voi vttu noita tyyppejä suojateillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja guuguu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="niin";29799955]http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t

Jos ajoi pyörällä, niin eikös tämän mukaan hänellä olisi ollut väistämisvelvollisuus? Vai oliko sulle kolmio?[/QUOTE]

ei ollu mulla mitään kolmioita vaan kyseessä sellane "etuajo-oikeutettu" tie,siis sellane tie et kaikis risteyksis muilla on kolmiot ja sillä tiellä ajavat saa ajaa aina ensin.

Jalankulkija on jalankulkija ja häntä kuuluu väistää. Mutta jos joku kipasee pyörän päälle suojatiellä ja kuvittelee olevansa jalankulkija niin sen päälle kyllä saa rangiastuksetta ajaa. Kyllä se jäljestä näkyy onko jalankulkija kellahtanut peltiin maasta käsin vai tipahtanut pyörän päältä.

Pyöräilijällä ei ole jalankulkijan oikeuksia suojatiellä.

Itse kyllä annan tietä kaikille jotka seistä pänöttää siinä suojatien laidassa, vaikka olis pyörä heillä mukana. Todella kurjaa esimerkkiä vain näyttävät esim. lapsille, jos lähtevät suojatietä (jalankulkijan suojatietä, ei pyörätietä) pitkin ajamaan, koska lapset voivat kuvitella että niin voi toimia.

Liikenteessä liikkuessa harmittaa tietysti kaikki pöhköläiset, jotka ei tajua, että liikenne on liikennettä, ja tarkoitus on että homma toimii sujuvasti, kaikki pääsevät vuorollaan ja turvallisesti, ja liikenteessä ei harrastella sen enempää hurjastelua kuin lorvimistakaan. Kävelen, pyöräilen ja autoilen, ja närkästyttävää käytöstä näkee kaikilta. Usein harmittavat juuri pyöräilijät, jotka soveltavat mitä omaa keksimäänsä sääntöä milloinkin, ja vauhdin hurmakin tuntuu usein heidän päätään haittaavan. Yhtenä päivänä kun olin itse pyörällä (en missään tapauksessa lujaa) myös jouduin vaaratilanteeseen, kun nuorehko nainen (palstamamma?) kävellä löntysti itse rauhassa kukkia katsellen, ja sillä aikaa hänen noin kaksivuotias poikansa työnsi vaunuissa istuvaa tyttövauvaa äidistä noin kymmenen metrin päästä. Mutkan kohdalla eivät vaunut totelleetkaan pientä työntäjää ja hups ne olivat siinä pyörän edessä. Itse sain väistettyä kaatumatta, mutta takanani tuleva minua nopeampi pyöräilijä joutui kaatamaan itsensä, ettei olisi törmännyt vaunuihin.

Muiden syyttelyn sijaan tosiaan joka ikinen voisi katsoa ihan siihen omaan peiliin ja miettiä miten on sisäistänyt liikenteen idean.

[QUOTE="aapee";29799978]en pysty ku oon niin vihanen.[/QUOTE]

Elä nyt viitti, ole iloinen, ettei käynyt kuinkaan, ei tullut peltiin ryppyä, ei käynyt kellekään kuinkaan, ei tartte asioida poliisin, vakuutusyhtiön, oikeuslaitoksen kanssa tästä, tai terveydenhuollon. Eihän se oikein tehnyt se ihminen, jos tosiaan oli pysähtynyt tien reunaan ja sitten ajoi suojatien yli, mutta ei sun kannata omaa päätäsi siellä sauhuttaa tuollaisen takia :)

Joko tämä on provo tai ap:lta pitäisi ottaa ajo-oikeus pois.

miten hvetissä voi olla provoa se että suomesta löytyy joku idiootti joka lähtee ajaan fillarilla keskelle autoletkaa arvioimatta ollenkaan onko väli riittävä tien ylitykseen kun huomioi että autot ajaa kuuttakymppiä sillä tiellä. Ja sit räyhää hätäjarrutuksen tehneelle autoilijalle. Mut ei oo pakko uskoa jos ei halua. Ja miten tämä liittyy mun ajitaitoon,munko syy se on että joku kuspää ei tiedä miten pyörällä ajetaan liikenteessä. Itse ajoin täysin liikennesääntöjen mukaan.

[QUOTE="hmh";29799971]Jalankulkija on jalankulkija ja häntä kuuluu väistää. Mutta jos joku kipasee pyörän päälle suojatiellä ja kuvittelee olevansa jalankulkija niin sen päälle kyllä saa rangiastuksetta ajaa. Kyllä se jäljestä näkyy onko jalankulkija kellahtanut peltiin maasta käsin vai tipahtanut pyörän päältä.

Pyöräilijällä ei ole jalankulkijan oikeuksia suojatiellä.

Itse kyllä annan tietä kaikille jotka seistä pänöttää siinä suojatien laidassa, vaikka olis pyörä heillä mukana. Todella kurjaa esimerkkiä vain näyttävät esim. lapsille, jos lähtevät suojatietä (jalankulkijan suojatietä, ei pyörätietä) pitkin ajamaan, koska lapset voivat kuvitella että niin voi toimia. [/QUOTE]

Ja pyöräilijä joka on pysähtynyt suojatien laitaan ja taluttaa pyöränsä suojatien yli mitä hän on? Kävellenhän hän silloin menee vaikka pyörä onkin mukana.

Harmi ettei suurin osa kuskeista pysähdy suojatien kohdalla.

[QUOTE="niin";29799982]Jos ei ollut kyseessä risteys eikä ap:lle kolmiota tai stop-merkkiä, pyöräilijän olisi pitänyt väistää.

Ihan selkeästi lukee tuolla liikennesäännöissä.[/QUOTE]

ei ollu kolmiota ei stopmerkkiä eikä mitään. Kuten jo kirjoitin niin kysees sellane tie johon nähden kaikilta muilta teiltä tulevat on väistämisvelvollisia.

[QUOTE="vieras.";29799999]Ja pyöräilijä joka on pysähtynyt suojatien laitaan ja taluttaa pyöränsä suojatien yli mitä hän on? Kävellenhän hän silloin menee vaikka pyörä onkin mukana.

Harmi ettei suurin osa kuskeista pysähdy suojatien kohdalla.[/QUOTE]

No tämä aapeen kuvaama ei taluttanut vaan ajoi.

Ja olen näitä pyörän päälle hyppääjiä nähnyt myös.

Jos on pyörä mukana ja taluttaa sen yli niin on jalankulkija. Pyörän liikenteeseen pyöräyttämällä vaan vauhti päästä siihen auton eteen on aivan toista luokkaa. Eihän sinne suojatielle saa myöskään juosta; kai tiesit sen?

[QUOTE="vieras.";29799999]Ja pyöräilijä joka on pysähtynyt suojatien laitaan ja taluttaa pyöränsä suojatien yli mitä hän on? Kävellenhän hän silloin menee vaikka pyörä onkin mukana.

niin mutta kun tämä tyyppi EI taluttanu pyörää vasn ajoi sillä pyörällä.

[QUOTE="aapee";29800002]ei ollu kolmiota ei stopmerkkiä eikä mitään. Kuten jo kirjoitin niin kysees sellane tie johon nähden kaikilta muilta teiltä tulevat on väistämisvelvollisia.[/QUOTE]

Sitten en käsitä näitä vinkujia, jotka syyttelee sua. Kyllä ne liikennesäännöt koskee sitä pyöräilijääkin! Mutta ilmeisesti tämä porukka täällä pysähtelee aina kun suojatie kohdalle sattuu, olipa kuinka etuajo-oikeutettuja tahansa?

[QUOTE="hmh";29800007]No tämä aapeen kuvaama ei taluttanut vaan ajoi.

Ja olen näitä pyörän päälle hyppääjiä nähnyt myös.

Jos on pyörä mukana ja taluttaa sen yli niin on jalankulkija. Pyörän liikenteeseen pyöräyttämällä vaan vauhti päästä siihen auton eteen on aivan toista luokkaa. Eihän sinne suojatielle saa myöskään juosta; kai tiesit sen?[/QUOTE]

jalankulkijoihin liittyen, oon omille lapsille opettanu että suojatielle ei mennä jos autot ei selkeästi pysähdy. Ilmeisesti sit kuitenki saa juosta tuosta vaan ja vastuu autoilijalla.

[QUOTE="niin";29800017]Sitten en käsitä näitä vinkujia, jotka syyttelee sua. Kyllä ne liikennesäännöt koskee sitä pyöräilijääkin! Mutta ilmeisesti tämä porukka täällä pysähtelee aina kun suojatie kohdalle sattuu, olipa kuinka etuajo-oikeutettuja tahansa?[/QUOTE]

Ap:n tarina oli aluksi aika harva, hän on tarkentanut sitä sopivasti nyt myöhemmin. Ja oli niin tai näin, olisiko sinusta hänen järkevää lähteä kostoksi nyt sitten jalankulkijana tai pyöräilijänä hyökkimään suojatielle? No ei, eihän?

[QUOTE="aapee";29800010]niin mutta kun tämä tyyppi EI taluttanu pyörää vasn ajoi sillä pyörällä.[/QUOTE]

No heiluttelitko nyrkkiä takaisin kun noin jäi häiritsemään? Vai siksikö ärsyttää ettet ehtinyt purkaa ärsytystäsi oikeaan kohteeseen? :D

Ap:n tarina oli aluksi aika harva, hän on tarkentanut sitä sopivasti nyt myöhemmin. Ja oli niin tai näin, olisiko sinusta hänen järkevää lähteä kostoksi nyt sitten jalankulkijana tai pyöräilijänä hyökkimään suojatielle? No ei, eihän?

Otin selvää ennen kuin aloin syyttelemään. Moni muu ei.

Kostamiseen en ole ottanut mitään kantaa.

Pysyn vaan siinä tosiasiassa, että ap toimi sääntöjen mukaan ja pyöräilijä ei.

[QUOTE="vieras.";29799999]

Harmi ja harmi. Kuten sanoin pysähdyn aina. Tai sanotaan lähes aina. Jos on ruuhka-aika, liikennevirta, ja 60 km rajoitus, varsinkin jos kahdella rinnakkaisella kaistalla liikennettä, joudun kyllä välillä miettimään uskallanko pysähtyä. Esim. jos lapsi odottaa ylipääsyä ja minä pysähdyn, niin mahtaako vieressä olija ymmärtää pysähtyä vai tapanko sen lapsen jos se menee minun editse ja vieressäni ajava ei pysähdykään.

Tai jos on hyvin liukas keli ja olen jo lähellä suojatietä, en uskalla jarruttaa, koska voin liukua jalankulkijan päälle. Suomen olosuhteissa toivoisi myös jalankulkijan ottavan sään ja liukkauden huomioon.

Useinhan valot säätelevät kyllä autojen määrää, eli jossain kohtaa se ylitysmahdollisuus kuitenkint tulee sille kävelijällekin.

"Paras" kokemukseni on vuodelta nakki ja papu, kun olin appiukkoni kyydissä Vapun päivänä. Oli semmoinen monen päivän Vappu (pitkä viikonloppu alla), ja appiukkoni pysähtyi suojatien eteen päästääkseen jalankulkijat yli. Niin yksi heistä oli vielä niin pahasti kännissä että käveli suoraan (pysähtyneen) auton nokkaan. Mitään muuta ei käynyt - onneksi ei edes peltiin tullut naarmuja - mutta jätkä oli aivan raivona siitä että appeni oli muka ajanut hänen päälleen. Kaverinsa saivat sitten hänet taltuteltua ja kiinnittämään haparoivan huomionsa jonnekin muualle.

no anteeks,ei sitä oikein osaa kattavasti selostaa ku ottaa niin aivoon. Kai tästä nyt jonku selon saa. Ja mä oon kyllä sitä mieltä että vaikka olis jalankulkijanaki liikentees niin kannattais pikkusen miettiä mihin väliin tunkee itsensävarsinkin jos kyseisellä tiellä on isompi nopeusrajoitus. itse kun oon jalankulkijana nii eipä oo juuri ikinä kukaan pysähtyny antaan tietä vaikka sitä oottaa siinä tien poskessa et pääsee yli. Ydinkeskustas enemmän mut tuolla taajaman laitamilla tai ulkopuolella ei oo ikinä kukaan pysähtyny. Mut pitää kokeilla tuota että senkun hyppää liikenteen sekaan.jos tulee ketjukolari nii eipä oo mun vika vaan autoilijan.

Voitko ap vielä hieman tarkentaa asiaa? Oliko siis näin, että kun lähestyit suojatietä, tämä henkilö oli siinä suojatien kohdalla jalkautuneena pyörältään ja odottamassa ylittämistä? Ja sitten nousikin yllättäen pyöränsä selkään ja ylitti tien suojatietä pitkin?

Näin hän ei saa liikennesääntöjen mukaan tehdä, mutta kun hän seisoi siinä pyöränsä kanssa odottamassa, hän sillä hetkellä oli vielä jalankulkija ja sinun (ja niiden sinun edellä menevien tietysti myös) olisi pitänyt antaa hänelle jalankulkijana tietä. Sitä sinä et ollut varautunut tekemään, kun ajattelit hänellä olevan järkeä päässä ja odottavan, että sinäkin ehdit mennä ohitse. Kyllä siinä teillä kummallakin on peiliin katsomista. Jos olisit törmännyt häneen, olisi varmasti tullut riita tuosta kumman vastuu oli, mutta onneksi ei käynyt niin.

[QUOTE="aapee";29800052]no anteeks,ei sitä oikein osaa kattavasti selostaa ku ottaa niin aivoon. Kai tästä nyt jonku selon saa. Ja mä oon kyllä sitä mieltä että vaikka olis jalankulkijanaki liikentees niin kannattais pikkusen miettiä mihin väliin tunkee itsensävarsinkin jos kyseisellä tiellä on isompi nopeusrajoitus. itse kun oon jalankulkijana nii eipä oo juuri ikinä kukaan pysähtyny antaan tietä vaikka sitä oottaa siinä tien poskessa et pääsee yli. Ydinkeskustas enemmän mut tuolla taajaman laitamilla tai ulkopuolella ei oo ikinä kukaan pysähtyny. Mut pitää kokeilla tuota että senkun hyppää liikenteen sekaan.jos tulee ketjukolari nii eipä oo mun vika vaan autoilijan.[/QUOTE]

Ei se mitään, onhan se keljua, kun meinaa sattua onnettomuus ja saa vielä haukut päälleen, mutta aina kannattaa pistää kädet kyynärpäitä myöten ristiin, kun ei käynyt kuinkaan. Ne säikäyttää ja jää mieleen nuo tilanteet pitkäksi aikaa. Minä ajoin pienen peltikolarin yhdessä risteyksessä 25 vuotta sitten, enkä vieläkään mene siitä muistamatta tapausta...

Voitko ap vielä hieman tarkentaa asiaa? Oliko siis näin, että kun lähestyit suojatietä, tämä henkilö oli siinä suojatien kohdalla jalkautuneena pyörältään ja odottamassa ylittämistä? Ja sitten nousikin yllättäen pyöränsä selkään ja ylitti tien suojatietä pitkin?

Näin hän ei saa liikennesääntöjen mukaan tehdä, mutta kun hän seisoi siinä pyöränsä kanssa odottamassa, hän sillä hetkellä oli vielä jalankulkija ja sinun (ja niiden sinun edellä menevien tietysti myös) olisi pitänyt antaa hänelle jalankulkijana tietä. Sitä sinä et ollut varautunut tekemään, kun ajattelit hänellä olevan järkeä päässä ja odottavan, että sinäkin ehdit mennä ohitse. Kyllä siinä teillä kummallakin on peiliin katsomista. Jos olisit törmännyt häneen, olisi varmasti tullut riita tuosta kumman vastuu oli, mutta onneksi ei käynyt niin.

tää valoaivo tonotti siinä pyöränsä kaa sillee et on pyörän selässä ottaen jalalla tukea maasta. Ei osoittanu mitään merkkejä siitä että aikoo ylittää tien ennen mua mut yhtäkkiä vasn ajo eteen.ja siinä kohtaa olin jo tosi lähellä suojatietä,jokainen älyllä varustettu ymmärtää että jos auto tulee kuuttakymppiä ja on niin lähellä suojatietä nii ei oo järkevää ylittää tietä.

Kun en ollut paikalla, niin ei voi tietysti tilannetta tunnistaa ihan tarkkaan.

Oletko varma ettei se mennyt niin, että tyyppi laittoi itsensä pyöränajovalmiuteen ajatuksena pyöräillä suojatien yli välittömästi sinun mentyäsi ohi? Mutta kun sinä sen havaitsit, jarrutit tietysti nopeasti, koska henkilö osoitti aikeen mennä edestäsi?

(Olen nähnyt joskus käyvän näinkin. Esimerkiksi puolisoni, jolla on ärsyttävä tapa katsoa liikennevirrasta aukko, jossa välissä hän sitten voi pyöräillä suojatien yli, ottaa pyörälläajoasennon ja sitten se autoletkan viimeinen paniikkijarruttaa...?)

Yhteistyössä