Millaisessa tilanteessa tekisit lastensuojeluilmoituksen?

• Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti
vieras...
Kun tästä aiheesta niin kohistaan, niin kerropa muutama esimerkki. Tietysti lukuunottamatta selvää kaltoinkohtelua esim. heitteillejätön tai pahoinpitelyn merkeissä.

"..."
No mun raja ls-ilmolle on todella korkeella, eli aika räikeetä ja toistuvaa sais olla että sellaisen menisin tekemään.

Tai no, jos joku pienen lapsen jättää yöksi kotiin ja itse lähtee viihtelle niin se vois olla syy.

lto
Olen tehnyt ammatin puolesta tilanteissa, jotka täyttävät lastensuojelulain tunnusmerkit.

Toisessa oli kyse selvästä pahoinpitelystä, josta lapsi itse kertoikin minulle. Ja toisessa lasten lähivanhempi sairastui psykoosiin, ja lapset olivat aivan heitteillä. Työtä lasten parissa takana noin 15 vuotta.

Muita huolta aiheuttavia perheitä on autettu tekemällä kiinteää yhteistyötä, erityislastentarhanopettajan avulla tai lähettämällä kasvatus- ja perheneuvolaan.

Nyt muistui mieleen, että on ollut myös yksi tapaus, josta jälkikäteen mietin, että olisi pitänyt ehkä tehdä ilmoitus. Mutta hänestä minulla ei ollut mitään konkreettista, pelkkä huoli vain, josta vanhemmat eivät halunneet puhua. Hänen kohdallaan oli kyse lapsen hillittömistä itkukohtauksista ja muutenkin erikoisista reaktioista tietyissä tilanteissa.

En ole koskaan tehnyt lastensuojeluilmoitusta, mutta tekisin jos kohtaisin kaltoinkohdellun lapsen. Siis että tilanteeseen liittyisi väkivaltaa, alkoholin holtitonta käyttöä tms. Vaikea sanoa kun tosiaan en ole koskaan törmännyt tilanteeseen, että ilmoituksen tekeminen olisi tarpeellista.

lto
Olen tehnyt ammatin puolesta tilanteissa, jotka täyttävät lastensuojelulain tunnusmerkit.

Toisessa oli kyse selvästä pahoinpitelystä, josta lapsi itse kertoikin minulle. Ja toisessa lasten lähivanhempi sairastui psykoosiin, ja lapset olivat aivan heitteillä. Työtä lasten parissa takana noin 15 vuotta.
Lisään vielä, että olen lisäksi ohjeistanut tiukasti erästä kollegaa tekemään lastensuojeluilmoituksen, jota hän ei olisi muuten tehnyt. Tässäkin oli kyse selvästä lapseen kohdistuvasta väkivallasta.

dfsdf
-jos ei ole kotona ruokaa
-jos lapsen hoitaja/hoitajat on humalassa ja kyseessä ei vielä ole mikään murrosikäinen lapsi
-jos äiti ei jaksa hoitaa lapsiaan (tarvitsee apua) esim. mahdollinen masennus
-jos äiti käyttää kamaa

Nämä siis silloinkin kun tilanne on vielä hallinnassa eikä heitteillejättöä vielä ole tapahtunut. Esim. se mahdollisesti masentunut äiti saisi apua mahdollisimman nopeasti ennenkuin haittaa on vielä tapahtunut.
Tai toivottavasti joku tekee ilmoituksen.

ggccs
Melko selkeästi ne tilanteet milloin ilmoituksen tekisin on tuolla lueteltu https://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluntarve/lastensuojeluilmoitus/

sossu
-jos lapsen hoitaja/hoitajat on humalassa ja kyseessä ei vielä ole mikään murrosikäinen lapsi
-jos äiti käyttää kamaa

Nämä siis silloinkin kun tilanne on vielä hallinnassa eikä heitteillejättöä vielä ole tapahtunut. Esim. se mahdollisesti masentunut äiti saisi apua mahdollisimman nopeasti ennenkuin haittaa on vielä tapahtunut.
Masennus ei ole mikään syy lastensuojeluilmoitukselle.

Syy se on vasta silloin, kun lapset kärsivät siitä jotenkin. Eli lapsi on heitteillä.

Sellaisessa tilanteessa, jossa oikeasti vakavasti epäilisin vanhempien kykyä huolehtia
lapsesta. Jos lapsi olisi esim. toistuvasti tosi pitkiä aikoja ulkona, ( enkä tarkoita lasta, joka ilmeisen mieluusti itse ulkoilee ) ja jota kukaan ei missään vaiheessa huutelisi syömään, sisälle tms. Tilanteessa, jossa lapsi sysättäisiin aina pois vanhempien jaloista, ja vanhemmat kuitenkin olisivat kotona kenties isomman porukan kanssa.

-jos äiti käyttää kamaa

Onko ihan ok jos isä piikittää himassa kera kavereiden?

dfdf
Masennus ei ole mikään syy lastensuojeluilmoitukselle.

Syy se on vasta silloin, kun lapset kärsivät siitä jotenkin. Eli lapsi on heitteillä.
Syy oli se että äiti kokee ettei jaksa hoitaa lapsiaan. Tämähän voi johtua esimerkiksi diagnosoimattomasta masennuksesta johon ei ole saanut hoitoa. Syy ei siis itsessään ollut masennus. Lastensuojelu osaa ohjata äitiä hakemaan sitä tarvitsemaansa apua, koska syyhän ei välttämättä ole masennus.

Ennaltaehkäisevää lastensuojelun työtä on liian vähän. Miksi tarvitsee tapahtua jotain pahaa ennenkun voi reagoida?

fdfd
En mä vaan tiedä. Siksi kysyin. Tulipahan vaan listasta hassu fiilis että onko huolestuttavaa vain jos äiti haahuilee mitä sattuu. Voihan sillä lapsella teoriassa olla toinenkin huolehtija. Tietty tää on vain tällainen mutu-juttu..
No äidin tilalla voisi olla huoltaja. Ehkä se äidin käyttö olisi vielä vakavampaa jos hän imettäisi ja todennäköisyys että olisi käyttänyt myös odotusaikana, kasvaisi.

sossu
Syy oli se että äiti kokee ettei jaksa hoitaa lapsiaan. Tämähän voi johtua esimerkiksi diagnosoimattomasta masennuksesta johon ei ole saanut hoitoa. Syy ei siis itsessään ollut masennus. Lastensuojelu osaa ohjata äitiä hakemaan sitä tarvitsemaansa apua, koska syyhän ei välttämättä ole masennus.

Ennaltaehkäisevää lastensuojelun työtä on liian vähän. Miksi tarvitsee tapahtua jotain pahaa ennenkun voi reagoida?
Hyvä, halusin vain varmistaa.

Jos äiti kokee, ettei jaksa hoitaa lapsiaan, kertoo siitä, mutta lapset ovat hyvinvoivia, pyrkisin auttamaan äitiä itse tai ohjaamaan hänet hakemaan esim. neuvolasta/päiväkodista apua.

Jos äiti kokee, ettei jaksa hoitaa lapsiaan, kertoo siitä, ja lapset näyttävät siltä, puuttuisin tilanteeseen ja ohjaisin äidin hakemaan apua. Pyrkisin myös auttamaan itse. Jos äiti ei hakisi apua ja lapset oireilisivat, saattaisin hyvinkin tehdä ls-ilmoituksen.

Jos äidillä on masennus, mutta hän kokee jaksavansa hoitaa lapsiaan ja lapset näyttävät hyvinvoivilta, en tekisi mitään. Tai no, jos tietäisin masennuksesta saattaisin hyvin kertoa äidille, että autan jos hän tuntee sitä tarvitsevansa.

Ennaltaehkäisy on hyvä asia. Kun tätä palstaa lukee, niin tuntuu vain joskus että joillakin ihmisillä on mennyt täysin puurot ja vellit sekaisin milloin joku asia on lastensuojeluasia ja milloin ei. Lastensuojelulaista löytyvät selvät kriteerit. Pienissä, subjektiivisissa huolenaiheissa apua saa myös muualta kuin lastensuojelusta.

No äidin tilalla voisi olla huoltaja. Ehkä se äidin käyttö olisi vielä vakavampaa jos hän imettäisi ja todennäköisyys että olisi käyttänyt myös odotusaikana, kasvaisi.
Tai ehkä se huumeäiti piikittää hasista siihen vauvaankin? Eiköhän ole itsestäänselvää että aktiivinen päihteidenkäyttäjä ei ole sopiva huolehtimaan pikkuvauvasta, lapsesta ylipäätään, ellei tilanteeseensa pyri hakemaan apua ja lapsella on myös ensisijainen huolehtija joka on selvinpäin ja pitää huolen lapsen perustarpeista ja turvallisuudesta, mutta spekuloidahan voi mitä tahansa. Lapsella usein on myös tavalla tai toisella toinenkin vanhempi. Itse olisin yhtälailla huolissani narkomaanivanhemmasta, oli se sitten isä tai äiti, jos lapsen kanssa saman katon alla asuu / viettää aikaa.

fdfds
Hyvä, halusin vain varmistaa.

Jos äiti kokee, ettei jaksa hoitaa lapsiaan, kertoo siitä, mutta lapset ovat hyvinvoivia, pyrkisin auttamaan äitiä itse tai ohjaamaan hänet hakemaan esim. neuvolasta/päiväkodista apua.
Ihanko päiväkodista ja neuvolasta? Ja mitäköhän ne asialle tekevät? Ohjaavat tarpeen mukaan eteenpäin.

Jos kyseessä olisi esimerkiksi minun rakas sisareni, joka pyytäisi apua, minä soittaisin sossuun. En minä ohjaisi häntä menemään päiväkotiin juttelemaan, mitä tuskin koskaan tulisi tekemään koska A. asia hävettää ja B. siellä oleva hoitaja ei ole tottunut ohjaamaan ja käsittelemään näitä asioita siinä laajuudessa mitä sosiaalityöntekijä on. Jos olisit sossu niin tietäisit että sossuille voi soittaa ihan missä asioissa vain. Ei ole väärää ilmoitusta tai avunpyyntöä. He kertovat kyllä tarvitaanko asialle toimia vaiko ei. Toinen paikka mihin ohjaisin olisi lääkäri, mutta siinäkin on se vaara että sinne pitää henkilön itse varata aika ja mennä. Ehkä mahdollisesti masentunut tai muuten vain asiaa pelkäävä ei sitä koskaan tee. Tilanne olisi kuitenkin sellainen mikä vaatii toimia ja mieluiten aika pikaisesti.

Ja minä tekisin tämän kaiken tietysti avoimesti kertoen sisarelleni/ystävälleni ja kaikella rakkaudella.

fdfd
Lisään nyt vielä että en tarkoita sellaista "vauva herätti 10 kertaa yössä, en jaksa" -juttuja. En minäkään aina jaksa kun edelleen tuo lapsi nukkuu huonosti. Tarkoitin että jos toinen oikeasti on loppu ja tarvitsee nyt enemmän tukea kun vain sen että menen hoitamaan lapsia että hän saa unta. Tämä siis esimerkkinä.

Ihanko päiväkodista ja neuvolasta? Ja mitäköhän ne asialle tekevät? Ohjaavat tarpeen mukaan eteenpäin.

Jos kyseessä olisi esimerkiksi minun rakas sisareni, joka pyytäisi apua, minä soittaisin sossuun. En minä ohjaisi häntä menemään päiväkotiin juttelemaan, mitä tuskin koskaan tulisi tekemään koska A. asia hävettää ja B. siellä oleva hoitaja ei ole tottunut ohjaamaan ja käsittelemään näitä asioita siinä laajuudessa mitä sosiaalityöntekijä on. Jos olisit sossu niin tietäisit että sossuille voi soittaa ihan missä asioissa vain. Ei ole väärää ilmoitusta tai avunpyyntöä. He kertovat kyllä tarvitaanko asialle toimia vaiko ei. Toinen paikka mihin ohjaisin olisi lääkäri, mutta siinäkin on se vaara että sinne pitää henkilön itse varata aika ja mennä. Ehkä mahdollisesti masentunut tai muuten vain asiaa pelkäävä ei sitä koskaan tee. Tilanne olisi kuitenkin sellainen mikä vaatii toimia ja mieluiten aika pikaisesti.

Ja minä tekisin tämän kaiken tietysti avoimesti kertoen sisarelleni/ystävälleni ja kaikella rakkaudella.
Ei sosiaalityöntekijä voi muuta kuin ohjeistaa soittamaan sinne lääkäriin jos sellaista tarvitaan. Sulla on hassu kuva sosiaalityöntekijän työnkuvasta ja valtuuksista.

Sossu

Neuvolasta voi saada lähetteen psykologille ja asia etenee todennäköisesti nopeammin kuin lääkärin kautta. Lääkäri on toki myös oikea osoite. Neuvolasta voi myös kuntakohtaisesti saada esim. Perhetyötä tms.

Päiväkodista (jos lapset ovat jo siellä) voidaan tarjota esim. Pidempiä hoitopäivä jolloin äiti voi levätä, lisätukena yllä olevalle hoidolle. Lisäksi esim. Voidaan tehdä lähete kasvatus- ja perheneuvolaan, jossa perhettä voidaan tukea moniammatillisesti.

Lastensuojelun tarkoitus tulee silloin, kun äidin ongelmat ulottuvat lapsiin asti. Tuolla yllä oli muistaakseni linkki sosiaaliporttiin.

fddfd
Ei sosiaalityöntekijä voi muuta kuin ohjeistaa soittamaan sinne lääkäriin jos sellaista tarvitaan. Sulla on hassu kuva sosiaalityöntekijän työnkuvasta ja valtuuksista.
Miten hassu, voitko tarkentaa? Ei tietenkään voi diagnosoida masennusta, jos sitä haet, mutta tässä olikin tilanne missä ei tiedetä mistä se johtuu. Ehkä lääkäri olekkaan se taho johon on tarvetta. Sossu on helppo taho, mistä saa keskusteluapua nopeasti kartoittamaan tilannetta ja mitä asialle voidaan tehdä. Sossu on mielestäni sossu. Ei enempää eikä vähempää.

"Hiphei"

Peset kätesi puhtaaksi vaikka siskostasi, todellista lähimmäisen rakkautta parhaimmillaan .
Toivottavasti et ole sisarukseni.
Mitäpä sitä ei tekisi lähimmäisen suhteen :O

Yhteistyössä