Uusi trendi leipäjonoissa: nyt siellä käyvät jo parempiosaisetkin ihmiset.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hyvinvointivaltio?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä voisin aikana kuluksi mennä jonottamaan mutta täälläpäin ei ole leipäjonoja ja lisäksi mulla on keliakia että jauhoilla yms en paljoa mitään tekisi muutenkaan.

Sit tuntuu että moni pitää itseään köyhänä ja pienituloisena jos ei pääse etelään tai ei voi vaihtaa autoa kun sil on jo 15 000 ja takuu ummessa,,,tunnen yhden kuka valitti vuosia aikuisopiskellessa köyhyyttä ja kävi hakee eu ruola-apua. Oli jo nuorena perinyt 3 yksiötä helsingistä,,kiinteäävomaisuutta on realisoitava jos tulot loppuu,,,fakta. Turhaa vinkua sielä mersussa kun ajetaan 300 neliön kämpästä,,,myytävä!

Se on tätä päivää, että jopa ns. parempiosaisen NÄKÖISET ihmiset voivat painiskella velkaorjuudessa ja jatkuvassa rahapulassa. Kokemusta on. Leipäjonoon ei vain ole antanut ylpeys koskaan mennä, vaikka nykyään siellä varmaan törmää jopa tuttuihin.

Kyllä turha ylpeys täytyy vaan karistaa jos joskus on tilanne että leipäjono on ainoa vaihtoehto ruoan saamiseksi lapsille. Mä en todellakaan itse ala riskeeraamaan lasteni terveyttä ja turvallisuutta siksi ettei ylpeys anna periksi.

Sellasta se on jos menettää työpaikan, monella "hyväosaisella" on kaliit asumismenot ja autot joista ei noin vaan pääse eroon. Rahat loppuu nopeesti jos ei ole tuloja.

Siis sama ajatus tuli minullekin heti mieleen ja ulkonäön perusteellako joku nyt voidaan leimata hyväosaiseksi.
Ei niitä asuntoja niin vaan myydä ja parhaimmillaan jos on vielä asunto suht velaton jolloin asumismenot on varmasti pinemmät kuin vuokralla asuessa.
Ei muuten mitään kalliita merkkilaukkujakaan kuin korujakaan nopeasti realisoida rahaksi jos vähänkin haluaa markkinahinnan ;)

Jos nyt tuon artikkelin lukee niin siinähän parempiosaisina pidetään ihmisiä jotka ovat olleet aiemmin töissä ja menettäneet työpaikkansa. En mä nyt oikein tiedä mitä parempiosaista siinä on, työtön kuin työtön?

Ihan samalla tavalla se omakotitalossa asuvalle tulee nälkä kuin kerrostaloasukille. Jos jäisin työttömäksi selviäisin säästöillä 2 vuotta nykyisellä elintasolla mutta harvalla on varmaan tämä tilanne.

Moni rikas on niin pihi että yrittää saada kaiken mahdollisen ilmaiseksi.

Veikkaisin että aika harva menee huvikseen leipäjonoon jonottamaan ruokaa, jos on riittävästi rahaa ostaa sitä kaupasta.

Mutta jos vaatteet on ostettu silloin kun kävi töissä niin säkkiinkö se pitäisi pukeutua ja sirotella tuhkaa päälleen ennenkuin kelpaa leipäjonoon? Ei mun mielestä työttömyys sitä tarkoita että pitäisi alkaa pukeutua verkkareihin ja lenkkareihin.

Ja no kyllä minäkin jonottaisin leipäjonossa ennemmin kuin alkaisin myydä vaikka lasten leluja tai vaatteita päältäni.

Veikkaisin että aika harva menee huvikseen leipäjonoon jonottamaan ruokaa, jos on riittävästi rahaa ostaa sitä kaupasta.

Mutta jos vaatteet on ostettu silloin kun kävi töissä niin säkkiinkö se pitäisi pukeutua ja sirotella tuhkaa päälleen ennenkuin kelpaa leipäjonoon? Ei mun mielestä työttömyys sitä tarkoita että pitäisi alkaa pukeutua verkkareihin ja lenkkareihin.

Ja no kyllä minäkin jonottaisin leipäjonossa ennemmin kuin alkaisin myydä vaikka lasten leluja tai vaatteita päältäni.

En tarkoitakaan että kaikki hyvännäköiset siellä ovat vain pihejä rikkaita.

Mutta itse työntekijät sielä leipäjonosta ovat jossain lehtijutussa sanoneet että ovat joutuneet häätämään sieltä ihmisiä jotka ovat selkeästi hyvätuloisia. Ovat siis jättäneet nurkan taakse sellaisen auton johon ei köyhällä olisi koskaan varaa.

Kyllä oikeasti on olemassa sairaalloisen pihejä ihmisiä.

Jonotan vauvan kanssa ruokajonossa. Tänään päästiin nopeasti.piti odottaa vain 1,5 h. Meillä on koko tämä vuosi syöty vanhaa ruokaa ja juotu vanhaa maitoa. Kävijämäärä on lisääntynyt hurjasti. Tänään varmasti yli 500jonottajaa. Paljon ulkomaalaisia. Kyllä vituttaa seistä jonossa,mutta minkäs teet...rahaa ei ole.

[QUOTE="vierailija";29787715]Tässä ei ole järjen häivääkään! Kehitysapuun pannaan joka vuosi yli miljardi euroa vaikka kaikilla suomalaisina ei ole rahaa ostaa ruokaa![/QUOTE]

Joka ikisellä suomalaisella on rahaa ruokaan. On sitten ihan oma valinta jos sen rahan käyttää vaikka alkoholiin tai shoppailuun. Toimeentulotuki takaa sen, että kuussa on käytössä 480e kaikkien pakollisten menojen jälkeen (toki perheellä vielä enemmän). Jos ei tuosta summasta osaa ostaa ruokaa, niin siinä ei mikään lisärahakaan auta. Kannettu vesi ei kaivossa pysy, eikä puutteellisia taloustaitoja voi paikata sillä että tunkee ihmiselle lisää rahaa.

Suomessa on Euroopan kallein ruoka, joten ei ole mikään ihme että leipäjonot houkuttelevat muitakin kuin "renttuja". Siihen että käy ostamassa "leipää, muroja ja leikkelettä" voi hyvinkin upota 60€ ja nipin napin yksi muovikassi tulee edes täyteen.

Ja miksi leipäjonojen kuvitellaan kuuluvan vain tälle "renttu" -kategorialle? Miksei työttömäksi jäänyt lapsiperhe tietenkin ole yhtä oikeutettu tuollaiseen hätäapuun. Eipä sinne kukaan varmaankaan huvikseen mene.

Joka ikisellä suomalaisella on rahaa ruokaan. On sitten ihan oma valinta jos sen rahan käyttää vaikka alkoholiin tai shoppailuun. Toimeentulotuki takaa sen, että kuussa on käytössä 480e kaikkien pakollisten menojen jälkeen (toki perheellä vielä enemmän). Jos ei tuosta summasta osaa ostaa ruokaa, niin siinä ei mikään lisärahakaan auta. Kannettu vesi ei kaivossa pysy, eikä puutteellisia taloustaitoja voi paikata sillä että tunkee ihmiselle lisää rahaa.

Riippuu perheen tilanteesta. Omakotitalossa asuva ei välttämättä saa toimeentulotukea niin paljon ja ensin pitää realisoida kaikki muu varallisuus.

Esim. minä jos jäisin työttömäksi en olisi oikeutettu toimeentulotukeen.

[QUOTE="vieras.";29787411]Kyllä turha ylpeys täytyy vaan karistaa jos joskus on tilanne että leipäjono on ainoa vaihtoehto ruoan saamiseksi lapsille. Mä en todellakaan itse ala riskeeraamaan lasteni terveyttä ja turvallisuutta siksi ettei ylpeys anna periksi.[/QUOTE]

Niinpä. Jos ei kehtaa mennä leipäjonoon niin ei ole kyllä okeasti sen tarpeessakaan. Tai jos yllpeys menee lasten hådän edelle niin ei ole kykenevä vanhemmaksi.

Riippuu perheen tilanteesta. Omakotitalossa asuva ei välttämättä saa toimeentulotukea niin paljon ja ensin pitää realisoida kaikki muu varallisuus.

Esim. minä jos jäisin työttömäksi en olisi oikeutettu toimeentulotukeen.

Pitää realisoida joo jos omistaa osakkeita tai rahaa tms. arvokasta, mutta omaa asuntoa/taloa ei tarvitse ikinä myydä saadakseen tt-tukea. Eli ei pidä paikkaansa. Toki kohtuuttomia asumiskuluja ei makseta kenellekään, mutta sitten on taas valinnan paikka että haluaako asua hienosti ja olla syömättä, vai vaihtaa huonompaan ja syödä.

Jos kannettu vesi ei kaivossa pysy niin miks vitussa me käytetään kehitysapuun joka vuosi yli miljardi euroa?

Yhteistyössä