Blue
Oletko ap koskaan laskenut paljonko sulla on mennyt rahaa (laske myös siis ajalle ja työlle hinta) kaikkineen kun olet asunnon itse myynyt?
Ei se asunnon myynti mitään rakettitiedettä ole. Lähes sama kuin myisi pyörän huuto.netissä. Kun selvittään pari perusasiaa ja hankkii asiakirjat, niin jokainen sen osaa tehdä.Alkuperäinen kirjoittaja Sopivasti lihava mäyrä;29839370:Ajattele, mitä kiinteistövälittäjille tapahtuiskaan, jos kaikki vaan hoitais homman itse? Ja vielä sen perusteella, mitä netti heille kertoisi? Tää on vähän verrattavissa kampaajaan. Mä en värjää enkä leikkaa tukkaani itse, koska en sitä osaa. Sitä varten on alan ammattilaiset. Ja olen siitä valmis maksamaan.
Et ihan oikeasti usko, että välittäjä tekee töistä 4kk 8h päivässä? Ei todellakaan.Ei se asunto aina mene kaupaksi heti, voi olla että välittäjä tekee myymisen eteen töitä esim 4 kuukautta eikä saa pesoakaan palkkiota kun kauppaa ei syntynyt. Samoin voi käydä jos itse myyt, mutta silloin sinun on itse hoidettava mainonta, tietojen hankkiminen, kyselyihin vastaaminen ja julkiset/yksityiset näytöt -> kuluu sinun aikaasi ja rahaasi.
Olen suunnilleen. Yleensä kauppa on tullut alle 20h työmäärällä. Ja tähän on laskennut kaikki, joka kauppakirjan allekirjoitus ja matkustamiseen kulunut aika.Oletko ap koskaan laskenut paljonko sulla on mennyt rahaa (laske myös siis ajalle ja työlle hinta) kaikkineen kun olet asunnon itse myynyt?
Joo joo. Eiköhän tämä juttu ollut tässä.Olen suunnilleen. Yleensä kauppa on tullut alle 20h työmäärällä. Ja tähän on laskennut kaikki, joka kauppakirjan allekirjoitus ja matkustamiseen kulunut aika.
Miksi niin päättelet?Joo, täysi provohan tämä. Oikeasti ap:lla ei ole hajuakaan asiasta.
Mitä osaa sä et muka tästä usko? Ihan totta kaikki, mitä olen kertonut.Joo joo. Eiköhän tämä juttu ollut tässä.
Siinähän se että et ole kertonut mitään, olet vain asetellut sanasi. Siihen loppui mun mielenkiinto kun tiedän ettet puhu oikeista asioista.Mitä osaa sä et muka tästä usko? Ihan totta kaikki, mitä olen kertonut.
Et tainnut ymmärtää lukemaasi. Ihan oikeasti. Minä saatoin olla esim. viikon suhteellisen lyhyellä varoitusajalla vilkkaan 3-vuotiaan ja vauvan "yksinhuoltaja". Miten siinä otetaan hyviä valokuvia kämpästä, tehdään myyntiesitettä tai järjestetään ostajaehdokkaille näyttöjä? Ihan tavallisessa arjessa oli meille tarpeeksi haastetta. Meille välittäjän käyttäminen oli ehdottomasti paras vaihtoehto. Helppoa, nopeaa, vaivatonta.Yrität siis sanoa, että oli kiireinen elämäntilanne. Kuinka monta kuukautta teidän pitää tehdä sitten duunia, että saatte nettona tuon välittäjän palkkion, kun halusit säästää aikaasi?
Toteutuneiden myyntihintojen (netissä oleva tilasto) tai saman taloyhtiön muiden asuntojen pyyntihintojen perusteella ei oltaisi lähdetty tavoittelemaan niin kovaa hintaa kuin tämä välittäjä. Toinen välittäjä arvioi asuntomme hinnan 15000 alle sen mitä saatiin, onneksi otettiin alueen tunteva pätevä välittäjä isosta ketjusta (ja heiltä siis edullinen välityspalkkiotarjous).Mistä välittäjältä saa noin edullisen hinnan?
Mistä tiedät, että välittäjä sai muka paremman hinnan kuin itse myymällä? Ethän tätä voi tietää. Monet välittäjät aliarvioivat hinnan, jotta on helpompi myydä (-> ei vaikuta heidän palkkioon pahemmin, onko hinta +/- 50 000e).
Eli jos säästettä vaikka miehen palkasta aina puolet, niin teillä menee 4kk säästää tuo välittäjän palkkio. Itse olisin mieluummin myynyt itse ja vaikka pitänyt lomaa 2kk rahan edestä.
Ahaa, en ole tiennyt, että mun pitäisi kertoa enemmän. Kerroin nyt lähinnä, mihin tuo aika mulla on mennyt. Pitäisikö mun siis kirjoittaa tähän palstalla joku "myy asuntosi itse"-opas?Siinähän se että et ole kertonut mitään, olet vain asetellut sanasi. Siihen loppui mun mielenkiinto kun tiedän ettet puhu oikeista asioista.
Jokainen ihminen voi selvittä helposti ja nopeasti oman alueensa toteutuneet kauppahinnat. Jos sillä alueella on asunut, osaa niistä hyvin päätellä tietojen perusteella omankin asunnon hinnan. Usein niitä hintatietoja saa jopa omasta talonyhtiöstä ihan samanlaisista asunnoista.Käytin välittäjää, koska sain siten paremman rahan kämpästä. Mä en olisi osannut laittaa niin kovaa hintapyyntöä. Kahdelta välittäjältä kysyin hinta-arviota, ja valitsin korkeamman hinta-arvion antaneen välittäjän. Se kuulosti aika korkealta omaan korvaan, mutta niin vain löytyi ostaja siihen hintaan.Vajaassa kuukaudessa. Sain asunnosta silti enemmän palkkionkin jälkeen kuin mitä huonomman hinta-arvion antanut välittäjä oli kämpän arvoksi ehdottanut. Minulla pitkät välimatkat myytävään asuntoon vielä. Ei tarvinnut kuin vain käydä nimet paperiin kirjoittamassa ja ilman stressiä homma selvä.
Minä mielestäni säästin rahaa valitessani hyvän välittäjän.
Itseasiassa kiinteistövälittäjä ei ole vastuussa mistään. Hänellä on vain tietojenantovelvollisuus. Loppuenlopuksi se myyjä vastaa.No oli miten oli, en suostuisi koskaan ostamaan asuntoa jota myyjä itse kauppaa. En luota pätkääkään.
Sama kokemus. Asunto oli semmoinen ideaali yksinäisen vanhuksen asunto pikkukaupungin keskustassa (edesmenneeltä mummolta). Kahden kuukauden jälkeen välittäjälle, heti kaupaksi. Tosin sivusta seuranneena: suurissa kaupungeissa yksityinen myyminen helpompaa, varsinkin jos kohderyhmä nuoria aikuisia.Yritin itse, mutta ihmiset eivät ilmeisesti osaa/uskalla ostaa yksityiseltä. Ilmoitus oli käytännössä sama ja samoilla kuvilla kuin sitten välittäjällä, mutta ei ollut kuin tyhjän kyselijöitä. Yritin itse kuukauden, sitten meni (samalla pyynnillä, samoilla kuvilla) välittäjän kautta kaupaksi viikossa. Siksi.
Ymmärrän kyllä, miksi ihmisillä on niin isot asuntolainat, kun maksavat tajuttomia palkkioita välittäjille. En vieläkään kyllä ymmärrä syytä.Vieläkö se yksinkertainen AP ei tajua miksi joku käyttäisi kiinteistövälittäjää?