Mihin ihmiset tarvitsevat muka oikeasti kiinteistövälittäjää?

• Viestiketjun aloittaja en ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
myyjä isosta kaupungista
Me käytimme välittäjää, sillä hän sai asunnostamme parhaan mahdollisen hinnan (7 tonnia yli pyynnin, joka ei totisesti näinä aikoina ollut mikään pieni, lähes uudiskohteen tasoa). Asuntoa myytin 4 kk ja kämpän näyttökuntoon laittaminen viikottain lasten ja eläinten kanssa ei ollut mikään pieni juttu. Esittelystä olisimme varmaan vielä selvinneet itsekin, mutta yhteydenpito ostajaehdokkaisiin olisi ollut liikaa. Välittäjämme oli tavattoman sinnikäs ja jatkoi sittenkin, kun itse olisimme jo luovuttaneet.

Myös ostamamme asunnon välittäjä oli mies paikallaan, sillä hän sai 5 kk:n väännön jälkeen tarjouksemme kohtaamaan myyjän pyynnin kanssa. Vaikeinta on saada myyjän ja ostajan vaatimukset kohtaamaan ja saada sorvatuksi kumpaakin tyydyttävä hinta. Yksityiset myyjät tuntuvat (ainakin kasvukeskuksissa) pyytävän liian suurta hintaa.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja myyjä isosta kaupungista;29840855:
Me käytimme välittäjää, sillä hän sai asunnostamme parhaan mahdollisen hinnan (7 tonnia yli pyynnin, joka ei totisesti näinä aikoina ollut mikään pieni, lähes uudiskohteen tasoa).
Yksityiset myyjät tuntuvat (ainakin kasvukeskuksissa) pyytävän liian suurta hintaa.
Huomaatko, että ajatuksissasi on ristiriita: miten se välittäjä saa parhaimmain hinnan, jos välittäjien hintapyynnöt on matalampia kuin yksityisten huomiosi mukaan?

Mistä sinä tiedät, että teidän välittäjä sai parhaan hinnan asunnostanne?

myyjä isossa kaupungissa
Huomaatko, että ajatuksissasi on ristiriita: miten se välittäjä saa parhaimmain hinnan, jos välittäjien hintapyynnöt on matalampia kuin yksityisten huomiosi mukaan?

Mistä sinä tiedät, että teidän välittäjä sai parhaan hinnan asunnostanne?
Välittäjän hintapyyntö oli 30 000 e enemmän kuin oma arviomme ja 20 000-40 000 e enemmän kuin toisen välittäjän arvio. Vaikka välityspalkkio tuntui suurelta, niin sen kanssakin saimme enemmän kuin jos olisimme myyneet itse.

Kukin tyylillään. Tosin itse hivenen karsastan yksityisiä myyjiä: kaupankäynti menee helposti kiusalliseksi, kun myyjällä on usein tunteet enemmän pelissä kuin ostajalla.

ap.
Ja se on normaalista lainasta "suuri" osa?

Eikös normaali laina ole siellä vähintään 200 000 jos meinaa jotain omaa hankkiakin?
Jos mulla olisi 100 000e rahaa ja ottaisin 100 000e lainaa, niin kyllä kismittäisi siitä maksaa 20 000e välittäjälle (välityspalkkio asunnon hinnassa).

Keskimäärin suomalaisen palkkaa taitaa olla 30 000e eli nettona joku 20 000e.
Siinä menee ainakin pari vuotta, jos säästää puolet palkasta eli tuon välittäjän palkkion. Iso summa pienestä työstä.

Et ihan oikeasti usko, että välittäjä tekee töistä 4kk 8h päivässä? Ei todellakaan.
Mainontaa kuluu yleensä joku 15min, kun sen ilmoituksen postaa oikotielle. Tietojen hankkiminen noin 5min, kun pyytää iskarin. Puhelimeen toki joutuu joskus vastata, mutta jos hinta on kohdillaan, niin kyllä se ostaja aika nopeasti löytyy.

Ei mulla aikanaan ole "kulunut rahaa" tuohon hommaan.

Isännöitsijätodistus maksaa, samoin ilmoittaminen oikotiellä tms, kulkeminen esittelyihin maksaa ja työaika maksaa. Ilmoituksen kunnolla tekemiseen menee todellakin enemmän kuin 15min, lisäksi pitää ottaa valokuvat. Jos olet myynyt asunnon keskimäärin 20 tunnin työllä, eli pienemmällä ajankäytöllä kuin ammattilaiset, niin olet luultavasti myynyt edullisemmin kuin mitä välittäjä.

ap.
Isännöitsijätodistus maksaa, samoin ilmoittaminen oikotiellä tms, kulkeminen esittelyihin maksaa ja työaika maksaa. Ilmoituksen kunnolla tekemiseen menee todellakin enemmän kuin 15min, lisäksi pitää ottaa valokuvat. Jos olet myynyt asunnon keskimäärin 20 tunnin työllä, eli pienemmällä ajankäytöllä kuin ammattilaiset, niin olet luultavasti myynyt edullisemmin kuin mitä välittäjä.
Mä myin itse viimeisimmän asuntoni korkeimmalla hinnalla kuin mitä olin koskaan myyty samasta talonyhtiöstä tai alueelta. Ihan huvikseni kyllä kysyin hinta-arvion välittäjiltä (5kpl). Heillä kaikilla oli hintarviot -50 000 -30 000e kuin millä itse myin.

Mulle olisi siis jäänyt rahaa paljon vähemmän ja vielä olisin maksanut tuon välityspalkkion, joka siis oli heillä 3,5-5.5%.

Kyseessä siis oli ihan perheasunto PK-seudulla.

Mä tein sen ilmoituksen noin 15 minuutissa. Käytin kyllä erästä valokuvaajaa kuvien ottamiseen, josta maksoin hänelle noin 400e sisältäen oikotie ilmoituksen hinnan rajattomaksi ajaksi. Iskarista maksoin joku 80e, siinä puhelussa kesti pari minuuttia. Kauppakirjat maksoi noin 8e.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä