Olisko teille OK, että miehenne luovuttaisi spermaansa?

• Viestiketjun aloittaja "Joanna"
  • Ensimmäinen viesti
Pessimisti
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;29863829:
Kuka on sulle antanut oikeuden päättää miten muilla on oikeus ajatella.
Joku voi sanoa, että mielipide asioista ei voi kiistellä, mutta mun mielestä ne on ainoita asioita joista voi. Ja perusteettomia mielipiteitä ei tarvitse kunnioittaa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Blue
Mun mielestä on ok kävellä punaisia päin suojatiellä ellei missään ole liikennettä. Eli katu on tyhjä ylitettäväksi.

Ymmärrätkö, laista huolimatta ihmisllä on erilaisia mielipiteitä?
Saisit sakot jos poliisi osuisi paikalle ja haluatko todella opettaa lapsillesi moisen tavan.

Ihan kaikki ei ole mielipideasioita vaikka niihin liittyvät asiat olisivatkin.

Joku voi sanoa, että mielipide asioista ei voi kiistellä, mutta mun mielestä ne on ainoita asioita, joista voi. Ja perusteettomia mielipiteitä ei tarvitse kunnioittaa.
Voi kiistellä, mutta se bluen pitkä tietoiskuviesti kertoi sellasesta asenteesta, että hänellä on hallussaan moraalin ja tiedon avaimet, ja kaikki jotka häntä vastaan rikkovat, ovat väärässä.
Se ei ollut kiistelyä, se oli jotain muuta.

säpäle harmaana
Kyllä minä toisaalta ymmärrän, että ajatus oman miehen lapsista jossain maailmalla voi tuntua vastenmieliseltä ja jos asiasta on yhdessä keskusteltu, sitä puolison ajatusta pitää kunnioittaa, ettei tieten tahtoen tee vastoin toisen toivetta. Tämä pätee moniin muihinkin asioihin. Mutta lähtökohtaisesti en oikein tajua, miten se sperma on niin pyhää, että sitä ei voisi luovuttaa parisuhteen ulkopuolelle.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Blue
Saisit sakot jos poliisi osuisi paikalle ja haluatko todella opettaa lapsillesi moisen tavan.

Eli tässä tapauksessa yksilö voi toki ajatella solujen luovuttamista pettämisenä tai seksinä jonkun muun kanssa jos niin haluaa. Sitä se ei kuitenkaan ole, minkään meidän yhteiskunnan moraalikäsityksen perusteella. Siksi luovuttajaa on täysin turha tuomita siksi, vaikka niin ajattelisikin, koska sitä se ei ole.

Sama juttu tuon kanssa tulkitaanko luovuttaja vanhemmaksi vai ei.

Ken guru
Eihän tuolla ole mitään tekemistä mielipiteeni kanssa. Kuten sanoin, mielestäni on ok kävellä punaisia päin jos liikennettä ei ole. Ja myös lapseni saavat puolestani tehdä niin kun ovat riittävän vanhoja, esim tuo 16v nyt. Eli: laista huolimatta olen tuota mieltä mitä aiemminkin kirjoitin. Miten sitä on niin vaikea hyväksyä? En varmasti ole 100% muutenkaan kaikkien lakien takana jos oikein lähdetään tonkimaan.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;29863882:
Voi kiistellä, mutta se bluen pitkä tietoiskuviesti kertoi sellasesta asenteesta, että hänellä on hallussaan moraalin ja tiedon avaimet, ja kaikki jotka häntä vastaan rikkovat, ovat väärässä.
Se ei ollut kiistelyä, se oli jotain muuta.
Älä sorru ylitulkintaan, Se on melkoinen virhe jos meinaa keskustelussa pärjätä koska kaikki on tarkistettavissa edellisistä viesteistä.

Blue
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29863883:
Kyllä minä toisaalta ymmärrän, että ajatus oman miehen lapsista jossain maailmalla voi tuntua vastenmieliseltä ja jos asiasta on yhdessä keskusteltu, sitä puolison ajatusta pitää kunnioittaa, ettei tieten tahtoen tee vastoin toisen toivetta. Tämä pätee moniin muihinkin asioihin. Mutta lähtökohtaisesti en oikein tajua, miten se sperma on niin pyhää, että sitä ei voisi luovuttaa parisuhteen ulkopuolelle.
Tässähän se hienosti tulikin sanottua.

Blue
Eihän tuolla ole mitään tekemistä mielipiteeni kanssa. Kuten sanoin, mielestäni on ok kävellä punaisia päin jos liikennettä ei ole. Ja myös lapseni saavat puolestani tehdä niin kun ovat riittävän vanhoja, esim tuo 16v nyt. Eli: laista huolimatta olen tuota mieltä mitä aiemminkin kirjoitin. Miten sitä on niin vaikea hyväksyä? En varmasti ole 100% muutenkaan kaikkien lakien takana jos oikein lähdetään tonkimaan.
Luit varmaankin jo mun lisäselvityksen asiasta.

Ken guru
Eli tässä tapauksessa yksilö voi toki ajatella solujen luovuttamista pettämisenä tai seksinä jonkun muun kanssa jos niin haluaa. Sitä se ei kuitenkaan ole, minkään meidän yhteiskunnan moraalikäsityksen perusteella. Siksi luovuttajaa on täysin turha tuomita siksi, vaikka niin ajattelisikin, koska sitä se ei ole.

Ymmärräthän, että on erilaisia moraalikäsityksiä. Jokaisella on omansa. Jos opiskelisit hoitoalaa tämä avautuisi sinulle kyllä.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs

Miksi sä vedät ton seksin kokoajan tähän. Kyllä minä ainakin tiedän ettei keinohedelmöitys ole seksiä, niin tietää varmaan kaikki muutkin.
Minusta nyt vaan lapsen tekeminen on vakavampi juttu kuin se seksi. Jos siitä seksistä pitää kokoajan jankuttaa.

Pessimisti
Mä en oo ihan varma, mitä sä yrität sanoa? Että laki ei sinänsä tee jostain mielipiteestä oikeata? Vai että kaikki mielipiteet ovat yhtä arvokkaita? Vai molempia?

Älä sorru ylitulkintaan, Se on melkoinen virhe jos meinaa keskustelussa pärjätä koska kaikki on tarkistettavissa edellisistä viesteistä.
Ei tuo näytä nisäkästä haittaavan, tuollahan tuo jo ihan alkupäässä alkoi tulkkaamaan ja selittelemään ihan uskomattomia tuulesta temmattuja teorioita minun sanoistani.

Onhan se toki hassun hauskaa, että voi väittää sitä aidan seivästä vaikka pilvenpiirtäjäksi, kun oikein tiukasti sitä katselee. Se, mitä taas muut näkevät sellaisessa tulkinnassa, on hyvin kyseenalaista.

Blue
Ymmärräthän, että on erilaisia moraalikäsityksiä. Jokaisella on omansa. Jos opiskelisit hoitoalaa tämä avautuisi sinulle kyllä.
Ja siksi sitä luovutusta ei tarvitse tehdä jos se ei sovi omaan moraalikäsitykseen! Kuitenkaan ei saa tuomita sitä tekeviä pettäjiksi tai lastentehtailijoiksi koska sitä se ei ole.

Ihan sama juttu jos oma moraalikäsitys ei hyväksy homoja. Ei tarvitse hyväksyä. Ajatuksista huolimatta ei saa mennä kadulle huutelemaan että "homot on saastaisia aidsin levittäjiä" koska yleisen moraalikäsityksen mukaan niin ei saa tehdä.

Ymmärsitko nyt?

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;29863913:
Miksi sä vedät ton seksin kokoajan tähän. Kyllä minä ainakin tiedän ettei keinohedelmöitys ole seksiä, niin tietää varmaan kaikki muutkin.
Minusta nyt vaan lapsen tekeminen on vakavampi juttu kuin se seksi. Jos siitä seksistä pitää kokoajan jankuttaa.
Ai nyt et rinnasta asiaa enää seksiin kuten aiemmin? :LOL:

Blue
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;29863929:
Älä sitten sano että on humpuukia jos kaikki eivät sitä ymmärrä.
Humpuukiksi sanoin väitettä siitä että luovutus olisi pettämistä tai seksiä parisuhteen ulkopuolella tms. Se on täyttä humpuukia. Toki saat ajatella niin mutta sitä ajatusta ei kannata hirveästi huudella kaduilla.

Blue
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;29863913:
Sinähän sen vedit, ihan kuvien kera tuolla aiemmin.

Yhteistyössä