Mihin ihmiset tarvitsevat muka oikeasti kiinteistövälittäjää?

• Viestiketjun aloittaja en ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;29839370:
Ajattele, mitä kiinteistövälittäjille tapahtuiskaan, jos kaikki vaan hoitais homman itse? Ja vielä sen perusteella, mitä netti heille kertoisi? Tää on vähän verrattavissa kampaajaan. Mä en värjää enkä leikkaa tukkaani itse, koska en sitä osaa. Sitä varten on alan ammattilaiset. Ja olen siitä valmis maksamaan.
Ei se asunnon myynti mitään rakettitiedettä ole. Lähes sama kuin myisi pyörän huuto.netissä. Kun selvittään pari perusasiaa ja hankkii asiakirjat, niin jokainen sen osaa tehdä.

Suurin osa ihmisistä kuitenkin maksaa asuntonsa lainalla, joten ihmettelen miksi isoja rahoja ei haluta säästää kaupoissa.

ap.
Ei se asunto aina mene kaupaksi heti, voi olla että välittäjä tekee myymisen eteen töitä esim 4 kuukautta eikä saa pesoakaan palkkiota kun kauppaa ei syntynyt. Samoin voi käydä jos itse myyt, mutta silloin sinun on itse hoidettava mainonta, tietojen hankkiminen, kyselyihin vastaaminen ja julkiset/yksityiset näytöt -> kuluu sinun aikaasi ja rahaasi.
Et ihan oikeasti usko, että välittäjä tekee töistä 4kk 8h päivässä? Ei todellakaan.
Mainontaa kuluu yleensä joku 15min, kun sen ilmoituksen postaa oikotielle. Tietojen hankkiminen noin 5min, kun pyytää iskarin. Puhelimeen toki joutuu joskus vastata, mutta jos hinta on kohdillaan, niin kyllä se ostaja aika nopeasti löytyy.

Ei mulla aikanaan ole "kulunut rahaa" tuohon hommaan.

njoo
Käytin välittäjää, koska sain siten paremman rahan kämpästä. Mä en olisi osannut laittaa niin kovaa hintapyyntöä. Kahdelta välittäjältä kysyin hinta-arviota, ja valitsin korkeamman hinta-arvion antaneen välittäjän. Se kuulosti aika korkealta omaan korvaan, mutta niin vain löytyi ostaja siihen hintaan.Vajaassa kuukaudessa. Sain asunnosta silti enemmän palkkionkin jälkeen kuin mitä huonomman hinta-arvion antanut välittäjä oli kämpän arvoksi ehdottanut. Minulla pitkät välimatkat myytävään asuntoon vielä. Ei tarvinnut kuin vain käydä nimet paperiin kirjoittamassa ja ilman stressiä homma selvä.

Minä mielestäni säästin rahaa valitessani hyvän välittäjän.

"vierasvieras"
Yrität siis sanoa, että oli kiireinen elämäntilanne. Kuinka monta kuukautta teidän pitää tehdä sitten duunia, että saatte nettona tuon välittäjän palkkion, kun halusit säästää aikaasi?
Et tainnut ymmärtää lukemaasi. Ihan oikeasti. Minä saatoin olla esim. viikon suhteellisen lyhyellä varoitusajalla vilkkaan 3-vuotiaan ja vauvan "yksinhuoltaja". Miten siinä otetaan hyviä valokuvia kämpästä, tehdään myyntiesitettä tai järjestetään ostajaehdokkaille näyttöjä? Ihan tavallisessa arjessa oli meille tarpeeksi haastetta. Meille välittäjän käyttäminen oli ehdottomasti paras vaihtoehto. Helppoa, nopeaa, vaivatonta.

"vierasvieras"
Mistä välittäjältä saa noin edullisen hinnan?

Mistä tiedät, että välittäjä sai muka paremman hinnan kuin itse myymällä? Ethän tätä voi tietää. Monet välittäjät aliarvioivat hinnan, jotta on helpompi myydä (-> ei vaikuta heidän palkkioon pahemmin, onko hinta +/- 50 000e).

Eli jos säästettä vaikka miehen palkasta aina puolet, niin teillä menee 4kk säästää tuo välittäjän palkkio. Itse olisin mieluummin myynyt itse ja vaikka pitänyt lomaa 2kk rahan edestä.
Toteutuneiden myyntihintojen (netissä oleva tilasto) tai saman taloyhtiön muiden asuntojen pyyntihintojen perusteella ei oltaisi lähdetty tavoittelemaan niin kovaa hintaa kuin tämä välittäjä. Toinen välittäjä arvioi asuntomme hinnan 15000 € alle sen mitä saatiin, onneksi otettiin alueen tunteva pätevä välittäjä isosta ketjusta (ja heiltä siis edullinen välityspalkkiotarjous).

Tiedoksi..
Välittäjä ei ole aina yhtä kuin yksi henkilö. Kiinteistövälittäjä tekee työtä usein isommalle firmalle, eikä suinkaan saa koko sitä palkkiota, jota ap tässä kovin yrittää välttää.

Tarkkana näissä asioissa.

ap.
Käytin välittäjää, koska sain siten paremman rahan kämpästä. Mä en olisi osannut laittaa niin kovaa hintapyyntöä. Kahdelta välittäjältä kysyin hinta-arviota, ja valitsin korkeamman hinta-arvion antaneen välittäjän. Se kuulosti aika korkealta omaan korvaan, mutta niin vain löytyi ostaja siihen hintaan.Vajaassa kuukaudessa. Sain asunnosta silti enemmän palkkionkin jälkeen kuin mitä huonomman hinta-arvion antanut välittäjä oli kämpän arvoksi ehdottanut. Minulla pitkät välimatkat myytävään asuntoon vielä. Ei tarvinnut kuin vain käydä nimet paperiin kirjoittamassa ja ilman stressiä homma selvä.

Minä mielestäni säästin rahaa valitessani hyvän välittäjän.
Jokainen ihminen voi selvittä helposti ja nopeasti oman alueensa toteutuneet kauppahinnat. Jos sillä alueella on asunut, osaa niistä hyvin päätellä tietojen perusteella omankin asunnon hinnan. Usein niitä hintatietoja saa jopa omasta talonyhtiöstä ihan samanlaisista asunnoista.

Ei sitä välittäjää oikeasti tartte kertomaan sitä hintaa. Kuinkas monta välittäjää sulla kävi arvioimassa asunnon? Mitäs jos oletkin "menettänyt" rahaa, koska talonyhtiöstäsi on myyty vaikka asuntoja paljon kalliiimmalla tai alueelta kuin tämä välittäjä myi asuntosi? Jos et tiedä vastausta, niin miten voi sanoa saaneesi hyvän hinnan vain sillä perusteella, että valitsin korkeimman hinnan esittäneen välittäjän?

"tavis"
Voisihan tähän heittää kaikkea paskaa tyyliin: "en osaa ottaa kaikkia tekijöitä huomioon" tai "haluan juridisen turvan epäkohtien varalle" jne. Todellisuudessa minä käytän välittäjää, koska en osaa myydä. Jos osaisin tekisin varmasti kuten veljeni ja työskentelisin alalla, nostaisin viiden-kuuden tonnin palkkaa täysillä eduilla. Mutta ei... ei onnistu minulta myynti. Toki jos tuote (asunto) on niin helkkarin hyvä ja ostajalle hinta-laatu-suhde optimaalinen, niin tuotehan myy itse itsensä. Mutta silloin voitkin katsoa peiliin ja miettiä että kannattiko "säästää" ja olla palkkaamatta ammattimyyjää... että meniköhän vähän liian halvalla.

Jos meistä jokaisesta olisi ammattimyyjäksi, ei tuolla oikotiellä ja monsterin sivuilla olisi niin paljon myyntitehtäviä haussa. Palkasta kun se ei ainakaan alalla jää kiinni, kun kerran osaa myydä hyvin. Tosiasia nyt oikeasti on vain se, että meistä harvasta on roostedin jetiksi ja kovaksi kauppamieheksi.

vastaaja
No kerrohan ap: täällä kun nyt muutama kertoi syitä sille, miksi käyttää välittäjää, niin kasvoiko sinun ymmärrys sille, miksi välittäjät ovat tarpeellisia?

ap.
[QUOTE="vierasvieras";29839773]Et tainnut ymmärtää lukemaasi. Ihan oikeasti. Minä saatoin olla esim. viikon suhteellisen lyhyellä varoitusajalla vilkkaan 3-vuotiaan ja vauvan "yksinhuoltaja". Miten siinä otetaan hyviä valokuvia kämpästä, tehdään myyntiesitettä tai järjestetään ostajaehdokkaille näyttöjä? Ihan tavallisessa arjessa oli meille tarpeeksi haastetta. Meille välittäjän käyttäminen oli ehdottomasti paras vaihtoehto. Helppoa, nopeaa, vaivatonta.[/QUOTE]

No en ymmärrä, miksi sun pitäisi just sillä viikolla järjestää se asunnon myynti?
Sä voit tehdä sen, kun on aikaa. Jos sulla on noin vaikeaa elämä, niin miten edes käyt suihkussa sitten tai laitat ruokaa?

Tuolla välittäjän palkkiolla sä voisit vaikka palkata lastenhoitajan pariksi kuukaudeksi auttamaan.

No mä en ole mitään myyntiesitettä itse tarvinnut asunnon myyntiin.

ap.
No oli miten oli, en suostuisi koskaan ostamaan asuntoa jota myyjä itse kauppaa. En luota pätkääkään.
Itseasiassa kiinteistövälittäjä ei ole vastuussa mistään. Hänellä on vain tietojenantovelvollisuus. Loppuenlopuksi se myyjä vastaa.

Kiinteistövälittäjällä ei muuten ole monesti edes alan koulutusta. Luotatko sä vaikka Hunks-tanssija Esko Eerikäisen ammattitaitoon välittäjänä?

ap.
[QUOTE="tavis";29840682] Toki jos tuote (asunto) on niin helkkarin hyvä ja ostajalle hinta-laatu-suhde optimaalinen, niin tuotehan myy itse itsensä. Mutta silloin voitkin katsoa peiliin ja miettiä että kannattiko "säästää" ja olla palkkaamatta ammattimyyjää... että meniköhän vähän liian halvalla.[/QUOTE]

Kiinteistövälittäjät yrittävät ottaa kohteita myyntiin mahdollisimman alhaisella pyynnillä, koska silloin on helppo myydä. Monesti siis asunto menee alhaisella hinnalla, jos hyväksyy välittäjän hinnan. Välittäjät eivät todellakaan halua myyntiin markkinahintaisiia asuntoja.

"tii-"
Yritin itse, mutta ihmiset eivät ilmeisesti osaa/uskalla ostaa yksityiseltä. Ilmoitus oli käytännössä sama ja samoilla kuvilla kuin sitten välittäjällä, mutta ei ollut kuin tyhjän kyselijöitä. Yritin itse kuukauden, sitten meni (samalla pyynnillä, samoilla kuvilla) välittäjän kautta kaupaksi viikossa. Siksi.
Sama kokemus. Asunto oli semmoinen ideaali yksinäisen vanhuksen asunto pikkukaupungin keskustassa (edesmenneeltä mummolta). Kahden kuukauden jälkeen välittäjälle, heti kaupaksi. Tosin sivusta seuranneena: suurissa kaupungeissa yksityinen myyminen helpompaa, varsinkin jos kohderyhmä nuoria aikuisia.

"myyjä"
Olen myynyt itse 3 asuntoa joista yksi ok talo. Talon ostin siten että välittäjä mukana. itse silloinkin soitin talon asukkaille välittäjän pyynnöstä, tutulta kuulin että myynnissä,,tyhjästä sai sen palkkion,,,välittäjän myymässä ihan samat lait ja vastuut kuin suoraan myydyssä.

Yhteistyössä