Tupakoitsijat varastavat ajan muilta

• Viestiketjun aloittaja "linkku"
  • Ensimmäinen viesti
"linkku"
Hyvä on seurailla, ja aikaa on. Vastapäisen kerrostalon alakerrassa on liiketilaa. Kunta on sen nyt vuokrannut ja remontoi sitä parhaillaan. Siihen tuodaan sitten jotain kunnan toimintoja ja virastoja. Niitähän on muutenkin ripoteltu sinne tänne. Nyt remonttia tekee pari kolme henkeä. Aamulla kun tulevat, niin jäävät ulos seisoskelemaan tupakkatauon verran. Sitten sisään ja puolen tunnin kuluttua taas ulos sauhuttelemaan. Näin jatkuu koko päivän jonka katkaisee pakolliset kahvi- ja ruokatauot, jolloin ajetaan johonkin muualle. Lähes kolmannes työajasta kuluu ulko-ovella tupakkaa poltellen ja turinoidessa. Ja tästä niille vielä maksetaan. Jos olisi tupakoimattomia, niin työtkin valmistuisivat kolmanneksen nopeammassa aikataulussa. Eikä tyhjästä tarvitsisi maksaa.
En ihmettele lainkaan, että työpaikoilla hieman katsotaan karsaasti niitä, jotka livahtavat aina välillä johonkin nauttimaan rentouttavasta tupakkatuokiosta.

mä...
Tuo on niin totta. Mutta auta armias jos savuton haluaisi pitää yhtä monta taukoa päivässä kuin tupakoitsijat pitävät niin siitä syntyy armoton meteli. Itselläni tuli mitta täyteen ja laitoin aina duunipaikan sohvalle maate kun muut meni röökille. Kyllä katsottiin pahasti, kun työt ei sillä välin edenneet yhtään.

Tupakoitsijat ovat yksi itsekkäimmistä ryhmistä työelämässä.

kellokallet hiiteen
Onneksi kukaan ei käytä omaa älypuhelintaan töissä, eikä villkuile sosiaalisia yhteisöjä -hups, hurahti puoli tuntia. Onneksi kukaan ei käytä huonosti tehdyn työnsä selittämiseen kaikkien työaikaa meuhkatessaan ympäriinsä siitä, että pomo on veemäinen. Onneksi kukaan ei istu kahvitauolla kivan työkaverin kanssa yliaikaa ja pysähdy juttelemaan joutavia yleisissä tiloissa-sehän on työyhteisön hyvän ilmapiirin tukemista. Onneksi kukaan ei nipistä ruokikselta itselleen mutaman minuutin ylimääräistä joka päivä ja mitä se tekee vuodessa? Onneksi kukaan ei myöhästele säännöllisesti saman verran?

Tätä listaa voidaan jatkaa loputtomiin, joten eikös lopputulos ole tärkein?

viera.s
Kunnat vaatii nykyään jo liki poikkeuksetta työntekijöiltään savuttomuutta työaikana, eli ylimääräisiä tupakkataukoja ei sallita. Todennäköisesti tuo remontti on ostettu joltain yksityiseltä firmalta urakkahintaan, jolloin se on ihan se ja sama noin veronmaksajien näkökulmasta, käyttävätkö työntekijät aikaansa tuprutteluun. Yksityiset yrittäjät taas varmasti katsovat asiaa tapauskohtaisesti, hyville työmiehille ei aleta nipottamaan tupakkatauoista, jos hommat kuitenkin etenee.

Mun puolestani ne tupakoimattomat, joita toisten tupakkatauot häiritsee, saa ihan kaikessa rauhassa käydä kerran tuntiin pihalla seisomassa viitisen minuuttia. Tosin heillä tuntuu menevän tehokasta työaikaa kun vahtivat missä kollegat käy ja kuinka usein
Juuri tuollaiset tauothan on erittäin suositeltuja, joka tunti pitäisi muutama minuutti pitää taukoa. Tosin sehän rikkoo nyt tätä moraalista jalustaa jota tupakoimaton yrittää tässä esitellä :D

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29872438:
Tuo on niin totta. Mutta auta armias jos savuton haluaisi pitää yhtä monta taukoa päivässä kuin tupakoitsijat pitävät niin siitä syntyy armoton meteli. Itselläni tuli mitta täyteen ja laitoin aina duunipaikan sohvalle maate kun muut meni röökille. Kyllä katsottiin pahasti, kun työt ei sillä välin edenneet yhtään.

Se, että teillä on tyhmiä ihmisiä töissä ei ole kiistaton todiste siitä, että tupakoimattomat ei saisi pitää taukoja siinä missä tupakoivat.

Juuri tuollaiset tauothan on erittäin suositeltuja, joka tunti pitäisi muutama minuutti pitää taukoa. Tosin sehän rikkoo nyt tätä moraalista jalustaa jota tupakoimaton yrittää tässä esitellä :D
Joo siis MINÄHÄN en kaipaa ylimääräisiä taukoja vaan teen parhaani että ehdin tehdä koko osaston työt kun muut juoruaa tai ravaa röökillä ;) (eiku hetkinen, työaika ja palstalla?? Kaaddämit ja faaak!)

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29872514:
En todellakaan usko, että monessa paikassa katsotaan hyvällä sitä, että tupakoimaton lähtee vähän väliä laiskottelemaan.
Mistäs muut tietää onko se tupakoimaton vessassa, kahviautomaatilla vai pihalla? Eikö teillä kukaan tee muuta kuin vahtii minne toiset liikkuu?

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;29872514:
En todellakaan usko, että monessa paikassa katsotaan hyvällä sitä, että tupakoimaton lähtee vähän väliä laiskottelemaan.
:D niin että tupakoimattomat paheksuu toisiaan myös eikä vaan tupakoitsevia tauoista? :LOL: alkaa tuntumaan että ei sitä fiksuuseroa taidakkaan voida mitata sillä polttaako vai ei ;)

"vieras."

Ei sinua kukaan estä lähtemästä tupakkatauolle muiden kanssa.

hgfj
Millä ihmeen logiikalla tupakoimattoman työaika kuluu "kyttäämiseen" kun tupakoitsija lähtee konttorin ovesta pihalle sen näkee sekunnissa..tupakoitsijat ovat taas jauhamassa täällä p...aa sen osaatte sentään

Niin, mua kiinnostaa ainoastaan se, mitä työntekijät saa aikaiseksi. Se on ihan sama, jos joku tekee kolmessa tunnissa sen, mihin muilta menee kahdeksan tuntia. Mun puolestani se saa kävellä vaikka käsillään loppuajan tai sitten sille hommataan haastavampi ja parempipalkkaisempi duuni, jossa sen kyvyt pääsee paremmin oikeuksiinsa.
Se voi vaikka vetää röökiä sen loppuajan.

Mun mielestä sekin on ihan sairaan epäreilua, että kahdelle ihmiselle maksetaan sama palkka. Toinen tekee työnsä puolessa siitä ajasta, mitä toinen ja näinollen automaattisesti oletetaan, että sen nopean kuuluu alkaa tekemään muita hommia, koska on niin nopea. Jos se nostaa jalat pöydälle ja lukee iltalehteä, niin se on laiska ja auta armias, jos se käy vielä röökillä ni sittenhän se vasta laiska onkin!!!!!

• Tykkää
Reactions: kepsis
"huokaus"
OT ;) mitenhän tupakoitsija laittaisi suun jos minä kävisin joka tunti hakemassa sen kupin kahvia ja kävisin vessassa ;)
molemmista selviän niin kahvikupillisen juonnista kuin wc käynnistäkin sillä 5 min ;)
niin, eihän minua hyvällä katsottaisi ja valituksia tulisi varmasti,
mutta tupakoitsijoita pitää ymmärtää tekeväthän he sentään kokoajan omaa itsemurhaansa ;)

fjsiöl
Meillä tupakalle menevä joutuu leimaamaan itsensä ulos talosta siksi aikaa ja näin ollen ei käy tupakalla työajalla. Ainoastaan lounaalla voi poistua talosta ilman että se menee omasta ajasta. Reilua!

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="huokaus";29872799]OT ;) mitenhän tupakoitsija laittaisi suun jos minä kävisin joka tunti hakemassa sen kupin kahvia ja kävisin vessassa ;)
molemmista selviän niin kahvikupillisen juonnista kuin wc käynnistäkin sillä 5 min ;)
mutta tupakoitsijoita pitää ymmärtää tekeväthän he sentään kokoajan omaa itsemurhaansa ;)[/QUOTE]

Tämä on enemmän sopua kehittävä kommentti kuin tupakoitsijoiden arvostelua :D

"äksy"
Totta, eivät edes häpeä. Tukkivat ulko-oven edustan ja tumppailevat seiniin, vaikka kai laki määrää jonkin etäisyyden ulko-ovilta. Säälittävää porukkaa himojensa orjuuttamat. Että viitsivätkin talvisinkin pukeutua kerta kerran jälkeen ulkovaatteisiin ja sitten naulakot haisee.

Eli tupakoimattomien työaika menee tupakoivien vahtimiseen ja tupakoivat tekevät töitään. Kummat on siis tuottavampaa porukaa?
Kuppikunnat jotka vahtivat tupakoivia vai tupakoivat jotka käyvät röökillä ja tekevät töitään?

Monessakin työpaikassa olen törmännyt tähän, että kahvitauolla tupakoivat ottavat kupin kahvia ja menevät röökille. Tulevat takaisin tyhjän kupin kanssa ja hommat jatkuu. Kun taas tupakoimattomat istuvat kahvitauolla sen 20-30 min ja päivittelevät kovaan ääneen miten tupakoivat laiskottelevat kun ravaavat pihalla kokoajan.

9MM
[QUOTE="linkku";29872405]Hyvä on seurailla, ja aikaa on. Vastapäisen kerrostalon alakerrassa on liiketilaa. Kunta on sen nyt vuokrannut ja remontoi sitä parhaillaan. Siihen tuodaan sitten jotain kunnan toimintoja ja virastoja. Niitähän on muutenkin ripoteltu sinne tänne. Nyt remonttia tekee pari kolme henkeä. Aamulla kun tulevat, niin jäävät ulos seisoskelemaan tupakkatauon verran. Sitten sisään ja puolen tunnin kuluttua taas ulos sauhuttelemaan. Näin jatkuu koko päivän jonka katkaisee pakolliset kahvi- ja ruokatauot, jolloin ajetaan johonkin muualle. Lähes kolmannes työajasta kuluu ulko-ovella tupakkaa poltellen ja turinoidessa. Ja tästä niille vielä maksetaan. Jos olisi tupakoimattomia, niin työtkin valmistuisivat kolmanneksen nopeammassa aikataulussa. Eikä tyhjästä tarvitsisi maksaa.
En ihmettele lainkaan, että työpaikoilla hieman katsotaan karsaasti niitä, jotka livahtavat aina välillä johonkin nauttimaan rentouttavasta tupakkatuokiosta.[/QUOTE]
itseltäni vien aikaa elämän aikaa

[QUOTE="huokaus";29872799]OT ;) mitenhän tupakoitsija laittaisi suun jos minä kävisin joka tunti hakemassa sen kupin kahvia ja kävisin vessassa ;)
mutta tupakoitsijoita pitää ymmärtää tekeväthän he sentään kokoajan omaa itsemurhaansa ;)[/QUOTE]

Täytyy kyllä sanoa, että mulla ei ole hajuakaan milloin jengi käy vessassa tai juo kahvia... varmaan moni hakeekin sen kupillisen tunnin välein... en ole edes ajatellut, että siinä olisi jotain moittimista.

"Lissu"
Eli tupakoimattomien työaika menee tupakoivien vahtimiseen ja tupakoivat tekevät töitään. Kummat on siis tuottavampaa porukaa?
Kuppikunnat jotka vahtivat tupakoivia vai tupakoivat jotka käyvät röökillä ja tekevät töitään?

Monessakin työpaikassa olen törmännyt tähän, että kahvitauolla tupakoivat ottavat kupin kahvia ja menevät röökille. Tulevat takaisin tyhjän kupin kanssa ja hommat jatkuu. Kun taas tupakoimattomat istuvat kahvitauolla sen 20-30 min ja päivittelevät kovaan ääneen miten tupakoivat laiskottelevat kun ravaavat pihalla kokoajan.
Tää on niin ihmisestä kiinni... olen tullut siihen tulokseen että tupakoitsijoiden tauoista narisevat juuri ne, jotka haluaisivat itse pitää niitä extra taukoja myös. Ja pitävät sitten kanssa, esim. ovat mielestään oikeutettuja 30 min kahvitaukoon kun eihän hänellä mene aikaa tupakalla käyntiin.

Itselleni on ihan sama kuka on tupakalla ja kuinka kauan. Pidän normaalin kahvitauon ja jatkan töitäni, iltapäivällä en yleensä edes pidä taukoa kun en juo kahvia silloin. Sama mulle istuuko työkaveri kahvilla, paskalla vai tupakalla.

Yhteistyössä