Mä en osaa juhlia vappua lasten kaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "avuton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"avuton"

Vieras
Huomenna teen munkkeja ja simaa on. Tänään syötiin poppareita ja katottiin leffaa. Mut siis mitä ihmettä pitäs tehdä? Kaikki hypettää tätä juhlaa ja mä en vaan tajuu... Onneks vappu on vaan yks päivä...

Ruoka-aikaan syötiin nakkeja ja ranskalaisia sekä patonkia, homejuustoja ja perunasalaattia. Sitten Lapsrt 'koristeli' olohuoneen serpentiinillä, puhellettiin isot kasat ilmapalloja ja palloteltiin niillä. Tanssittiin yhdessä lasten-cd:n tahtiin ja tehtiin eväsretki(simaa ja munkkeja) viltin päälle olkkarin lattialle. Just täydellistä.
Vappupäivä on tietysti perinteinen eväsretkipäovä mutta jos sataa niin voi käydä vaan kävelyllä ja tulla kotiin piknikille. Me
Menemme huomenna kyläilemään niin ei tartte miettiä sen kummemlaa.

Me ei ikinä tehty mitään ihmeellistä vappuna kun olin lapsi.
Oli vaan munkit ja simat, serpentiinit ja pallot. Opiskeluaikoina vappu oli ihan kiva ;) mä en oikein ymmärrä miksi ängetä samaan paikkaan piknikille kymmenien muiden kanssa ja vappuna on yleensä niin kylmä ettei ulkona syöminen ole nautinto. Mieluummin tehdään niitä piknikkejä kesällä.

Mä olin kuuteen asti töissä ja kauppaankaan en kerrennyt, tajusin vasta myöhemmin että oisko pitänyt sipsejä ostaa. Lapsilla on sentään foliopallot ja vappuhuiskat :D

Minustaki tää on iha tyhmä juhla. Vuodesta toiseen tuo puhelin piippaa mitä ihmeellisempiä vapun toivotuksia vaikka en niihin oikein mitenkään reagoi. Ja ne kyselyt jo viikkoja aikaisemmin: "Mitä teet vappuna?" "Joko on vappu suunnitelmia?" "Minne päin lähette vappuna?"

Sitte katotaan kieroon kun kerron, että taijjetaan ihan kotona olla ,ehkä haetaan kaljaa ja himmaillaan. Miks pitäis jonnekki lähtee ku en jussinakaan lähe ku korkeintaan johonki mökille? Tai pääsiäisenä? Tai jouluna?

Siis vappu. :attn:

Me oltiin kuule tänään niinkin juhlavalla vappuaterialla kuin Mäkkärissä hamppareilla. Kotona syötiin munkit. Tais tyttö yhden serpentiinin rullata auki huoneeseensa. Huomenna meillä on nakkeja ja ranskalaisia. Tivolissa käytiin jo aiemmin (se kun vierailee täällä aina vapun tienoilla). Mä olen ylioppilaslakkinikin heittänyt jo jonkun muuton yhteydessä roskikseen, kahtena vappuna taisin alussa käyttää.

Onhan teillä ollut vapunviettoa, koska olette kuitenkin tehneet jotain arjestä poikkeavaa. Tuskin teillä aina on munkkeja ja simaa ja leffailta keskellä viikkoa :)?

• Tykkää
Reactions: Porho
Multakin kaikki tenttas tänään töissä ett mitä meinaatte tehdä. En mä jaksa työpäivän jälkeen enää mihinkään lähteä tai alkaa valmistella jotain huippuateriaa. Keskustassa ois ylihintaista vappukrääsää jonka merkitystä en tajua sekä kännisiä ihmisiä... Huomenna kai viel sataa niin en mä haluu mennä sinne palelemaan.

• Tykkää
Reactions: smoky
Musta vappu on ihan kiva juhla. Tänään ja huomenna vappumarkkinoita joissa voi pyörähtää ja ostaa vaikka vappupallon ja kuunnella poliittisia puheita. Kotiin muutamia koristeita, serpentiiniä ja ilmapalloja. Vappupöytäkin on helppoa ja hyvää; perunasalaatit, nakit, lihapullat sun muut. Omassa lapsuudessa yleensä heiteltiin vesi-ilmapalloja ja paukkuserpentiiniä pihalla (siivotitin kyl jäljet). Juhlat on hyvää vaihtelua arjesta, ja niistähän saa ihan sellaiset kuin itse tekee.

Kun olin lapsi, me tehtiin aina kaikkina juhlapyhinä kaikkea kivaa vanhempieni kanssa. Esimerkiksi vietettiin monta uutta vuotta vuokratussa uimahallissa. Kukaan ei ollut kännissä, ja mulla on aivan ihania muistoja näistä juhlista.

Aikuisena vappu oli vuosia vain turhake ryyppyjuhla (tosin ihan hauskoja vappuja olen viettänyt, mutta ei niillä mitään suurempaa merkitystä ole koskaan ollut). Nyt kun itsellä on lapsia, haluan tuottaa heille kivoja muistoja oman perheen kanssa ja vappu on mun mielestä taas oikein hauska tapahtuma.

Tänään mä laitoin hyvää ruokaa ja mies ja lapset koristelivat sillä aikaa kodin serpentiineillä ja ilmapalloilla, sitten pelattiin kaikki yhdessä ilmapallosotaa ja muita ilmapallopelejä syömisen jälkeen, leivottiin yhdessä kakku ja rakenneltiin uusilla legoilla koko perhe, illalla vielä herkuteltiin kakulla ja munkeilla. Huomenna mennään varmaan tivoliin ja piknikille. Niin kuin joku kirjoitti, juhlat ovat hyvää vaihtelua arkeen.

Kun olin lapsi, me tehtiin aina kaikkina juhlapyhinä kaikkea kivaa vanhempieni kanssa. Esimerkiksi vietettiin monta uutta vuotta vuokratussa uimahallissa. Kukaan ei ollut kännissä, ja mulla on aivan ihania muistoja näistä juhlista.

Aikuisena vappu oli vuosia vain turhake ryyppyjuhla (tosin ihan hauskoja vappuja olen viettänyt, mutta ei niillä mitään suurempaa merkitystä ole koskaan ollut). Nyt kun itsellä on lapsia, haluan tuottaa heille kivoja muistoja oman perheen kanssa ja vappu on mun mielestä taas oikein hauska tapahtuma.

Tänään mä laitoin hyvää ruokaa ja mies ja lapset koristelivat sillä aikaa kodin serpentiineillä ja ilmapalloilla, sitten pelattiin kaikki yhdessä ilmapallosotaa ja muita ilmapallopelejä syömisen jälkeen, leivottiin yhdessä kakku ja rakenneltiin uusilla legoilla koko perhe, illalla vielä herkuteltiin kakulla ja munkeilla. Huomenna mennään varmaan tivoliin ja piknikille. Niin kuin joku kirjoitti, juhlat ovat hyvää vaihtelua arkeen.

No sä et varmaan päässyt klo 18 töistä ja hakenut lapsia päiväkodista ja sit ehtinyt tekee tota kaikkea... Mä en todellakaan juo ja tehdään lapsien kanssa kivoja juttuja, mut inhoon tällaisia päiviä kun on pakko olla hauskaa...

En oikein ymmärrä mitä ajat takaa tuolla "pakko olla hauskaa", eikö niillä lapsilla sitten ole kotona hauskaa vaikka ihan perheen kesken pelejä pelaten?
Eihän vappuun tarvita muuta kuin pari ilmapalloa ja munkit. Eikös se tee jo vapun? En mä ainakaan tiedä ketään joka sen kummempaa tekee, ainakaan mitään kovin ihmeellistä. Toisilla on ehkä piknik, mutta äkkiäkös sellaisen huomenna pistää ulos. Miksi elämästä pitää tehdä niin kovin hankalaa ahdistumalla jostain vapusta...

[QUOTE="avuton";29843208]No sä et varmaan päässyt klo 18 töistä ja hakenut lapsia päiväkodista ja sit ehtinyt tekee tota kaikkea... Mä en todellakaan juo ja tehdään lapsien kanssa kivoja juttuja, mut inhoon tällaisia päiviä kun on pakko olla hauskaa...[/QUOTE]

En, vaan kolmelta.

Ei ole pakko olla hauskaa. Kysyit mielestäni aloituksessasi miten lapsen kanssa voi juhlia vappua, ja kerroin vastaukseksi meidän tavasta.

Sinulla voi olla hyvä vappu, vaikka viettäisitte ihan tavallisen päivän. Jos sillä ei ole sinulle merkitystä, niin miksi jonkun muun mielipiteen takia pitäisi tehdä jotain erikoista?

Ja jos haluat tehdä jotain erikoista, niin osta hyvä ihminen ruuat valmiina, puhallat ilmapallot vaikka edellisenä päivänä ja sitten syötte hyvin, koristelette paikat ja vaikka pelaatte jotain lautapeliä ennen lasten nukkumaanmenoa. Tai sitten eväät mukaan ja suoraan töistä vapputorille ja syötte ruuan siellä (ne eväät). Tai sitten skippaat suosiolla tämän päivän kun pääsit noin myöhään ja panostat huomiseen.

En, vaan kolmelta.

Ei ole pakko olla hauskaa. Kysyit mielestäni aloituksessasi miten lapsen kanssa voi juhlia vappua, ja kerroin vastaukseksi meidän tavasta.

Sinulla voi olla hyvä vappu, vaikka viettäisitte ihan tavallisen päivän. Jos sillä ei ole sinulle merkitystä, niin miksi jonkun muun mielipiteen takia pitäisi tehdä jotain erikoista?

Ja jos haluat tehdä jotain erikoista, niin osta hyvä ihminen ruuat valmiina, puhallat ilmapallot vaikka edellisenä päivänä ja sitten syötte hyvin, koristelette paikat ja vaikka pelaatte jotain lautapeliä ennen lasten nukkumaanmenoa. Tai sitten eväät mukaan ja suoraan töistä vapputorille ja syötte ruuan siellä (ne eväät). Tai sitten skippaat suosiolla tämän päivän kun pääsit noin myöhään ja panostat huomiseen.

Luin uudestaan sun aloituksen, teitte poppareita ja katsoitte leffaa. Mikä siinä oli vikana?

En, vaan kolmelta.

Joo oishan mä voinut, mutkun en tosiaan tajunnut, että tätäkin iltaa ois pitänyt jotenkin viettää. Vasta kun tulin kotiin ja avasin facebookin tajusin, että ois pitänyt valmistella jotain. Mä oli vaan aatellut, että paistan ne munkit huomenna ja syödään niitä ja juodaan simaa, ja siinä se vappu. Mut täähän siis pitäs olla ihan jotain muuta. Lautapelejä me pelataan ihan joka ilta, ettei se lapsille kyl mikään erityinen juttu oo...

Vappu opiskelijapaikkakunnalla ja vappu muualla on ihan eri asioita. Pikkukaupungeissa ja maaseudulla se ei juuri kellään ole muuta kuin ap kuvaili lapsineen tehneensä. Yliopistokaupungeissa vappu on ennen kaikkea opiskelijoiden juhla ja siinä sivussa pääsee kemuista nauttimaan muutkin. Eli jos asutte vaikka Helsingissä tai Turussa niin vappupiknik vapunpäivänä on lastenkin kanssa varteenotettava vaihtoehto. -Paitsi ei ehkä huomenna, mikäli sääennusteet pitää paikkansa.

Minusta vappu on kaikkein turhin juhla. Ei oo oikein ikinä sytyttänyt. No ehkä lapsena oli kivaa kun oli vappuviuhka :D

Sama meillä =) silloin se viuhka oli niin upea, nykyisin pitäisi olla kaikkea muovikrääsää kuten kaasupalloja, paukkuserpentiiniä, vappupillejä, peruukkeja ja hattuja, jne :D

Meillä on huomiseksi lapsille omat pikku Pringles-purkit ja tänäiltana saivat tikkarit. Kaasupallot ostettiin jo sunnntaina, pojalla se on jo puhki (kesti 2 tuntia...) mutta tytöillä on omansa vieläkin täydellisinä :)

Minusta mitään juhlaa ei tarvitse viettää ollakseen jotenkin kansalaiskelvollinen.
Ja jos viettää haluaa, sen tehdä saa, mutta tehdä siitä oman näköisensä.

Kenekään ei ole pakko juoda simaa, paistaa munkkeja, ostaa turhia foliopalloja, jos se ei
tunnu mielekkäältä. Ei kutsua vieraita, järjestää suuria brunsseja, illallilsia, ei mennä tivoliin, ei Mantalle, ei torille, ei mihinkään jos ei tunnu siltä.

Perinteitä, jos sellaisia kaipaa, voi luoda itse, perinteet ovat ihmistä varten- ihminen ei perinteitä. Mitään punasilmäpakkomielle- paistan munkkeja, vaikka inhoan sitä- koska perinne velvoittaa- juttuja ei kannata tehdä.

Minä en paista munkkeja, ostin kyllä, koska tykkään niiden syömisestä, en paistamisesta.
Itselläni :
Ei ohjelmaa huomiselle, kotona oloa. Ei stressiä.

( ei gölgiä:saint:)

• Tykkää
Reactions: smoky
[QUOTE="avuton";29843500]Joo oishan mä voinut, mutkun en tosiaan tajunnut, että tätäkin iltaa ois pitänyt jotenkin viettää. Vasta kun tulin kotiin ja avasin facebookin tajusin, että ois pitänyt valmistella jotain. Mä oli vaan aatellut, että paistan ne munkit huomenna ja syödään niitä ja juodaan simaa, ja siinä se vappu. Mut täähän siis pitäs olla ihan jotain muuta. Lautapelejä me pelataan ihan joka ilta, ettei se lapsille kyl mikään erityinen juttu oo...[/QUOTE]

Facebook on ihan helvetistä näiden asioiden suhteen. Aina joku viettää siten ja täten ja saa sellaisen vaikutelman, että kaikilla muilla on kivaa :(. Toisaalta, mikä sielläkin sitten on totuus? Kuva skumppalasista ja yo-lakista ei vielä tee vapusta mahtavaa. Ja hei, ei tätä pidä mitenkään viettää. Ei ole missään mitään säännöstä, että vappua pitää viettää. Saati sitten, että miten sitä vietetään. Me ei oikeastaan koskaan vietetä mitään. Vappua yleensä juuri näin kun aiemmin kuvailin. Juhannusta siten, että grillataan appivanhempien luona. Ja sekin vaan siksi, että siellä on grilli silloin takuuvarmasti kuumana. Uutenavuotena ollaan aina kotona, koska koira pelkää pauketta. Täällä me istutaan verhojen peittämien ikkunoiden takana, telkkarin volyymi kaakossa ja syödään vaikka sipsejä. Meillä ei ole koskaan juhlia, ei ryypätä eikä rällätä. Ja meistä on ihan kiva just näin :).

Oli pari ystäväpariskuntaa kylässä. Laitettiin yhdessä ruokaa, juotiin viiniä ja pelattiin pelejä. Ei ollut nakkeja, perunasalaattia eikä ilmapalloja. Hauska aikuisten vappu. Ylimääräinen vapaapäivä riittää minulle syyksi juhlistaa kevättä itselleni tärkeiden ihmisten kanssa. Perinteet voi tosiaan keksiä itse, jos niitä pitää tärkeinä.

Mä en käsitä teitä. Vappu on ainoa suomalainen karnevaali, ja mä ainakin tykkään ottaa siitä kaiken irti! Oltiin ystävien ja lasten kanssa kaikki samassa (meitä oli noin 25), grillattiin, kilauteltiin skumppaa, muksut ravas pihalla kuplasodassa, puhalleltiin palloja ja pillejä, syötiin ihania salaatteja, voileipäkakkuja ja herkkuja, juotiin simaa, osa porukasta oli pukeutunut vappuasuihin ja kaikki vähintään serpentiineihin. Illalla kun muksut nukkuivat kilisteltiin hiukan enemmän ja jatkettiin jutustelua. Minusta oikein mukava vappu ja näin se yleensä vietetään meidän porukoissa. Kaikilla oli kivaa eikä kukaan murjottanut "turhasta juhlasta". Tänään piknikkipäivä oli tarkoitus viettää mutta kylmä sää vähän rajoitti, mutta ei haittaa menoa.

Eipä meilläkään kummoista ole ollut ja silti kivaa. Eilen sai lapset foliopallot ja se oli vapun THE juttu. Oli sipsiä ja katsottiin porukassa leffa. Ei muuta. Tänään laitoin heille peruukit päähän ja meikkasin, käytiin torilla ja mennään vapaan kunniaksi mökille saunaan. Lapset nyt keskenään lähinnä leikkii nuissa roolivaatteissaan.

[QUOTE="siiri";29845415]Mä en käsitä teitä. Vappu on ainoa suomalainen karnevaali, ja mä ainakin tykkään ottaa siitä kaiken irti! Oltiin ystävien ja lasten kanssa kaikki samassa (meitä oli noin 25), grillattiin, kilauteltiin skumppaa, muksut ravas pihalla kuplasodassa, puhalleltiin palloja ja pillejä, syötiin ihania salaatteja, voileipäkakkuja ja herkkuja, juotiin simaa, osa porukasta oli pukeutunut vappuasuihin ja kaikki vähintään serpentiineihin. Illalla kun muksut nukkuivat kilisteltiin hiukan enemmän ja jatkettiin jutustelua. Minusta oikein mukava vappu ja näin se yleensä vietetään meidän porukoissa. Kaikilla oli kivaa eikä kukaan murjottanut "turhasta juhlasta". Tänään piknikkipäivä oli tarkoitus viettää mutta kylmä sää vähän rajoitti, mutta ei haittaa menoa.[/QUOTE]

Ei sun tarttekaan käsittää :) Mut sen verran toki vois yleistä ymmärrystä olla, että ymmärtää ihmisten olevan erilaisia. Toiset tykkää juhlia kaikki juhlat, toiset ei yksiäkään ja toiset valikoidusti. Pääasia, että se tyyli ja tapa sopii perheelle. Mä olen lapsena juhlinut kaikki mahdolliset juhlat. Ja vaikkei mun isäni mikään alkoholisti olekaan, niin aina noi juhlat meni sitten pitemmän kaavan mukaan eikä ne muistot ole aina niin mukavia ja iloisia.

Se on kiva, että teillä juhlitaan vappua ja varmasti koko perhe siitä tykkää :). Mutta älä silti lyttää meitä, jotka emme sitä vappua juhli ;).

Yhteistyössä