Hollantilaisnaiselle eutanasia tinnituksen takia!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viaras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikäs sinä olet sanomaan että tuo oli lievää? Pidä sinä huoli omasta eutanasiasta, ei sinulla ole oikeutta määrätä toisten elämästä.

Ja ei, hoitohenkilökunnan ei ole pakko suostua eutanasian avustamiseen, mutta tulevaisuudessa kyllä. Ei se ala ole kaikille koskaan ollut sopiva.

Sinunlaistesi takia eutanasia varmaankin sallitaan pian nuhaa sairastaville...

[QUOTE="Merri";29801322]Tarkoitin lääkäreitä ja henkilökuntaa lähinnä. Entäs jos joku on ei toivottu henkilö. Varmaan löytyy maksulle ottajia , jos joku esim. rikollispiireissä yms. haluaa jonkun laillisesti ?? pois tieltä .Tai perintöasiat ??

Ehkä vähän kaukaa haettu, mutta on maailmassa kummempiakin tapahtunut.[/QUOTE]

Ai, että lääkäri tekee "eutanasian" ilman potilaan lupaa, koska mafia on lahjonut lääkärin? Aikaa kaukaa haettua tosiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rempseät roiskeläpät;29801643:
Yleensä? Ei!

Väitätkö siis että tinnitus ei yleensä poistu jos kuuloelimet poistetaan? Itse en usko että tinnitus yleensä syntyisi aivoissa itsessään... Keskushermoston sairaudet ovat vain harvoin syyllisiä tinnitukseen. Valtaosa tinnituksista syntyy poikkeavasta ärsytyksestä tai vaurioista sisäkorvan aistin- ja hermosoluissa.

[QUOTE="sarkkis";29801698]Väitätkö siis että tinnitus ei yleensä poistu jos kuuloelimet poistetaan? Itse en usko että tinnitus yleensä syntyisi aivoissa itsessään... Keskushermoston sairaudet ovat vain harvoin syyllisiä tinnitukseen. Valtaosa tinnituksista syntyy poikkeavasta ärsytyksestä tai vaurioista sisäkorvan aistin- ja hermosoluissa.[/QUOTE]

Väitän.

[QUOTE="sarkkis";29801412]Itselläni on ollut voimakas tinnitus jo 20 vuotta. Elämästä en silti luovu. Yleensä tinnitus voidaa postaa ainakin poistamalla kuuloelimet. Eutanasia ei ole vaihtoehto.[/QUOTE]

Onneksi sinä tiedät mikä ko. henkilölle on parhaaksi. Sinun kokemuksesi on selkeästi merkittävämpi kuin hänen ja syytkin on samat.

Eihän sairaudet ilmene kuin yhdestä syystä ja kaikilla on samantasoiset oireet. Jepjep. Pidä kiinni tosta, saat ittesi niin typerältä näyttämään että ei vähemmästä väliä.

Leikkaus ei ole ensimmäisenä, eikä välttämättä viimeisenä tinnituksen hoitamiseksi. Tinnitus voi johtua monesta eri syystä, ennen kuin mihinkään kosketaan täytyy olla kokeiltu jo kaikkia keinoja ja sen täytyy olla jo tilanne jossa ei muita keinoja oikein ole tai sen voidaan osoittaa olevan oikeasti vaihtoehto. Jos leikkaus olisi osoittautunut tehokkaaksi ja toimivaksi vaihtoehdoksi, tinnitusleikkaukset olisivat kehittyneet huomattavasti tai niitä tehtäisiin enemmän. Sen sijaan siitä ei ole kaikkiin tinnitustyyppeihin apua, eikä se osoittaunut merkittäväksi hoitomuodoksi. Tinnitukseen ei ole parannuskeinoa. Ja siinä ei mennä poistamaan mitään kuuloelimiä.

Olen samaa mieltä, että eikö tuollaisia leikkauksia tehdä juuri tälläisille, joille jo kuolema alkaa olemaan parempi kohtalo kuin tinnitus jos se todistetusti auttaisi?

Silloin kyllä lähtisi aika nopeasti jo kuulaa kalloon jos kärsisi aivan järkyttävästä tinnituksesta, leikkaus ei auttaisi. Olisit menettänyt loppuiäksesi kuulosi ja jäljelle jäisi vain se hirvittävä tinnitus jota ei pääsisi enää mitenkään karkuun, edes lievästi tai hetkellisesti muuhun meteliin.

Ja hei, ihan oikeasti, vaikka olisikin niin, että valtaosalle tinnituksesta kärsiville leikkaus ja kuulon menettäminen olisi parantava hoitotoimenpide, niin huomioikaa tuo sana "valtaosa". On olemassa sanoja "valtaosa" ja "yleensä" jne. Kaikki hoidot eivät tehoa kaikille, on kyse sitten vaivasta kuin vaivasta. Tässäkään tapauksessa, että todella vaikeasta tinnituksesta kärsivälle on myönnetty eutanasia, ei varmasti tarkoita sitä, että kaikille jotka kärsivät tinnituksesta, lievästäkin, myönnettäisiin yhtä lailla eutanasia.

Ja hei, ihan oikeasti, vaikka olisikin niin, että valtaosalle tinnituksesta kärsiville leikkaus ja kuulon menettäminen olisi parantava hoitotoimenpide, niin huomioikaa tuo sana "valtaosa". On olemassa sanoja "valtaosa" ja "yleensä" jne. Kaikki hoidot eivät tehoa kaikille, on kyse sitten vaivasta kuin vaivasta. Tässäkään tapauksessa, että todella vaikeasta tinnituksesta kärsivälle on myönnetty eutanasia, ei varmasti tarkoita sitä, että kaikille jotka kärsivät tinnituksesta, lievästäkin, myönnettäisiin yhtä lailla eutanasia.

Huonolla logiikalla näyttää kyllä sitä tarkoittavan.

Hei sinä vieras (et sinä Virvatuli!) Jos sinä olet kärsinyt 20 vuotta (omien sanojesi) mukaan voimakkaasta tinnituksesta ja olet edelleen elämänhaluinen, se ei tarkoita että sinun tinnituksesi on verrattavissa eutanasian saaneen henkilön tinnitukseen ja verrattavissa hänen henkilökohtaiseen kärsimykseensä. Eikä se tarkoita, että kaikki saavat eutanasian tämän tapauksen perusteella. Eikä sinun kokemuksesi tee nykyisistä olemassaolevista eri hoitomuodoista keinoja, joilla yleensä päästään tinnituksesta eroon.

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja Rempseät roiskeläpät;29801817:

Hei sinä vieras (et sinä Virvatuli!) Jos sinä olet kärsinyt 20 vuotta (omien sanojesi) mukaan voimakkaasta tinnituksesta ja olet edelleen elämänhaluinen, se ei tarkoita että sinun tinnituksesi on verrattavissa eutanasian saaneen henkilön tinnitukseen ja verrattavissa hänen henkilökohtaiseen kärsimykseensä. Eikä se tarkoita, että kaikki saavat eutanasian tämän tapauksen perusteella. Eikä sinun kokemuksesi tee nykyisistä olemassaolevista eri hoitomuodoista keinoja, joilla yleensä päästään tinnituksesta eroon.

Sinänsä huvittavaa, että nämä "paremmin tietävät hoitoalan ammattilaiset" ei edes ota huomioon neurologisia mahdollisuuksia ja yleensäkin sitä, että joskus ei vaan ole mitään tehtävissä ihmiselle. Vaikka toiselle olisikin.

Sinänsä huvittavaa, että nämä "paremmin tietävät hoitoalan ammattilaiset" ei edes ota huomioon neurologisia mahdollisuuksia ja yleensäkin sitä, että joskus ei vaan ole mitään tehtävissä ihmiselle. Vaikka toiselle olisikin.
Minäkin mietin, onko tuo sarkku hoitoalan henkilökuntaa tai sekoittaako hän nyt tinnitusta esim. Menieren tautiin, jota voidaan onnistuneesti hoitaa tuhoamalla sisäkorvan osia.

Ja mielenkiintoista, miten jotkin oireet tuntuvat olevan hyväksyttävämpiä syitä [vaikkapa valittamiseenkin] kuin toiset. Kroonisesta kivusta saa valittaa, samoin särystä, ja usein taitaa saada osakseen joko sympatiaa tai empatiaa. Mutta yrittäkääpä valittaa kutinasta! :kieh:

Minäkin mietin, onko tuo sarkku hoitoalan henkilökuntaa tai sekoittaako hän nyt tinnitusta esim. Menieren tautiin, jota voidaan onnistuneesti hoitaa tuhoamalla sisäkorvan osia.

Ja mielenkiintoista, miten jotkin oireet tuntuvat olevan hyväksyttävämpiä syitä [vaikkapa valittamiseenkin] kuin toiset. Kroonisesta kivusta saa valittaa, samoin särystä, ja usein taitaa saada osakseen joko sympatiaa tai empatiaa. Mutta yrittäkääpä valittaa kutinasta! :kieh:

Anteeksi, nauroin :D Olen huono ihminen.

Anteeksi, nauroin :D Olen huono ihminen.
:(

:D Ei haittaa. Tänään. Jonakin toisena päivänä pitäisin sinua huonona.

Saako valittaa unettomuudesta? Entä saako sen vuoksi pyytää eutanasialupaa?

Minkä takia kipu olisi tärkein elämänlaatua alentava tekijä, niin että sen vuoksi eutanasia voisi olla sallittua - muiden syiden vuoksi ei?

Alkuperäinen kirjoittaja Rempseät roiskeläpät;29801817:

Alan tosiaan jo kallistua eutanasian puolelle tinnituksesta kärsiville, koska se on monien mielestä sellainen sairaus että kannattaa päättää päivänsä... Kaikki tällaiset höperyydet, kuten eutanasian tekeminen tinnituksesta kärsivälle, lisäävät eutanasian vastustamista huomattavasti. Oikein toteutettuna ja tiukoin kriteerein, eutanasia voi olla joillekin hyvä vaihtoehto.

En ole hoitoalalla. "Joskus vaan ei ole mitään tehtävissä ihmiselle" - jippii! - no eipä siinä sitten; tehdään eutanasia jos tinnitus ei lopu tai sormi on selittämättömästi kipeä...

Ajattelin maallikkona että koska vain pienehkö osa tinnituksesta johtuu aivojen sisäisestä häiriöstä, tinnituksen poistaminen kuurouttamalla ihminen leikkauksella olisi ehkä parempi vaihtoehto kuin eutanasia...

[QUOTE="sarkkis";29802662]En ole hoitoalalla. "Joskus vaan ei ole mitään tehtävissä ihmiselle" - jippii! - no eipä siinä sitten; tehdään eutanasia jos tinnitus ei lopu tai sormi on selittämättömästi kipeä...

Ajattelin maallikkona että koska vain pienehkö osa tinnituksesta johtuu aivojen sisäisestä häiriöstä, tinnituksen poistaminen kuurouttamalla ihminen leikkauksella olisi ehkä parempi vaihtoehto kuin eutanasia...[/QUOTE]

Vain pienelle osalle tinnutukseksta kärsivistä tehdään myöskin eutanasia. Mitä todennäköisimmin kyseinen nainen kuuluu siihen pieneen osaan, jolla edes kuuloelinten poistaminen ei auta tinnitukseen.

[QUOTE="sarkkis";29801412]I Yleensä tinnitus voidaa postaa ainakin poistamalla kuuloelimet.[/QUOTE]

Täysin väärä luulo. Kuulevaksi syntyneet kuuroutuneet henkilöt kärsivät 100% varmasti tinnituksesta. Tämä on lääketieteellinen fakta.

[QUOTE="Zap";29802941]Täysin väärä luulo. Kuulevaksi syntyneet kuuroutuneet henkilöt kärsivät 100% varmasti tinnituksesta. Tämä on lääketieteellinen fakta.[/QUOTE]

Tietenkin kärsivät, mutta koska tinnitus useimmiten johtuu kuuloelinten ärsytyksestä tai vauriosta, kuuroista vain hyvin pieni osa kärsii tinnituksesta.

[QUOTE="sarkkis";29802656]Alan tosiaan jo kallistua eutanasian puolelle tinnituksesta kärsiville, koska se on monien mielestä sellainen sairaus että kannattaa päättää päivänsä... Kaikki tällaiset höperyydet, kuten eutanasian tekeminen tinnituksesta kärsivälle, lisäävät eutanasian vastustamista huomattavasti. Oikein toteutettuna ja tiukoin kriteerein, eutanasia voi olla joillekin hyvä vaihtoehto.[/QUOTE]

"Kaikkien mielestä" "huomattavasti"...
Älä nyt liioittele taas. Huokaus.

Aloitetaan tuosta. Jos tinnituksesta kärsiikin jokin tietty prosenttiväestöstä, heistä vaikeimpia tapauksia on vain murto-osa. Jos yksi tapaus Hollannissa on saanut tinnituksen perusteella luvan eutanasiaan, niin miksi sen pitäisi olla sallittu kaikille tinnituksesta kärsiville? Toki myönnän sen vaikuttavan mielipiteeseen, kun tuntuu olevan kovasti ihmisiä, jotka käsittelee tätä pelkästään huutamalla päälle kaikki kauhukuvat ja mahdolliset lopputulokset rotuhygieniasta löyhiin lakeihin, joka sallii "kaiken kaikille ja kaikki kuolee ja kun minä niiiiiin haluaisin elää". Minusta SE on ainoa kummallinen asia tässä. Kukaan ei uskalla koskea tähän asiaan tässä maassa varmaan osittain juuri siksi.

Tinnituksen yleisin syy on jossain kuuloelinten alueella syntynyt vaurio. Sen sijaan kuuloelinten poisto ei edelleenkään ole hoitovaihtoehto, enkä löydä mitään tietoa siitä kun olen katsellut internetistä tutkimuksia, tietoa ja faktaa, että a) sitä tehtäisiin, b) sitä käytettäisiin hoitona c) se sopisi kaikkiin tinnitustapauksiin d) että se toimisi. Leikkauksia tehdään, mutta sitä tehdään tiettyjen tapausten tai sairauksien yhteydessä ja leikkauksia on erilaisia. Etsi minulle se ihan tieto tieto tästä toimenpiteestä.

Eli onnistuminen hoidossa riippuu myös tinnituksen syistä. Tässä taaannoin juttelin kuurojen liiton edustajan kanssa, otan mielelläni häneen vielä yhteyttä ja puhun asiasta enemmän. Ehkä saan enemmän tietoa siitä tiedosta, joka minulta nyt selkeästi on salattu. Ehkä hän antaa minulle vinkin, keiden spesialistien puoleen kääntyä. Sisäkorvaimplantilla (leikkaushoito) tiedän voivan vaikuttaa myös tinnitukseen positiivisesti. Tosin onko se tinnitushoito niillä, joilla on voimakas kuulonalentuma/kuurous.

Sen mitä löydän kyllä on se, että ihan täysin tarkkaan tinnituksen syntymekanismeja ei tiedetä. Sen syntyyn voi vaikuttaa moni asia monessa paikkaa (voi olla sekä kuuloelinten alueen ongelmista, suonistossa, ärsykkeiden synnystä, siirtymisestä ja vastaanotossa).

Mutta ei hätää. Olen valmis muuttamaan heti mielipiteeni, kun saan oikeasti tietoa. Tieto on se tärkein minulle, ei haittaa olla väärässä. Aina saattaa olla, että olen ymmärtänyt lukemani, hakemani ja saamani tiedon väärin. Sinä voit sitä lisätietoa tarjota ihan antamalla minulle jotain mistä lähteä.

En tiedä tinnitus- tai kuurottamisleikkauksista, mutta Rosikeläpälle ja muillekin pohdittavaksi tuota Hollannin tapaus ajatellen: Kuvitellaan että olet lääkäri, ja sinulle annetaan mahdollisuus hoitaa tinnituspotilas kahdella eri tavalla: eutanasialla, tai kuurouttamalla potilas kirurgisilla toimenpiteillä. Kummat teet, annat myrkkypiikin vai teet vaikean leikkauksen jonka tuloksista ei ole takeita, mutta joka useimmiten poistaa tinnituksen? Päätökseen vaikuttavat tietysti monet asiat, kuten se kuinka paljon elämää arvostaa. Siihen vaikuttavat mysö asenteet. Jos lääkärille on opetetu että eutanasia on suositeltava vaihtoehto esim. tinnituksessa, epilepsiassa ja astmassa, lääkäri saattaa helpommin ajatua teekemään potilaalle eutanasian.

Itse olen huonokuuloisesta suvusta, isäni on kuuroutunut vanhemmalla iällä kokonaan ja itselläni on normaalielämää haittaava kuulonalenema ja joudun käyttämään kuulolaitteita. Isälläni on tinnitusta kuuroudesta huolimatta ja niin on itsellänikin.

Itse en kärsi tinnituksesta niin paljon kuin huonokuuloisuudestani, jotenkin olen oppinut elämään äänien kanssa. Tinnitus selvästi voimistuu stressatessa ja hälyinen ympäristö maskeeraa sen lähes tunnistamattomaksi. Osaan myöskin tavallaan häivyttää tinnituksen hiljaisemmaksi mielikuvaharjoittelulla.

Kuitenkin ymmärrän, että on olemassa todellakin elämää rajoittavaa ja hajottavaa korvien soimista, johon ei välttämättä löydetä helpotusta. Tämä on minulle täysin uutta tietoa, että kuurouttamalla saataisiin tinnitus loppumaan? Olen esim. kuullut, että kuulolaitteiden käyttö ja juurikin sisäkorvaimplantti voisivat vähentää tinnitusta ja kuulostaa myös mielekkäämmältä vaihtoehdolta kuin kuurouttaminen.

Yhteistyössä