onko kaukalo astianpesukoneen alle pakollinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Saako tämän homman tehdä itse, eli ottaa koneen pois ja laittaa kaukalon kanssa takaisin? Remontista jo pari vuotta aikaa, ettei enää voi oikein remonttimiehiäkään käskeä sitä laittamaan, kun ei silloin heti asialle mitään tehty.

Pitäisikö tuollainen asentaa samalla myös jääkaapin alle?

Periaatteessa saa itse asentaa, kun ei ole varsinaisesti luvanvaraista asennusta. Jääkaapista ei yleensä ole niin suurta vuotoriskiä, jos ei ole mitään jääpalakonetta tms. joten jääkaapin alla se on vähän niinkuin henkselit ja vyö samoissa housuissa.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;29857576:
Periaatteessa saa itse asentaa, kun ei ole varsinaisesti luvanvaraista asennusta. Jääkaapista ei yleensä ole niin suurta vuotoriskiä, jos ei ole mitään jääpalakonetta tms. joten jääkaapin alla se on vähän niinkuin henkselit ja vyö samoissa housuissa.

Mutta kai kylmäkoneessakin joku riski on, jos vakuutus vaatii senkin alle kaukalon..? Eli siis eikö siihenkin kannattaisi myös laittaa?

Taloyhtiö voi vaatia ammattilaista asentamaan. Mutta se mikä taloyhtiön vaatimusten laillisuus on, niin siitä en sitten tiedä, ts. voiko asukkaalta periä korvauksia tai miten vakuutusyhtiö suhtautuu jos vahinko sattuu.

Se on "pakollinen" eli kotivakuutuksen suojeluohjeet-osiosta löytyy siitä todennäköisesti maininta, jos vaan jaksaa lukea läpi. Jos mainintaa ei löydy niin sitten sitä ei voida edellyttää. Mutta hyvin suurella todennäköisyydellä se siellä seisoo.

Jos sattuu vesivahinko ja todetaan että kaukalon puute on vaikuttanut vahingon pahenemiseen/havaitsemiseen myöhemmässä vaiheessa (ehtii hometta muodostua jne) niin korvausta voidaan vähentää tietyllä prosenttiosuudella, esim. tehdään 1/3 vähennys.

[QUOTE="Karhu";29857047]Kotivakuutus ei korvaa vesivahinkoja ellei kaukaloa ole astianpesukoneen alla. Sehän on sitten jokaisen oma valinta että ottaako tuon riskin vai ei. Eli ei ole pakollinen...varsinkin jos on fyrkkaa maksaa mahdolliset vesivahingot.[/QUOTE]

Kyllä meillä vaan korvas.

Meillä ainakin jääkaapin takaseinämää pitkin tiivistyy vettä, joka on edelleen ohjattu jääkapin alle haihduttimeen. Työkaverilla vedet olikin ohjautunut ohi tuon haihdutuksen suoraan lattialle ja vesivahinko tuli. Eli kannattaa laittaa myös jääkaapin alle.

Toi tosiaan kannattaa huomioida, että jos asuu taloyhtiössä niin taloyhtiö saattaa vaatia ammattilaisten asentamaan.

Jääkaapin alla kaukalo ei välttämättä tuo ongelmaa esille vaikka lauhdevesi saattaa valua koneen alle, koska harvoin sitä tulee niin paljon, ettei se ehtisi haihtua koneen alta. Tässäkin voi olla taloyhtiöllä tai vakuutusyhtiöllä omat vaatimuksensa. Tärkeämpää on huoltaa koneensa hyvin, eli tarkastaa koneiden taustat säännöllisesti.

Kiitos linkistä. Vielä, kun kertoisit miltä sivulta tuo teksti löytyy? Löysin kohdan, jossa mainittiin, että jos alle asennettu kaukalo on vähentänyt vahinkoa, niin omavastuuta ei tarvitse maksaa, mutta missä tuo yläpuolella oleva teksti on mainittu?

Kaukalo siis löytyy, mutta remontin yhteydessä sitä ei asentajat kuitenkaan asentaneet paikoilleen ja nyt vaan olen miettinyt miten sen sinne saisi ja mahtuuko edes.

Tässä kohtaa pitää kyl kysyä, että oletko jo maksanut siitä asennuksesta?

Suosittelen lämpimästi sitä kuitenkin, koska voi tulla sellainen tilanne, siis jos tulee vesivahinko, että korjauksista tulee mittavammat kuin tavallinen kotivakuutus korvaa ( ellei ole sitten erikseen vastuuvakuutusta) ja oma vakuutusyhtiö voi esittää osan kuluista kuuluvaksi taloyhtiön vakuutukseen. Joka taas ei suostu korvaamaan, jos kaukaloa ei ole ollut.

Yhteistyössä