Miten niitä menoja voi karsia, kun rahat ei riitä?

• Viestiketjun aloittaja rahat vähissä
  • Ensimmäinen viesti
"Scarlett harmaana"
Onko teillä vanhemmilla tai muualla lähisuvussa allergioita tai astmaa? Perimällä on tietysti suurin vaikutus, ei imetys automaattisesti suojaa. Tuo ei muuten minusta ole pitkä imetysaika, vaan ihan tavallinen, itse imetin yli vuoden pidempään. Mutta en väitä, että pidempi imetysaika ratkaiseva juttu oli. Sen koin kyllä tärkeäksi, etten altistanut vauvaa lehmänmaidolle liian varhain ollenkaan, niinpä en antanut koskaan vauvalle korviketta, vellejä tai edes lehmänmaitopohjaisia puuroja, vaan lehmänmaitoon totuttelu alkoi vasta 10 kk iässä. Ja sen rinnalla sitten tosiaan imetystä vielä pitkään.
Eipä tuo imetys liittyny mitenkään mun tilanteeseen.

"hmh"
[QUOTE="Scarlett harmaana";29870291]Eipä tuo imetys liittyny mitenkään mun tilanteeseen.[/QUOTE]

Eikäpä sun tilanne liittynyt mitenkään aloitukseen. Kai?

Joten aivan sama sitten miten kauas metsään mennään kun sinne on jo lähdetty.

Voi perkele taas
Meillä on suht hyvät tulot. N. 6000 e kk + työsuhdeasunto. Silti meillä on 3000 euron auto käteisellä ostettuna ja käytettyjä huonekaluja ja vaatteita. Lainaa ei ole yhtään. Ennen työsuhdeasuntoa ja hyviä tuloa olemme asuneet tilapäisesti vuoden kolmen lapsen kanssa 56 m2 pikku asunnossa, myyneet kaiken ylimääräisen.

Ruoka on edullista, tänäänkin tein Porkkana-bataatti-inkivääri keittoa ja sen kanssa näkkäriä. Iltapalaksi fetasalaattia tai luonnonjogurttia mansikoilla. Wasabipähkinöitä ohimennen herkutteluun jne..

Ainoat kulut ovat ulkomaan matkat ja eräs vanha lainanlyhennys 78e/kk sekä miehen lehtitilaus ja tyttären pk-maksu (n. 370e) sähkö n. 20e/kk

Ruokaan menee about 500e/kk ja olemme kaikki ruokaisia.

Niinkuin mummoni aina sanoi "ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot"

Se on tietenkin ihan aloittajasta kiinni haluatko mieluummin maksaa 300e/kk autosta, joka luo sulle olevinaan statusta vai käydä kerran kahteen kuukauteen euroopassa viikonloppulomilla.

"Scarlett harmaana"
[QUOTE="hmh";29870293]Eikäpä sun tilanne liittynyt mitenkään aloitukseen. Kai?

Joten aivan sama sitten miten kauas metsään mennään kun sinne on jo lähdetty.[/QUOTE]

Liittyipä koska toin esille sen, että kyllä se vakuutus on tarpeellinen. Se ei oo mun mielestä ensimmäänen josta ruvetaan karsimaan.

"huoh"
[QUOTE="Scarlett harmaana";29870300]Liittyipä koska toin esille sen, että kyllä se vakuutus on tarpeellinen. Se ei oo mun mielestä ensimmäänen josta ruvetaan karsimaan.[/QUOTE]

Turha sulle.

Missäköhän se syöpä sulla mahtoi olla...

ap.
Ap:ta on kovin vaikea auttaa, kun ainoat kulut joita hän pystyy täsmentämään ovat asuminen, autolaina ja puhelin, ja ne kaikki ovat juuri sellaisia, joista ei voi tinkiä.

Jos sovitaan, että noista ei voi tinkiä, mihin muuhun teillä tarkemmin menee rahaa ja kuinka paljon? Ei voi antaa mihinkään vinkkejä, kun ei tiedä mitään muuta.
Kotivakuutus, lapsivakuutus, liikennevakuutus, autovakuutus (on kilpailetuttu), sähkö,nettiyhteys,kännykkä x 2, ruoka. Ihan nämä normaalit menot, ei mielestäni mitään turhaa.

ap.
Se on tietenkin ihan aloittajasta kiinni haluatko mieluummin maksaa 300e/kk autosta, joka luo sulle olevinaan statusta vai käydä kerran kahteen kuukauteen euroopassa viikonloppulomilla.
Tuo auto luokin mulle ihan mielettömästi statusta. Yleensä varastan miehen avaimet ja menen istumaan sinne autoon parkkipaikalle ja huudatan stereoita täysillä, että kaikki huomaavat mut siellä istumassa. Joskus laitan jopa käteni siihen rattiin ja leikin ajavani sitä.

Ihmeellistä, kun kaikki tietää täällä autonkin arvon ja varmaan merkinkin, vaikka en ole siitä kertonut yhtään. Meillä ei ole mitään kallista autoa, eikä se todellakaan ole uusi auto.

ap.
Jos rahat ei riitä, eikä menoja voi karsia, niin sitten pitää kasvattaa tuloja =)
No tämä on toki myös mietinnässä. Mulla on aika rikkonainen työhistoria ja halaiisin olla nykyisessä työpaikassa töissä pitkään, mutta parempaa palkkaa on toki tarjottu muualla. En vaan millään haluaisi vaihtaa työpaikkaa, koska en ole ollut missään työpaikassa yli 2v töissä.

"hmmm"
Jos auto ei ole uusi, miten voit olla varma ettei sen huoltoihin mene viiteen vuoteen rahaa. Ja jos autolainaa on maksettu jo useampi vuosi 300/kk niin ei se ihan halpa auto voi olla...

ap.
[QUOTE="hmmm";29870379]Jos auto ei ole uusi, miten voit olla varma ettei sen huoltoihin mene viiteen vuoteen rahaa. Ja jos autolainaa on maksettu jo useampi vuosi 300/kk niin ei se ihan halpa auto voi olla...[/QUOTE]

Ei mistään voi olla varma, mutta ideana sanoin, ettei halpa auto tule käytönnössä kaikkein halvimmaksi.

Emme ole maksaneet montaa vuotta tuota 300e/kk, auto ei ole kuitenkaan uusi.

ap.
Hyvät (tai huonommat) arvaukset saa tuossa asiassa helposti kumottua esim. sillä että kertoo auton arvon.
Mitä tekemistä sillä auton arvolla on menojen kanssa? Pitääkö mun myös luetella tässä asuntoni arvo, pyöräni arvo, omaisuuteni arvo yms? Pitääkö myös luetella kaikkien perheenjäsenien omaisuus ja tulot?

Tässä oli nyt kyse menoista, niihin ei liity auton arvo. Se auto ei edes ole mun, mutta toki vaikuttaa perheemme menoihin.

Ja auton
Auton arvohan romahtaa kuin lehmän häntä. Firman palut olivat vuosi sitten 6000 euroa, nyt olisi saanut 1500 e. Eli käytännössä maksat et mistään. Nyt jos myyt autosi niin väitän ettet saa edes loppulainaasi kuitattua.

P.s autoliikkeet tarjoaa korotonta autolainaa. Ne kulut on piilotettu sinne auton hintaan :)

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja

Yhteistyössä