G: Pitäisikö sinun mielestä 25v:n saada sterilisaatio jos näin haluaa?

• Viestiketjun aloittaja pitäisikö
  • Ensimmäinen viesti
Ainoastaan yhden lapsettomuushoito muodon saa ilmaiseksi. Eli jos hakeutuu streilisaation purkuun niin sen saa ilmaiseksi mutta ei tutkimuksia jotka tehdään ennen purkua ja jos purun jälkeen ei tule raskaaksi niin seuraava hoito ei ole ilmainen enää.

"joku"
Mielestäni ei julkisella puolella, ellei jo kolmea lasta. Yksityisellä puolella sen voisi sallia 25-vuotiaasta eteenpäin ja myös sterilisaation purut vain yksityisellä. Jos on valmis kaivamaan rahat sterilisaatioon omasta kukkarostaan, tuskin ihan hetken päähänpistosta hommaan ryhtyy.

"hmm"
toisaalta kannatan sitä että täysi-ikäinen saa itsemääräämisoikeudessaan tehdä itselleen mitä tahtoo.

toisaalta sääliksi kävisi, on niin monia parikymppisiä jotka ovat varmoja siitä etteivät koskaan halua lapsia mutta mieli joskus kolmenkympin jälkeen muuttuu.

tietenkin jos lapsia jo on niin eri asia. mutta en kyllä ymmärrä täysin myöskään miksi parikymppisen nuoren täytyisi steriloida itsensä, muita sen ikäiselle järkevämpiä ehkäisykeinoja kyllä on.

"jep"
[QUOTE="joku";29776931]Mielestäni ei julkisella puolella, ellei jo kolmea lasta. Yksityisellä puolella sen voisi sallia 25-vuotiaasta eteenpäin ja myös sterilisaation purut vain yksityisellä. Jos on valmis kaivamaan rahat sterilisaatioon omasta kukkarostaan, tuskin ihan hetken päähänpistosta hommaan ryhtyy.[/QUOTE]

Tämä on itse asiassa erittäin järkevä idea! :) Juuri näin!

[QUOTE="minna";29777288]miksi olet tuota mieltä? Vaimosikin on eri mieltä.[/QUOTE]

Olen yksilön vapauden kannalta. Tässä asiassa jokaisella tulee olla oikeus tehdä omat päätöksensä ja kantaa seuraukset. Jos tulee katumapäälle niin sitten yksityisen kautta, ei yleisen.

sh
[QUOTE="joku";29776931]Mielestäni ei julkisella puolella, ellei jo kolmea lasta. Yksityisellä puolella sen voisi sallia 25-vuotiaasta eteenpäin ja myös sterilisaation purut vain yksityisellä. Jos on valmis kaivamaan rahat sterilisaatioon omasta kukkarostaan, tuskin ihan hetken päähänpistosta hommaan ryhtyy.[/QUOTE]

Onneksi Suomessa on olemassa yhdenvertainen laki steriloinnista. Ei niin, että rikas saa sterilisaation rahalla ja köyhä jää ilman. Tällä "uudistuksella" nyt ei ainakaan saataisi mitään hyvää aikaiseksi.

tietenkin pitäisi
Pitäisi saada halutessaan heti 18 vuotta täytettyään, vaikka olisi lapseton. Onneksi tuollaisia valtioita on olemassakin, jopa Euroopassakin. Olen lukenut ulkomaalaisia kertomuksia jopa siinä parinkympin kieppeillä olleista lapsettomista sterilisaation saaneista, eivätkä ole katuneet myöhemmin.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
tietenkin pitäisi
Ne jotka valittavat että kun ihminen myöhemmin katuu sterilisaatiota... tutkimusten mukaan 3-6 prosenttia sterilisaation saaneista katuu sitä myöhemmin. Siis vain 3-6 prosenttia. 94-97 prosenttia ei siis kadu toimenpidettä.

Ja mitä tulee sterilisaation purkamiseen, miksi ei voi ottaa sukusoluja talteen? Miesten spermaa on voinut säilöä jo iät ja ajat ja nykyään taitaa ainakin Helsingissä olla yksi paikka (avasi ovensa viime syksynä) joka säilöö naisten munasolujakin.

• Tykkää
Reactions: Data ja Tepadj
suoraa puhetta
Ei, 25-vuotiaalla naisella on vielä 15 vuotta aikaa muuttaa mieltään ja 25-vuotiaalla miehellä ainakin se toiset 25 vuotta, ja se on aika paljon! 25-vuotias on vielä lyhytnäköinen ja keskenkasvuinen, vaikka toki kypsempi kuin vaikka 20-vuotias.

"jepjep"
Alkuperäinen kirjoittaja tietenkin pitäisi;29777366:
Ne jotka valittavat että kun ihminen myöhemmin katuu sterilisaatiota... tutkimusten mukaan 3-6 prosenttia sterilisaation saaneista katuu sitä myöhemmin. Siis vain 3-6 prosenttia. 94-97 prosenttia ei siis kadu toimenpidettä.

Ja mitä tulee sterilisaation purkamiseen, miksi ei voi ottaa sukusoluja talteen? Miesten spermaa on voinut säilöä jo iät ja ajat ja nykyään taitaa ainakin Helsingissä olla yksi paikka (avasi ovensa viime syksynä) joka säilöö naisten munasolujakin.
tuskin on ilmaista tämäkään lysti....

"joku"
Onneksi Suomessa on olemassa yhdenvertainen laki steriloinnista. Ei niin, että rikas saa sterilisaation rahalla ja köyhä jää ilman. Tällä "uudistuksella" nyt ei ainakaan saataisi mitään hyvää aikaiseksi.
Suomessa raha ansaitaan käsittääkseni useimmiten kuitenkin työllä ja harvemmin perimällä. Jos 25-vuotias on jo niin pitkällä elämässään, että saa itse säästettyä sterilisaatioon yksityisellä kuluvat rahat, miksi pitäisi holhota? Vanhemmat yleensä toivovat myöhemmässä vaiheessa lapsenlapsia, joten sterilisaatiorahojen saaminen vanhemmilta olisi aika varmasti kiven takana.

Kannatan edelleen sitä, että 30-vuotias saa sterilisaation julkisella puolella kuten nytkin!

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
sh
[QUOTE="joku";29777402]Suomessa raha ansaitaan käsittääkseni useimmiten kuitenkin työllä ja harvemmin perimällä. Jos 25-vuotias on jo niin pitkällä elämässään, että saa itse säästettyä sterilisaatioon yksityisellä kuluvat rahat, miksi pitäisi holhota? Vanhemmat yleensä toivovat myöhemmässä vaiheessa lapsenlapsia, joten sterilisaatiorahojen saaminen vanhemmilta olisi aika varmasti kiven takana.

Kannatan edelleen sitä, että 30-vuotias saa sterilisaation julkisella puolella kuten nytkin![/QUOTE]

Eli jos olen köyhä ja pienipalkkainen 25v kahden lapsen äiti, niin minun pitäisi odottaa 5v, vaikka ei varaa elättää nykyisiäkään, kun taas varakas, lapseton saman ikäinen voisi käydä tän yksityisellä? Onneksi ei näin. Ihmeellisiä ajatuksia, täytyy sanoa.

Yhteistyössä