Neuvokaa nyt tyhmää turvaistuinasioissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Miranda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";29817952]Kyllä Se lentää Siit. On testattu ja nyt en voi laittaa testivideoo koska kirjoitan kännykällä. Mut niit ollaan nyt miettimäs pois markkinoilt koska ei ookkaa niin turvallisii. Mut iha mite vaa. Teidän lasten turvallisuushan Se! Itse ostin ihan perinteisen viisipistevöisen koska tahdon parasta lapselleni.[/QUOTE]

Tämä "tieto" on täyttä paskaa. Oikeaa sellaista testivideota ei ole olemassa, jota ei olisi tarkoituksella huijaukseksi tarkoitettu. Yksikään taho ei ole kuvitellutkaan palkki-istuimia vedettäväksi pois markkinoilta päinvastoin niiden valikoima lisääntyy markkinoilla. minkä ihmeen vuoksi joidenkin pitää kirjoittaa tuollaista fuulaa,vaikka ei tiedä asiasta tuon taivaallista.

Tosiasia on, että Euroopassa viime vuonna menehtyi viisi lasta viisipistevöissä auton pyöriessä ympäri. Palkki-istumissa ei yhtään. Tilaston näin työpaikallani eilen.

Alkuperäinen kirjoittaja törkeää vääristelyä;29819301:
Tämä "tieto" on täyttä paskaa. Oikeaa sellaista testivideota ei ole olemassa, jota ei olisi tarkoituksella huijaukseksi tarkoitettu. Yksikään taho ei ole kuvitellutkaan palkki-istuimia vedettäväksi pois markkinoilta päinvastoin niiden valikoima lisääntyy markkinoilla. minkä ihmeen vuoksi joidenkin pitää kirjoittaa tuollaista fuulaa,vaikka ei tiedä asiasta tuon taivaallista.

Tosiasia on, että Euroopassa viime vuonna menehtyi viisi lasta viisipistevöissä auton pyöriessä ympäri. Palkki-istumissa ei yhtään. Tilaston näin työpaikallani eilen.

Kerro vähän lisää, kun kerran olet tietoihin käsiksi päässyt. Kuinka paljon tämän tyyppisiä onnettomuuksia kaikkiaan oli, ja kuinka suuressa osassa palkki-istuin oli käytössä? Minkä tahon laatima tilasto? Mitkä maat mukana? Ja se ratkaiseva kysymys: miten päin lapset istuivat viisipistevöissä?

Kyseessä siis 10v vanha kaukalo, jossa tuo jalustan kiinnitys turvavöillä on aika höppöinen. Jostain syystä todella vaikea saada kireelle kiinni miehen uudempaan autoon. Kaukalo siis "tarttuu" jalustaan hyvin, mutta tuntuu, että koko systeemi heiluu sitten tosi paljon. Siis sivuttaissuunnassa. Turvavyökiinnitys autoon jää siis löysäksi.

Mulla siis pikkuinen Yaris, jossa jo tuon kaukalon tunkeminen takapenkille etupenkin välistä on hankalaa. Selkämenosuuntaan istuin on siis no jos ei mahdoton, niin todella hankala. Kuskin taakse sitä ei voi laittaa, sillä autolla ajaa muutkin kuin minä. Jos se taas olisi apukuskin takana, olisi takapenkille meneminen sekä yleensäkin lapsen saaminen istuimeen mahdotonta. Tuo keskipaikka voisi olla ainut ratkaisu, mutta eikös noidenkin istuinten tulisi nojata etupenkkiin?

Isommalla lapsella on takapenkillä istuin kasvot menosuuntaan nyt kuskin penkin takana, ja hänen laittaminen kyytiin onnistuu juurikin noin, että ensin itse lapsen kanssa autoon, lapsi istuimeen ja sitten pois.

Sen verran kantani tuohon palkki-istuimeen, että en todellakaan usko niiden olevan mitään suerturvallisia. Omaan päähäni ei käy, että miten palkki vartalon edessä voi vähentää niskan retkahduksia peräänajotilanteissa (jotka lienevät yleisin onnettomuustyyppi). Vaihtoehtoina nyt kuitenkin on vain joko kasvot menosuuntaan tavalliseen tai palkki-istuimeen, joten nyt valitsen kahdesta pahasta vähemmän pahan. Mielestäni lapsen tulisi matkustaa mahdollisimman pitkään selkä menosuuntaan (mm. ystäväni 4v lapsi menee näin edelleen).

Tämä ei liity aloittajaan mitenkään, hän on selittänyt oman tilanteensa ihan fiksusti ja ymmärrettävästi. Mutta noin yleisellä tasolla ihmetyttää, miten niin monessa perheessä huonompi kuski ajaa pikkuisella riisikupilla ja ottaa vielä lapsetkin kyytiinsä, kun taas parempi kuski ajelee isolla perheautolla yksikseen.

• Tykkää
Reactions: Lokki
Ja ikävä kyllä auton vaihtaminen ei nyt ole mahdollista, mielellänihän tottakai ajelisin uudella ihanalla autolla, jossa on Isofix-kiinnitykset :/

Ja myöskään tuo jalustan poisheivaaminen ei edelleen ole vaihtoehto, sillä silloin ei ole mitään takeita siitä, kuinka kaukalo on kiinni. Rippuu siis täysin kiinnittäjästä, että onko kunnolla kiinni.

Pippuri, mä arvasin, että tää tulisi jossain vaiheessa esiin :D

Hehee, meillähän on niin, että mies saa ajella uudella hienolla autolla ja mä köröttelen riisikupilla :D No ei vaan, molemmat ajetaan tarpeen mukaan kummallakin. Kun mulle tuo Yaris hankittiin, niin silloin ei ollut kuin yksi 2v lapsi. Nimenomaan halusin itse edullisemman PIENEN auton, jolla näppärä ajaa ja helppo parkkeerata. Olen omasta mielestäni ihan kelpo kuski, mutta kyllä tollasella pikkukotterolla on vaan helppo ajaa. Ja toisena autona meillä pari vuotta vanha farkku, jolla sitten ajetaan pitemmät matkat ja johon mahtuu vaunut kyytiin. Nyt kun on kaksi lasta, niin autoja tosiaan vaihdellaan ihan tilanteen mukaan. Pääasiassa itse liikun lasten kanssa tuolla uudemmalla.

Mutta tää alkuperäinen ongelma lähti siitä, että välillä saattaa pihassa vaan olla se väärä auto ja tällöinkin tulisi lasten matkustaa turvallisesti.

[QUOTE="Miranda";29819398]Ja ikävä kyllä auton vaihtaminen ei nyt ole mahdollista, mielellänihän tottakai ajelisin uudella ihanalla autolla, jossa on Isofix-kiinnitykset :/

Ja myöskään tuo jalustan poisheivaaminen ei edelleen ole vaihtoehto, sillä silloin ei ole mitään takeita siitä, kuinka kaukalo on kiinni. Rippuu siis täysin kiinnittäjästä, että onko kunnolla kiinni.[/QUOTE]

Onhan niitä vanhempiakin neliovisia kuin ihan uudet.

Kuten sanottu, aloittaja kuulostaa ihan järki-ihmiseltä. Yleisellä tasolla vain kritisoin tuota perheiden autopolitiikkaa.

Ja muuten olen sitä mieltä, että auton vaihto ei ole kuitenkaan ensisijainen ratkaisu turvaistuinongelmaan. Jos ei satu sitten olemaan niitä ihmisiä, jotka tykkäävät auton vaihtelusta ihan itsessään.

[QUOTE="Miranda";29819448]Jo tiedän. Silti se vaatii aina rahaa, vaikka vanhankin auton ostaa. Autokaupoissa, kun häviää aina, vaikka vaihtaisi vastaavaan. Ihan parisadan kotteroa en siis ole ostamassa.[/QUOTE]

Et sä mitään häviä kun myytte itse ja ostatte vaikka pikkaisen vanhemman ja isomman (=turvallisemman).

Onko Variksessa edes ajonvakautuksia tms?

[QUOTE="Pippuri";29819459]Kuten sanottu, aloittaja kuulostaa ihan järki-ihmiseltä. Yleisellä tasolla vain kritisoin tuota perheiden autopolitiikkaa.

Ja muuten olen sitä mieltä, että auton vaihto ei ole kuitenkaan ensisijainen ratkaisu turvaistuinongelmaan. Jos ei satu sitten olemaan niitä ihmisiä, jotka tykkäävät auton vaihtelusta ihan itsessään.[/QUOTE]

Juu ymmärsin :) Ja odotinkin jo, että milloin tähän asiaan joku puuttuu :) Ja siis tottahan tuo on, että aika monille mies ajaa hienolla autolla yksin ja nainen kotterolla lasten kanssa. Meillä ei onneksi näin :)

Ja todellakaan ei innosta lähteä etsimään uutta (vanhaa) hyvää autoa, kun tuo on muutoin hyväksi todettu. Meiltä auton hankinta ei ainakaan onnistu niin, että mennään vaan kauppaan ja sellainen ostetaan. Tuonkin Yariksen hinta on sen 3000€, ettei nyt ihan edullisesti kuitenkaan tuota toiseen saa vaihdettua.

Mutta eihän se kaukalo sitten "vetele viimeisiään"... Jos telakan saa sinun autoosi kunnolla kiinni, niin vika ei voi olla siinäkään että telakanturvavyön lukitus olisi löystynyt. Taita vika siis olla kiinnittäjässä;) Se turvavyöhän pitää kiristää "niin kovin kuin käsistä lähtee"-tekniikalla ja lukita sitten. Tukíjalkahan ei saisi olla liian tiukasti lattiassa kiinni.

Ja noista turvaistuimista...Ei ne, eikä kaukalotkaan, saa koskaan nojata täysin etupenkkiin vaan väliä pitäisi jäädä hiukan. Mitä tulee auton turvallisimpaan matkustuspaikkaan niin sehän on takapenkillä keskellä...

Et sä mitään häviä kun myytte itse ja ostatte vaikka pikkaisen vanhemman ja isomman (=turvallisemman).

Onko Variksessa edes ajonvakautuksia tms?

Enpäs osaa vastata kysymykseen.

Sen takia meillä on siis tuo melkein uusi farkku, että sillä on turvallista kuljettaa sekä itseä ja lapsia. Kakkosautona sitten kottero. Molemmat ollaan niin tumpeloita auton kanssa, ettei toi yksityiseltä ostaminen oikein houkuta.

Mutta voidaanko palata alkuperäiseen aiheeseen? :D

[QUOTE="Miranda";29819398]Ja ikävä kyllä auton vaihtaminen ei nyt ole mahdollista, mielellänihän tottakai ajelisin uudella ihanalla autolla, jossa on Isofix-kiinnitykset :/

Ja myöskään tuo jalustan poisheivaaminen ei edelleen ole vaihtoehto, sillä silloin ei ole mitään takeita siitä, kuinka kaukalo on kiinni. Rippuu siis täysin kiinnittäjästä, että onko kunnolla kiinni.[/QUOTE]

Ostatte siihen miehen autoon sen cybex sironan ja vanhaan autoon kaukalo, koittakaa kysellä jos joku kaveri vaikka lainais teille, monella on kaukalo säilössä mahdollisia tulevia lapsia varten..

Mutta eihän se kaukalo sitten "vetele viimeisiään"... Jos telakan saa sinun autoosi kunnolla kiinni, niin vika ei voi olla siinäkään että telakanturvavyön lukitus olisi löystynyt. Taita vika siis olla kiinnittäjässä;) Se turvavyöhän pitää kiristää "niin kovin kuin käsistä lähtee"-tekniikalla ja lukita sitten. Tukíjalkahan ei saisi olla liian tiukasti lattiassa kiinni.

Ja noista turvaistuimista...Ei ne, eikä kaukalotkaan, saa koskaan nojata täysin etupenkkiin vaan väliä pitäisi jäädä hiukan. Mitä tulee auton turvallisimpaan matkustuspaikkaan niin sehän on takapenkillä keskellä...

No joo, ehkä vähän huono ilmaisu, mutta joka tapauksessa turvaton peli. Eikä ole nyt vika kiinnittäjässä, sillä mun autoon tuon saa paremmin kiinni. Tuossa telakassa ei ole mitään turvavyönlukitusta, se turvavyö vaan pujotetaan sieltä välistä. Joten päivityksen tarvetta olisi siis joka tapauksessa. Isomman lapsen kohdalla oli eri auto, jossa tätä ongelmaa ei silloin ollut.

Ai, en ole tiennytkään, millä tapaa tuo keskipenkki on turvallisin vaihtoehto?

[QUOTE="Miranda";29819483]Juu ymmärsin :) Ja odotinkin jo, että milloin tähän asiaan joku puuttuu :) Ja siis tottahan tuo on, että aika monille mies ajaa hienolla autolla yksin ja nainen kotterolla lasten kanssa. Meillä ei onneksi näin :)

Ja todellakaan ei innosta lähteä etsimään uutta (vanhaa) hyvää autoa, kun tuo on muutoin hyväksi todettu. Meiltä auton hankinta ei ainakaan onnistu niin, että mennään vaan kauppaan ja sellainen ostetaan. Tuonkin Yariksen hinta on sen 3000€, ettei nyt ihan edullisesti kuitenkaan tuota toiseen saa vaihdettua.[/QUOTE]

No tee mitä vaan, osta vaikka turvaton istuin lapsellesi. :)

3000 euron Yaris on ilmeisesti noin 2001. Samalla rahalla saa saman ikäisen esim. VW Passatin tai Skeida Octavia, tai Avensiksen tms.

Ja vaikka Yariksen vaihtaisikin uuteen, on meillä edelleen sama ongelma tuon uuden auton kanssa, johon vanhaa kaukaloa ei saa kunnolla kiinni.

Miksi takertua tähän autoasiaan, kun ongelmana on nyt istuin?

Keskipenkki on turvallisin paikka tietysti koska jos sivulta joku osuu autoon niin ensinhän ne sivut menee ryttyyn ja toisaalta yleensä kolarissa syntynyt lapsen aivovamma on seurausta siitä että on lyönyt päänsä johonkin auton sisällä, yleensä siis oveen tai ikkunaan. Jos istuu keskipenkillä niin yleensä siitä ei mihinkään päätään yllä lyömään.

[QUOTE="Veera";29819628]Keskipenkki on turvallisin paikka tietysti koska jos sivulta joku osuu autoon niin ensinhän ne sivut menee ryttyyn ja toisaalta yleensä kolarissa syntynyt lapsen aivovamma on seurausta siitä että on lyönyt päänsä johonkin auton sisällä, yleensä siis oveen tai ikkunaan. Jos istuu keskipenkillä niin yleensä siitä ei mihinkään päätään yllä lyömään.[/QUOTE]

Juu kuullostaa kyllä hyvinkin järkevältä. Entäs sitten suojaako reunapaikoilla etupenkki jonkin verran, siis selkämenosuuntaan matkustettaessa? Ja siis toki pitää istuimen ja kaukalon välissä olla rako etupenkkiin, mutta aika lähelle se kuitenkin neuvotaan asentamaan? Toisin sanoen onko selkämenosuuntaan istuin turvallinen keskellä, eli onko pelkkä turvavyökiinnitys riittävä?

Yhteistyössä