vieras...
Kun tästä aiheesta niin kohistaan, niin kerropa muutama esimerkki. Tietysti lukuunottamatta selvää kaltoinkohtelua esim. heitteillejätön tai pahoinpitelyn merkeissä.
Lisään vielä, että olen lisäksi ohjeistanut tiukasti erästä kollegaa tekemään lastensuojeluilmoituksen, jota hän ei olisi muuten tehnyt. Tässäkin oli kyse selvästä lapseen kohdistuvasta väkivallasta.Olen tehnyt ammatin puolesta tilanteissa, jotka täyttävät lastensuojelulain tunnusmerkit.
Toisessa oli kyse selvästä pahoinpitelystä, josta lapsi itse kertoikin minulle. Ja toisessa lasten lähivanhempi sairastui psykoosiin, ja lapset olivat aivan heitteillä. Työtä lasten parissa takana noin 15 vuotta.
Masennus ei ole mikään syy lastensuojeluilmoitukselle.-jos ei ole kotona ruokaa
-jos lapsen hoitaja/hoitajat on humalassa ja kyseessä ei vielä ole mikään murrosikäinen lapsi
-jos äiti ei jaksa hoitaa lapsiaan (tarvitsee apua) esim. mahdollinen masennus
-jos äiti käyttää kamaa
Nämä siis silloinkin kun tilanne on vielä hallinnassa eikä heitteillejättöä vielä ole tapahtunut. Esim. se mahdollisesti masentunut äiti saisi apua mahdollisimman nopeasti ennenkuin haittaa on vielä tapahtunut.
Tai toivottavasti joku tekee ilmoituksen.
Onko ihan ok jos isä piikittää himassa kera kavereiden?-jos ei ole kotona ruokaa
-jos lapsen hoitaja/hoitajat on humalassa ja kyseessä ei vielä ole mikään murrosikäinen lapsi
-jos äiti ei jaksa hoitaa lapsiaan (tarvitsee apua) esim. mahdollinen masennus
-jos äiti käyttää kamaa
Nämä siis silloinkin kun tilanne on vielä hallinnassa eikä heitteillejättöä vielä ole tapahtunut. Esim. se mahdollisesti masentunut äiti saisi apua mahdollisimman nopeasti ennenkuin haittaa on vielä tapahtunut.
Tai toivottavasti joku tekee ilmoituksen.
Syy oli se että äiti kokee ettei jaksa hoitaa lapsiaan. Tämähän voi johtua esimerkiksi diagnosoimattomasta masennuksesta johon ei ole saanut hoitoa. Syy ei siis itsessään ollut masennus. Lastensuojelu osaa ohjata äitiä hakemaan sitä tarvitsemaansa apua, koska syyhän ei välttämättä ole masennus.Masennus ei ole mikään syy lastensuojeluilmoitukselle.
Syy se on vasta silloin, kun lapset kärsivät siitä jotenkin. Eli lapsi on heitteillä.
On ok, mutta jos piikittää yksin niin tekisin ilmoituksen. Oliko oikea vastaus?Onko ihan ok jos isä piikittää himassa kera kavereiden?
En mä vaan tiedä. Siksi kysyin. Tulipahan vaan listasta hassu fiilis että onko huolestuttavaa vain jos äiti haahuilee mitä sattuu. Voihan sillä lapsella teoriassa olla toinenkin huolehtija. Tietty tää on vain tällainen mutu-juttu..On ok, mutta jos piikittää yksin niin tekisin ilmoituksen. Oliko oikea vastaus?
No äidin tilalla voisi olla huoltaja. Ehkä se äidin käyttö olisi vielä vakavampaa jos hän imettäisi ja todennäköisyys että olisi käyttänyt myös odotusaikana, kasvaisi.En mä vaan tiedä. Siksi kysyin. Tulipahan vaan listasta hassu fiilis että onko huolestuttavaa vain jos äiti haahuilee mitä sattuu. Voihan sillä lapsella teoriassa olla toinenkin huolehtija. Tietty tää on vain tällainen mutu-juttu..
Hyvä, halusin vain varmistaa.Syy oli se että äiti kokee ettei jaksa hoitaa lapsiaan. Tämähän voi johtua esimerkiksi diagnosoimattomasta masennuksesta johon ei ole saanut hoitoa. Syy ei siis itsessään ollut masennus. Lastensuojelu osaa ohjata äitiä hakemaan sitä tarvitsemaansa apua, koska syyhän ei välttämättä ole masennus.
Ennaltaehkäisevää lastensuojelun työtä on liian vähän. Miksi tarvitsee tapahtua jotain pahaa ennenkun voi reagoida?
Tai ehkä se huumeäiti piikittää hasista siihen vauvaankin? Eiköhän ole itsestäänselvää että aktiivinen päihteidenkäyttäjä ei ole sopiva huolehtimaan pikkuvauvasta, lapsesta ylipäätään, ellei tilanteeseensa pyri hakemaan apua ja lapsella on myös ensisijainen huolehtija joka on selvinpäin ja pitää huolen lapsen perustarpeista ja turvallisuudesta, mutta spekuloidahan voi mitä tahansa. Lapsella usein on myös tavalla tai toisella toinenkin vanhempi. Itse olisin yhtälailla huolissani narkomaanivanhemmasta, oli se sitten isä tai äiti, jos lapsen kanssa saman katon alla asuu / viettää aikaa.No äidin tilalla voisi olla huoltaja. Ehkä se äidin käyttö olisi vielä vakavampaa jos hän imettäisi ja todennäköisyys että olisi käyttänyt myös odotusaikana, kasvaisi.
Ihanko päiväkodista ja neuvolasta? Ja mitäköhän ne asialle tekevät? Ohjaavat tarpeen mukaan eteenpäin.Hyvä, halusin vain varmistaa.
Jos äiti kokee, ettei jaksa hoitaa lapsiaan, kertoo siitä, mutta lapset ovat hyvinvoivia, pyrkisin auttamaan äitiä itse tai ohjaamaan hänet hakemaan esim. neuvolasta/päiväkodista apua.
Ei sosiaalityöntekijä voi muuta kuin ohjeistaa soittamaan sinne lääkäriin jos sellaista tarvitaan. Sulla on hassu kuva sosiaalityöntekijän työnkuvasta ja valtuuksista.Ihanko päiväkodista ja neuvolasta? Ja mitäköhän ne asialle tekevät? Ohjaavat tarpeen mukaan eteenpäin.
Jos kyseessä olisi esimerkiksi minun rakas sisareni, joka pyytäisi apua, minä soittaisin sossuun. En minä ohjaisi häntä menemään päiväkotiin juttelemaan, mitä tuskin koskaan tulisi tekemään koska A. asia hävettää ja B. siellä oleva hoitaja ei ole tottunut ohjaamaan ja käsittelemään näitä asioita siinä laajuudessa mitä sosiaalityöntekijä on. Jos olisit sossu niin tietäisit että sossuille voi soittaa ihan missä asioissa vain. Ei ole väärää ilmoitusta tai avunpyyntöä. He kertovat kyllä tarvitaanko asialle toimia vaiko ei. Toinen paikka mihin ohjaisin olisi lääkäri, mutta siinäkin on se vaara että sinne pitää henkilön itse varata aika ja mennä. Ehkä mahdollisesti masentunut tai muuten vain asiaa pelkäävä ei sitä koskaan tee. Tilanne olisi kuitenkin sellainen mikä vaatii toimia ja mieluiten aika pikaisesti.
Ja minä tekisin tämän kaiken tietysti avoimesti kertoen sisarelleni/ystävälleni ja kaikella rakkaudella.
Neuvolasta voi saada lähetteen psykologille ja asia etenee todennäköisesti nopeammin kuin lääkärin kautta. Lääkäri on toki myös oikea osoite. Neuvolasta voi myös kuntakohtaisesti saada esim. Perhetyötä tms.Ihanko päiväkodista ja neuvolasta? Ja mitäköhän ne asialle tekevät? Ohjaavat tarpeen mukaan eteenpäin.
Jos kyseessä olisi esimerkiksi minun rakas sisareni, joka pyytäisi apua, minä soittaisin sossuun. En minä ohjaisi häntä menemään päiväkotiin juttelemaan, mitä tuskin koskaan tulisi tekemään koska A. asia hävettää ja B. siellä oleva hoitaja ei ole tottunut ohjaamaan ja käsittelemään näitä asioita siinä laajuudessa mitä sosiaalityöntekijä on. Jos olisit sossu niin tietäisit että sossuille voi soittaa ihan missä asioissa vain. Ei ole väärää ilmoitusta tai avunpyyntöä. He kertovat kyllä tarvitaanko asialle toimia vaiko ei. Toinen paikka mihin ohjaisin olisi lääkäri, mutta siinäkin on se vaara että sinne pitää henkilön itse varata aika ja mennä. Ehkä mahdollisesti masentunut tai muuten vain asiaa pelkäävä ei sitä koskaan tee. Tilanne olisi kuitenkin sellainen mikä vaatii toimia ja mieluiten aika pikaisesti.
Ja minä tekisin tämän kaiken tietysti avoimesti kertoen sisarelleni/ystävälleni ja kaikella rakkaudella.
Miten hassu, voitko tarkentaa? Ei tietenkään voi diagnosoida masennusta, jos sitä haet, mutta tässä olikin tilanne missä ei tiedetä mistä se johtuu. Ehkä lääkäri olekkaan se taho johon on tarvetta. Sossu on helppo taho, mistä saa keskusteluapua nopeasti kartoittamaan tilannetta ja mitä asialle voidaan tehdä. Sossu on mielestäni sossu. Ei enempää eikä vähempää.Ei sosiaalityöntekijä voi muuta kuin ohjeistaa soittamaan sinne lääkäriin jos sellaista tarvitaan. Sulla on hassu kuva sosiaalityöntekijän työnkuvasta ja valtuuksista.
Peset kätesi puhtaaksi vaikka siskostasi, todellista lähimmäisen rakkautta parhaimmillaan .Ihanko päiväkodista ja neuvolasta? Ja mitäköhän ne asialle tekevät? Ohjaavat tarpeen mukaan eteenpäin.