voi vttu noita tyyppejä suojateillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja guuguu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei se mitään, onhan se keljua, kun meinaa sattua onnettomuus ja saa vielä haukut päälleen, mutta aina kannattaa pistää kädet kyynärpäitä myöten ristiin, kun ei käynyt kuinkaan. Ne säikäyttää ja jää mieleen nuo tilanteet pitkäksi aikaa. Minä ajoin pienen peltikolarin yhdessä risteyksessä 25 vuotta sitten, enkä vieläkään mene siitä muistamatta tapausta...

itse oon ajanu 20vuotta ilman kolareita ja läheltä piti-tilanteita. Ja todella väistän aina kun huomaan et jalankulkija pyrkii tielle. Lapsia jos on niin hidastan sittenkin vaikka lapsi ei osoita merkkejä tien yli menemisestä. Mutta tuosta valopäästä ei voinu mitenkää arvata että tekee noin. oon kerran ollu silminnäkijänä vasyaavas tilantees,papparainen ajoi pyörällä liikenneympyrään ja hän vaikutti siltä että jatkaa matkaa suoraan(mäkin siirryin vaunujen kaa syrjempään kun kuvittelin et pappa tulee meidän ohi) mut se kääntyikin yhtäkkiä ja ylitti tien jääden auton alle koska se autoilijakin luuli sen jatkavan matkaa suoraan. Poliisit totes et pappa on syyllinen.

[QUOTE="hmh";29800076]Kun en ollut paikalla, niin ei voi tietysti tilannetta tunnistaa ihan tarkkaan.

Oletko varma ettei se mennyt niin, että tyyppi laittoi itsensä pyöränajovalmiuteen ajatuksena pyöräillä suojatien yli välittömästi sinun mentyäsi ohi? Mutta kun sinä sen havaitsit, jarrutit tietysti nopeasti, koska henkilö osoitti aikeen mennä edestäsi?

(Olen nähnyt joskus käyvän näinkin. Esimerkiksi puolisoni, jolla on ärsyttävä tapa katsoa liikennevirrasta aukko, jossa välissä hän sitten voi pyöräillä suojatien yli, ottaa pyörälläajoasennon ja sitten se autoletkan viimeinen paniikkijarruttaa...?)[/QUOTE]

kyllä se kerkes jo suojatielle ku jarrutin. Jos en olis saanu jarrutettua nii olis jääny suoraa alle. Kaikki tapahtui muutamas sekunnis mutta niin idiootti väliin puski pyöränsä kanssa. Eka ei mitää viitettä et vielä ylittää ja yhtäkkiä onkin siinä suojatiellä edessä.

[QUOTE="aapee";29799844]Oikeesti,jos mä ootan tien poskessa jossa autot ajaa 6kympin vauhtia,siinä on 5 auton letka jotka ajaa tasaisin väliajoin niin mäkin voin hyökätä sinne toiseksi vipan ja vipan väliin ja sit puida nyrkkiä kun se vipa tekee hätäjarrutuksen? Täytyypä kokeilla heti tänään.[/QUOTE]

Meilläkin kerran kävi näin, äitini oli kuskina. Tuli kyllä tosi hurja olotila kun yks akka oikeasti yritti tulla auton alle. Neljän auton letka siis ja meidän auto viimeisenä. Ihan kylmän viileesti nainen odotti että ne 3 edessä olevaa ovat menneet ja sit ihan yritti hypätä siihen meidän kylkeen. Oli kesä ja ikkunat auki, niin sai kyllä kans kuulla sitä sadattelua :D

Mut joo, joillain ei vain ole sitä itsesuojeluvaistoa, tai ehkä ne vain haluavat jäädä auton alle??

Meilläpäin ne on yleensä ihan normaalinoloiset työikäiset naiset jotka tekee noita tempauksia. Lapsia tai vanhuksia harvemmin tarvitsee varoa. Ne tekevät ihan selväksi että ovat menossa yli, ei niin että odottavat että auto on kohdalla ja sit ihan juoksee auton eteen.

Ei ehkä ollut pyöräilijältä viisasta ja pyöräillessään hän oli väärässä. Mutta kyllä se aikomus on siinä, että hän on pysähtynyt odottamaan siihen suojatien kohdalle, eli kyllähän se silloin tarkoittaa sitä että hän yli aikoo jossain vaiheessa. Tietysti tervettä järkeä käyttäen täytyy teitä ylitellä.

Oliko autoletka pitkäkin ennen sinua? Oliko pyöräilijä siinä pidempäänkin odottanut?

Kyllä tommosta pyöräilijää saisi vähän kopsauttaa otsaan. Ärsyttävä "minä omistan kaikki tämän kulmakunnan suojatiet". Muutenkin niitä saa pelätä henkensä uhalla kun ajelevat jalkakäytävillä miten sattuu

Itselle sattui vastaava tilanne myöskin, letkassa ajettiin, monikaistaisella tiellä ja muillakin kaistoilla oli liikennettä. Yht´äkkiä tien laidassa, tosin suojatien luona seissyt miies hyppäsi eteeni suojatielle. Jouduin tekemään täyden lukkojarrutuksen, samoin takanani tullut auto - ja varmaankin myös viereisellä kaistalla ollut.

Näitä sattuu, täytyy vaan olla tarkkana.

Omalle kohdalle osunut koikkelehtija taisi olla syvässä laitamyötäisessä, vaikka asiallisesti pukeutunut keski-ikäinen ukko olikin.

Jos pyöräilijä on suojatien laidassa ja osoittaa aikovansa taluttaa pyörän yli, väistän. Jos hän seisoo yhdellä jalalla pyöränsä vieressä toinen jalka polkimella ja osoittaa aikovansa pyöräillä, en väistä. Odottakoon. Myöskään en väistä mopoilijaa joka odottaa ajavansa suojatietä pitkin tien yli. Sähköpyörätuolia väistän.

Miksei suomessa suojatie ole yhtä kunnioitettu kuin ulkomailla. Oli ihan outoa esim. Espanjassa kuinka autot aina pysähtyi suojatien eteen jos oli siinä odottamassa.

Huomannut saman.

Sehän on aika uusi asia. Väistämättömyydestä tuli sen verran pahat sanktiot lakiin että on väistettävä.

Toisaalta, jos huomasit, siellä myös suojatieden sijoittelu tekee autoille mahdollisemmaksi tuon väistämisen. Ensinnäkään pitkien suorien kohdalla ei välttämättä edes ole mitään suojatietä. Täällähän niitä saattaa olla viidenkymmenen metrin välein; Espanjassa jossain 70km/h alueella ei ole suojatietä, vaan jalankulkijan on joko hypeltävä henkensä kaupalla yli tai sitten kiltisti käveltävä lähimmälle ali- tai ylikululle. Mutka saattaa käydä pitkäksikin, joskus - tämä siis koskee aivan keskeisen taajaman ulkopuolella olevia kävelijöitä. Risteysaluejärjestelyt ovat myös erilaiset: ei tule tilannetta jossa auto joutuu kävelijää väistäessään esimerkiksi tukkimaan poikittaisliikennettä. Lisäksi korokkeita on TODELLA paljon. Suomessa pakkanen ja kosteus kohtelee autokantaa sen verran huonosti, samoin tiesuola talvella, että lisärasitusta autokannan huononemisen pelossa ei ole niin suositeltavaa laittaa.

Suojatiellä ajaminen

Suojatie
Suojatie
Pyörätien jatke
Pyörätien jatke
Ajoradan voi ylittää suojatietä pitkin pyöräillen, jos suojatie jatkuu pyörätien jatkeena. Suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä suojatielle (riippumatta siitä jatkuuko pyörätie tien toisella puolella vai ei). Toisin sanoen, suojatie ei ole pyörätien jatke vain niissä tapauksissa, joissa suojatielle saavutaan polkupyörällä jalkakäytävältä, jolla ajaminen pyörällä on muutoinkin kiellettyä. Suojatien lisäksi pyörätien jatke voidaan osoittaa jatkeen molemmin puolin olevalla valkoisella katkoviivalla. [7]

Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, ettei ole selvää, missä tilanteissa suojatiemerkintä katsotaan pyörätien jatkeeksi, mutta tullessaan pyörätieltä ajoradalle pyöräilijä on oikeutettu käyttämään suojatietä tien ylittämiseen. Tästä syystä vuonna 2010 voimaan tullut tieliikenneasetuksen muutos velvoittaa muuttamaan kaikki suojatie-maalauksella merkityt pyörätien jatkeet varsinaiseksi pyörätien-jatke maalaukseksi noin viiden vuoden siirtymäajan kuluessa. Tulevaisuudessa (noin vuoden 2016 jälkeen) pitäisi olla vain uudenlaisia tiemerkintöjä kuten uusi asetus määrää: "Pyörätien jatke merkitään kahdella valkoisella katkoviivalla. [8]

Huomaa, että pyörätien jatkeena toimivan suojatien käyttö ei anna pyöräilijälle automaattisesti etuajo-oikeutta. Pyöräilijällä on etuajo-oikeus, mikäli autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen suojatietä tai jos autoilija kääntyy risteävän tien yli. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen esim. ylittäessään risteävää ajorataa pyörätieltä tullessaan. [3]

Ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena, ei pyöräilijä saa tieliikennelain mukaan pyöräillä suojatiellä. Jalkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Tällöin pyöräilijä saa ylittää tien suojatietä pitkin vain taluttamalla pyörää. Edes alle 12-vuotiaat lapset eivät saa pyöräillä suojatietä pitkin, vaikka saavatkin pyöräillä jalkakäytävällä.

Kuvassa suojatie, jonka voi ylittää pyöräillen, koska suojatie jatkuu yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jatkeena. Pyöräilijän pitää kuitenkin väistää risteävällä tiellä kulkevia autoja.

Kuvassa suojatie, jonka voi ylittää pyöräillen, koska suojatie jatkuu yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän jatkeena. Pyöräilijällä on myös etuajo-oikeus, sillä suojatiemerkin yhteydessä on kärkikolmio autoilijoille.

No jos näkee jonkun käkäilevän suojatien edessä, pitäisi kyllä hidastaa niin että pystyy auton turvallisesti pysäyttämään. Oli se sitten kävelijä tai pyörän taluttaja tai jopa pyöräilijä. Ethän sä voinut tietää lähteekö se ylittämään tietä ajaen vai kävellen, joten sun olisi pitänyt varautua myös siihen että lähtee kävellen sitä ylittämään. Ei olis tullut äkkijarrutuksen tarvetta.

Lempiaiheeni: autoilijat ja suojatiet. Monelle se tulee yllätyksenä että suojatien edessä seisova ihminen haluaa mennä tien yli :o

Jännä juttu.
Ei voi tajuta.
Eikä ainakaan kannata hidastaa.
Minä, minä, minä.
Ja sitten aletaan syytellä sitä jalankulkijaa...

Ap:n tapauksessa sillä hepulla varmaan meni hermot, kun kukaan ei antanut tilaa. Ja kävellä pitäisi kai suojatien yli jos pyörällä menee. Mutta silti.

Lempiaiheeni: autoilijat ja suojatiet. Monelle se tulee yllätyksenä että suojatien edessä seisova ihminen haluaa mennä tien yli :o

Jännä juttu.
Ei voi tajuta.
Eikä ainakaan kannata hidastaa.
Minä, minä, minä.
Ja sitten aletaan syytellä sitä jalankulkijaa...

Ap:n tapauksessa sillä hepulla varmaan meni hermot, kun kukaan ei antanut tilaa. Ja kävellä pitäisi kai suojatien yli jos pyörällä menee. Mutta silti.

jos 5 autoa tulee letkana ja sen jälkee on tyhjää niin mun mielestä on loogista oottaa kunnes ne kaikki on menny ja ylittää vasta sitten. Mikä järki on tunkea pieneen väliin kun muutaman sekunnin odottelun jälkeen olis ollu baana tyhjä. Ei mee jakeluun ei.

Itse oikein mielelläni annan autojen mennä ensin. Minua jotenkin häiritsee se että se ainut auto muuten autiolla tiellä pysähtyy päästämään minua tien yli, kun ihan yhtä hyvin voisin odottaa sen sekunnin tai kaksi ja autoilijankaan ei tarvitse pysähtyä.

Mutta jotenkin joillain jalankulkijoilla vain on se minäminäminä, minun on PAKKO päästä NYT yli. En voi millään odottaa että tämä auto menee ensin, vaan on vain PAKKO päästä ennen sitä kulkemaan :rolleyes:
Yleensähän tällaiset tielle hyppääjäät ovat vain huvittavia tapauksia mutta etenkin talvella ei voi muuta kuin ihmetellä ettei jalankulkijoita kiinnosta yhtään se oma henki ja terveys.

[QUOTE="aapee";29800435]jos 5 autoa tulee letkana ja sen jälkee on tyhjää niin mun mielestä on loogista oottaa kunnes ne kaikki on menny ja ylittää vasta sitten. Mikä järki on tunkea pieneen väliin kun muutaman sekunnin odottelun jälkeen olis ollu baana tyhjä. Ei mee jakeluun ei.[/QUOTE]

Ymmärrän, että ei mene. Mutta ei se mitään, ei mene monelle muullekaan autoilijalle, se on huomattu. :)

Vaan suomalaiset on niin idiootteja että jäävät seisomaan suojatien eteen, sen sijaan että reilusti kävelisivät niin että heidän liikkeensä olisi ennalta-arvattavia. Sama homma eilen, poljin pyörää niin nainen "säikähti" kun tulin sivusuunnasta ja jäi yhtäkkiä paikalleen. Jos olisi kävellyt normisti niin olisin väistänyt oikealta. Tottakai näin hänet ja ennakoin mutta tää rouva taas luuli että ajaisin päältä. No mä kiersin sitten hänen etupuolelta, mikä on vaarallisempaa jos hän oiskin yhtäkkiä jatkanut matkaansa. EIi voi koskaan tietää mitä suomalainen tekee liikenteessä!!!

Olin ihan samanlainen ennen, pysähdyin suojatien eteen, kun menin Saksaan vaihtoon niin autoilijat tööttäs mulle ja näytti keskisormea, rupesin sitten kävelemään ihan reilusti suojatielle niin kaikki väisti ja liikenne sujui tosi nätisti. Sitten kun tulin takas Suomeen enkä pysähtynytkään suojatien eteen niin meinasin jäädä auton alle useamman kerran.

Te suojatiellä toljottelijat itse opetatte autoilijat tulemaan ensin, ja sitten kun joku tekeekin poikkeavaa niin taas lennetään konepellillä.

Siis SUOMALAISET PLIIS, kävelkää normisti älkääkä pysähdelkö kuin idiootit, kun menette vaan eteenpäin niin liikkuvan ajoneuvon on helppo ennakoida teidän liikkeet ja väistää! Suojatie on etuoikeutettu, käyttäkää sitä oikeutta. Aiheutatte oikeita vaaratilanteita kun teette äkkiliikkeitä.

Itse oikein mielelläni annan autojen mennä ensin. Minua jotenkin häiritsee se että se ainut auto muuten autiolla tiellä pysähtyy päästämään minua tien yli, kun ihan yhtä hyvin voisin odottaa sen sekunnin tai kaksi ja autoilijankaan ei tarvitse pysähtyä.

Mutta jotenkin joillain jalankulkijoilla vain on se minäminäminä, minun on PAKKO päästä NYT yli. En voi millään odottaa että tämä auto menee ensin, vaan on vain PAKKO päästä ennen sitä kulkemaan :rolleyes:
Yleensähän tällaiset tielle hyppääjäät ovat vain huvittavia tapauksia mutta etenkin talvella ei voi muuta kuin ihmetellä ettei jalankulkijoita kiinnosta yhtään se oma henki ja terveys.

Minä kannatan joustavaa liikennekulttuuria, se on monelle aivan käsittämättömän erikoinen ajatus. Sellaista, että jalankulkija ei hypi yllättäen eteen (tosin joskus tulen miettineeksi että mitä tämä yllättävä tilanne oikeasti on sitten edes ollut), mutta myös autoilija väistää.

Olen ennenkin kirjoittanut täällä, miten käsittämättömiä tilanteita jalankulkijana kaupungin keskustassa näen. Ei ole oikeasti kiva olla se, joka varoo muita ja noudattaa liikennesääntöjä ja joka silti meinaa silloin tällöin tulla yliajetuksi.

Viimeisin tapahtuma eiliseltä: olen suojatiellä, odotan että autot menevät ohi. Vasemmalta tulee vielä kaksi autoa. Ensimmäinen ei tee elettäkään hiljentääkseen vaikka olen jo astunut autotielle (suojatien kohdalla). Toinen auto hiljentää vähän ja luulen, että hän antaa minun mennä mutta hän koukkaakin edestäni vastaantulijoiden kaistan kautta ohi. Ettei vaan tarvitse pysähtyä :kieh:

Yhteistyössä