G: Pitäisikö sinun mielestä 25v:n saada sterilisaatio jos näin haluaa?

• Viestiketjun aloittaja pitäisikö
  • Ensimmäinen viesti
"joku"
Eli jos olen köyhä ja pienipalkkainen 25v kahden lapsen äiti, niin minun pitäisi odottaa 5v, vaikka ei varaa elättää nykyisiäkään, kun taas varakas, lapseton saman ikäinen voisi käydä tän yksityisellä? Onneksi ei näin. Ihmeellisiä ajatuksia, täytyy sanoa.
Sen varakkaan omilla rahoillaan kustantamat toimenpiteet olisivat poissa julkisen terveydenhuollon menoista, joten lastesi hoitamiseen ja kouluttamiseen jäisi enemmän julkisia varoja.

sh
[QUOTE="joku";29777451]Sen varakkaan omilla rahoillaan kustantamat toimenpiteet olisivat poissa julkisen terveydenhuollon menoista, joten lastesi hoitamiseen ja kouluttamiseen jäisi enemmän julkisia varoja.[/QUOTE]

Mun lapset tai lapsettomuudet ei liity tähän. Ikäraja tulee olla kaikille lompakon paksuudesta huolimatta sama.

"lapseton"
Kyllä. Mutta onneksi ulkomailta sai ihan järkevään hintaan ja palvelu oli hyvää, eikä tarvinnut jankata lapsettomuuspäätöksestä ja vaatia mitään. Mieheni jaksoi odottaa siihen kolmeenkymppiin, kävi hakemassa lähetteen heti syntymäpäivänään ja ihan yhtä hyvin olisi voinut hakea sen jo viisi vuotta aikaisemmin.

Kyllä pitäisi. 25-vuotiaan pitäisi olla sillä tasolla, että pystyy edes teoriassa miettimään elämäänsä 10-15 vuotta eteenpäin. Mun noin 25-vuotiaat lähipiiriläiset eivät pääsääntöisesti ole vielä hankkineet lapsia, mutta eivät ole poissulkeneet sitä ajatusta etteivätkö koskaan niitä haluaisi. Toisaalta joku 25-vuotias voi olla erittäin varma siitä, ettei koskaan halua lapsia. Eikä siihen ole vaikuttanut kavereiden kauhukakarat tai kivunpelko tai vapaudenmenetyksen pelko. Ei vaan tunne asiaa omakseen.

Ja jos se kaksvitonen sitten joskus myöhemmin tulee katumapäälle, niin voi voi. Kaikkien ei tarvitse lisääntyä. Julkisella puolella ei tosiaan tietääkseni saa purkuja, joten jos sitten oikeasti sen lapsen haluaa, joutuu myös siihen aika lailla panostamaan. Siitä voi ainakin olla varma, että ihan oikeasti haluaa sen lapsen.

M32
Totta kai pitäisi. On pöyristyttävää, ettei aikuisella ihmisellä ole valtaa omaan kehoonsa. Suojaikäraja pitäisi laskea lopulta kahdeksaantoista, mutta kaksikymmentäviisi olisi ihan hyvä alku.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
dfgdfgrge
[QUOTE="vieras.";29776618]Asian vierestä täysin mutta hiukka erikoista on tuokin, että tekee usean abortin koska kaikki ehkäisyt pettää. Ei ne ehkäisyt nyt niin huteria ole, vaikka eivät 100% turvaa annakkaan. Yhden tai kaksi pettämiskertaa ymmärrän, mutta jos niitä on tusina on ehkäisyn käyttäjässäkin jo jotain vikaa. Ja jos noin oikeasti olisi, niin kaksi ehkäisyä pitäisi olla käytössä päällekäin, niin ei varmasti tarvitse abortteja tehdä.[/QUOTE]

Jos hormonit eivät sovi ja on kumiallergia, niin aika heikoilla ollaan.

Mielestäni järjettömin vaatimus on se 3 elävää lasta sterin ehtona. Jos on jo joutunut tekemään esimerkiksi 3 aborttia, niin sen pitäisi riittää!

Ensiksi meinasin sanoa että "ei" juurikin samoista syistä mitä ihmiset on sanoneet, että vaikka kuinka vankka mielipide on jostain niin hyvin usein se muuttuu ikä kun karttuu ja suhdetilanne muuttuu tai vaikka kumppani vaihtuu jne.

Niin siltikin kun asiaa miettii, minusta lisääntyminen muun muassa kuuluu ihmisen oikeuksiin, ei velvollisuuksiin, joten pitäisi heti täysi-ikäisyyden saavutettua olla mahdollista tehdä itselleen ihan mitä haluaa, niin kauan kun ei vahingoita muita siinä prosessissa.

Jos valitsee väärin ja haluaa olla turhaan ehdoton niin nuorella iällä niin itsepä siitä maksaa lopun elämää, ei muut.

(samalla voidaan myös poissulkea ilmainen MT-palvelu kunnissa ja kaupungeissa asiaan liittyen.)

Jos sterilisaation tehnyt myöhemmin vaihtaakin mieltään eli katuu sterilisaatiota niin kumppani kärsii. Se, joka ei ole koskaan moista päätöstä tehnyt, saati siinä osallisena ollut.
Äläpäs nyt hulluttele. Ihan samalla perusteella pitäisi kumppanin lain mukaan antaa persettä toiselle kun sillä on paha mieli ja tuntee että seksi on se asia mikä siihen auttaa.

hgg
Vapaus pitäisi olla mutta korjausleikkaukset omalla kustannuksella. Monen mieli muuttuu juuri 25-35v välillä eikä siinä muiden pidä joutua maksumiehiksi kun mieli muuttuukin.

M32
Jos sterilisaation tehnyt myöhemmin vaihtaakin mieltään eli katuu sterilisaatiota niin kumppani kärsii. Se, joka ei ole koskaan moista päätöstä tehnyt, saati siinä osallisena ollut.
Olet siis sitä mieltä, että ihmisellä on oikeus saad tehdä lapsia kumppaninsa kanssa? Ja jos tämä ei onnistu, lapsia haluavan oikeuksia poljetaan? Todella kummallinen ajatuskuvio.

"lapseton"
En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että oikeus tehdä lapsia minkä ikäisenä tahansa on niin paljon tärkeämpi kuin oikeus olla tekemättä niitä minkä ikäisenä tahansa. Tuntui ihan kamalalta olla pettäneen ehkäisyn takia abortissa ja saada tökeröjä vastauksia sterilisaatioaneluihin, abortti on niin paljon pienempi paha kuin varman ehkäisyn hankkiminen. En voi ymmärtää tuollaista elämällä leikkimistä, mutta en suostu tuntemaan syyllisyyttä kun minulle ei annettu mahdollisuutta päättää liisääntymättömyydestäni ennen kuin menin ulkomaille steriin.

Ja eikös tämä sodi sitä ajatusta vastaan myös että jokainen on vastuussa omasta onnestaan.
Minä en ajattele noin. Voinhan minä sitten ryhtyä ihmiseksi, joka elää vain täyttääkseen omat toiveensa ollakseen onnellinen. En ole koskaan vaan kuvitellut parisuhteen tai perheen toimivan niin. Ja kyllä, lasten saaminen parisuhteessa molempien niitä halutessa on oikeus. Vittumaista, ettei se onnistu.

Yhteistyössä