ehkä riittäisi jos ei jatkuvasti ravaisi tupakalla. Joo,en pidä itse ylimääräisiä kahvi- enkä juoruilutaukoja, en edes ehtisi.

[QUOTE="harmaa";29874190]eihän se oikeuksien polkemista ole jos jokasen kuuluu noudattaa samoja työehtoja joita nyt ketjua lukiessakin on tullut selväksi että tupakoitsija kokevat oikeuden ottaa taot omiin käsiinsä ja käydä tupakalla muulloinkin kuin niillä virallisilla tauoilla :)[/QUOTE]

Sinulla se ei taida ihan täysillä leikata.

[QUOTE="harmaa";29874190]eihän se oikeuksien polkemista ole jos jokasen kuuluu noudattaa samoja työehtoja joita nyt ketjua lukiessakin on tullut selväksi että tupakoitsija kokevat oikeuden ottaa taot omiin käsiinsä ja käydä tupakalla muulloinkin kuin niillä virallisilla tauoilla :)[/QUOTE]

Totaalikielto ei taida rajoittua vain työpaikoille ja se taan sitten on oikeuksien polkemista. Samalla voitaisiin totaalikieltää alkoholi, koska alkoholin voimin aiheutetaan ihan takuulla ruumiinvammoja ja hengenmenetyksiä paljon enemmän kuin tupakan voimin.

Hmmm... Eiks se o ihan riittävän monta kertaa tutkittu juttu, et jos kaks tyyppiä laitetaan reissuun ja toisen käsketään kiirehtiä ja toisen ottaa lunkisti, niin Suomen mittaisella matkalla ne on perillä varttitunnin tarkkuudella samaan aikaan. Sillä erolla, et kiirusta pitävän stressihormonitaso hipoo taivaita, se näyttää kaikille merkinantosormea eikä vittusaatana aja enää koskaan, kun maantiet on täynnä kusipäitä. Toinen taas on levännyt, pirteä ja valmis lähtemään takaisin samantien.

Mä ymmärrän ton röökitaukokiusan, jos vaik on duunissa jossain puhdastilassa ja tehdasalueen ainoo röökipaikka on kolme kerrosta alas pihalle ja puoli kilsaa pohjoiseen. Sit siin yhdes röökissä tuppaa jo menemään aikaakin.

Näytä mulle joku, joka tekee oikeeta, tehokasta ja tuottavaa duunia sataviiskyt lasissa vaik parikin vuotta yhtä mittaa, niin samalla katsotaan sitä, joka on viiden vuoden päästä lataamossa akut loppu.

........
No siis edellenkään en ymmärrä, että jos joka tauko leimataan heti, kun kävelet siitä työpisteeltäsi siihen taukotilan ovensuussa olevalle "piipittimelle" ja siitä jatkat matkaas ulos sinne röökipaikalle, samalla kun tupakoimaton työkaveri istahtaa kahvipöytään leimattuaan itsensä myös tauolle, ja molemmat leimaavat sillä samalla piipittimellä itsensä pois tauolta sitten kun ovat sen pitäneet, ja kaikilla työntekijöillä on siis sama tauko aika ja taukoleimaukset ovat pakollisia, niin miten tämä tupakointi edelleenkään häiritsee yhtään ketään, ja miten tupakoitsja näin saa enemmän taukoaikaa? Silloin ymmärrän tuohtumisen, mikäli työpaikassa on lupa pitää ns. ylimääräisiä taukoja, omassani ei ole lupaa ja taukoleimauksia myös valvotaan.

kasvoton
Meillä on tupakointi kiellettyä koko firmassa. Meidän kunta on ns. savuton kunta, siis kunnan laitoksissa.

Firmassa naiset, huom. naiset hiippailee jos jonnekin nurkkien taakse polttelemaan. Koulun opettajat rynnivät koulualueen ulkopuolelle ja seisovat kuusiaidan takana savuamassa. On se onnetonta touhua. Palvelu- ja hoitoyksikössä seistään pihan peränurkassa männyn alla takinkaulus pystyssää puhaltelemassa savuja posket pyöreinä ja sisällä maahanmuuttaja-apulaiset kääntelevät mammoja.

Meillä on tupakointi kiellettyä koko firmassa. Meidän kunta on ns. savuton kunta, siis kunnan laitoksissa.

Firmassa naiset, huom. naiset hiippailee jos jonnekin nurkkien taakse polttelemaan. Koulun opettajat rynnivät koulualueen ulkopuolelle ja seisovat kuusiaidan takana savuamassa. On se onnetonta touhua. Palvelu- ja hoitoyksikössä seistään pihan peränurkassa männyn alla takinkaulus pystyssää puhaltelemassa savuja posket pyöreinä ja sisällä maahanmuuttaja-apulaiset kääntelevät mammoja.
Ja kunnanjohtajan virkahuoneessa palaa ranteen paksuinen sikari.

entinen työpaikka
No siis edellenkään en ymmärrä, että jos joka tauko leimataan heti, kun kävelet siitä työpisteeltäsi siihen taukotilan ovensuussa olevalle "piipittimelle" ja siitä jatkat matkaas ulos sinne röökipaikalle, samalla kun tupakoimaton työkaveri istahtaa kahvipöytään leimattuaan itsensä myös tauolle, ja molemmat leimaavat sillä samalla piipittimellä itsensä pois tauolta sitten kun ovat sen pitäneet, ja kaikilla työntekijöillä on siis sama tauko aika ja taukoleimaukset ovat pakollisia, niin miten tämä tupakointi edelleenkään häiritsee yhtään ketään, ja miten tupakoitsja näin saa enemmän taukoaikaa? Silloin ymmärrän tuohtumisen, mikäli työpaikassa on lupa pitää ns. ylimääräisiä taukoja, omassani ei ole lupaa ja taukoleimauksia myös valvotaan.
Minä olen ollut töissä paikassa, jossa tupakoivan olisi pitänyt leimata itsensä aina pihalle kun meni käymään tupakalla. Ei siinä muuten mitään, mutta kun nämä tupakoivat kävivät samaa aikaan tupakalla kun toisilla oli myös kahvi- tai ruokatauko. Eli tupakoivien olisi pitänyt leimata itsensä pihalle taukojensa ajaksi, kun taas tupakoimattomat sai istua äsärit homeessa ja juoda kahviaan juoruten samalla muista.
Mun mielestä toi on todella epäreilua toimintaa tupakoivia kohtaan. Jos siitä olisi haluttu reilua toimintaa, niin silloin jokainen leimaa itsensä tauoiksi pihalle tai kukaan ei leimaa. Ja hyvin usein se meni siihen, että tupakoimattomat kuvitteli omaavansa pidemmät taukoajat sen takia, että he eivät hyppää pihalla. Vaikka ajallisesti tupakoivien tauot olivat puolet siitä, mitä tupakoimattomilla.

ujo kuin mikä, ennen
Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;29874747:
Kyl mää oon sitä mieltä, että tupakanvihaajat pitäis pistää junalla siperiaan, eikä niitä sais päästää sieltä ikinä takasin.

Eihän tässä ketjussa monikaan ole tupakanvihaaja, vaan niiden itsekkäiden röökiä polttavien käytöksen vääryys.
Mene majuri nyt nukkumaan. Tämä menee ehkä hieman klanin yli.

köhinään kyllästynyt
Meitä on viisi täällä töissä. Äsken lähti kaksi ulos tupakalle. Minä avasin kaksplus-sivut.
Kohta on kahvi ja akat seisoo muki kourassa ulkona ja tupakka huulilla. Kaunista.

Yhteistyössä